Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet jobb pga. nedleggelse - hjelp!


Apno

Anbefalte innlegg

Skjønner godt at TS reagerer på dette.

 

Har selv vært med på at arbeidsplassen ble flyttet. Og da fikk vi beskjed omtrent et år i forveien, slik at de som ikke ønsket å være med på flyttelasset fikk muligheten til å si opp jobben, finne seg en ny arbeidsplass osv. Dette har ikke TS fått muligheten til.

 

Regner en på de månedelige kostnadene av å eie en bil (ca 6-7000), hvilket en har behov for når reiseveien er 40 min, og kollektivtrafikk ikke er tilgjengelig. Og kombinerer dette med hvor mange timer han taper per mnd i økt reisetid (over 20 timer), så begynner dette å nærme seg kostnader på opp mot 30.000 for TS i de tre månedene han får forlenget reisevei.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror også at bedriften skulle ønske de ikke gikk konkurs.

 

Det er ikke alltid slik at man kan planlegge å gå konkurs. Konkurs er smertefullt for alle; ansatte, arbeidsgiver, kunder og leverandører. Slik er det bare dessverre.

 

Når det gjelder dette med bil så er det tåpelig å si at det er nødvendig med bil dersom reiseveien er 40 min.. Det er typisk norsk å tro/mene at man har "rett" på bil for å komme seg fra A til B. Ærlig talt.

Det finnes laaaaangt billigere måter å komme seg til jobb enn å leie bil til 7000 i måneden.

 

Når det gjelder rådet om å "få vondt i ryggen" og sykemelde seg for å snylte på NAV så tar jeg det som en useriøs post. Dette er dog også typisk norsk og det finnes mange slike individer. Men dersom man er et slikt individ, som står for slike holdninger, burde man holde kjeft om det. Dersom du stjeler fra naboen bør du jo sannelig ikke si det til naboen dersom det ikke er for å be om tilgivelse.

Lenke til kommentar
Endringer av arbeidssted/fremmøtested

Arbeidsmiljøloven stiller krav til at arbeidsavtalen skal angi arbeidssted. En vanlig reservasjon i arbeidsavtalene er formuleringen «for tiden». En slik formulering innebærer at arbeidstaker må finne seg i endringer i en viss utstrekning. Hvor omfattende endringer han må finne seg i, vil bero på en konkret vurdering. Arbeidsgiver har full styringsrett over hvor virksomheten skal befinne seg. Store endringer vil gå utenfor styringsretten. Høyesterett har lagt til grunn at endringer som innebærer 20–25 minutters lengre reisevei, ligger innenfor styringsretten. Dersom en endring ligger innenfor styringsretten, har arbeidsgiver saklig grunn for å si opp arbeidsforholdet etter arbeidsmiljølovens regler dersom arbeidstaker ikke aksepterer tilbud om å flytte med.

 

 

 

ref  http://www.magma.no/kan-sjefen-endre-stillingen-din

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Edit: Se der ja,  da har antakelig TS retten på sin side.

 

Jeg tror også at bedriften skulle ønske de ikke gikk konkurs.

 

Det finnes laaaaangt billigere måter å komme seg til jobb enn å leie bil til 7000 i måneden.

 

Selvfølgelig. Men spørsmålet er om de ansatte skal måtte lide under dette ved å bli videresendt til en arbeidsplass de aldri har signert noen kontrakt med, eller noen gang har hatt en ønske om å jobbe.

 

Videre så vet jeg ikke helt hvilke alternativer metoder for bil du sikter til når en bor på bygda? Er selv vokst opp på et sted der det tok 40 min med bil hver vei til skolen. Men tok jeg bussen brukte jeg nærmere halvannen time hver vei (+ litt gåing). Kan se for meg at situasjonen er noenlunde lik for TS om ikke enda verre. Å sykle ville vel tatt omtrent like lang tid som å ta bussen. Altså ser jeg ikke så mange andre alternativer til bil, med mindre du ser på det som rimelig at TS skal bruke nærmere 60 timer (20 x 1,5 time hver vei) i måneden på å komme seg til og fra jobb.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Søk dagpenger fra NAV så slipper du bedrift tullet. Så kan du leve på dagpenger inntil du finner ny jobb.

