Gå til innhold

Flere detaljer om den kommende kjempe-iPad-en har dukket opp


Anbefalte innlegg

 

 

Force Touch fungerer på OS-nivå og er støttet i flere og flere tredjepartsapper, så det er et eksempel på akkurat det jeg sier, at en del funksjonalitet hører hjemme på OS-nivå. Det stemmer rett og slett ikke at det er kun Apple-software som støtter det.

 

Samsung er tidlig ute med mye, men jeg synes faktisk ikke det er noe positivt så lenge det de kommer med ikke er godt nok. Og der er vi tydeligvis uenige, i og med at du liker programvaren deres.

 

Jeg synes det er veldig negativt å legge til funksjoner som ikke virker skikkelig. Helt håpløst faktisk, selv om det kan slås av. Fordi det forteller om et selskap uten fokus, uten meninger og uten mot til å si nei. Mer er ikke bedre. Derfor synes jeg heller ikke det gjør noe at Apple ofte ligger et år eller to bak cutting edge på nye ting - det å være først har fint lite verdi om man ikke er god også. Når det er sagt; Apple ligger ofte for langt bak, og det er ikke alle de begrensende valgene de gjør jeg er enig i. Men i sum funker det for meg. Jeg kjøper rett og slett ikke gadgets med masse tullefunksjoner av den typen Samsung virker så glade i. Min ideal-funksjonsliste er kort men alt som står på den er ferdig-ferdig og virker som det skal.

 

Jeg liker Vanilla Android veldig godt (bedre enn iOs selv om jeg bruker iOs). Jeg mener også oppriktig at TouchWiz er noe ræl. Skikkelig ræl. Selv om folk kjøper det. Folk tar nemlig stort sett feil.

 

Multivindu søttes og av tredjepart apps, ganske mange faktisk. Google støtter det og i sine apps. Ellers så har nå jeg lest reviews og støtten virker utrolig liten. Du er åpenbart ikke en objektiv kilde, så jeg tror jeg stoler på reviews her. Apple har det på OS nivå, fordi de kan. Samsung kan ikke, åpenbart. Likevel viser Samsung at de kan få til støtte fra veldig mange apps, uten å være på OS nivå.

 

Samsung sin funksjon virker jo skikkelig. Det er ingenting gale med den. Google kan ikke trylle det til at alle apps har støtte for multiwindows. Akkurat som Apple ikke kan trylle alle programmer til å støtte force-touch. De kan derimot få adopsjonen til å gå langt raskere. Er ikke likevel støtte i mange apps, bedre enn ingenting? Når noe nytt kommer vil det aldri være støttet av alt. Et sted må det begynne. Samsung gjør faktisk noe, i motsetning til Google og apple som sikkert bare sitter og eksperimenterer på labben. Samsung har mange funksjoner som øker produktiviteten til Samsung produkter foran andre. Det har jeg fra (the verge tror jeg?) i en test der det blir konkludert med at iPhone 6 plus er bedre enn note 4 pga OS. Til tross for at han sier Note 4 har mye bedre produktivitet, mens iPhone 6 plus er simplere (da burde han konkludert at det var personlig preferanse, ikke at noen av dem var best). Altså kan noen som sterkt foretrekker iOS selv se de positive sidene med TouchWiz, selv om han ikke liker dem personlig. Selv om konklusjonen åpenbart er veldig subjektiv og gjelder for han personlig.

 

Det er bra du prøver å styrke troverdigheten din videre "Folk tar nemlig stort sett feil."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere skriver mye om hvordan Apple vil få det så bra til osv osv. Likevel ser jeg ingen andre enn Samsung som gjør det. Ingen er i nærheten. Det fungerer og strålende med Samsung.

Windows 8 kom i 2012 og splitscreen har vært en del av Modern UI-apper hele tiden. Fungerer utmerket!
Lenke til kommentar

 

 
Windows 8 kom i 2012 og splitscreen har vært en del av Modern UI-apper hele tiden. Fungerer utmerket!

