Gå til innhold

Drapsroboter


Anbefalte innlegg

 

Nei, det dreier seg ikke om kunstig intelligens! Det dreier seg om at BY FAR den enkleste måten å bruke et slikt system på er å utruste egne soldater med en sender som sier "jeg er venlig" og be robotene om å drepe alle som ikke har en slik sender. 

 

Hvor smart er det?

Hvis den skal være i stand til å gjenkjenne mål krever det elementer av kunstig intelligens. Hvis den selv skal være i stand til å fastslå om dette er sivile mål eller fiendtlige styrker (ved f.eks å gjenkjenne våpen) krever det desto mer avansert kunstig intelligens. Autonome roboter krever selvfølgelig relativt avansert maskinlæring og AI.

 

 

Så du mener at computer vision systemer krever kunstig intelligens altså.... I så fall er det mye kunstig intelligens rundt omkring i industrien i dag...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at computer vision systemer krever kunstig intelligens altså.... I så fall er det mye kunstig intelligens rundt omkring i industrien i dag...

Absolutt. Å kunne analysere og trekke konklusjoner om tvetydige og komplekse data er helt sentralt for AI, og i så måte er maskinsyn en relativt velutviklet form for kunstig intelligens på lik linje med talegjenkjenning.

Lenke til kommentar

 

Så du mener at computer vision systemer krever kunstig intelligens altså.... I så fall er det mye kunstig intelligens rundt omkring i industrien i dag...

Absolutt. Å kunne analysere og trekke konklusjoner om tvetydige og komplekse data er helt sentralt for AI, og i så måte er maskinsyn en relativt velutviklet form for kunstig intelligens på lik linje med talegjenkjenning.

 

Nope, å trekke konklusjoner er boolsk logikk blandet med probability. Det som kjennetegner AI er ikke å trekke konklusjoner, men kreativ problemløsning, altså å kunne gjøre ting den ikke har blitt programmert til å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Så du mener at computer vision systemer krever kunstig intelligens altså.... I så fall er det mye kunstig intelligens rundt omkring i industrien i dag...

Absolutt. Å kunne analysere og trekke konklusjoner om tvetydige og komplekse data er helt sentralt for AI, og i så måte er maskinsyn en relativt velutviklet form for kunstig intelligens på lik linje med talegjenkjenning.

 

 

Kan ikke du definere kunstig intelligens for meg, også kan vi se hvor godt dagens CV systemer passer i den definisjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Så du mener at computer vision systemer krever kunstig intelligens altså.... I så fall er det mye kunstig intelligens rundt omkring i industrien i dag...

Absolutt. Å kunne analysere og trekke konklusjoner om tvetydige og komplekse data er helt sentralt for AI, og i så måte er maskinsyn en relativt velutviklet form for kunstig intelligens på lik linje med talegjenkjenning.

 

 

Kan ikke du definere kunstig intelligens for meg, også kan vi se hvor godt dagens CV systemer passer i den definisjonen.

 

 

Det kan jeg godt. La oss for enkelhets skyld sakse fra første avsnitt på Wikipedia.

 

Major AI researchers and textbooks define this field as "the study and design of intelligent agents", in which an intelligent agent is a system that perceives its environment and takes actions that maximize its chances of success.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så du mener at computer vision systemer krever kunstig intelligens altså.... I så fall er det mye kunstig intelligens rundt omkring i industrien i dag...

Absolutt. Å kunne analysere og trekke konklusjoner om tvetydige og komplekse data er helt sentralt for AI, og i så måte er maskinsyn en relativt velutviklet form for kunstig intelligens på lik linje med talegjenkjenning.

 

 

Kan ikke du definere kunstig intelligens for meg, også kan vi se hvor godt dagens CV systemer passer i den definisjonen.

 

 

Det kan jeg godt. La oss for enkelhets skyld sakse fra første avsnitt på Wikipedia.

 

Major AI researchers and textbooks define this field as "the study and design of intelligent agents", in which an intelligent agent is a system that perceives its environment and takes actions that maximize its chances of success.

 

 

Så en simpel kalkulator er kunstig intelligens altså? Da den oppfatter sitt miljø (tallene som tastes inn), og gjør tiltak (matematiske operasjoner) for å maksimere sin sjanse for suksess (løse regnestykket)

 

Og jeg som trudde at kunstig intelligens hadde som forutsetning at den selv skulle kunne lære ting, og ikke måtte bli programmert til alle oppgaver den skulle gjøre.... Men når Han Far sier at det ikke er slik så....

 

Da er det visst veldig mye kunstig intelligens rundt oss og det har det vært i mange tiår nå. Og i så måte merkelig at du vil spesielt trekke frem CV som kunstig intelligens, og ikke de millioner av andre typer software og hardware som fins.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Så en simpel kalkulator er kunstig intelligens altså? Da den oppfatter sitt miljø (tallene som tastes inn), og gjør tiltak (matematiske operasjoner) for å maksimere sin sjanse for suksess (løse regnestykket)

 

Og jeg som trudde at kunstig intelligens hadde som forutsetning at den selv skulle kunne lære ting, og ikke måtte bli programmert til alle oppgaver den skulle gjøre.... Men når Han Far sier at det ikke er slik så....

 

Da er det visst veldig mye kunstig intelligens rundt oss og det har det vært i mange tiår nå. Og i så måte merkelig at du vil spesielt trekke frem CV som kunstig intelligens, og ikke de millioner av andre typer software og hardware som fins.

 

Det er tydelig at vi snakker forbi hverandre. Du snakker om det endelige målet for AI, mens jeg inkluderer teknikkene som har kommet ut av feltet underveis. Ingen vits i å fortsette å diskutere definisjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel bare et tidspørsmål, før det kan lages droner små som insekter. Kunstige veps og mygg med både filmopptager, lydopptager(overvåking). Og dødelige giftbrodder.

Da kan det bli ganske kaotisk, hvertfall hvis man ikke vet hvem som alltid har tilgang å kontrollere slike dingser. Vanskelig å skille mellom naturlige og kunstige små innsekter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg og