Gå til innhold

Fjerning av termisk pasta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Aceton = FY !!! - legger fra seg tørrstoffer når det fordamper. Skulle ikke overflaten være ren ??

I tillegg kan den på lik linje med rødsprit utløse (ikke forårsake) spenninger i sammensveisede materialer. I noen tilfeller, avhengig av type plast, kan den regelrett løse opp, eller gjøre materiale midlertidig "flytende" og formbar. Materialet stilner i den stand da Acetonet har fordampet ferdig. ABS-plast er en av disse materialene som reagerer negativt i kontakt med Aceton.

 

Kondensfjerner er fortynnet Aceton i bunn og grunn - svaret gir seg selv.

 

Rødsprit er enda mer fy, da det etterlater oljerester. JA... rødsprit inneholder 0,2% av en olje ikke ulik sagkjedeolje. En annen mindre kjent egenskap med rødsprit er at den har en innebygd evne til å løse ut (ikke forveksles med forårsake) spenninger i sammensveisede materialer og spesiellt da ABS-plast.

 

Isopropanol er av det bedre nevnt her. Det er i bunnen det samme som legesprit/rompesprit/rektifisert sprit som inneholder Isobutylketylketon, hvilket vil si at det er høyverdig alkohol tilsatt farge-, brekningsmiddel og kornserveringsmiddel som forhindrer hyppig fordunsting. En negativ side med denne, er at den gjør materialer av Cycoloyplast delvis flytende og formbar i tidsrommet Isopropanol er i kontakt med det.

 

Q-tips er et møst.

 

Sitrusvask er det du får kjøpt fra Akasa til å rengjøre nettopp CPU - anbefalt i mange fora og siter for nerder som oss.

 

Noe annet meget billig som de fleste har i husholdningen er rett og slett salmiakk. Inneholder 1% ammoniakk, veldig effektiv på avfetting og etterlater ikke tørrstoff. Bare ikke overdriv og søl i øst og vest. Drukne Q-tipsen i ren salmiakk og vask i veg med denne. Og selvfølgelig tørk rent med ny tørr Q-tips.

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Det er mange som sverger til kaffefilter siden de ikke loer men jeg bruker det jeg har for hånden så det blir som regel Torky.

Kjøp isopropanol kalles blåsprit flere plasser.

Kondensfjerner kan brukes men enkelte merker er tilsatt andre stoff så pass på at det er ren 2-propanol.

Lenke til kommentar

Hvilke tilsetnings stoffer er det ? ( det tydligvis er så mange kjemi eksperter her)

http://kemetyl.com/Admin/Public/Download.aspx?file=%2ffiles%2ffiler%2fdocuments%2fcca-msds%2fno%2fi-kondensfjerner.pdf

Samme som jeg har i PC roteskapet.

 

Kondensfjerner har vært brukt av mange tekniske verksteder (deriblant steder jeg har jobbet) for rens,desifisering av telefoner,laptop tastaturer, o.l

Samt at detailere bruker kondensfjerner blandet ut 50/50 med batterivann. Det er billig og lett tilgjengelig.

Så kondensfjerner er bare å bruke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :D

 

Jeg er ganske ny innenfor datamaskier og har et spørsmål innenfor fjerning av termisk pasta.

 

Hva skal jeg bruke og hvor får jeg eventuelt tak i det jeg trenger?

 

Håper noen kan hjelpe :)

Skal du ha det beste kjøper du Shell sin karburatorvæske / kondensfjerner for diesel. De har det på bensinstasjoner og det er nesten helt rent isopropanol >98%.

Bruk Q-tips og tørk vekk gammel kjølepasta.

 

Blåspirit mener jeg er ca 60% isopropanol, og det er tilsatt blått fargestoff også. Men du kan bruke det også.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

Hei :D

Jeg er ganske ny innenfor datamaskier og har et spørsmål innenfor fjerning av termisk pasta.

Hva skal jeg bruke og hvor får jeg eventuelt tak i det jeg trenger?

Håper noen kan hjelpe :)

 

Skal du ha det beste kjøper du Shell sin karburatorvæske / kondensfjerner for diesel. De har det på bensinstasjoner og det er nesten helt rent isopropanol >98%.

Bruk Q-tips og tørk vekk gammel kjølepasta.

 

Blåspirit mener jeg er ca 60% isopropanol, og det er tilsatt blått fargestoff også. Men du kan bruke det også.

Får håpe trådstarter har fått av termisk pasta nå etter en og en halv måned :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har alltid brukt dette kitet

 

bild_pcs_typo3_01.jpg

 

Phase 1, phase 2, phase 3???

 

Jeg skal ikke engang spørre hvorfor du rengjør den tre ganger med tre ulike væsker. Lurer på om det er samme væske med ulik fargetilsetning, eller om de faktisk har ulike væsker.

 

Det er unødvendig og tungvint, bedre alternativer finner du på nærmeste bensinstasjon.

 

 

Edit:

Jeg ble litt nysgjerrig på det rensesettet og fant databladet til væsken.

 

Innhold "Phase 1":

80% isopropanol og 20% vann

- absolutt brukendes rensevæske

 

Innhold "Phase 2":

60% isopropanol, 20% etylacetat og 20% fargestoff/vann

 - unødvendig

 

Innhold "Phase 3":

Maursyre, sulfaminsyre, dette, duftstoffer og enda mer vann.

- unødvendig

Ifølge bruksanvisningen skal du rense med phase 1 på nytt etter å ha brukt phase 3. Det er jo fornuftig å rense vekk duft- og fargestoffene som ble påført i phase 2 & 3  :)

 

Tror dette produktet dreier seg mer om markedsføringstriks enn noe annet, når det er tre ulike væsker så får man inntrykk av at det er en grunn til det og at det har noe for seg.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker som regel bare litt av den reneste spriten jeg har stående, et plastkort for å skrape og et par Q-tips. Duftstoffer i et kit for å fjerne pasta ? Må være noen som har vært i hårpleiebransjen før som tenker shampoo, balsam og conditioner.

 

Jeg skal søren meg også lage kit med en flaske vodka, Santander platinum, Q-tips og Artic Silver med svak duft av bensin :)

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...