Gå til innhold

Tesla-grunnleggerens supertog kan bli «gratis» å bruke.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe som skurrer med 1200 km/t og bare 8 km teststrekning. La meg regne litt. Først deler jeg strekningen i to deler, 4 km for akselerasjon og 4 km oppbremsing. Så setter vi starthastigheten og slutthastigheten til 0 km/t og hastigheten etter 4 km til 1200 km/t = 333 m/s. For å oppnå den hastigheten må akselerasjonen ha vært 13,89 m/s2 som er lik ca 1,4 G. Det er ganske drøyt, særlig for oppbremsingen. Akselerasjonen vil ta 24 sekunder og oppbremsingen like kort tid. Altså 48 sekunder på 8 km. Jeg tror ikke 1,4 G blir særlig passasjervennlig. Ei heller den brå vekslingen fra kraftig akselerasjon til kraftig oppbremsing. Hvor mange G føler man i en Tesla med insane modus? Noen bør stå klare med hjertestartere på ankomstplattformen dersom folk litt opp i åra skal få prøve hyperloopen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Og dette skal vel også finansieres av skattepenger?

How Elon Musk's Growing Empire is Fueled By Government Subsidies.

Det er da direkte genialt å gå til sengs med makteliten og få sugerør i statskassen, så drive opp hypen og gradvis selge ut aksjene sine. I gamle dager ville vi kalt det korrupsjon, men i dag er det hellig under vern av ideologi og politisk korrekthet.

 

Men for all del, teknologiske nyvinninger er velkomne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det er noe som skurrer med 1200 km/t og bare 8 km teststrekning.

 

 

 HTTs testbane vil bli prøvd ut med mennesker, men på grunn av den korte strekningen vil farten begrense seg til «bare» 320 kilometer i timen.

å uansett så er det bare en test. de kan sikkert kjøre høyere hastighet bare for å sjekke farten. akselerasjonen er jo ikke relevant i en slik test bane så lenge strekningen den skal brukes på i real life blir myyeeee lengre

Lenke til kommentar

Og dette skal vel også finansieres av skattepenger?How Elon Musk's Growing Empire is Fueled By Government Subsidies.Det er da direkte genialt å gå til sengs med makteliten og få sugerør i statskassen, så drive opp hypen og gradvis selge ut aksjene sine. I gamle dager ville vi kalt det korrupsjon, men i dag er det hellig under vern av ideologi og politisk korrekthet.Men for all del, teknologiske nyvinninger er velkomne.

Det er ganske drøye påstander å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dette skal vel også finansieres av skattepenger?

How Elon Musk's Growing Empire is Fueled By Government Subsidies.

Det er da direkte genialt å gå til sengs med makteliten og få sugerør i statskassen, så drive opp hypen og gradvis selge ut aksjene sine. I gamle dager ville vi kalt det korrupsjon, men i dag er det hellig under vern av ideologi og politisk korrekthet.

 

Men for all del, teknologiske nyvinninger er velkomne.

 

Er ikke det å bruke subsidiene som staten gir for å gjøre/produsere gitte ting, akkurat det subsidier er til for?

Det er jo ikke akkurat som om Tesla er unikt med tanke på å motta subsidier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er noe som skurrer med 1200 km/t og bare 8 km teststrekning.

 

Man kunne jo gjort som CERN og laget en løkke av de 8 km ... Da har man jo "hur stor bana som helst". Selvfølgelig må man da ta hensyn til krumning på røret, men pytt, pytt :p Regner med at man ville måtte håndtere et par svingninger på LA - SF uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske drøye påstander å komme med.

Vi som følger med i amerikansk næringsliv og politikk har fått med skandaler som Solyndra, Fisker og bla. andre solcelleprodusenter som har fått hundrevis av millioner av dollar i spesiallån og subsidier av ideologiske grunner. For de nevnte selskapene var det kjent at de ikke var drivbare, det har vært hentet ut kapital og selskapene har vært gjenstand for etterforskning. Dette har hatt nær ingen mediedekning her til lands, men det er rimelig kjente skandaler i USA.

 

Som nevnt støtter jeg at selskaper driver med utvikling av ny teknologi, men de må gjøre det på like spilleregler som andre.

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

HTTs testbane vil bli prøvd ut med mennesker, men på grunn av den korte strekningen vil farten begrense seg til «bare» 320 kilometer i timen.

Aha, det hadde jeg ikke fått med meg. Da blir det mye mer moderate 1 m/s2 (ca 0,1 G) og 3 minutter fra ende til ende, forutsatt jevn akselerasjon og at de går rett fra akselerasjon til oppbremsing.

 

Man kunne jo gjort som CERN og laget en løkke av de 8 km ... Da har man jo "hur stor bana som helst". Selvfølgelig må man da ta hensyn til krumning på røret, men pytt, pytt :p Regner med at man ville måtte håndtere et par svingninger på LA - SF uansett.

Ja, men da hadde man fått noe sentripetalkraft å ta hensyn til. Med en hastighet på 1200 km/t og omkrets på 8 km ville det blitt ganske kraftig akselerasjon. Nærmere bestemt 87,3 m/s2 eller 8,9 G om jeg har regnet rett.

 

Med andre ord, den ferdige Hyperloop med 1200 km/t er ikke egnet for korte avstander mellom hver start og stopp. 8 km er som vist alt for liten stasjonsavstand for den hastigheten. Strekningene må være tilnærmet rettlinjet der hastigheten er høyest.