Brukt det selv, men er jo litt vanskelig å få windows 8 til å kjøre på mobil. Det er jo det jeg snakker om. Så med mindre MS har lagt det til i Windows Mobile så er det jo ikke relevant. splitscreen kom ellers til windows langt før 2012. Trenger jo ikke være metro apper for å godkjennes som splitscreen. Selvfølgelig er jo Windows og OSX best til multitasking. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Først og fremst må produktet lanseres, men en slik Ipad Pro ville prismessig sannsynligvis komme i samme område som en Surface Pro, hvorfor ikke bare velge en surface Pro da? 64bit x86 arkitektur og stylus burde vel gjøre den vesentlig mer jobbrelevant mtp. hva slags programmer den kan kjøre. Businessrelaterte apper burde også finnes til x84 (i mitt hode :-) )

 

Ironisk nok finnes ikke den programvaren jeg bruker på Windows heller, ei heller tilsvarende. Da iPad først kom ut var Windows på en god tablet drømmen for meg, men siden den gang har App Store-systemet gjort at det er mer softwarinnovasjon der enn på Windows. 

 

 

 

Likevel viser Samsung at de kan få til støtte fra veldig mange apps, uten å være på OS nivå.

 

Multi-window kom ut for flere år siden, force touch for to måneder siden. 

 

 

Til tross for at han sier Note 4 har mye bedre produktivitet, mens iPhone 6 plus er simplere (da burde han konkludert at det var personlig preferanse, ikke at noen av dem var best).

 

Helt enig, det er subjektivt. Personlig hadde jeg aldri konkludert med at Note 4 er mer produktiv enn iPhone 6 plus. Mange ganger lurer jeg på hva folk mener når de sier "produktivitet", om det da er et fantasikonsept de slenger rundt seg med basert på sine egne tanker eller om de faktisk har prøvd å bruke utstyret i jobb, og i såfall hvilke jobber. 

Lenke til kommentar

Tja. Surface er jo "bare" en PC når man kommer til businessbruk, siden ca. ingen enterprisesoftware er portet til touch.

Søk etter SAP og Dynamics i Windows Store da. Det er de mest opplagte enterprise-programmene. Det er langt fra alt av business-apper som blir lagt ut i offentlig store, så påstanden din er helt opplagt feil.

 

Dessuten er jo Surface Pro en tablet når tastaturet kobles fra uansett om man bruker den til Win32-apper eller Windows Store-apper. F.eks. DevExpress har gjort mye for at Win32-apper lagd i WPF eller WinForms kan gjøres touch-vennlige: https://www.devexpress.com/Products/NET/Controls/Touch.xml

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Likevel viser Samsung at de kan få til støtte fra veldig mange apps, uten å være på OS nivå.

 

Multi-window kom ut for flere år siden, force touch for to måneder siden. 

 

 

Til tross for at han sier Note 4 har mye bedre produktivitet, mens iPhone 6 plus er simplere (da burde han konkludert at det var personlig preferanse, ikke at noen av dem var best).

 

Helt enig, det er subjektivt. Personlig hadde jeg aldri konkludert med at Note 4 er mer produktiv enn iPhone 6 plus. Mange ganger lurer jeg på hva folk mener når de sier "produktivitet", om det da er et fantasikonsept de slenger rundt seg med basert på sine egne tanker eller om de faktisk har prøvd å bruke utstyret i jobb, og i såfall hvilke jobber. 

 

Hvorfor den gir høyere produktivitet?

iPhone sitt iOS er simpelt. Da blir ting "lettere" men krever mer arbeid. Eksempelvis kan du dra ned notification bar med to fingre og få 20+ quick settings. Dette er helt utrolig mange og "overveldene" og "vanskelig" altfor mange "valg" og unngås av stort sett alle OS. Samsung unngår det ikke, og da er det mye raskere å endre settingsene. Det er ikke mer eller mindre fantasikonsept enn at iOS er enkelt. Hvis det ene er etter din definisjon er og det andre.

