Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC feiler randomly å starte


Anbefalte innlegg

Hei, har en relativt gammel PC som har problemer med å starte opp. For en stund siden sluttet den å fungere (ingen monitor output ved boot), og jeg bestilte og instalerte en ny GPU i dag (gtx 970). PCen startet opp uten problemer, og jeg fikk installert drivere osv. Når jeg rebootet ville ikke PCen starte, og jeg måtte prøve 3 ganger før den gjorde det. Nå, etter enda en reboot vil den ikke starte i det hele tatt... Ingen output til skjerm.

 

Så jeg lurer, hvilken komponent er det mest sansynelig at er ødelagt? Siden GPU er splitter ny må det være en annen komponent.

 

Er det en måte jeg kan teste og finne ut dette uten å ha noe spesial utstyr? 

 

 

 

specs:

HK: ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

GPU: Nvidia gtx 970

PSU: Corsair Powersupply 750W Black

CPU: Intel Core? i7 Quad Processor i7-950

RAM set 1: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

RAM set 2: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9

HDD1: Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB

HDD2: Western Digitial Caviar® Green 2TB

SSD1: Intel X25-M SSD 160GB 2,5",

SSD2: Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm

CPU Cooler: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Endret av trondgtrond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det plattform messige fra 2009 så kan det godt være kaputt corsair tx750 (varenummer 360073).

Hovedkortet P6T burde etter min mening være ok om det ikke har vært med på f.eks ting som lynnedslag eller støvsugd inne i pcen og skapt statis elektrisitet som har ladet seg ut over noen kretser.

 

Det er forholdsvis enkel operasjon å kople til og sjekke om systemet poster med en alternativ PSU.

Eller å ta din tx750 til test i en annen stasjonær (kan være litt risikabelt om den er feilaktig og beskyttelses kretsene i den feiler)

Man har ofte tilgang til utstyr fra andre stasjonære i familie eller vennekrets.

Lenke til kommentar

Er det plattform messige fra 2009 så kan det godt være kaputt corsair tx750 (varenummer 360073).

Hovedkortet P6T burde etter min mening være ok om det ikke har vært med på f.eks ting som lynnedslag eller støvsugd inne i pcen og skapt statis elektrisitet som har ladet seg ut over noen kretser.

 

Det er forholdsvis enkel operasjon å kople til og sjekke om systemet poster med en alternativ PSU.

Eller å ta din tx750 til test i en annen stasjonær (kan være litt risikabelt om den er feilaktig og beskyttelses kretsene i den feiler)

Man har ofte tilgang til utstyr fra andre stasjonære i familie eller vennekrets.

 

Men om PSUen er gåen, burde ikke da PCen være ustabil etter den har startet opp også? Når jeg først får bootet opp så er den stabil, også under spilling. Ville tro at tungt strømdrag fra CPU og GPU vill få PSU til å feile.

Lenke til kommentar

Nei , ikke nødvendigvis da det er noen bulk kondensatorer som skal lades opp føre psu gir pwrok/pson til hovedkortet.

Det kan være symptom på at kondensatorer ikke lader seg skikkelig og man må starte psuer flere ganger med flere forsøk føre den er på er ok nok nivå.

 

Vell, bør kanskje også nevne at jo lenger PCen har stått urørt, jo lettere er det å starte den opp. Om den har vert påskrudd i 6 timer er det så å si umulig å skru den på, men om den har vert av er par dager tar det bare et par forsøk. Er dette også relatert til PSU?

Lenke til kommentar

Er ikke så greit å komme noen forklaring på det.

Prøver du en annen PSU så finner du jo ut av det på 6t.

Jeg bytter selv alle strømforsyninger konsekvent etter 5 år.

 

oki, tusen takk for responsen. Har desverre ingen i nærheten med PC jeg kan teste PSU i, men skal høre men folk på universitetet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...