Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Gjest member-7189

 

Bare for å ta med det, så sykler jeg stadig vekk selv, og jeg er da av den siste typen, trives best på fotgjengerfeltet, og bruker heller 5-10 minutter ekstra på å komme fram pga. gående, stopp for å vente på grønn mann/se om jeg kan krysse i ledig stund uten å stanse trafikken unødig, etc.

 

 

 

Hvorfor tar du ikke i bruk disse 5-10 min ekstra når du kjører bil også?

Siden du så ofte havner bak disse sykkelistene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hvor er det du tar det fra at jeg vil ha vekk alle syklistene? Nå er det DU som tillegger folk meninger!

Jeg har sagt gjentatte ganger, at jeg er en lagspiller, men det er ikke lett å vite hva en del syklister tenker innimellom..

Jeg er helt for at alle som har billappen også må ta den samme opplæringa som syklistene, dette for at vi skal kunne samarbeide best mulig, og at dette fra så snart som mulig da hadde blitt lagt inn i opplæringen til billappen.

Førstnevnte greie kunne man gjort det samme som med mørkekjøringen, at det må taes innen en viss tid, om ikke mister man førerretten.

 

Om "verdensmestrene" er de som blir igjen, stiller jeg meg svært skeptisk til om de fortsetter som før.

En annen ting er at de som ville tatt ansvar, er netopp de som bryr seg, og som nå oftest er de mest tilregnelige, nettopp alle de som ikke sykler bare for å sykle. Jeg ser hovedsaklig disse i trange drakter som kutter svinger, drar over på rødt lys, "glemmer" å signalisere at de skal til venstre i lyskrysset, eller plutselig inn en stikkvei, fordet de kan miste litt fart.. 

De fleste "mannen og kvinnen i gata", er flinke til å vente på grønn mann/grønt lys for å krysse, går av ved fotgjengerfeltene, og er generelt sett klar over at de må passe på seg selv fordet de vet at de er vanskeligere å oppdage, og at skadene fort kan bli store om de kommer i konflikt med en bil. De søker gjerne blikkontakt med bilfører for å forsikre seg om at de er enige. Denne gruppen kjører vel stort sett også bil i det daglige, og er da klar over dette begge veier.

 

Bare for å ta med det, så sykler jeg stadig vekk selv, og jeg er da av den siste typen, trives best på fotgjengerfeltet, og bruker heller 5-10 minutter ekstra på å komme fram pga. gående, stopp for å vente på grønn mann/se om jeg kan krysse i ledig stund uten å stanse trafikken unødig, etc.

 

Grunnen til at jeg ville hatt en obligatorisk opplæring for å kunne sykle i trafikken er med andre ord for alles del, og for n´te gang: IKKE for å være vrang!

 

 

Edit: Tegnsetting.

 

 

Har ikke sagt du vil ha vekk alle syklistene, jeg har sagt du mener syklister har mindre rett til å være på veien enn biler, typiske symptomer på denne holdningen er:

 

- Klaging på at syklister er i en viss vei når man mener det finnes alternativer

- Klaging på at syklister er på veien av "feil årsaker" (feks trening)

- Klaging over enhver hindring syklister er, uten å ta hensyn til at annen trafikk forsinker deg kontinuerlig når man er i trafikken.

 

Hjelper ikke å påstå at man ikke mener det når  alle "handlinger" tyder på at man gjør det.

 

Det er "mannen og kvinnen i gata" som i størst grad slutter å sykle når man kommer med slike regler.

 

Hygglig for deg at du trives best på fotgjengerfeltet fordi biler er farlige og er villige til å bruke 10 minutter ekstra, om du bare tar med deg disse holdningene og er villig til å "tape" noen sekunder for å gjøre ting trygt for andre når du kjører.

 

Om du faktisk er opptatt av "alle", så burde du være mot slike regler, det vil føre til netto tap av leveår.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fortausssykling (og sykling på gangsti) er en uting og burde vært forbudt i Norge, som i resten av verden. Selv i våre naboland Danmark og Sverige er det helt forbudt å sykle på fortauet. Det er nesten det i Norge også, tillatelsen til fortaussykling er et unntak også i det norske regelverket:

§18.3 "Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."