 

Jeg er helt sikker på at profesjonelle mobiltestere ikke tester ut mobilene til jobb!!! /S

 

Note 4 er bare generelt mer produktiv til alt fra helt vanlige ting til alt annet. Det er et design valg i OSet. Samsung har valgt dette fremfor at alt skal være så enkelt så mulig. Apple har valg noe annet. Dette er ikke noe som er positivt eller negativt ved et produkt. Det er rett og slett et valg, og forbrukerene bør velge det som passer dem best. Note serien er jo klart siktet mot et annet marked enn 6 plus, den ble jo originalt markedsført mot bedriftsledere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Hvorfor den gir høyere produktivitet?

 

iPhone sitt iOS er simpelt. Da blir ting "lettere" men krever mer arbeid. Eksempelvis kan du dra ned notification bar med to fingre og få 20+ quick settings. Dette er helt utrolig mange og "overveldene" og "vanskelig" altfor mange "valg" og unngås av stort sett alle OS. Samsung unngår det ikke, og da er det mye raskere å endre settingsene. Det er ikke mer eller mindre fantasikonsept enn at iOS er enkelt. Hvis det ene er etter din definisjon er og det andre.

 

Jeg er helt sikker på at profesjonelle mobiltestere ikke tester ut mobilene til jobb!!! /S

 

Note 4 er bare generelt mer produktiv til alt fra helt vanlige ting til alt annet. Det er et design valg i OSet. Samsung har valgt dette fremfor at alt skal være så enkelt så mulig. Apple har valg noe annet. Dette er ikke noe som er positivt eller negativt ved et produkt. Det er rett og slett et valg, og forbrukerene bør velge det som passer dem best. Note serien er jo klart siktet mot et annet marked enn 6 plus, den ble jo originalt markedsført mot bedriftsledere.

 

 

Nå er du passe fint på bærtur her. 

 

For det første er innstillinger i nedtrekksmeny standard i Android, ikke bare hos Samsung. På iOS må du riktignok trekke OPP for å få dem, da nedtrekksmenyen er til varslinger og widgets, men de finnes der også. 

 

For det andre lurer jeg på hvilken jobb du har om rask tilgang til innstillinger er det du legger i ordet produktivitet. For min del betyr produktivitet at jeg får gjort oppgaver som jobben min innebærer så effektivt som mulig. På Android får jeg ikke gjort en god del av de tingene overhodet, fordi programvaren ikke eksisterer. Det er min personlige grunn til at Android er lite produktivt for MEG. 

 

For det tredje så er en av de store fordelene med Android at du kan automatisere alt mulig, fordi apper har tilgang til stort sett alt telefonen har tilgang til. På iOS må jeg f.eks styre mute manuelt, mens jeg ikke har gjort det på årevis på Android, etter at jeg satte opp at den skulle gjøre det selv basert på bl.a kalender og sted. Poenget er at hvis du da sitter og tukler med de raske innstillingene på Android - som også finnes på iOS - så bruker du ikke engang de funksjonene som OSet du er så glad i faktisk støtter. 

 

For det fjerde så er det ikke alltid at det enkle måten å gjøre det på er mindre produktiv. Ta f.eks filbehandling. På iOS ser du ikke filsystemet, så skal du slenge en fil fra A til B så må du bruke "open in..." funksjonen. Den bruker jeg hele tiden, og synes den er rask og effektiv. Her er samtidig en liste over filsystemrelaterte problemer jeg har hatt med Android den siste uken. Og da mener jeg bokstavelig talt den siste uken: 

  • Problemer med mobil med oppgradert OS da multi-user funksjonen i Android gjorde at de gikk fra å referere til internminnet som sdcard til sdcard0. I 99% av tilfeller betyr ikke det noe da den ene er mount point for den andre, men jeg fant den siste 1% hvor det betyr noe....
  • Problemer med at en Samsung-mobil med Samsung-ROM ikke kunne eksportere kontakter fordi den ikke fant sitt eget eksterne minnekort grunnet feil filreferanse
  • Rundt 50 (ja, 50) mapper uten noe i på internminnet på en gammel mobil som ble liggende der etter factory reset, fordi apps er tillatt å lage mapper i hytt og pine. 
  • Dusinvis av indekserte mapper med ikoner og liknende UI-elementer i Galleri-appen på en gammel mobil fordi apper tillates å lagre ting i hytt og pine og ingen sjekker om de vet hva .nomedia er for noe før de legges ut på Google Play.
  • En mobil som konstant klaget over at USB-penn var fjernet uten å ha noen mulighet for å løse den ut. 
  • Behov for å logge inn på Google Play for å få tak i en filbehandler da det ikke er standard at det følger med (hos Samsung er det det, vel å merke ;) ).

