Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet jobb pga. nedleggelse - hjelp!


Apno

Anbefalte innlegg

 

Jo, men som sagt er jeg ikke interessert i aa surre meg til en arbeidsplass 40 min unna. Kall meg barnslig og grinete. Men foler ikke akkurat for aa jobbe videre for en kjede som behandler ansatte saa daarlig. I mine oyne er dette kvalmt gjort.

Andre jeg kjenner som har mistet jobben paa samme grunnlag har fatt pengene sine og slippet aa bli plassert i gokk for aa faa utbetalt.

Nei vis du klarer deg uten pengene så er jo det en god løsning

 

Han har fort krav på pengene uansett. Kan ikke arbeidsgiveren gjøre seg nytte av arbeidskraften hans der hvor på den måten man har avtalt, så må arbeidsgiver sørge for å gi beskjed etter de ordinære frister for oppsigelse.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hvordan kontrakten hans er utformet. En vanlig reservasjon i arbeidsavtalene er formuleringen «for tiden». En slik formulering innebærer at arbeidstaker må finne seg i endringer i en viss utstrekning. Står det "for tiden" i kontrakten til TS så har Høyesterett lagt til grunn at endringer som innebærer 20–25 minutters lengre reisevei, ligger innenfor styringsretten. Og dersom en endring ligger innenfor styringsretten, har arbeidsgiver saklig grunn for å si opp arbeidsforholdet etter arbeidsmiljølovens regler dersom arbeidstaker ikke aksepterer tilbud om å flytte med.

 

Etter et søk på nedlagte butikker eid av Gresvig, så finner jeg bare en butikk som er lagt ned nå nylig. Og fra den så opplyser google at det tar 30-32 minutter (de pleier å være utrolig presise) fra den ene butikken til den andre med bil (altså innenfor styringsretten).

 

Spørsmålet blir derfor om en kan definere reisevei utifra hvor lang tid det tar med bil, eller om det bør defineres utifra arbeidstaker sitt utgangspunkt (eier ikke bil, og brukte dette aldri for å komme seg til og fra tidligere arbeidssted). For om jeg har truffet riktig på sted/butikk, så ser jeg virkelig problemet til TS. Å sykle denne strekningen vil fort ta halvannen time hver vei, og kollektivtrafikk innebærer fort ekstremt mye venting (fort opp mot en time + reisevei) grunnet avganger en gang i timen eller sjeldnere.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

30-45 minutter reisevei burde ingen sutre for. Grow up... vær glad du har jobb!!

 

Men mye tyder på at arbeidsgiver har gått for fort frem i svingene her. Helt sikkert plenty saksbehandlingsfeil, det burde vært jo gjennomført drøftelsesmøter m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, jeg kjørte 45 minutter til og fra jobb hver dag i 2 år nordpå. Både vinter og sommer og i dårlig vær.

Nå er det i TS sitt tilfelle snakk om det dobbelte av den reisetiden du beskriver her da, ettersom han ikke eier bil... Situasjonen blir også en helt annen når man frivillig har takket ja til en jobb med lang reisevei, det har ikke TS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jøss, jeg kjørte 45 minutter til og fra jobb hver dag i 2 år nordpå. Både vinter og sommer og i dårlig vær.

Nå er det i TS sitt tilfelle snakk om det dobbelte av den reisetiden du beskriver her da, ettersom han ikke eier bil... Situasjonen blir også en helt annen når man frivillig har takket ja til en jobb med lang reisevei, det har ikke TS.

 

I tillegg til all den ulven som går rundt i gatene der, livsfarlig jobbvei.

 

Jeg ville uansett tatt kontakt med fagforeningen å fått noe råd der. Mest sannsynlig så lar det seg nok gjøre å få betaling i oppsigelsestiden. 

Lenke til kommentar

De som mener 40 min reisevei er noe du bør tåle kan ta seg en bolle. Skjønner godt at dette er en belastning og jeg mener du burde fått dekket oppsigelsestiden uten å måtte jobbe.

 

Har selv nesten 40 min reisevei så er ikke det som det står på, men er noe annet når man ikke har fått beskjed i god tid til at det kommer til å skje. Dessuten har ikke TS bil. Er det riktig at han skal måtte kjøpe seg bil, kun for å jobbe ut oppsigelsen.

 

De jeg kjenner som har fått lengre reisevei pga flytting av jobb har hatt mulighet til å slutte i jobben før jobben flyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...