Dagpenger heter arbeidsledighetstrygd. Politikere kaller dette arbeidsledighetstrygd, mens NAV kaller det dagpenger. Same shit, men det skal du ha rett på.

 

Men når det gjelder transport så synes jeg at det er ekstremt latterlig at de ikke har tog i bygda som bringer kommuner sammen. Verdens rikeste land, men elendig behandling av befolkning.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Med dette på bordet er fremdeles alternativene de samme:

 

1) Fortsett å jobbe med lengre arbeidsvei.

 

2) Slutt. Gå på dagen.

 

Du har rett på både alt 1 og 2.

Du har ikke rett på gratis leiebil av jobb.

 

Dersom du skulle fått leiebil av jobb hadde dette forresten vært innberetningspliktig som lønn og du måtte skattet for fordelen og arbeidsgiver betalt AGA. Tviler uansett på at jobb har råd til leiebil da de er konk, hehe.

 

Men TS sa jo uansett tidligere at han hadde mulighet til å sitte på med kollega...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

yepp, men dagpenger fra dag1 forutsetter at arbeidsgiver sier opp

 

Det er ikke vanskelig å komme for seint til jobb :)

Kommer du for seint til jobb sammenhengende i 1-2 uker så vil arbeidsgiver sparke deg til slutt før eller senere.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Selv om han sitter på med en kollega så tar dette over 20-25 min lengre enn til hans tidligere arbeidsplass, altså ligger dette utenfor styringsretten til arbeidsplassen.

 

Det er ikke noe som heter å gå på dagen (med mindre begge blir enige om det), arbeidsgiver må forholde seg til arbeidsmiljøloven. Og om det som står i Evelen! sin tekst stemmer: Utenfor styringsretten kan arbeidsgiver kun gjøre endringer dersom den ansatte samtykker, eller ved å gå veien om formell oppsigelse etter arbeidsmiljølovens regler. Altså har TS rett på lønn ut oppsigelsestiden, og trenger ikke jobbe med mindre arbeidsgiver kan tilby han noe som er innenfor styringsretten (under 20-25 min økning i reisevei).

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om han sitter på med en kollega så tar dette over 20-25 min lengre enn til hans tidligere arbeidsplass, altså ligger dette utenfor styringsretten til arbeidsplassen.

 

Det er ikke noe som heter å gå på dagen (med mindre begge blir enige om det), arbeidsgiver må forholde seg til arbeidsmiljøloven. Og om det som står i Evelen! sin tekst stemmer: Utenfor styringsretten kan arbeidsgiver kun gjøre endringer dersom den ansatte samtykker, eller ved å gå veien om formell oppsigelse etter arbeidsmiljølovens regler. Altså har TS rett på lønn ut oppsigelsestiden, og trenger ikke jobbe med mindre arbeidsgiver kan tilby han noe som er innenfor styringsretten (under 20-25 min økning i reisevei).

 

Ein har etter arbeidsmiljølova også avskjed, noke som betyr at arbeidsgiver kan kaste ut arbeidstakaren på dagen. Men dette krever grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Dette er mest brukt i forbindelser med tyveri og underslag.

 

 

Ellers så er eg einig med trådstarter om at ei så stor endring av arbeidsforholdet nok ligger utanfor arbeidsgivers styringsrett. Det er rett og slett urimelig at arbeidstakaren må einsidig omstille seg så mykje for at arbeidsgiver skal kunne oppfylle sin del av arbeidsavtalen ved å tilby arbeidstakaren jobb ut oppsigelsestida.

 

Men her må eg sjølvsagt ta eit lite forbehold i forhold til kva som faktisk står i arbeidsavtlaen.

