Gå til innhold

Kaste mat


Anbefalte innlegg

dagbladet.no har denne toppsaken på framsiden i øyelikket:

"Sp truer med bøter for å kaste mat. Det er matbutikkene uenige i"

Hvorfor ikke et kompromiss: kompostere?

 

Jeg komposterer alt fra min husholdning og leverer av den grunn restavfall bare annenhver måned selv om kommunal renovasjon har ukentlig tømming.

Her er det mye å hente.

 

Ordet fritt!

Endret av Storøien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var i gamle dagar ein kasta all søppel i éin dunk. I 25 år har vi her eg bur, sortert søppelet i inntil åtte fraksjonar. Matavfall er éin fraksjon, og den blir henta kvar veke og kompostert. Abonnentane kan au velje å kompostere sjølv, mot eit lite avslag i avgifta. Mat er aldri restavfall!

Lenke til kommentar

Det var i gamle dagar ein kasta all søppel i éin dunk. I 25 år har vi her eg bur, sortert søppelet i inntil åtte fraksjonar. Matavfall er éin fraksjon, og den blir henta kvar veke og kompostert. Abonnentane kan au velje å kompostere sjølv, mot eit lite avslag i avgifta. Mat er aldri restavfall!

Denne ordningen har vi i rogaland også.

 

Vi sorterer mat, restavfall, papir og plast.

 

Jeg ble overrasket av å se hvor lite som faktisk er restavfall etter at jeg fikk egen bolig.

 

Jeg prøver likevel å kjøpe inn den maten jeg trenger og bruker fryseren aktivt. Jeg kaster veldig lite mat. Matavfallet mitt består for det meste av eggeskall og beinrester. 

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Vi sorterer mat, restavfall, papir og plast.

Matavfallet mitt består for det meste av eggeskall og beinrester. 

Vi har i tillegg glas og hermetikkboksar, farleg avfall og fine kleder. Inntil i fjor hadde vi også eigne fraksjonar for papp/kartong og for drikkekartongar, men dei er nå slegne saman med papir.

Mitt matavfall er stort sett kaffigrut og (potet)skrell i store mengder. Avslørande!

Lenke til kommentar

 

Vi sorterer mat, restavfall, papir og plast.

Matavfallet mitt består for det meste av eggeskall og beinrester. 

Vi har i tillegg glas og hermetikkboksar, farleg avfall og fine kleder. Inntil i fjor hadde vi også eigne fraksjonar for papp/kartong og for drikkekartongar, men dei er nå slegne saman med papir.

Mitt matavfall er stort sett kaffigrut og (potet)skrell i store mengder. Avslørande!

 

Du kan spise potetskrell :) Det smaker faktisk godt.

Lenke til kommentar

Du kan spise potetskrell :) Det smaker faktisk godt.

Eg synest potetskrell smakar fælt. Men hovudgrunnen til at eg avstår, er at skalet inneheld gifter som skal forhindre at knollane blir gravne opp og etne. I så fall: snipp, snapp, snute, så får ikkje den planta etterkomarar. Di giftigare knollane er, di betre er sjansa for at planta skal formere seg. Kultursortane av potet er avla på for å redusere giftinnhaldet, men det finst stadig, fyrst og fremst i skalet.

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke at poteter er like farlig som røyking. I så fall er det ille ute med meg :)

 

Edit:

 

fra wiki: "Det skal imidlertid ikke være rapportert alvorlige tilfeller av forgiftninger i USA de siste 50 årene. Tidligere tilfeller har vært relatert til spising av grønne poteter, og drikking av te, trukket på potetblader."

 

Det har blitt rapportert mange mange alvorlige tilfeller knyttet til røyk de siste årene ;)

Endret av Strato
Lenke til kommentar

dagbladet.no har denne toppsaken på framsiden i øyelikket:

"Sp truer med bøter for å kaste mat. Det er matbutikkene uenige i"

Hvorfor ikke et kompromiss: kompostere?

På hvilken måte løser det problemet med at det (unødvendig) kastes en masse fullt spiselig mat? Problemstillingen er nemlig ikke at det "blir for mye søppel", men at "det brukes unødig mye ressurser på å produsere mat som kunne vært spist, men blir kastet".

Lenke til kommentar

Det bør definitivt en lovgivning på plass.

 

Jeg har drevet med dumpsterdiving her i Oslo i et halvt år nå og det er mange butikker som kaster store mengder bra mat rett i restavfallsdunkene. Kompostering ville selvsagt vært et bedre alternativ her, men det aller meste av energien som er benyttet til å produsere maten, går tapt dersom den bare skal bli jord igjen for at noe annet skal gro. Derfor er ikke kompostering en veldig bra løsning alene.

 

Målet må være at alle matbutikker er flinke til å selge mat som nærmer seg utløpsdato billigere og at det blir påbudt med rutiner for å gi bort overskuddsmat til trengende. Det som ikke er egnet til menneskemat bør gå til dyrefor. Det er helt på trynet at vi kaster store mengder mat her i landet, samtidig som vi importerer så mye dyrefor. Siste ledd i denne rekken bør være kompostering, for det som ikke egner seg som mat for hverken mennesker eller dyr.

 

Det er litt morsomt når bransjen sier at «vi er så flinke», fordi det er med den bransjen som med alle andre. Noen  gir bort nesten alt til Frelsesarmeen o.l., andre kaster store mengder mat. For å si det kort: Noen er kjempeflinke, andre gir fullstendig beng. Det sier seg selv at det tidsmessig sett, og dermed økonomisk sett per i dag er det enkleste å kaste det meste av maten rett i søpla. Jeg vet om over 50 matbutikker i Oslo, som gjør dette. Det er disse som vil bli rammet av tiltak, de som allerede er flinke vil jeg bare gi en klapp på skuldra.

 

Det bør komme på plass økonomiske konsekvenser fra statlig hold for å gi beng (muligens sammen med statlig organisering av omdistribuering av maten). Dette trenger ikke være så dramatisk, bare så det kommer over på pluss-siden av butikkregnskapet å kaste minst mulig mat.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så fremt det er mulig å få rutiner inn, høres det ganske bra ut.

 

På en annen side: Hvorfor gjør f.eks ikke Søppelselskapene sin jobb igjen? De styrer hva slags kontainere man sitter ut. De styrer kildesorteringen. Og de styrer hvor det havner hen.

Jeg er klar over at man har fått i gang samling av matavfall for kompostering, for privatperson, i ekstremt små mengder.

Også er jeg klar over at det er stor forksjell på dageligvarebutikk og catering/restaurant/konditori. Den sistnevnte gruppen har helt spesielle vaner på maten de kaster, og jeg vil anta mye mindre er inpakket.

 

 

Et annet spørsmål jeg har: Hvorfor sier man "kastet mat" i stede for "urørt innpakket kastet mat"? Det første inkluderer ting som risikererå bli infisert av omverden, og det sistnevnte handler om forseglet og uåpnet mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...