Gå til innhold

RYKTE: Ny AMD-arkitektur skal gå Intels Hyper-threading i næringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge kan Intel ruge på patentene sine, før de blir allemannseie?

Søkte det opp, antakeligvis varer en patent i 20 år.  Hvor vidt dette kan gjøre at AMD går under eller ikke er jeg ikke sikker på. Men det er ganske realistisk å anta at selv tilgang på teknologi Intel har patent på og koser seg med akkurat nå ikke vil være nok for å redde AMD eller gjenopplive dem. En av de positive greiene rundt denne patenten jeg ikke på livet av meg greier å huske eksakt hva gjorde gjorde, er at produksjonskostnader går ned og ytelse går opp til tross for rå ytelse i henhold til kjerner.... tror jeg. Håper jeg husker feil, for AMD er nok så føkk'd om det er realiteten. Redigerte forrige kommentar jeg la her forresten. Uansett, vil personlig alltid gå får et balansert marked uansett marked.

I tilfelle AMD vs Intel så ser løpet VIRKELIG kjørt ut. Så det blir nok Nvidia GPU og Intel saker på denne karen slik ting ligger an.

Lenke til kommentar

AMD Financial Analyst day var i går og Anandtech har en lang artikkel om den, deriblant ZEN.

Dessverre ble det ikke sagt noe nytt og interessant om Zen, uten om at prosessorene skal komme i 2016, og arkitekturen skal brukes i hele AMD sin range, fra 5W opp til 100+W, de går dermed bort fra å ha to arkitekturen slik de har i dag (Intel har også to arkitekturer i dag).

 

Det ble også annonsert at "K12" som blir AMD sitt første "custom ARM" prosjekt er utsatt til 2017, og "Skybridge" som skulle være ARM og x86 på samme socket på en 20nm prosess som etter planen skulle komme senere i år er kansellert.

 

Intel har som tradisjon å vise frem en fungerende CPU ca. et år før produktet shippes (Skylake ble vist frem på IDF 2014), så får vi se hvor lang tid det tar før AMD viser frem et fungerende system med Zen.

 

Mine spådommer for Zen er fremdeles som følger:

- Zen har ikke en sjanse til å ta Intel sine Core-prosessorer i ytelse per core (enkelttrådet), men forhåpentligvis er en Zen kjerne mindre i areal og kompleksitet, slik at kan putte flere kjerner per brikke og være raskere en Intel i et multitråd scenario.

- AMD kommer selvsagt til å ha bedre GPU en Intel, men større prosentdel av brikken brukes til GPU

- Tviler på at vi ser Zen før høsten 2016. Den optimistiske siden av meg tror på september/oktober, den realistiske siden av meg er redd for at det blir utsatt til begynnelsen av 2017.

- Hvis AMD har flaks så får Intel trøbbel med ramp-up av 10nm (Cannonlake) som er planlagt i 2016.

Lenke til kommentar

- Hvis AMD har flaks så får Intel trøbbel med ramp-up av 10nm (Cannonlake) som er planlagt i 2016.

 

Jeg håper virkelig at AMD lykkes med Zen, men merket meg at ingen av plansjene eller teksten sa noe om prosessteknologien som skal brukes. Forhåpentligvis blir den konkurransedyktig, men Intel er allerede på 14nm på mange prosessorer og kan sikkert flytte desktop-modellene også dit hvis de føler at det trengs (og 10nm ikke er klar).

 

Zen-lanseringen betyr i praksis minst et år til uten konkurransedyktige high end CPU'er fra AMD. Zen ser ut til å nærme seg dagens Intel-prosessorer, men hva med neste års Intel-prosessorer? Vi kan jo håpe (eventuelt be) om at Zen vil gi Intel litt mer seriøs konkurranse igjen, men det virker ikke veldig lovende.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at AMD lykkes med Zen, men merket meg at ingen av plansjene eller teksten sa noe om prosessteknologien som skal brukes. Forhåpentligvis blir den konkurransedyktig, men Intel er allerede på 14nm på mange prosessorer og kan sikkert flytte desktop-modellene også dit hvis de føler at det trengs (og 10nm ikke er klar).

Iløpet av august/september i år så er bortimot alle desktop-modellene til Intel på 14nm.

 

Broadwell for desktop (socket) lanseres nå i juni og Skylake i august.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...