Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leilighet, når kan jeg si opp?


Ocularis

Anbefalte innlegg

Hei til den som leser dette. 

Jeg har leid leilighet med noen venner nå i snart ett år, nærmere bestemt 9 måneder. 
Til vanlig har det vært standard for meg å ha 3 mnd oppsigelsestid som kan benyttes etter 9 mnd leieforhold, men nå har jeg en standardkontrakt jeg vil ha en oversikt over. 

 

Det ser ut til å være en standard leiekontrakt fra huseiernes landsforbund, og under del 5, varighet står det følgende: 

 

Leieforholdet starter den 15/7/14

 

(Huket av for B)

og opphører uten oppsigelse den 15/7/2017. Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i. 

 

Minstetiden for tidsbestemte leieavtaler, pkt 5 A og B, er tre år. Minstetiden er ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig og utleier bor i samme hus, jf. pkt 4A

 

 

Leiligheten er en egen enhet, og huseier bor ikke i samme hus. 

Betyr det at jeg kan si opp nå, eller må vi bo i samme leilighet ut den treårige kontrakten? 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staar jo ganske klart at "Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper i. " 
Det betyr at hvis du sier opp leiligheten før maanedsskifte, maa du bo i leiligheten ut mai, juni og juli. Det vil si at siste dag er 31.juli.
Leverer du oppsigelse naar mai maaned er begynt, blir det forskj
øvet en maaned, slik at siste dag er 31. august.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er minstetid= 3 år slik den avtalen er formulert.

 

Men hvis du leier sammen med noen venner så blir det jo opp til dere å bli enige

- du flytter og de som blir boende deler leien solidarisk på gjenværende antall leieboere.  Fordelen er at hver enkelt får mer plass osv

- du skaffer en ny leieboer som er akseptert som OK av de andre (både venner og huseier) og denne tar din plass og betaler din andel

- du flytter og må fortsatt betale din andel fordi du ikke blir enig med vennene dine eller fordi huseier ikke aksepterer at noen tar din plass

 

Er det noen som helst muntlig/skriftlig avtale dere venner imellom om hva som skal skje dersom en må/vil flytte ut?

Eller har eventuelt alle signert separat vs huseier? (Isåfall blir huseier din diskusjonspart - dvs om du finner ny leieboer til å tre inn i gjenværende avtale kan det være huseieren aksepterer det.  Motivet for huseier er jo sikre inntekter i 3 år.)

 

Siste mulighet - utkastelsesklausul (inneholder avtalen det?) og huseieren kaster deg ut pga manglende betaling. Men her er jeg usikker på om dette også kan gå til inkasso... isåfall kanskje ikke så lurt ift gebyrer, betalingsanmerkninger (når du en dag skal søke bolig- eller billån) og at du må betale likevel...

Lenke til kommentar

 

Minstetiden for avtalen er 3 år.  Avtalen kan sies opp i leietiden med tre måneders frist.

What? 

Minstetid er IKKE 3 aar. Maks tid er 3 aar...

 

Nemlig. Dette kommer av en uheldig formulering i avtalen om "minstetiden for tidsbestemte avtaler". Det er som hovedregel ikke tillatt med tidsbestemte avtaler under 3 år, men at en avtale er tidsbestemt betyr bare at den løper ut ved slutten av kontraktsperioden, ikke at den ikke kan sies opp. Tidsbestemthet innebærer dermed ikke "minstetid" i betydningen "minste leietid".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Minstetiden for avtalen er 3 år.  Avtalen kan sies opp i leietiden med tre måneders frist.

What? 

Minstetid er IKKE 3 aar. Maks tid er 3 aar...

 

 

Når du avtaler en periode for en tidsbegrenset leiekontrakt for objekt av denne typen (ikke loft- eller sokkelbolig) kan ikke tidsperioden i avtalen settes kortere enn 3 år. Se husleieloven §9-3. Det er dette som menes med minstetid for avtalen. Avtalen kan sies opp av begge parter med 3 måneders oppsigelsestid uavhengig av om minstetiden for avtalen er passert.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...