Enn så moro som iOS vs Android-diskusjoner er, så har jeg ennå til gode å finne en hvor "motparten" faktisk aktivt bruker begge. I dette tilfellet ser det ikke ut som du bruker Android til sitt fulle heller. En av tingene jeg virkelig savner på iOS er muligheten til å roote, installere sqlite3, og lese og skrive til alle mulige slags appers egne databaser. Du skjønner sikkert hvorfor jeg savner det?

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

SNIP

Du er klar over at denne notifications menyen er forskjellig i forskjellige versjoner av Android? Hvis du ikke vet hvordan nedtrekk med to fingre fungerer på Samsung, så ser jeg ingen grunn til å kommentere at jeg er på bærtur. Du har åpenbart ikke skjekket hva det er.

 

Det var bare et eksempel. Må produktivitet være direkte jobb relatert? Dette er ikke snakk om spesifike apper. Det er snakk om generelt hvor produktivt OSet er. Hvis du trenger enn iOS jobb til jobben din så gjelder det jo åpenbart ikke for deg. Det gjelder likevel for alle andre som ikke bruker den iOS appen til jobb.

 

Setter alle opp automatiserte hendelser for alt? Har alle hele livet sitt i kalender, og er alle liv så strukturerte? Jeg kjenner få som har satt opp slike ting. Det gjelder dessuten som sagt mer en bare innstillinger. Ser ikke helt poenget med å ramse opp alle. Tror ikke det kommer til å endre noe.

 

Morsom at du bringer opp problemer med multiaccount som ikke er til iOS. Minnekort, som ikke er til iOS, og gammel telefon. Mitt filsystem ser ikke slik ut for å si det sånn. Eller kan du lagre til Samsung account, slik at det er i skyen, så har du ikke problem hvis noe galt skjer med avlesning av minnekort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

For å komme tilbake til temaet, og ikke Android vs iOS, så er faktisk iOS bedre rustet til bedre multitasking enn mange tror.

 

Det som på iOS kalles "(URL) actions" (ofte i form av x-callback-url: http://x-callback-url.com/) har mye samme funksjon som intents på Android og gjør det mulig å kommunisere mellom tredjepartsapper. Har blitt en del utbredt siste året med apps som Workflow. Launch Center Pro og Schemes, som alle er automatiseringsapper for iOS. Det gjør det f.eks mulig for Action Center Pro å legge til notater i Evernote:

 

https://db.tt/0VuXD0d5 

 

Forøvrig er måten den linken over havnet i denne posten på relevant for diskusjonen: 

Jeg tok en screenshot, dro ned nedtrekksmenyen, og trykket på en Launcher Pro shortcut til en workflow jeg har laget i Workflow. Den finner så siste bildet, lagrer i Dropbox, henter den offentlige URLen, og sender den til PCen min via AutoRemote, hvor Chrome mottaer den, videresender til EventGhost, som lagrer linken i kopiminnet til PCen. I praksis tar jeg screenshot, trykker knappen, venter ca 5 sekunder, og trykker CTRL+V på PCen. Alt uten jailbreak, og takket være systemet med actions beskrevet over. 

 

Kort fortalt: kommunikasjon mellom apps eksisterer. Om det er dette systemet som eventuelt blir brukt for split screen er uvisst. 

 

I tillegg har du app extensions som kom i iOS 8. De gjør det mulig for en app å bruke funksjoner i andre apps som utvidelser. Jeg bruker den mest for LastPass i Safari, men finnes også andre bruksområder. F.eks har jeg en PDF converter installert som dukker opp som en action extension for visse filtyper, og jeg har laget en app extension i Workflow som gjør at jeg kan åpne den aktive siden i Safari på iPhone i Chrome på PCen.