 

I de fleste tilfellene, der det er normalt mye fotgjengere på fortauet, er det altså forbudt å sykle på fortauet i Norge også. Vil du ikke sykle i kjørebanen må du da leie sykkelen på fortauet hvis det er en del fotgjengere der. I følge politiet skal sykling på fortauet foregå på fotgjengernes premisser, det betyr bl.a at å plinge på fotgjengere på fortauet ikke er tillatt. Man kan til nød gi seg til kjenne ved et forsiktig "Unnskyld, jeg vil forbi!"
 

Gang- og sykkelveier (ofte feilaktig omtalt som sykkelstier av antisyklister) er en hybrid som selv veimyndighetene nå innrømmer er en miss. Det finnes ikke noe eget regelverk for disse, det betyr at i rettspraksisen anses også disse som fortau. Syklister som ferdes der må altså juridisk sett redusere farten til tilnærmet gangfart hver gang de passerer gående, hvis ikke risikerer de å bli dømt for uaktsomhet hvis de sykler på en fotgjenger med musikk i ørene som plutselig skjærer over fra den ene til den andre siden uten å se om det er klart, slik fotgjengere kan på vanlige fortau.

 

Heldigvis er det ikke påbudt for syklister å benytte gang- og sykkelveier der de finnes. Vegdirektoratet og politiet anbefaler at raske syklister (hastighet over 20 km/t) benytter kjørebanen, ikke gang- og sykkelveien.

Dagens nyvei-løsninger går derfor på å anlegge sykkelfelt eller rene sykkelveier i tillegg til vanlig kjørebane og fortau/gangsti, der det er plass til slike løsninger. Men inntil dette er ordnet er det best om de raske syklistene sykler i kjørebanen, ikke på fortau eller gang- og sykkelveier.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg er nok uenig med "stor gangtrafikk" på Norske fortau. Du 2-3 km kommer du kanskje over 1 gruppe på 3 personer som klarer å huke hele fortauet. Bonuspoeng for at man må vise aktsomhet vis fortauene eller gåsonene faktisk er fulle.

 

Fortausssykling (og sykling på gangsti) er en uting og burde vært forbudt i Norge, som i resten av verden.

 

 

Selv i våre naboland Danmark og Sverige er det helt forbudt å sykle på fortauet

1. Kilde?

Eneste landet med totalforbud for syklist på fortau, som jeg vet om er Storbrittania. USA har noen stater hvor de fortsatt har de Britiske lovene, men såvidt jeg vet er det en sjeldenhet.

 

2. Nr 2 vil jeg absolut ha en kilde på.

Lenke til kommentar

 

 

Bare for å ta med det, så sykler jeg stadig vekk selv, og jeg er da av den siste typen, trives best på fotgjengerfeltet, og bruker heller 5-10 minutter ekstra på å komme fram pga. gående, stopp for å vente på grønn mann/se om jeg kan krysse i ledig stund uten å stanse trafikken unødig, etc.

 

 

 

Hvorfor tar du ikke i bruk disse 5-10 min ekstra når du kjører bil også?

Siden du så ofte havner bak disse sykkelistene. 

 

 

Jeg har ikke dårlig tid når jeg kjører bil, riktignok med noen unntak i ny og ne.

Det jeg også har sagt er at det er et veldig fokus på jevn fart med så lite start og stopp som mulig, og det er jo ikke en ukjent sak at det er mer miljøvennlig enn å endre fart i tide og utide..

 

 

 

 

 

 

Hvor er det du tar det fra at jeg vil ha vekk alle syklistene? Nå er det DU som tillegger folk meninger!

Jeg har sagt gjentatte ganger, at jeg er en lagspiller, men det er ikke lett å vite hva en del syklister tenker innimellom..

Jeg er helt for at alle som har billappen også må ta den samme opplæringa som syklistene, dette for at vi skal kunne samarbeide best mulig, og at dette fra så snart som mulig da hadde blitt lagt inn i opplæringen til billappen.

Førstnevnte greie kunne man gjort det samme som med mørkekjøringen, at det må taes innen en viss tid, om ikke mister man førerretten.