 

Jeg er forresten spent på støynivået fra ståltuben. Geværløp med kuler som farer av sted i 1200 km/t lyder jo en hel del selv om "farkosten" er vesentlig mindre. Hyperloop skal som kjent ikke ha vakuum og må nødvendigvis holde oppe vekta av farkosten i det øyeblikket den farer forbi så lydløst kan det umulig bli.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen,

velligst les dette

http://staff.washington.edu/aganse/blog/files/centrip.html

 

Angående støy så har jeg enda å se eller rettere sagt høre et eneste gevær/pistolløp som lager noe som helst lyder, annet enn de som faktisk er forårsaket av kulens friskjon mot løpet som ingen vil klare å måle uansett i forhold til den enorme støyen fra andre mekaniske deler og ikke minst selve rekken med sjokkbølgene fra både kruttgassene og kulens egen "kontinuerlig" sjokkbølge inntil den er vel under transsonisk hastighet.

Rør derimot med enten væske eller gass kan støye mye, avhengig av hastighet. I gassrør så holdes maks hastighet vanligvis under 900km/t for å unngå problemer med sjokkbølger og derav dramatisk økning i motstand.

Her er vel mekanisk fast-materiale-mot-fast-materiale friksjon så å si ut av bildet, selv om du pekte på det til å begynne med (litt flisespikking) men, og det som gjenstår er egentlig mitt store spørsmål - kolossal hyling fra viften, og den transsoniske hastighteten som hele "toget" skal gå med.

 

Stiller egentlig et stort spørsmålstegn ved hele konseptet med tanke på farten den skal oppnå, men tiden vil nok vise. Kan fort bli en Howard Hughes & Spruce Goose lignende scenario her.

Lenke til kommentar

 

Med andre ord, den ferdige Hyperloop med 1200 km/t er ikke egnet for korte avstander mellom hver start og stopp. 8 km er som vist alt for liten stasjonsavstand for den hastigheten. Strekningene må være tilnærmet rettlinjet der hastigheten er høyest.

 

Du forutsetter både at toget i den lille testbanen skal komme opp i 1200 km/t, og at en slik strekning på 8 km kan bli representativt for stasjonsavstand i fremtiden. Begge deler tror jeg er HELT feil. Den første kommersielle strekningen (hvis dette blir noe av i det hele tatt) blir mellom LA og San Diego, som i dag er en kjøretur på 195 km. For å komme opp i - og holde - slike ekstreme hastigheter kan det ikke bli særlig mange stopp på veien, det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Og dette skal vel også finansieres av skattepenger?

How Elon Musk's Growing Empire is Fueled By Government Subsidies.

Det er da direkte genialt å gå til sengs med makteliten og få sugerør i statskassen, så drive opp hypen og gradvis selge ut aksjene sine. I gamle dager ville vi kalt det korrupsjon, men i dag er det hellig under vern av ideologi og politisk korrekthet.

 

Men for all del, teknologiske nyvinninger er velkomne.

 

Eller at man må være villig til å selge seg under og en stund etter ankomst for å få reist med det gratis?

Et annet alternativ er frivillighet til å teste ut medisiner fra obskure farmasøytiske firmaer, for å få en gratis reise.

At man må donere noe bort.. Trenger jo ikke å være hele organer.

 

Reklame kan man lukke øynene til. Lydreklame kan man bruke ørepropper mot.

Endret av G
Lenke til kommentar

Med andre ord, den ferdige Hyperloop med 1200 km/t er ikke egnet for korte avstander mellom hver start og stopp. 8 km er som vist alt for liten stasjonsavstand for den hastigheten. Strekningene må være tilnærmet rettlinjet der hastigheten er høyest.

Du forutsetter både at toget i den lille testbanen skal komme opp i 1200 km/t, og at en slik strekning på 8 km kan bli representativt for stasjonsavstand i fremtiden. Begge deler tror jeg er HELT feil. Den første kommersielle strekningen (hvis dette blir noe av i det hele tatt) blir mellom LA og San Diego, som i dag er en kjøretur på 195 km. For å komme opp i - og holde - slike ekstreme hastigheter kan det ikke bli særlig mange stopp på veien, det sier seg selv.

Da leser du meg feil. Jeg forutsetter 1200 km/t topphastighet slik planene fortsatt sier. Men jeg forutsetter ikke 8 km stasjonsavstand. Jeg sier bare at så kort stasjonsavstand vil bli helt uaktuelt på det ferdige anlegget. Greit å ha det sagt før standardkommentaren om at dette skulle vi hatt i Norge også med stasjoner så tett som Oslo, Lysaker, Sandvika, Asker, Drammen, Holmestrand, Horten, Tønsberg etc. Hyperloop trenger større stasjonsavstander. For å illustrere: Halden, Oslo, Porsgrunn, Kristiansand, Stavanger.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at hyperloop skal ha delvis vakuum for å holde luftfriksjonen nede. Fremdriften skal heller ikke bare skje med denne luftkompressoren men med elektromagneter. Anbefaler interesserte å lese hele planen som typisk Elon Musk ligger ute helt gratis. Her er jordskjelv og masse annet beskrevet.

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

Lenke til kommentar

Og dette skal vel også finansieres av skattepenger?

How Elon Musk's Growing Empire is Fueled By Government Subsidies.

Det er da direkte genialt å gå til sengs med makteliten og få sugerør i statskassen, så drive opp hypen og gradvis selge ut aksjene sine. I gamle dager ville vi kalt det korrupsjon, men i dag er det hellig under vern av ideologi og politisk korrekthet.

 

Men for all del, teknologiske nyvinninger er velkomne.

 

Dette er vel det dummeste jeg har sett her inne på mange år.

 

Subsidier kalles det, og har ingenting med korrupsjon å gjøre. Kommentarfeltet på siden du linket til dementerer jo hele påstanden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...