 

Sist men ikke minst har du det at iPad Air 2 har 2GB RAM. Apple har tviholdt enheter på 1GB RAM altfor lenge, da det etter min mening ikke er nok (merker det med at apps i bakgrunnen reloades), men har nå duppet foten inn i mer RAM. En av fordelene med å holde enheter på 1GB med RAM er å tvinge utviklere til ikke å misbruke RAM, noe som er en fordel om man planlegger å introdusere splitscreen. 

 

Alt over er ting som tyder på at Apple blir mer og mer åpen for multitasking og samspill mellom apps. En eventuell iPad Pro vil sannsynligvis ha funksjoner som på en eller annen måte benytter eller viderefører disse. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Du er klar over at denne notifications menyen er forskjellig i forskjellige versjoner av Android? Hvis du ikke vet hvordan nedtrekk med to fingre fungerer på Samsung, så ser jeg ingen grunn til å kommentere at jeg er på bærtur. 

 
Er bare en shortcut til quick settings. Om du drar ned med to fingre eller går dit med en shortcut fra notification pulldown er vel heller likegyldig. 
 
Snakker forøvrig om nyeste versjon av OS. Det er ikke like åpenbart med et så fragmentert OS som Android, men gir heller ikke mening å snakke om f.eks Gingerbread.
 
 

 

Må produktivitet være direkte jobb relatert? Dette er ikke snakk om spesifike apper. Det er snakk om generelt hvor produktivt OSet er. 

 

 

Trenger ikke være jobbrelatert, selv om noe man bruker 37.5 timer på hver uke som alltids innebærer produktivitet er et fint eksempel å bruke. 

 

Du er flink til å snakke om generell produktivitet uten å nevne noe spesifikt. Er ikke vanskelig. Du kan f.eks si "Note 4 er mer produktiv enn iPhone 6 fordi man kan roote den, endre virtuell DPI og få den til å kjøre tablet versjon av apps, mens iPhone 6 Plus til tross for den store skjermen ikke kan kjøre iPad apps". 

 

 

 

Setter alle opp automatiserte hendelser for alt? 

 
Nope, var et eksempel siden temaet var enkel tilgang til innstillinger. 
 

 

Morsom at du bringer opp problemer med multiaccount som ikke er til iOS. Minnekort, som ikke er til iOS, og gammel telefon. Mitt filsystem ser ikke slik ut for å si det sånn. Eller kan du lagre til Samsung account, slik at det er i skyen, så har du ikke problem hvis noe galt skjer med avlesning av minnekort.

 

 

Multiaccount finnes med jailbreak. Aldri brukt det hverken på iOS eller Android. Eneste jeg har vært borti det med er at endringer i OSet ved funksjonens introduksjon skapte problemer for meg på helt andre områder. 

 

Mulig ditt filsystem ikke ser slik ut, men om Facebook-appen finner ut at den vil lage /sdcard0/Facebook og stappe 11.2 millioner ikoner der uten .nomedia-fil, så spør den ikke først. 

 

Samsung-account-backup er såvidt meg bekjent ikke en fullstendig backup slik nandroid backup er (mulig jeg tar feil, men ser ikke helt hvordan de skal få til det rent programmatisk sett), hvor sistnevnte er en Android funksjon som faktisk er super duper og ikke tilgjengelig på iOS. 

 

Minnekort. Sikkerhetsproblem nå som ting krypteres, i tillegg til det du nevner om at noe kan skje med det, for ikke å snakke om at det er begrensa hva man kan bruke det til. Skulle allikevel gjerne hatt det frem til Apple, Samsung, og resten av tullinggjengen begynner å prise minneoppgraderinger litt mer vettugt (S6 er jo første av Samsung-toppmodellene uten det)

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Apple vil enkelt kunne lage multitasking som fungerer mye bedre enn noe Samsung får til, enkelt og greit fordi de sitter på kontrollen over kjernen i operativsystemet. Det samme gjelder selvsagt for Google.

