Gå til innhold

Mest ettertraktet ingeniørlinje?


Anbefalte innlegg

 

Lurer egentlig på hvilken siving-linje som er mest ettertraktet. Det kan godt være indøk, men ser bort ifra den :p 

 

Ønsker at dere svarer på spørsmålet dersom dere har noe formening om dette, og ikke ting som "velg det som interesserer deg mest" o.l. :p

 

Marin teknikk, maskin, elektro, energi og miljø, osv? Kom med alt av innspill. Takk for svar! :D

 

Jobbmessig? Som i sannsynlighet for å få seg jobb? Eller tenker du mer lønn?

 

Jeg tror det som jevnt over er sikrest og gir størst fleksibilitet, er de mer tradisjonelle linjene innen bygg, maskin (produktutvikling og produksjon som det så fint heter nå), samt energi og miljø (elkraft) og muligens teknisk kybernetikk. Marin teknikk er nok heller ikke hel ueffent. Disse utdanningene er nok både de områdene det er flest jobber innen, samt at det er mest geografisk fleksibelt om det er visse deler av landet du ønsker å jobbe i. Men det varierer nok litt og går i sykluser. I enkelte perioder har f.eks oljejobber vært VELDIG ettertraktet og dermed har petroleumsteknikk vært en bra linje.

 

Hadde egentlig lyst til å velge petroleumsteknikk, men har ikke hørt fra ÉN eneste person at jeg bør velge det. Det var lett å velge før fordi jeg tenkte å ta petroleumsteknologi på UiS og heller bestemme meg for indøk eller pettek videre på masternivå etter tre år, men nå må jeg bestemme meg tidligere :p ...

Endret av Alex T.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ta utgangspunktet i interessene dine istedet? Jeg mener ikke det typiske "velg jobb ut av interesser", men heller at det virker ut som du strever med å finne en studieretning du vil ta på grunn av manglende interesser innenfor feltet.

 

Hva er det du interesserer deg innenfor? Liker du matte? Programmering? Bygninger? Kjemi? Fysikk? Båter? Biler? Fly? Raketter?

 

Er du i det hele tatt interessert i teknologi? Det nytter ikke å sikte mot en prestisjefull master-utdanning om du gir blanke blaffen i temaet. Når 4 av 10 sivilingeniør-studenter slutter før de har fullført utdanningen sin så bør forsikre deg at du ikke blir en av de 40% som blir uten utdanning og med en god slant ekstra gjeld.

 

Når jeg ser på avataren din så regner jeg med at du liker fysikk/matte. Er dette noe du kunne tenkt deg å jobbe med?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta utgangspunktet i interessene dine istedet? Jeg mener ikke det typiske "velg jobb ut av interesser", men heller at det virker ut som du strever med å finne en studieretning du vil ta på grunn av manglende interesser innenfor feltet.

 

Hva er det du interesserer deg innenfor? Liker du matte? Programmering? Bygninger? Kjemi? Fysikk? Båter? Biler? Fly? Raketter?

 

Er du i det hele tatt interessert i teknologi? Det nytter ikke å sikte mot en prestisjefull master-utdanning om du gir blanke blaffen i temaet. Når 4 av 10 sivilingeniør-studenter slutter før de har fullført utdanningen sin så bør forsikre deg at du ikke blir en av de 40% som blir uten utdanning og med en god slant ekstra gjeld.

 

Når jeg ser på avataren din så regner jeg med at du liker fysikk/matte. Er dette noe du kunne tenkt deg å jobbe med?

Liker matte, kjemi og fysikk. Kjenner en petroleumsingeniør og vært på flere bed.pres. hos Statoil, og var derfor jeg vurderte pettek i begynnelsen...men ingen anbefaler det. Så nå strever jeg med å finne en annen retning :p

Lenke til kommentar

Hva med kjemiingeniør? Det er ganske naturlig å jobbe innenfor oljen med en slik utdanning, så har du også en mulighet til å prøve andre industrier, i motsetning til petroleumsingeniører.

 

Edit: Evt. Prosessteknologi

Ja, jeg vet ikke. Det er nok bare tanken på at det eneste jeg ville bli var petroleumsingeniør :p Også har jeg hatt litt økonomi og sånt, men er ikke sikker på om jeg vil ha det. Tenkte derfor å ha det som ekstraemner...mye jeg tenker å gjøre. Kanskje ikke så lurt

Lenke til kommentar

I vann- og miljøteknikk er det en helt latterlig etterspørsel. Da jeg skrev masteroppgave for ca. et halvt år siden så satt jeg med to andre som studerte vann- og miljøteknikk og to som studerte henholdsvis bygg og kjemi. Jeg søkte på en stilling og fikk den, han andre søkte på 1 stilling, han fikk den, hun siste søkte på 4 stillinger og fikk tilbud fra 3, hun aksepterte før hun fikk svar på den siste.

 

De to andre søkte på opp i mot 50-60 stillinger, de fikk jobb, men etter en god del mer jobb.

 

Andre studier jeg vet at det er stor etterspørsel etter er: geomatikk og geoteknikk.

 

Likevel vil jeg si at si meg enig i dem som sier at du burde velge (delvis) etter interesse. Jeg ville ikke valgt petroleumsteknologi eller kjemi og bioteknologi - men utenom de så tror jeg det er hipp som happ hva du velger og ville valgt etter interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med kjemiingeniør? Det er ganske naturlig å jobbe innenfor oljen med en slik utdanning, så har du også en mulighet til å prøve andre industrier, i motsetning til petroleumsingeniører.