 

Om "verdensmestrene" er de som blir igjen, stiller jeg meg svært skeptisk til om de fortsetter som før.

En annen ting er at de som ville tatt ansvar, er netopp de som bryr seg, og som nå oftest er de mest tilregnelige, nettopp alle de som ikke sykler bare for å sykle. Jeg ser hovedsaklig disse i trange drakter som kutter svinger, drar over på rødt lys, "glemmer" å signalisere at de skal til venstre i lyskrysset, eller plutselig inn en stikkvei, fordet de kan miste litt fart.. 

De fleste "mannen og kvinnen i gata", er flinke til å vente på grønn mann/grønt lys for å krysse, går av ved fotgjengerfeltene, og er generelt sett klar over at de må passe på seg selv fordet de vet at de er vanskeligere å oppdage, og at skadene fort kan bli store om de kommer i konflikt med en bil. De søker gjerne blikkontakt med bilfører for å forsikre seg om at de er enige. Denne gruppen kjører vel stort sett også bil i det daglige, og er da klar over dette begge veier.

 

Bare for å ta med det, så sykler jeg stadig vekk selv, og jeg er da av den siste typen, trives best på fotgjengerfeltet, og bruker heller 5-10 minutter ekstra på å komme fram pga. gående, stopp for å vente på grønn mann/se om jeg kan krysse i ledig stund uten å stanse trafikken unødig, etc.

 

Grunnen til at jeg ville hatt en obligatorisk opplæring for å kunne sykle i trafikken er med andre ord for alles del, og for n´te gang: IKKE for å være vrang!

 

 

Edit: Tegnsetting.

 

 

Har ikke sagt du vil ha vekk alle syklistene, jeg har sagt du mener syklister har mindre rett til å være på veien enn biler, typiske symptomer på denne holdningen er:

 

- Klaging på at syklister er i en viss vei når man mener det finnes alternativer

- Klaging på at syklister er på veien av "feil årsaker" (feks trening)

- Klaging over enhver hindring syklister er, uten å ta hensyn til at annen trafikk forsinker deg kontinuerlig når man er i trafikken.

 

Hjelper ikke å påstå at man ikke mener det når  alle "handlinger" tyder på at man gjør det.

 

Det er "mannen og kvinnen i gata" som i størst grad slutter å sykle når man kommer med slike regler.

 

Hygglig for deg at du trives best på fotgjengerfeltet fordi biler er farlige og er villige til å bruke 10 minutter ekstra, om du bare tar med deg disse holdningene og er villig til å "tape" noen sekunder for å gjøre ting trygt for andre når du kjører.

 

Om du faktisk er opptatt av "alle", så burde du være mot slike regler, det vil føre til netto tap av leveår.

 

AtW

 

 

Ja greit, en syklist som ikke er en lagspiller har i mine øyne ikke noe å gjøre i veibanen da egoister ødelegger for alle oss som prøver å få trafikken til å flyte så smertefritt som mulig..

 

Du greier sikkert å vri dette over til at jeg er en egoistisk idiot, men da vil jeg be deg om å lese samtlige av mine poster til du skjønner hva jeg har prøvd å si hele tida.

 

Men, når du så bestemt mener at jeg er "en sånn en", så skjønner jeg jo at du som stempler folk før du prøver å forstå, må være en "en sånn en" du også..? (På seg selv kjenner man andre, sant?)

Er det da sånn å forstå at du er en sånn en som sykler rundt med propper i ørene, gir beng i blikkontakt og vingler fram og tilbake og "kutter" inn slake svinger for så å ikke gi tegn ved feltskifte / svinger i kryss? 

 

 

Det er ikke noe allright når du blir stemplet for noe du selv ikke mener, eller har sagt, er det vel?

 

Det er disse jeg ikke er noe fornøyd med, og det virker jo til gangs som at du føler deg tråkket på når jeg sier noe her.

 

Lenke til kommentar

Det er på grunnlag av at jeg leser alle postene dine jeg kommer til den naturlige konklusjonen at du mener syklister har mindre rett til å være på veien enn blister. Et typisk eksempel er at du klager over at det er folk som får trening av å sykle som er i gata, klager du over bilister som kjører til treningssenteret også? Det du legger i "lagspill" er at syklister skal gi etter og ikke være noe til bry overhodet for bilister.