 

Både Android og iOs bygger på solide kjerner med full preemptive multitasking og multithreading, og benytter dette aktivt. At ikke userspace kan utnytte seg av det så langt har ingenting å si, det er en ganske enkel sak å slå på (Apples egne apper har benyttet ekte multitasking hele veien, f.eks).

 

Når man i tillegg tenker på at Samsung er ræva på software tror jeg ikke vi skal tvile mye på at en Apple-implementasjon av multiwindow vil funke bedre enn noe Samsung kunne kokt opp. Ikke fordi Apple er magiske, men fordi de har veldig mye bedre forutsetninger enn Samsung for å få det til.

Ja, det er bare Google som kan se kjernekoden og flikke på den i Android...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja, det er bare Google som kan se kjernekoden og flikke på den i Android...

Selv om Android er open source og til og med tilgjengelig for hvermannsen med AOSP, er det ikke det Audun_K sa. Han sa at de sitter på KONTROLLEN over kjernen i OSet. Uansett hvor mye noen tukler med Android så er det Google som styrer hvilke funksjoner som blir lagt til i OSet fra versjon til versjon. Alt annet blir per definisjon tredjepartsprogramvare. 

Lenke til kommentar

Er litt småenig i at Samsung lager dårlig programvare. Nå har jeg ikke veldig bredt erfaringsgrunnlag å vise til. Og mobiltelefoner er ikke det feltet som fascinerer meg mest, så da kommer jeg meg selvfølgelig ikke så dypt inn i materien.

 

Hadde noen tidlige Samsung-modeller. Da opplevde jeg at Samsung Kies var et helvete å bruke. Ellers har alle Samsung-modellene jeg har eid restartet seg når jeg har hatt dem i bukselommen. Hvem som har skylden er vanskelig å si.

 

Dessuten så har Android'e telefoner en tendens til å bli fullt av masse skit som gjør de tregere i bruk om man ikke tilegner seg ymse oppryddingsrutiner.

 

Lollipop er vel et eneste stort nederlag for Google, og det kan man jo ikke skylde på over til mobilprodusentene. Og selv om det finnes nyere versjoner av Android, så kommer det nødvendigvis ikke over til din mobil, noensinne.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som aldri har følt behov for split-screen multitasking eller hva vi skal kalle det på verken mobil eller nettbrett? Nå er riktignok ikke nettbrett et produkt for meg, har hatt iPad 4 og Air og de ble benyttet alt for lite. Jeg foretrekker en liten og nett ultrabook da jeg foretrekker å ha et skikkelig tastatur å skrive på, desktopoperativsystem som da faktisk lar meg multitaske og herje slik som jeg selv ønsker. Mye mulig det er jeg som er "gammeldags", men skal jeg først sitte med noe annet enn mobiltelefonen så liker jeg å kunne ha flere nettleservinduer ved siden av hverandre og mye rart. Føler meg bare begrenset av et nettbrett, på godt og vondt.

 

Føler ikke de samme begrensingene på mobil, men det skyldes primært at skjermen er såpass liten og at bruksmønstret derfor blir noe helt annet enn på skjermer som er type 10"+. Det å kjøre noe split-screen på en 4-5,5" stor enhet ser jeg på som totalt meningsløst. Det samme på en 10" egentlig for selv det blir i det minste laget.

 

 

Har nå testet endel nettbrett fra alle leire, men de eneste jeg har eid selv er iPad 4 og Air, mens madammen har en iPad Air 2 og bruker den hundreganger så mye enn hva jeg noengang ville ha gjort. Har også eid en Surface 3 Pro i 3-uker, og har testet Galaxy Note serien og Tab S serien endel.

 

Her blir jo fort Android og iOS fryktelig likt i bruk, bare Android ser ut til å lide forferdelig mye av at fryktelig mange applikasjoner virker som oppblåste mobilapps som ikke tar seg spesielt godt ut på den større skjermen. En hel del av spillene, som har blitt et primærbruk av nettbrett for mange uteblir til Android. Og jeg syntes modellene av Androidnettbrett har vært temmelig skralt, koster fort det samme som en iPad mens byggematerialet og kvalitetfølelsen er temmelig laber. Galaxy Tab S er vel fremdeles noe av det bedre innen Androidnettbrett, men byggekvaliteten, utseende og følelsen bak produktet syntes nå hvertfall jeg personlig ikke når en iPad 2 engang..

