Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Mine, til dels skumle opplevelser i trafikken siste uken:

 

 

 

 

I siste videoen var det dårlig timing å sykle der midt i ettermiddagstrafikken.

Syns likevel ikke det unnskylder de stygge forbikjøringene.

Flertallet(?) klarte fint å komme seg forbi oss uten å være livsfarlige.

Honnør til bussjåføren i starten av videoen for en fin forbikjøring.

 

Som skrevet i kommentaren på Youtube var alternative rute med

sammenhengende gang- og sykkelsti 4-5 km lengre enn den veien vi skulle.

Benyttet ikke de korte strekkene med gang- og sykkelsti,

der de var, av den enkle grunn at de lå på "feil" side av veien.

Vi da hadde måttet stoppe opp og krysse veibanen flere

ganger på nokså uoversiktlige steder.

 

Sykler mye til/fra jobb og kan da stort sett sykle på rimelig godt tilrettelagte veier.

Til og med et lite strekke med 2-felts sykkelvei.

Fine videoer.

 

Jeg er ikke en syklende selv. Prøver å dele veien så godt som mulig, men irriterer meg som folk flest over enkelte syklister. Tar ikke livsfarlige forbikjøringer av den grunn da, som mange i videoen din gjør.

 

Lurer på en ting. Hvis en slik forbikjøring hadde endt med krasj og personer hadde dødd. La oss si en familie med små barn. Faren/moren kjører forbi rett før en sving. Møter på en annen bil som den kolliderer med, front mot front og mennesker dør. Veldig dramatisk, jeg beklager, men noe som kan skje. Det er absolutt ikke din feil, for du har jo lov til å sykle der, sjåføren var kanskje ruset, hvem vet. Uansett. Tror du at du hadde fortsatt syklet i veien? Tenker du på ting som dette?

 

Edit: Vil bare tilføye. Dette kunne så klart ha skjedd om du hadde kjørt bil framfor å ha syklet. Det jeg av erfaring har sett og opplevd, uten å ha noen statistikker eller bevis på, så tar folk flest større sjanser når de kjører forbi en syklende enn når de kjører forbi en bil. Jeg føler at de tenker litt sånn: "Der er det en syklist, jeg må forbi!".

Endret av J. Fredrik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på en ting. Hvis en slik forbikjøring hadde endt med krasj og personer hadde dødd.

(...)

Tror du at du hadde fortsatt syklet i veien? Tenker du på ting som dette?

Jeg tenker mest på at ved en forbikjøring som "hadde feilet" ville bilisten

(enten på instinkt eller ved å ha valgt det) ha drept de syklende framfor en front-mot-front

med en bil. Både fordi overlevelsesinstinktet er sterkt og fordi det er billig å drepe

syklister på veien sammenlignet med personlig kostnad av en front-mot-front kollisjon.

 

Scenarioet er hypotetisk, men i utgangspunktet ser jeg ikke hvorfor andres feilvurderinger som ender opp i

deres dødsfall skal styre mine avgjørelser. Jeg prøver heller å lære av det. Dør sjåføren fordi

h*n mangler impulskontroll, vil ikke treningsopplegget mitt endre seg. Men igjen, jeg er mer redd for

at de syklende vil være den skadelidende parten (antageligvis, fordi at jeg selv ble sneiet gjentatte ganger

og var vitne til en ulykke som sendte en syklist på sykehus).

Lenke til kommentar

Er egentlig enig med zotbar1234. Har tenkt i de baner selv. Tror nok jeg også som bilist, på instinkt, hadde kjørt ned syklisten fremfor å risikere eget liv i en front-mot-front kollisjon. Dette er selvsagt noe jeg tenker på når jeg er ute å sykler. Første reaksjonen min som syklist når andre risikerer mitt liv er at jeg blir forbanna. Deretter kommer tanken på hva som kunne skjedd om det hadde gått galt.
Bruker sykkelvei eller gang- og sykkelvei der de finnes og ikke går altfor store omveier.
Opplever også skumle episoder inne i byen og der det er 30-sone. En ting som er helt sikkert er at jeg ikke stoler på andre trafikanter. Det gjelder spesielt når man er den myke part, men også når jeg kjører bil. Folk gjør feil og tar unødvendige sjanser, det må man nok bare leve med.
 
Til slutt et eksempel på strekning der de fleste syklister velger veien fremfor gang- og sykkelveien.
Rv41 fra Hamresanden mot Kristiansand. Den skiltede ruten på gang- og sykkelveien går opp en bratt bakke og inn i et boligfelt. https://goo.gl/maps/bw2RS- https://goo.gl/maps/k0Fu5
Både tungvint og risikofylt med alt av kryss og utkjørsler i boligfeltet. Langs veien er det rett over 1 km uten gang- og sykkelvei.
https://youtu.be/0IVdYmMfWgY

Endret av fightingosprey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mine, til dels skumle opplevelser i trafikken siste uken:

I siste videoen var det dårlig timing å sykle der midt i ettermiddagstrafikken.