 

Forøvrig anbefaler jeg deg å ikke tro at når folk er uenig med det du sier, så føler de seg "tråkket på", det kan være de bare er uenig, eller mener du argumenterer dårlig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

_UNØDIG_ bry...

 

Det er ikke _nødvendig_ å sykle forbi tre busslommer uten å slippe fram køen! Da er man ingen lagspiller, eller?

 

 

Jeg får nok en gang bekreftet nettopp det at du leser det du har lyst til ut av postene mine, ikke hva som faktisk ligger i de.

 

De fleste argumeter er dårlige om de ikke passer den som får de, hvis mottakeren ikke er mottagelig for andres meninger / konstruktiv kritikk.

 

Jeg ser at denne diskusjonen ikke fører med seg noe positivt, så jeg takker for meg :)

Lenke til kommentar

_UNØDIG_ bry...

 

Det er ikke _nødvendig_ å sykle forbi tre busslommer uten å slippe fram køen! Da er man ingen lagspiller, eller?

 

 

Jeg får nok en gang bekreftet nettopp det at du leser det du har lyst til ut av postene mine, ikke hva som faktisk ligger i de.

 

De fleste argumeter er dårlige om de ikke passer den som får de, hvis mottakeren ikke er mottagelig for andres meninger / konstruktiv kritikk.

 

Jeg ser at denne diskusjonen ikke fører med seg noe positivt, så jeg takker for meg :)

 

Riktig, og din terskel for "Unødvendig" er mye lavere for syklister enn for bilister, det skinner tydelig igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

_UNØDIG_ bry...

 

Det er ikke _nødvendig_ å sykle forbi tre busslommer uten å slippe fram køen! Da er man ingen lagspiller, eller?

 

 

Jeg får nok en gang bekreftet nettopp det at du leser det du har lyst til ut av postene mine, ikke hva som faktisk ligger i de.

 

De fleste argumeter er dårlige om de ikke passer den som får de, hvis mottakeren ikke er mottagelig for andres meninger / konstruktiv kritikk.

 

Jeg ser at denne diskusjonen ikke fører med seg noe positivt, så jeg takker for meg :)

 

Riktig, og din terskel for "Unødvendig" er mye lavere for syklister enn for bilister, det skinner tydelig igjennom.

 

AtW

 

 

 

 

Må du slutte da!

Lenke til kommentar

Riktig, og din terskel for "Unødvendig" er mye lavere for syklister enn for bilister, det skinner tydelig igjennom.

 

AtW

Jeg har oppriktig vondt for å tro at Pluggen, eller noen andre for den saks skyld, hadde reagert på andre måter om det hadde vært moped, traktor eller bil som hadde vært fremst og putret langt under fartsgrensen og ikke viste tegn til å vike.

Lenke til kommentar

 

 

_UNØDIG_ bry...

 

Det er ikke _nødvendig_ å sykle forbi tre busslommer uten å slippe fram køen! Da er man ingen lagspiller, eller?

 

 

Jeg får nok en gang bekreftet nettopp det at du leser det du har lyst til ut av postene mine, ikke hva som faktisk ligger i de.

 

De fleste argumeter er dårlige om de ikke passer den som får de, hvis mottakeren ikke er mottagelig for andres meninger / konstruktiv kritikk.

 

Jeg ser at denne diskusjonen ikke fører med seg noe positivt, så jeg takker for meg :)

 

Riktig, og din terskel for "Unødvendig" er mye lavere for syklister enn for bilister, det skinner tydelig igjennom.

 

AtW

 

 

 

 

Må du slutte da!

 

 

Kan være jeg slutter om du slutter å klage over at syklister ligger riktig sted i feltet, klage over syklister klær, og stille spørsmålstegn ved syklisters behov for å ta sin tur på veien.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Riktig, og din terskel for "Unødvendig" er mye lavere for syklister enn for bilister, det skinner tydelig igjennom.