 

Edit: Evt. Prosessteknologi

Ja, jeg vet ikke. Det er nok bare tanken på at det eneste jeg ville bli var petroleumsingeniør :p Også har jeg hatt litt økonomi og sånt, men er ikke sikker på om jeg vil ha det. Tenkte derfor å ha det som ekstraemner...mye jeg tenker å gjøre. Kanskje ikke så lurt

 

 

 

Kjemi er noe usikkert. Her kan det være at man må flytte på seg for å få jobb. Det og materialteknologi er ofte utdanninger som trengs i industrien, og da er det snakk om kraftintensiv industri som ligger på masse småplasser rundt om i Norge.

 

Maskin er fint dersom du både ønsker litt mer fleksibilitet enn en grad innen petroluemsteknologi gjør, samt en mulighet til å jobbe innen oljen når det blir et oppsving der igjen. Det samme gjelder forøvrig kybernetikk. Bygg og energi og miljø er også retninger som gir VELDIG gode muligheter for jobb.

 

Spørsmålet er egentlig hva du selv liker best? Liker du ikke datafag og programmering bør du holde deg unna disse linjene. Synes du klassisk fysikk som Newtons lover, etc., er morsomt, er kanskje bygg den beste retningen.

Lenke til kommentar

Dei mest ettertrakta ingeniørane er ingeniørar som har har eit veldig spesifikt fagfelt og med den rette erfaringsbakgrunnen.

Problemet då er at du kun er ettertrakta blant den handfullen av arbeidsgivera som trenger akkurat ein slik ingeniør.

 

Går du for ei litt meir generell ingeniørutdanning så blir du ikkje veldig ettertrakta sidan du er ein av mange, men til gjengjeld kan du då jobbe nesten kvar som helst.

 

 

Med mindre du er veldig dyktig så ville eg ha styrt unna petroleum utdanninga, det vil også i framtida bli behov for dyktige ingeniørar i oljenæringa, men akkurat no går antallet arbeidsplassar ned, medan det er svært mange som prøver å utdanne seg i den rettninga i håp om å være ein av dei heldige få som får seg ein godt betalt jobb innanfor oljeindustrien.

 

Av dei ingeniørrettningane som det er eit aukande behov for så er det særlige helse, miljø og sikkerheit (HMS-faga) som stikker seg ut. Desse fagfelta er stadig veksande pga av myndigheits- og bransjekrav om å kunne dokumentere at sikkerheita for både arbeidstakarar, leveringsdyktigheit, kvalitet og miljøhensyn er ivaretatt gjennom alle produksjonsledd.

Lenke til kommentar

Dei mest ettertrakta ingeniørane er ingeniørar som har har eit veldig spesifikt fagfelt og med den rette erfaringsbakgrunnen.

Problemet då er at du kun er ettertrakta blant den handfullen av arbeidsgivera som trenger akkurat ein slik ingeniør.

 

Går du for ei litt meir generell ingeniørutdanning så blir du ikkje veldig ettertrakta sidan du er ein av mange, men til gjengjeld kan du då jobbe nesten kvar som helst.

 

 

Med mindre du er veldig dyktig så ville eg ha styrt unna petroleum utdanninga, det vil også i framtida bli behov for dyktige ingeniørar i oljenæringa, men akkurat no går antallet arbeidsplassar ned, medan det er svært mange som prøver å utdanne seg i den rettninga i håp om å være ein av dei heldige få som får seg ein godt betalt jobb innanfor oljeindustrien.

 

Av dei ingeniørrettningane som det er eit aukande behov for så er det særlige helse, miljø og sikkerheit (HMS-faga) som stikker seg ut. Desse fagfelta er stadig veksande pga av myndigheits- og bransjekrav om å kunne dokumentere at sikkerheita for både arbeidstakarar, leveringsdyktigheit, kvalitet og miljøhensyn er ivaretatt gjennom alle produksjonsledd.

Likte svaret ditt :) Det var derfor jeg tenkte å ta økonomiemner ved siden av (snakket med UiS og de kan få det til). Har stor kapasitet da jeg allerede har tatt kalkulus på UiO. Tenkte at jeg med noen økonomiemner ved siden og en master i petroleumsteknologi kan være ganske attraktiv. Har planer om å ende opp med A-er og B-er på vitnemålet, men vet ikke om det har så mye å si :p

Lenke til kommentar

Likte svaret ditt :) Det var derfor jeg tenkte å ta økonomiemner ved siden av (snakket med UiS og de kan få det til). Har stor kapasitet da jeg allerede har tatt kalkulus på UiO. Tenkte at jeg med noen økonomiemner ved siden og en master i petroleumsteknologi kan være ganske attraktiv. Har planer om å ende opp med A-er og B-er på vitnemålet, men vet ikke om det har så mye å si :p

 

Så lenge du blir god på fagfeltet ditt, og du i tillegg har nokre fag som gjer at du også kan brukast på andre ting enn kun olje så burde dette gå fint.

I verste fall kan du som petroliumingeniør også ta jobb innanfor andre liknande fagfelt, som f.eks vann og avløp i kommunen, brønnboring for drikkevatn, osv.

 

Men det kan være greit å være oppmerksom på at når du velger slik så kan du ende opp med å ha litt mindre valgmuligheiter enn dersom du hadde tatt ei meir generell ingeniørutdanning innnanfor f.eks. bygg og anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Petroleumsingeniørar er jo eigentleg geologar/geoteknikarar, så viss det er det du interesserer deg for kan du jo vurdera tekniske geofag. På NTNU har petroleum og tekniske geofag akkurat dei same faga dei to fyrste åra. Litt avhengig av kva profil du vel i seinare årskurs vil du antakeleg kunna finna jobb både i oljebransjen og i annan industri med den utdanninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...