Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sende privat regning/faktura til eksen


Anbefalte innlegg

Hallois!

4 mnd siden bestille jeg reise til meg og dama (nå kalt eks). Men det har skjedd noe, så jeg må avbestille reisen. Hun mener at det ikke er noe avbestillingsgebyr. Men i dette tilfelle har reisen min et avbestillingsgebyr på nærmere 2 tusen kroner. Er det mulig å sende privat regning/faktura til henne?  Jeg vil helst ikke betale dette selv. Hvis dere skjønner 

Endret av DwightKS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En faktura i denne sammenhengen er jo ikke noe mer enn en papirlapp med betalingsinformasjon. Klar du kan det, men fakturaen i seg selv gir deg ikke noen andre fordeler enn en sms med betalingsinfo.

 

Kan du ikke heller overføre billetten på en kompis og selge den til ham for halv pris eller noe?

Lenke til kommentar

En faktura i denne sammenhengen er jo ikke noe mer enn en papirlapp med betalingsinformasjon. Klar du kan det, men fakturaen i seg selv gir deg ikke noen andre fordeler enn en sms med betalingsinfo.

 

Kan du ikke heller overføre billetten på en kompis og selge den til ham for halv pris eller noe?

 

 

Ja altså, jeg tar i utgangspunktet at hun nekter å løse dette(kjenner henne såpass hah!). Så en ordentlig faktura med forfallsdato hadde vært supert! 

Dessverre for meg, går det ikke ann å endre/korrigere navn på bilett.. Hadde gjort det om det var mulig  

Endret av DwightKS
Lenke til kommentar

Trenger ikke å betale for å lage regning...

 

Last ned en word template heller.

 

Regningen din er ikke gyldig uansett da du ikke har organisasjonsnummer å sette på...

Rent vissvass, orgnr har da ingen verdens ting med et kravs gyldighet å gjøre.

At privatpersoner normalt ikke fakturerer hverandre betyr ikke at det ikke går an, du kan sågar ta det helt til inkasso.

Lenke til kommentar

Jeg har jo sagt at det er fullt mulig å sende faktura, men at det ikke gir noen fordeler fremfor å sende en sms...

 

Poenget er at det er i alle fall ikke vits å betale for å lage en eneste faktura. Det finnes mange templates for dette i word.

 

Kanskje du burde lese hva som er skrevet før du kritiserer folk for å fare med vissvas. Fungerer å bruke en høflig tone også vet du...

Lenke til kommentar

Trenger ikke å betale for å lage regning...

 

Last ned en word template heller.

 

Regningen din er ikke gyldig uansett da du ikke har organisasjonsnummer å sette på...

Du skriver jo helt tydelig at regningen er ugyldig..!

toth gjør helt rett i å kritisere deg, da du faktisk farer med vissvas..!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Les loven i stedet for å beskylde andre for å fare med falsk informasjon:

 

Angivelse av selger, jf. § 5-1-1 nr. 2, skal minst omfatte selgers navn og organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret § 23. Dersom selger er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal organisasjonsnummer etterfølges av bokstavene MVA.

 

Ekstra kilde: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/

 

Salgsdokumentet er ikke gyldig som noe mer enn betalingsinformasjon uten organisasjonsnummer. Altså jeg har rett.

 

Som jeg allerede har sagt må du bare sende faktura, men denne har ingen annen effekt enn det visuelle. En ugyldig faktura gir deg intet mer enn en vanlig sms med betalingsinfo.

 

Folkens.... Dersom dere tror at noen tar feil så vil jeg anbefale å henvende til en kilde som viser dette i stedet for å slenge dritt.

Lenke til kommentar

Hva mener du en faktura gir som ikke en sms gir i dette tilfellet?

 

Mener du en faktura vil være gyldig bevismateriale i et rettsoppgjør?

 

Faktura brukes forresten ikke bare til salg, men også utlegg og da gjelder fremdeles de samme lovene :)

 

 

Ser dog at du ikke har noen kilder å referere til i det hele tatt som betyr at du bare farer med personlige meninger som er helt irrelevant.

Lenke til kommentar

Les loven, ikke beskyld andre for å fare med falsk informasjon. 

 

Bokføringsloven og -forskriften gjelder kun for bokføringspliktige, jfr. bokføringsloven §§ 1 og 2. TS er som privat ikke-næringsdrivende ikke bokføringspliktig, og trenger derfor ikke følge bokføringsforskriftens regler om utforming av salgsdokument. 

 

Nå skal det nevnes at dette ikke er noe salg av varer eller tjenester heller, så selv om TS hadde vært bokføringspliktig hadde fakturakravet ikke vært regulert av bokføringsforskriften § 5-1-1 flg. men av reglene om bokføring av andre regnskapsmessige disposisjoner i § 5-12. Det er veldig vanlig å bruke reglene i § 5-1-1 flg., men det er ikke det samme som at man er forpliktet til å gjøre det. 

