Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skriftlig avtale på salg, kjøper dukker ikke opp og hinter frempå at han ikke vil kjøpe allikevel


Mortis360

Anbefalte innlegg

Min far la for ett par uker siden ut en motorsykkel til salg på Finn.

 

Allerede samme dagen så ringte det en person og sa at den skulle han ha, og at han bydde 96,000,- muntlig. Dette fikk han også bekreftet skriftlig i ettertid på e-post, med at han skulle kjøpe motorsykkelen og at han skulle betale 96.000,- for denne. De avtalte så henting lørdag som var, men kjøper har ringt og kommet med alle slags unnskyldninger og i dag har han hintet frempå at han trolig ikke vil kjøpe den allikevel. Her foreligger det ett skriftlig bud, og en skriftlig aksept fra begge parter om av han skulle kjøpe denne av faren min.

 

Det har vært en del interesse rundt dette, men det er ingen som har kommet med like seriøse bud og som ligger ett stykke under hva personen som har sagt han skulle kjøpe den, hvordan stiller denne saken seg videre?

Jeg har lest noen steder at opprinnelig kjøper kan være ansvarlig for det mellomlegget mellom prisen på solgt sykkel til andre og hva han avtalt skulle betale. Er det noen som kan hjelpe meg med innspill om hvordan dette skal gå videre for å løse saken?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når avtale er inngått har kjøper plikt til både å betale kjøpesum (kjøpsloven § 48) så snart gjenstanden er overlevert eller stilt til rådighet (§ 49), men han plikter også å overta tingen (§ 50).

 

Har ikke kjøper overtatt tingen kan selger heve kjøpet hvis kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist selger fastsetter, jfr. kjøpsloven § 54 (2). Heving på grunn av manglende overtakelse (hvis kjøperen har betalt men ikke overtar) kan bare skje hvis selgeren har en særlig interesse i å bli kvitt tingen (§ 55).

 

For å kreve erstatning for dekningssalg må vilkårene for heving være oppfylt (er de ikke det vil selger selv bryte avtalen ved å selge gjenstanden til noen andre). Selger må i tillegg ha gjort en rimelig innsats for å oppnå høyest mulig salgssum.

 

 

Hva du gjør nå? Vel, det kommer an på. Jeg ville satt en tilleggsfrist for kjøpers betaling (to uker er rimelig), og opplyst om at dersom kjøpesummen ikke er betalt og tingen overtatt innen tilleggsfristens utløp vil avtalen bli hevet, dekningssalg foretatt, og at tap ved dekningssalg vil bli krevd dekket av kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil det ikke avhenge av ordlyden I kommunikasjon mellom kjøper og selger? En epostutveksling vil kanskje være I en uformell tone og hvis f.eks kjøper skriver "jeg tar den for 96000" og selger responderer "flott, når kommer du og henter den". 

 

Vil dette være like bindende som en formell skriftlig kontrakt?

Lenke til kommentar

Vil det ikke avhenge av ordlyden I kommunikasjon mellom kjøper og selger? En epostutveksling vil kanskje være I en uformell tone og hvis f.eks kjøper skriver "jeg tar den for 96000" og selger responderer "flott, når kommer du og henter den". 

 

Vil dette være like bindende som en formell skriftlig kontrakt?

Ja, ordlyden i kommunikasjonen er helt sentral, men kommunikasjonsmediet er helt underordnet. Det du har beskrevet her er klart en bindende avtale.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...