Gå til innhold

intel i5 4670k blir varm!


Anbefalte innlegg

Heisann har problemer med processoren etter jeg skiftet kabinett, dette er en i5 4670k etter speedfan så ligger idle på 40 grader men hvis jeg starter ett program eller ett spill så tar vifta på cpuen helt av og høres ut som et fly som holder på og lette og temperaturen stiger til 80+ grader med engang, bruker cpufan og viser bare 80 grader som maks der.

Noen som har noen tips til hva som kan ha skjedd? var ikke slik før jeg skiftet kabinett(alle andre komponenter ligger på rundt 25 grader)

det står på en stock intel kjøler på den.

Kan også legge til at jeg også tok i ett nytt skjermkort fra asus 560ti direct cu 2 til evga 660ti 2gb

 

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo svaret her, stock-kjøler krever god lufting av kabinett og på toppen av det hele dekker den ca 75% av varmesprederen til cpu og er den dårligste kjøleren som finnes.

Er den mpntert kun en gang med farbrikkpastaen? Har du kjent på de 4 låsene, at de er helt ned og ikke løse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da sitter nok ikke kjøleren skikkelig fast ..kansje kommet litt ut av stilling når du bytta kabbet.

 

Uansett.. er nok løs kjøler hvis det ikke var noe problem før..

ps. den Intel kjøleren er noe skikkelig møkk. benytt anledningen til å få deg en skikkelig kjøler.

Lenke til kommentar

Cooler Master 212 evo er å anbefale! Billig og god kjøler. Bruker den selv på en 4690k og temperaturen går aldri over 50 grader. 

Den var meget rimelig blir nok kansje ut og handle den på tirsdag da bare for og få en bedre kjøler:)

 

Bråker den mye?

Endret av Lothen90
Lenke til kommentar

 

Cooler Master 212 evo er å anbefale! Billig og god kjøler. Bruker den selv på en 4690k og temperaturen går aldri over 50 grader. 

Den var meget rimelig blir nok kansje ut og handle den på tirsdag da bare for og få en bedre kjøler:)

 

Bråker den mye?

 

Nei, merker ikke den i det hele tatt (kjører push/pull). Men det kan være pga at den sitter i et HAF 922 kabinett med 3 200mm vifter :D men stock vifta på den går ikke over 1600rpm, så det er en meget stillegående kjøler. Det er en grunn til at den er så populær. Price/performancen til denne kjøleren er vanskelig å slå, og man må opp en del i pris hvis man skal få noe merkbart bedre kjøling.

Endret av Magsamm
Lenke til kommentar

CM212 eller 4xx-serien er så si de beste som er luft til luft, kastet selv ut D14 noctua til fordel for disse, da de lå en grad varmere.

Den er så populær at prisen har dobblet seg også sammen med svak krone, men billig og god er den.

Valgte for eks en slik hjemme, selv på en "hi-end x99 5960x-rigg"

Lenke til kommentar

CM212 eller 4xx-serien er så si de beste som er luft til luft, kastet selv ut D14 noctua til fordel for disse, da de lå en grad varmere.

Den er så populær at prisen har dobblet seg også sammen med svak krone, men billig og god er den.

Valgte for eks en slik hjemme, selv på en "hi-end x99 5960x-rigg"

 

vel, prisen har gått opp med 50 kr siden jeg kjøpte den i 2011 (hos Komplett), så en dobbling er nok litt å ta i. Er forsåvidt ikke lurt å kjøpe den hos komplett da jeg ser at prisen inklusive frakt blir 500 kr (my store), eller 440 (pick up point), og det er litt for mye etter min mening. ville heller spart 200 kr å kjøpt den hos netonnet. 

Endret av Magsamm
Lenke til kommentar

Ok, det var kanskje litt å ta i, jeg bruker så si bare komplett, men 2xx kr har den kostet de siste 20 gangene jeg har kjøpt den, det kan dog være superweekend osgå, men ca 269ish som fastpris siste året frem til jul. 

Nå er det nesten 400kr. 

 

spennende at prisen følger populæriteten hehe. 

post-64596-0-77491900-1432421278_thumb.jpg

Lenke til kommentar

CM212 eller 4xx-serien er så si de beste som er luft til luft, kastet selv ut D14 noctua til fordel for disse, da de lå en grad varmere.

 

At det kun skiller 1 grad mellom CM212 og Noctua D14 høres bare feil ut. Greit at CM212 er en del billigere altså, men D14 har mer kjøleareal og vinner lett i de testene jeg har sett iallefall.

Lenke til kommentar

Her er D14 

 

Det er ikke mye som skiller kjølere uansett. 

Jeg kjørte ikke en vitenskapelig test, men foldet på cpu 100% load og fikk 47C 24/7 på den hardwaren jeg kjørte på den tiden, det lå den på i alle 7 maskinene i samme rom +-2C 

 

Så satte jeg cm212 på maskin nr 8 og da fikk jeg 48C på den. 

Da solgte jeg alle D14 og monterte på cm212 på alle og temp var fortsatt 48C +-2c på alle maskinene.

 

Ingen forskjell for meg iallefall, kanskje det er det om man volter og klokker den til himmelen og ligger i 80c-range. 

 

Nå synes jeg den er så god at jeg kjøper den selv om jeg bygger en 60k-pc. 

Og det har blitt den anbefalte kjøleren i pc-kjøp-guidene osv her inne. 

 

Kjørte D14 x 2 i  alle 3 SR-2-riggene også, så ikke hovedkortet engang. 

Med så like temp er plassen gull verdt. Om man vil ha ned støyen 5-6 DB så slenger man på noctua-vifte. 

Den er lydløs original helt til man er på 80+% 

post-64596-0-95490600-1432458858_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har TX3 på 5-6 maskiner.. Utrolig bra kjøler for den som ikke overklokker så veldig og bare vil ha en

enkel god "standard" kjøler og klipse på kjapt uten å måtte ta ut h-kort osv.

 

Dritenkel å montere også..

 

PS. har du veldig høye rambrikker kan det komme i konflikt. Men vifta kan settes på begge sider ,så det

er muligheter og få det til stort sett.

 

https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-tx3-evo-cpu-kler/657094#reviews

Lenke til kommentar

Ingen forskjell for meg iallefall, kanskje det er det om man volter og klokker den til himmelen og ligger i 80c-range. 

 

I det oppsettet du beskrev der, så gjorde du et smart valg. D14 tar mye plass i maskina, og er definitivt ikke verdt det for 1-2 grader forskjell i CPU temp. Saken stiller seg litt annerledes når man har en overklokket 5960X. Selv har jeg en D15 som er enda litt større :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...