 

AtW

Jeg har oppriktig vondt for å tro at Pluggen, eller noen andre for den saks skyld, hadde reagert på andre måter om det hadde vært moped, traktor eller bil som hadde vært fremst og putret langt under fartsgrensen og ikke viste tegn til å vike.

 

 

Mopeder blir vel omlag like dårlig behandlet som syklister, traktorer og biler pleier folk sjelden å sutre over umiddelbart etter at de når de igjen. Biler putrer jo jevnlig under fartsgrensen, har knapt tall på hvor mange biler jeg kjører forbi i uka.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

_UNØDIG_ bry...

 

Det er ikke _nødvendig_ å sykle forbi tre busslommer uten å slippe fram køen! Da er man ingen lagspiller, eller?

 

 

Jeg får nok en gang bekreftet nettopp det at du leser det du har lyst til ut av postene mine, ikke hva som faktisk ligger i de.

 

De fleste argumeter er dårlige om de ikke passer den som får de, hvis mottakeren ikke er mottagelig for andres meninger / konstruktiv kritikk.

 

Jeg ser at denne diskusjonen ikke fører med seg noe positivt, så jeg takker for meg :)

 

Riktig, og din terskel for "Unødvendig" er mye lavere for syklister enn for bilister, det skinner tydelig igjennom.

 

AtW

 

 

 

 

Må du slutte da!

 

 

Kan være jeg slutter om du slutter å klage over at syklister ligger riktig sted i feltet, klage over syklister klær, og stille spørsmålstegn ved syklisters behov for å ta sin tur på veien.

 

AtW

 

 

Jeg sa vi ikke kommer noen vei med dette, og likevel skal du fortsette, det sier litt.

 

Du sier jo med den linja at du faktisk mener du er den som vet best og den eneste som har rett til å uttale seg, og ikke er åpen for å høre andres synspunkter, og det var derfor jeg sa, nok er nok.

 

For siste gang, takk for meg.

Lenke til kommentar

Har selv falt litt ut. Poenget er, de som ferdes i trafikk bør ha kunnskap om trafikkreglene, og faktisk følge dem. Har syklet mye de siste par årene, og mange syklister har liten/ingen respekt for trafikkreglene, som nevnt over. Hvis man påpeker dette bryr de seg heller ikke, virker som at de tror de har samme rettigheter som fotgjengere, noe som selvfølgelig er feil. Syklister beveger seg i trafikken med en gjennomsnittelig vesentlig lavere hastighet enn motorisert trafikk. Da mener jeg også at syklister burde gjøre sitt til at andre trafikanter ikke blir unødig hindret, som f.eks. å kjøre inn i busslommer, trekke mot hvitstripa når det kommer motorisert trafikk bak. Noen argumenterer med at jo lenger til høyre man er plassert, jo større sjanse er det for farlige forbipasseringer. Det er ikke noe jeg har lagt spesielt merke til, og jeg har nå over 11000 km i bena i år. Så argumentet om at man skal ligge midt i kjørefeltet for å "tvinge" frem såkalte ansvarlige forbikjøringer er etter min mening ikke gyldig. De fleste bilister ser ut til å kjøre forbi meg med god avstand, selv om jeg trekker mot hvitstripen når det kommer trafikk.

Lenke til kommentar

Du fortsetter jo selv også, ikke skyld på meg for dette. 

 

Jeg sier ikke at jeg er den eneste som har rett til å uttale seg, men jeg mener jeg vet bedre enn deg om dette teamet, det er sant.

 

AtW

 

Du som fortsatte når jeg sa takk for meg i første omgang, da må jeg nesten svare.

 

Men at du vet mer om meg om teamet, det tror jeg lite/ingenting på.

Argumenter som at opplæring fører til færre syklister og flere dødsfall, er jo en ting som ikke har rot i realiteten, om så skulle være vil jeg gjerne se kilder på dette..

 

Folk som kan reglene er generelt sett mye tryggere i trafikken enn folk som gjør hva som til enhver tid passer de best, så vi vil kanskje få litt færre, dog mye tryggere syklister hvis slik opplæring blir obligatorisk. 

Kjør gjerne en avstemning på dette.