Lenke til kommentar

Selv om han sitter på med en kollega så tar dette over 20-25 min lengre enn til hans tidligere arbeidsplass, altså ligger dette utenfor styringsretten til arbeidsplassen.

 

Det er ikke noe som heter å gå på dagen (med mindre begge blir enige om det), arbeidsgiver må forholde seg til arbeidsmiljøloven. Og om det som står i Evelen! sin tekst stemmer: Utenfor styringsretten kan arbeidsgiver kun gjøre endringer dersom den ansatte samtykker, eller ved å gå veien om formell oppsigelse etter arbeidsmiljølovens regler. Altså har TS rett på lønn ut oppsigelsestiden, og trenger ikke jobbe med mindre arbeidsgiver kan tilby han noe som er innenfor styringsretten (under 20-25 min økning i reisevei).

 

Det står ikke i sitert tekst at arbeidstaker har rett på å få dekket leiebil eller lignende dersom reisetid overstiger 20-25 min.

 

Det er ingen lov som sier at det fungerer slik. Dessuten er arbeidsgiver ute av økonomisk stand til å gi gratis bil eller lønn uten å jobbe. ARBEIDSGIVER ER KONK! Dette kan da ikke være vanskelig å forstå.

 

Du stillier veldig svakt som arbeidstaker i dette tilfellet. I tillegg har ALDRI ført opplevd at noen får slik særbehandling når arbeidsplass går konkurs og må legge ned/bytte utsalgssted.

 

Alle disse rådene om å kreve leiebil, kreve lønn uten å måtte jobbe eller å "bli syk" for å så gå til NAV er helt vannvidd og utenfor all fornuft. Kom deg på jobb da vel... Ikke vær så lat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom det samme. Jeg fikk betydelig lengre reisevei, dette ordnet bedriften ved å trekke det fra arbeidstiden. Så jeg brukte ca 2 timer tur/retur på å komme meg på jobb, og jobbet i 6 timer. Fikk full lønn. Jeg ble så ansatt på det nye stedet, og da jobbet jeg i 8 timer som en vanlig ansatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Endringer av arbeidssted/fremmøtested

Arbeidsmiljøloven stiller krav til at arbeidsavtalen skal angi arbeidssted. En vanlig reservasjon i arbeidsavtalene er formuleringen «for tiden». En slik formulering innebærer at arbeidstaker må finne seg i endringer i en viss utstrekning. Hvor omfattende endringer han må finne seg i, vil bero på en konkret vurdering. Arbeidsgiver har full styringsrett over hvor virksomheten skal befinne seg. Store endringer vil gå utenfor styringsretten. Høyesterett har lagt til grunn at endringer som innebærer 20–25 minutters lengre reisevei, ligger innenfor styringsretten. Dersom en endring ligger innenfor styringsretten, har arbeidsgiver saklig grunn for å si opp arbeidsforholdet etter arbeidsmiljølovens regler dersom arbeidstaker ikke aksepterer tilbud om å flytte med.

 

 

 

ref  http://www.magma.no/kan-sjefen-endre-stillingen-din

 

Og da vil jeg enna ha krav paa oppsigelsepenger, eller hva. Eller blir det annerledes siden jeg "slutter" paa eget iniativ. 

Men ja, jeg kan slutte naa paa dagen eller, hvis jeg oppfattet dette riktig?

 

Er ikke saa veldig god med dette, kunne onske jeg var. Hele greia stresser meg, vil jo heller finne ny jobb istedenfor aa surre med aa reise til en jobb jeg ikke vil paa.

 

Og til dere som sier jeg er late, man up osv. Jeg kommer meg ikke ditt, det er problemet. Har allerede skrevet dette i forstepost. Gaar ingen busser ditt og jeg har ikke bil. 