 

I tillegg til at du feilaktig hevder at bokføringsregelverket gjelder denne situasjonen bommer du når du hevder at påkravet er ugyldig hvis det ikke tilfredsstiller bokføringsforskriftens krav. Gjeldsbrevloven § 5, som regulerer forfallstidspunkt for enkle pengekrav, sier at "[skyldner] er skyldig til å betala straks kravsmannen seier frå". Det er ingen formkrav til kreditors påkrav, slik at selv om påkravet ikke tilfredsstiller bokføringsforskriftens krav fører det likevel til at kravet anses forfalt og betalingsplikt inntrer. Konsekvensen inter partes av at et salgsdokument ikke tilfredsstiller bokføringsforskriftens krav er at det skal utstedes nytt salgsdokument. De øvrige konsekvensene gjelder forholdet mellom selger eller kjøper på den ene siden og skattemyndighetene på den andre siden, se eksempelvis mval. § 15-10 og FMVA § 15-10. 

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tydelig at til og med ikke du har fått med deg alt.

 

Les loven, ikke beskyld andre for å fare med falsk informasjon. 

 

Bokføringsloven og -forskriften gjelder kun for bokføringspliktige, jfr. bokføringsloven §§ 1 og 2. TS er som privat ikke-næringsdrivende ikke bokføringspliktig, og trenger derfor ikke følge bokføringsforskriftens regler om utforming av salgsdokument.

Jeg har ikke sagt at TS ikke har lov å sende faktura. Jeg har kun sagt at den ikke gir flere rettigheter enn en enkel sms. Derfor vil en faktura her kun bidra til det visuelle og ikke gi noen rettslige fordeler sammenlignet med for eksempel en sms eller mail med betalingsinformasjon.

 

 

Det er veldig vanlig å bruke reglene i § 5-1-1 flg., men det er ikke det samme som at man er forpliktet til å gjøre det. 

 

Ikke sant.. TS er ikke forpliktet til noe som helst. Fakturaen opptrer kun som et bilag med betalingsinformasjon og gir egentlig lite mening.

 

 

I tillegg til at du feilaktig hevder at bokføringsregelverket gjelder denne situasjonen bommer du når du hevder at påkravet er ugyldig hvis det ikke tilfredsstiller bokføringsforskriftens krav.

Jeg sier ikke at kravet er ugyldig. Jeg betviler heller gyldigheten til selve fakturaen. Eller sagt på en annen måte; jeg tviler på hvorfor en faktura skal være mer gyldig enn andre innkrevingsmetoder. Det ser jo ut som at noen faktisk skylder TS penger. Han har altså åpenbart et krav. Poenget er likevel det samme som i sted at kravet blir ikke mer gyldig om du sender en faktura enn en sms.

 

 

Dette er snakk om en person som skylder penger til en annen person i forbindelse med et utlegg. Det gir ikke mening eller ekstra rettigheter å sende faktura på slikt. Den eneste fordelen med å sende faktura slik jeg ser det er at mottaker kanskje blir "skremt" til å betale.

 

En faktura er uansett definert som et dokument som inneholder informasjon om et salg mellom en kjøper og en selger. I bunn og grunn kan med andre ord ikke dette defineres som en faktura siden det ikke har noe med salg å gjøre.

Lenke til kommentar

Ro, ro, ro. Det du har sagt er følgende: 

 

Regningen din er ikke gyldig uansett da du ikke har organisasjonsnummer å sette på...

 

Dette utsagnet kan vanskelig forstås på noen annen måte enn at TS sender "ugyldige regninger" hvis han ikke har organisasjonsnummer. Sagt på en annen måte: Du hevder at TS ikke har lov til å sende faktura uten organisasjonsnummer. 

 

Problemet her er at du viser til bokføringsregelverket for å forsvare standpunktet om at "regningen [...] [ikke er] gyldig". Det vil si at du viser til et regelverk som gjelder en helt annen situasjon. 

 

Jeg sa ikke at du hevdet at "kravet" var ugyldig. Jeg sa at du hevdet at påkravet var ugyldig. 

 

 

En faktura er hverken mer eller mindre gyldig enn andre metoder å sende påkrav på. Fakturaen har den fordel at den gjennom sin form vil inneholde alle elementer som er nødvendige for å forhindre at du som kreditor setter deg selv i kreditormora. 

Lenke til kommentar

.

Dette utsagnet kan vanskelig forstås på noen annen måte enn at TS sender "ugyldige regninger" hvis han ikke har organisasjonsnummer. Sagt på en annen måte: Du hevder at TS ikke har lov til å sende faktura uten organisasjonsnummer. 

 

Urh... Jeg har jo allerede sagt et utall ganger at det er lov å sende ugyldig faktura, men at det ikke gir mening da den ikke har noe rettskraftig fordel i forhold til en sms.

 

En slik faktura vil likevel være ugyldig som en faktura, men dette er ikke et problem fordi i dette tilfellet kan det ikke engang defineres som en faktura, men heller et ark med betalingsinformasjon.

 

Edit: Og ja. Det er ingen lov som sier at det ikke er tillatt å sende "ark med betalingsinformasjon".

 

Inn med teskje.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...