Syns likevel ikke det unnskylder de stygge forbikjøringene.

Det var mange stygge forbikjøringer der. Men hvorfor legger du deg helt ut mot midtstripen ca. 2:40 ut i videoen over når du ser det kommer en syklist i mot og biler som skal kjøre forbi denne syklisten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mine, til dels skumle opplevelser i trafikken siste uken:

I siste videoen var det dårlig timing å sykle der midt i ettermiddagstrafikken.

Syns likevel ikke det unnskylder de stygge forbikjøringene.

Det var mange stygge forbikjøringer der. Men hvorfor legger du deg helt ut mot midtstripen ca. 2:40 ut i videoen over når du ser det kommer en syklist i mot og biler som skal kjøre forbi denne syklisten?

 

 

 

 

Enkelt og greit fordi jeg var litt småhissig og ville gjøre det tydelig at motgående felt var opptatt.

Er ingen regler som hindrer meg i å bruke hele feltet. Prøver selvsagt ikke å være unødig til hinder, men prøver å bruke feltplassering for å fortelle om det er greit å kjøre forbi eller ikke.

Man kjører ikke forbi selv om det "bare" kommer syklister i mot.

Endret av fightingosprey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Mine, til dels skumle opplevelser i trafikken siste uken:

I siste videoen var det dårlig timing å sykle der midt i ettermiddagstrafikken.

Syns likevel ikke det unnskylder de stygge forbikjøringene.

Det var mange stygge forbikjøringer der. Men hvorfor legger du deg helt ut mot midtstripen ca. 2:40 ut i videoen over når du ser det kommer en syklist i mot og biler som skal kjøre forbi denne syklisten?

 

 

Enkelt og greit fordi jeg var litt småhissig og ville gjøre det tydelig at motgående felt var opptatt.

Er ingen regler som hindrer meg i å bruke hele feltet. Prøver selvsagt ikke å være unødig til hinder, men prøver å bruke feltplassering for å fortelle om det er greit å kjøre forbi eller ikke.

Man kjører ikke forbi selv om det "bare" kommer syklister i mot.

Hva om bilisten hadde blitt litt overraska og overforbruket kunne du gitt han et psykisk puff tilbake i sitt felt, hvorpå han hadde gitt syklisten i sin rettning en fysisk puff rett i grøfta?

 

Er det da sånn at 2 syklister i hver sin rettning kan ta beslag på 6-8 meter veibane?

Jeg ser ikke problemet med at en bil kan legge seg i midten og kjøre forbi en syklist sånn som her, det du gjorde derimot, er en rein demonstrasjon som mange bilister møter på i forskjellige former, som igjen fører til at mange bilister sitter igjen med et dårlig inntrykk av at syklister er noen lagspillere.. Det er også en maktdemonstrasjon en syklist vil tape i de aller fleste tilfeller..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

Er det da sånn at 2 syklister i hver sin rettning kan ta beslag på 6-8 meter veibane?

Jeg ser ikke problemet med at en bil kan legge seg i midten og kjøre forbi en syklist sånn som her, det du gjorde derimot, er en rein demonstrasjon som mange bilister møter på i forskjellige former, som igjen fører til at mange bilister sitter igjen med et dårlig inntrykk av at syklister er noen lagspillere.. Det er også en maktdemonstrasjon en syklist vil tape i de aller fleste tilfeller..

 

 

Så på en brei 2 felts vei (med plass til 3 biler i bredden) så synes du det er greit å kjøre forbi selv om det kommer bil i mot?

Lenke til kommentar

 

Er det virkelig så ille å følge reglene for forbikjøring?

Du skal ha:

1. Noen meter sikt

2. Trenger ikke allverden til fart, fordi du kjører forbi noe som kjører langt under fartsgrensen

3. Du har vikeplikt hele 2 ganger, samt må overholde avstand når du går tilbake i feltet

Hvor syklisten vingler i feltet er ikke engang spennende. Så lenge de ikke går over i motgående er vel omtrent alt greit.

 

 

Så på en brei 2 felts vei (med plass til 3 biler i bredden) så synes du det er greit å kjøre forbi selv om det kommer bil i mot?

Problemet er at veien ofte er feltet til 2 felter.

For å være helt ærlig skulle jeg likt å se 3 minityrbiler holde hodet hardt, med 1 i motgående med 2 igående hvor den ene kjører forbi.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Så på en brei 2 felts vei (med plass til 3 biler i bredden) så synes du det er greit å kjøre forbi selv om det kommer bil i mot?

Problemet er at veien ofte er feltet til 2 felter.

For å være helt ærlig skulle jeg likt å se 3 minityrbiler holde hodet hardt, med 1 i motgående med 2 igående hvor den ene kjører forbi.

 

Det finnes veier hvor det kan være reelt. Jeg tror at Pluggen ikke ville syntes det var greit og få en bil på midtstripa midt i mot.  

Lenke til kommentar

 

 

Er det virkelig så ille å følge reglene for forbikjøring?