Lenke til kommentar

Å dekke drosje vil heilt sikkert bli uforholdsmessig dyrt for arbeidsgiver. Den mest realistiske løysninga blir å enten fristille arbeidstakaren for arbeidsplikt eller å ved å rekne ein del av pendletida som arbeidstid ved å fortsatt ha den gamle arbeidsplassen som oppmøtestad og rekne transporten derifrå som jobbreise.

 

Det som er spesielt i denne saka er at endringa kjem plutselig og at den er einsidig bestemt av arbeidsgiver. Vanligvis i slike tilfeller der arbeidsstedet blir endra såpass mykje så vil ein få varsel om dette så tidlig at ein kan velge å seie opp, og jobbe ut oppsigelsestida på den opprinnelige arbeidsplassen dersom ein ikkje vil være med på flyttelasset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apno. Jeg hadde tatt en liten titt på konkursrådet.no sine sider. De er drevet av Statens sivilrettsforvaltning, så det som står der skal/bør være riktig. De har blant annet en egen artikkel om "Ansatt i virksomhet som går konkurs".

 

Men som The Avatar skriver, så virker det som om "Den mest realistiske løysninga blir å enten fristille arbeidstakaren for arbeidsplikt eller å ved å rekne ein del av pendletida som arbeidstid ved å fortsatt ha den gamle arbeidsplassen som oppmøtestad og rekne transporten derifrå som jobbreise."

 

Hadde jeg vært i din situajson, så hadde tatt kontakt med arbeidsgiver og sagt at jeg mer enn gjerne ønsker å jobbe ut oppsigelsestiden, men at økningen i reisetid til arbeidssted/fremmøtested er så stor at den går utenfor styringsretten til arbeidsgiver. Videre så hadde jeg tilbudt meg å jobbe på den nye arbeidsplassen ut oppsigelsestiden, men understreket at for at det skal være aktuelt så må den utvidede pendletiden defineres som arbeidstid.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen grense. Du kan alltids få deg ny jobb.

 

Skal en arbeidsplass dekke flybilletter til 500 ansatte bare fordi de flytter hovedkontoret sitt fra Oslo til Skottland? Neppe. Da må man enten flytte med, stå for pendlekostnadene selv eller få seg ny jobb.

For noe tøv. Om arbeidsgiver flytter jobben får han si opp sine ansatte. Da har han krav på at de jobber ut oppsigelsestiden, på samme sted som avtalt. Om han ikke har arbeid å tilby, så må han fortsatt betale lønn ut oppsigelsestiden.

 

I den konkrete saken må man vurdere hva som følger av avtalen. Står det noe der om arbeidssted? Hvis ikke er det ganske åpenbart at man ikke kan flytte arbeidsstedet 40 minutter unna uten at det er en endringsoppsigelse. Det er mulig vilkårene for endringsoppsigelse er oppfylt, men da må man fortsatt akseptere 3 måneders frist.

Lenke til kommentar

 

Det finnes ingen grense. Du kan alltids få deg ny jobb.

 

Skal en arbeidsplass dekke flybilletter til 500 ansatte bare fordi de flytter hovedkontoret sitt fra Oslo til Skottland? Neppe. Da må man enten flytte med, stå for pendlekostnadene selv eller få seg ny jobb.

For noe tøv. Om arbeidsgiver flytter jobben får han si opp sine ansatte. Da har han krav på at de jobber ut oppsigelsestiden, på samme sted som avtalt. Om han ikke har arbeid å tilby, så må han fortsatt betale lønn ut oppsigelsestiden.

 

I den konkrete saken må man vurdere hva som følger av avtalen. Står det noe der om arbeidssted? Hvis ikke er det ganske åpenbart at man ikke kan flytte arbeidsstedet 40 minutter unna uten at det er en endringsoppsigelse. Det er mulig vilkårene for endringsoppsigelse er oppfylt, men da må man fortsatt akseptere 3 måneders frist.

 

Så hvordan har du tenkt å kreve penger for å ikke jobbe for et selskap som er konkurs?

 

Det er du som farer med tøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...