Gå til innhold

[Løst] Kan jeg kople skjøteledning i skjøteledning?


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Har ingen stikkontakt i balkongen, lurer på om jeg kan kople kjøteledning inn i kjøteledning, for å forlenge helt til balkongen? Skal kun brukes til Laptop. 

 

Når har jeg koplet tre kjøteledninger, en som allerede er koplet med masse tv-ledninger med en annen som ikke har noe annet i seg, + en annen som ikke har noe annet i seg. Er dette farlig? Isåfall hvorfor?

 

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er potensiellt farlig fordi skjøteledninger ikke er beregnet for mer enn en viss mengde watt. Ved flere uttak er sjangsen for at du når "taket" på den første større. 

Hvis du overstiger det som er beregnet (skal normalt stå på skjøteledningen) er det fare for at den smelter og evt. tar fyr.

Lenke til kommentar

Det går sansynligvis helt greit. Men det er teoretisk flere problemer:

- En skjøteledning skal/bør kobles i en fastmontert stikkontakt.

- Skjøteledninger skal/bør ikke seriekobles. Det gir mange fler koblingspunkter som kan gi dårlig kontakt og varmgang.

- Man skal/bør ikke strekke kabler fra rom til rom eller innenfra og ut.

- Er kabelen ute på balkongen godkjent for utendørs bruk?

Lenke til kommentar

Det går sansynligvis helt greit. Men det er teoretisk flere problemer:

- Skjøteledninger skal/bør ikke seriekobles. Det gir mange fler koblingspunkter som kan gi dårlig kontakt og varmgang

Varmgang øker ved belastning, så ved så lite belastning er det temmelig liten sjanse for at noe skal gå galt.
Lenke til kommentar

Det er sånn vi støvsuger der man ikke har strøm uttak.

Stikk kontakt til skjøteledning x 2 til støvsuger.

Vil ikke tro at å lade laptop på en balkong i det tørre og varme finværet er permanent og det er ikke nødvendig med noe spesielle kabler om du kopler fra og tar det med inn igjen når du er ferdig.

Bruk hodet bare.

Lenke til kommentar

 

Det går sansynligvis helt greit. Men det er teoretisk flere problemer:

- Skjøteledninger skal/bør ikke seriekobles. Det gir mange fler koblingspunkter som kan gi dårlig kontakt og varmgang

Varmgang øker ved belastning, så ved så lite belastning er det temmelig liten sjanse for at noe skal gå galt.

Man snakker om ladestrøm til en laptop her ?

Lenke til kommentar

Så lenge du holder deg til å bruke laptoppen der så er det neppe noe problem, bare ikke bruk den ute i regnet så skal det gå greit mtp. ledningen.

Teoretisk kan mye gå galt, men i praksis er det ikke noe problem så lenge det er såpass lite steøm det er snakk om. Riktignok ikke den riktige måten å gjøre det på, egentlig skal alt kobles i fastmonterte stikk-kontakter, men ingen gjør det helt riktig :)

 

Så, kjør på sier jeg, men sørg for å holde strømbruket langt nede :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det går sansynligvis helt greit. Men det er teoretisk flere problemer:
- Skjøteledninger skal/bør ikke seriekobles. Det gir mange fler koblingspunkter som kan gi dårlig kontakt og varmgang

Varmgang øker ved belastning, så ved så lite belastning er det temmelig liten sjanse for at noe skal gå galt.

Man snakker om ladestrøm til en laptop her ?

 

 

 

post-203270-0-51661700-1430498588_thumb.png

 

Det ser slik ut. Trykk på bilde for å forstørre.

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Det går helt fint, bare å kose seg i sola. Ikke i nærheten en gang for noe risikabelt. Laptoper trekker knapt strøm, så det er ikke et problem en gang, tross for at det er forskjell på type skjøteledninger.

 

Btw: Hvert år på The gathering på vikingeskipet med 5000 nerder, så er alle koblet opp slik, bare med dobbelt så mange forgreninger i hverandre, og 20 ganger så høyt strømtrekk. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg synes det er fornuftig at det spørres om skjøteledning i skjøteledning i.o.m at brannvesenet og elektrikere har en del dårlige erfaringer med det. Viktig å tenke helhet og ikke trekke for mye igjennom kursen og forgreningene. Jeg har gjort sånt selv siden gamle hus som regel er ganske sparsomt innredet med både kurser og stikk. Som regel går det greit om en tenker seg litt om.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke noe galt å spørre om. Og på generell basis ikke noe særlig. Men at det går fint i dette tilfellet er vi nok dog enige om, noe jeg går ut fra TS ønsker, og ikke bare "tenk seg om", da ikke alle er like drevne i hvor mye strøm forskjellige enheter trekker. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går helt fint, bare å kose seg i sola. Ikke i nærheten en gang for noe risikabelt. Laptoper trekker knapt strøm, så det er ikke et problem en gang, tross for at det er forskjell på type skjøteledninger.

 

Btw: Hvert år på The gathering på vikingeskipet med 5000 nerder, så er alle koblet opp slik, bare med dobbelt så mange forgreninger i hverandre, og 20 ganger så høyt strømtrekk. 

Er det 

 

Absolutt ikke noe galt å spørre om. Og på generell basis ikke noe særlig. Men at det går fint i dette tilfellet er vi nok dog enige om, noe jeg går ut fra TS ønsker, og ikke bare "tenk seg om", da ikke alle er like drevne i hvor mye strøm forskjellige enheter trekker. :)

Er det greit om jeg kopler en "stor" lampe og? Har tenkt å sove ute.

 

Går det?

Lenke til kommentar

Definér stor. Snakker vi om halogen flombelysning på 500W+, eller snakker vi om en metallhalogen flombelysning (gjerne 75-150W ish klassen), eller LED lyskaster i 30W klassen? Eller bare en vanlig stuelampe på rundt 20-100W?

 

Sannsynligvis så går det nok helt fint, dog greit å vite hva vi snakker om her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker å koble av alt annet fra skjøteledning nummer 1 (den i den rosa boksen. se figur over).

Da vil alle skjøteledningene være tomme.

Kan jeg da koble til en ekstra lampe der hvor jeg har koblet til en lader?

 

edit, skal se, sec.

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Definér stor. Snakker vi om halogen flombelysning på 500W+, eller snakker vi om en metallhalogen flombelysning (gjerne 75-150W ish klassen), eller LED lyskaster i 30W klassen? Eller bare en vanlig stuelampe på rundt 20-100W?

 

Sannsynligvis så går det nok helt fint, dog greit å vite hva vi snakker om her.

De er sånn typisk stuelampe.

Står sånn lapp klistret på: max 60W

Også på selve lyspæren står det :

12W/41-827

220-240V

120mA

50-60hz

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Hehe, absolutt ikke noe problem det der. ;)

Fryktet kanskje at med "stor" at vi snakker om nærmere kW-klassen.

 

Med 12W så hadde jeg først begynt å blitt engstelig om du koblet opp over 100 slike. :wee:

Hehe, føler meg litt dum som spør om dette :p Men nå kan jeg ikke så mye om slikt og er ung, itillegg :)

 

EDIT : Flombelysning på verandaen hadde vært litt av en fest :p

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...