Du skal ha:

1. Noen meter sikt

2. Trenger ikke allverden til fart, fordi du kjører forbi noe som kjører langt under fartsgrensen

3. Du har vikeplikt hele 2 ganger, samt må overholde avstand når du går tilbake i feltet

Hvor syklisten vingler i feltet er ikke engang spennende. Så lenge de ikke går over i motgående er vel omtrent alt greit.

 

 

Så på en brei 2 felts vei (med plass til 3 biler i bredden) så synes du det er greit å kjøre forbi selv om det kommer bil i mot?

Problemet er at veien ofte er feltet til 2 felter.

For å være helt ærlig skulle jeg likt å se 3 minityrbiler holde hodet hardt, med 1 i motgående med 2 igående hvor den ene kjører forbi.

Om syklistene holder seg til høyre i feltene, så kan man fint passere med 1,5+ til begge syklistene som er nevnt så mange ganger her inne, men om da en kamikazesyklist i møte velger å plutselig oppta hele feltet er jo denne bufferen borte vekk..

Lenke til kommentar

Pluggen: Probleemt er at du bryter vikeplikten, og du bryter med hvordan du skal skifte felt. Du har også robbet degselv for all plass vis det plutselig kommer noen motgående.

Det er nøyaktig som at du stanser for fotgjengere i ditt felt, vis det kommer et kjøyetoy i mot. Du har rett og slett ikke plass når veien er oppmerket.

Lenke til kommentar

Det er mange "hjernedøde" folk på sykkel i Norge. De sykler med musikk på øret, de driter i lys, og de turer frem uten å se seg for på noen som helst måte. Jeg sykler selv, og jeg har alltid i bakhodet at jeg faktisk er kjørende. Med den konsekvens at jeg følger med på hva som skjer, har blikket opp og frem og prøver så godt det lar seg gjøre å ta hensyn til andre trafikanter.

Lenke til kommentar

Det er mange "hjernedøde" folk på sykkel i Norge. De sykler med musikk på øret, de driter i lys, og de turer frem uten å se seg for på noen som helst måte. Jeg sykler selv, og jeg har alltid i bakhodet at jeg faktisk er kjørende. Med den konsekvens at jeg følger med på hva som skjer, har blikket opp og frem og prøver så godt det lar seg gjøre å ta hensyn til andre trafikanter.

 

Det er sant at det er mange som burde følge med bedre i trafikken. Kanskje gjøre bilradio forbudt? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er sant at det er mange som burde følge med bedre i trafikken. Kanskje gjøre bilradio forbudt? :)

Føler du deg truffet? Nei, det er forskjell på bilradio og det å ha musikk på øret i form av propper, headset etc. De er hindre i trafikken i den grad at de er uberegnelige, ikke følger med og at de stenger seg ute fra det som skjer. Når man er på sykkel, i trafikken, må man ha alle sansene med seg. Og hørselen er nesten like viktig som synet. Bilradio har ikke samme effekten. En gang så jeg tilogmed en syklist som hadde puttet sov-i-ro i ørene. Han var selvfølgelig til hinder. Hvor blåst i skallen går det egentlig an å bli?

Lenke til kommentar

 

Det er sant at det er mange som burde følge med bedre i trafikken. Kanskje gjøre bilradio forbudt? :)

Føler du deg truffet? Nei, det er forskjell på bilradio og det å ha musikk på øret i form av propper, headset etc. De er hindre i trafikken i den grad at de er uberegnelige, ikke følger med og at de stenger seg ute fra det som skjer. Når man er på sykkel, i trafikken, må man ha alle sansene med seg. Og hørselen er nesten like viktig som synet. Bilradio har ikke samme effekten. En gang så jeg tilogmed en syklist som hadde puttet sov-i-ro i ørene. Han var selvfølgelig til hinder. Hvor blåst i skallen går det egentlig an å bli?

 

 

Hørsel er nyttig for å tilegne seg informasjon uansett kjøretøy, og jeg har aldri musikk på øret, men folk klager da ikke på folk i firehjulinger ikke kan høre omgivelsene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hørsel er nyttig for å tilegne seg informasjon uansett kjøretøy, og jeg har aldri musikk på øret, men folk klager da ikke på folk i firehjulinger ikke kan høre omgivelsene?

Godt å høre.

 

Det blir likevel på en annen måte. For når man sykler med musikk på øret stenger man ute alt av det som skjer rundt seg, man hører ikke noe utenom musikken, og man blir et hinder for andre. Den samme effekten har man ikke i bil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Hørsel er nyttig for å tilegne seg informasjon uansett kjøretøy, og jeg har aldri musikk på øret, men folk klager da ikke på folk i firehjulinger ikke kan høre omgivelsene?

Godt å høre.

 

Det blir likevel på en annen måte. For når man sykler med musikk på øret stenger man ute alt av det som skjer rundt seg, man hører ikke noe utenom musikken, og man blir et hinder for andre. Den samme effekten har man ikke i bil.

 

 

Ikke? Hvorfor ikke? Man hører ikke i begge tilfeller, man mister en sans, og er avhengig av synet alene, hva er liksom forskjellen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...