Lenke til kommentar

Har selv falt litt ut. Poenget er, de som ferdes i trafikk bør ha kunnskap om trafikkreglene, og faktisk følge dem. Har syklet mye de siste par årene, og mange syklister har liten/ingen respekt for trafikkreglene, som nevnt over. Hvis man påpeker dette bryr de seg heller ikke, virker som at de tror de har samme rettigheter som fotgjengere, noe som selvfølgelig er feil. Syklister beveger seg i trafikken med en gjennomsnittelig vesentlig lavere hastighet enn motorisert trafikk. Da mener jeg også at syklister burde gjøre sitt til at andre trafikanter ikke blir unødig hindret, som f.eks. å kjøre inn i busslommer, trekke mot hvitstripa når det kommer motorisert trafikk bak. Noen argumenterer med at jo lenger til høyre man er plassert, jo større sjanse er det for farlige forbipasseringer. Det er ikke noe jeg har lagt spesielt merke til, og jeg har nå over 11000 km i bena i år. Så argumentet om at man skal ligge midt i kjørefeltet for å "tvinge" frem såkalte ansvarlige forbikjøringer er etter min mening ikke gyldig. De fleste bilister ser ut til å kjøre forbi meg med god avstand, selv om jeg trekker mot hvitstripen når det kommer trafikk.

 

Selvfølgelig er det bedre om folk kan reglene bedre, det er en selvfølgelighet. Hvem som beveger seg raskest avhenger av situasjonen, i bytrafikk er det ganske likeverdig. 

 

De som desidert skaper mest forsinkelser, fare og bry for omgivelsene er bilister, så argumentet ditt om at syklister har noe ekstra ansvar basert på det er med respekt å melde tøv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du fortsetter jo selv også, ikke skyld på meg for dette. 

 

Jeg sier ikke at jeg er den eneste som har rett til å uttale seg, men jeg mener jeg vet bedre enn deg om dette teamet, det er sant.

 

AtW

 

Du som fortsatte når jeg sa takk for meg i første omgang, da må jeg nesten svare.

 

Men at du vet mer om meg om teamet, det tror jeg lite/ingenting på.

Argumenter som at opplæring fører til færre syklister og flere dødsfall, er jo en ting som ikke har rot i realiteten, om så skulle være vil jeg gjerne se kilder på dette..

 

Folk som kan reglene er generelt sett mye tryggere i trafikken enn folk som gjør hva som til enhver tid passer de best, så vi vil kanskje få litt færre, dog mye tryggere syklister hvis slik opplæring blir obligatorisk. 

Kjør gjerne en avstemning på dette.

 

 

Det er greit det, men om du ikke akter å slutte, så ikke si at du skal det, det er ikke et frikort for de som insisterer på å ha det siste ordet, enten slutt eller ikke slutt.

 

Jo, det har rot i realiteten, fordi færre vil sykle, har du sett forskningen på liknende påbudsregler, og effekten.

 

Færre syklister fører i seg selv til at ting blir mer utrygt, det virker ikke som du tar dette innover deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

(...)

Da mener jeg også at syklister burde gjøre sitt til at andre trafikanter ikke blir unødig hindret, som f.eks. å kjøre inn i busslommer, trekke mot hvitstripa når det kommer motorisert trafikk bak. Noen argumenterer med at jo lenger til høyre man er plassert, jo større sjanse er det for farlige forbipasseringer. Det er ikke noe jeg har lagt spesielt merke til, og jeg har nå over 11000 km i bena i år. Så argumentet om at man skal ligge midt i kjørefeltet for å "tvinge" frem såkalte ansvarlige forbikjøringer er etter min mening ikke gyldig. De fleste bilister ser ut til å kjøre forbi meg med god avstand, selv om jeg trekker mot hvitstripen når det kommer trafikk.

 

Det blir dine personlige erfaringer mot andres erfaringer og forskning, f.eks:

http://forskning.no/bil-og-trafikk-sikkerhet/2008/02/sykle-sikkert-kast-hjelmen

http://forskning.no/blogg/middelaldrende-mann-i-lycra/er-syklister-tryggere-i-flokk

http://forskning.no/bil-og-trafikk/2014/09/maskulin-bilisme-gjor-veien-utrygg-syklister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...