 

 

Surface 3 Pro derimot er jo et helt annet beist, virker langt mer solid enn noe Androidnettbrett jeg har erfaring med, men samtidig føles den ikke like slank og smidig som en iPad Air / Air 2, men det har jo sin naturlige grunn. Problemet jeg hadde med Surface 3 Pro er at det er en PC fanget i kroppen til et nettbrett, på både godt og vondt. Du får imponerende mye maskinvare i et relativt lite og kompakt format. Men det drasser med seg alt av vrøvl som innebærer fullverdig Windows, deriblant manuell vedlikehold av applikasjoner da det fremdeles en god og sentralisert måte å vedlikeholde og oppdatere programvare og applikasjoner i Windows. Dette står jo i sterk kontrast til Android og iOS hvor alt gjerne står på auto-update via Google Play Store / App Store og eneste gangen du må reboote er ved systemoppdatering, som gjerne er større oppdateringer som må utføres relativt sjeldent.

 

Du mister hele "ease of use" aspektet med et nettbrett så fort du skaffer deg noe ifra Surface Pro serien. Du skal jo også helst forholde deg til sikkerhetsprogramvare, for igjen dette er jo fullverdig Windows så du skal være passe dum og naiv om du ikke tenker på noen form for sikkerhetspakke som tar for seg anti-virus, anti-malware, brannmur osv.. Nå er jeg så heldig at jeg har tilgang på Malwarebytes Anti-Malware Premium (Lifetime), Malwarebytes Anti-Exploit Premium (Lifetime), Symantec Endpoint og du kan jo også koble dette med Comodo Firewall (Gratis) og du har komplett beskyttelse men dette krever jo systemressurser og går utover batteritiden.

 

 

Det som kanskje er det mest negative med Surface serien generelt er at de er forferdelig dårlig nettbrett, ihvertfall om du spør meg. Utvalget av touchoptimaliserte applikasjoner via Windows Store er elendig sett opp imot spesielt iOS, men også Android. Utrolig mye mangler og mye av det som eksisterer er jo rent søppel. Selv Microsoft sin egen Skype-applikasjon er jo en eneste stor vits sammenlignet med dekstopvarianten, men den er jo dessverre ikke spesielt touchvennlig. Som nettbrett så forventer man en viss form for "ease of use" og god tilgang på touchvennlig og optimaliserte applikasjoner osv.. Her faller Windows 8 / 8.1 og Surface helt igjennom spør du meg. Da hjelper det ikke allverden at man har split-screen multitasking osv..

 

Det som taler for Surface er jo muligheten for legacyapplikasjoner (X86-baserte applikasjoner) som sikrer et gigantisk bibliotek av velkjente og brukte applikasjoner. Og for business / enterprise så kan jo dette bety at du slipper å skrive / anskaffe / kjøpe nytt sett med applikasjoner og løsninger da du kan fortsette å benytte de gode, gamle X86-baserte du allerede har. Men igjen, dette gjør Surface om til en PC og ikke et nettbrett. For det å kjøre og behandle disse applikasjonene uten bruk av mus / styreflate + tastatur byr ikke på en spesielt flott opplevelse.

 

 

Og man kan jo stille spørsmålstegn ved verdien av X86 på et nettbrett i all den tid vi har Terminal løsninger, Citrix osv.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som aldri har følt behov for split-screen multitasking eller hva vi skal kalle det på verken mobil eller nettbrett?

 

 

Tja, vi er hvert fall to...

 

Setter jeg på musikk på Spotify på min iDings, så kan jeg fint gjøre andre ting samtidig. Holder jeg på med noe i en App, og plutselig må gjøre noe i en annen, så bare skifter jeg, gjør det jeg skal, og hopper tilbake og fortsetter når jeg er klar. For min del er det ikke viktig hvordan dette skjer, så lenge det funker...:-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...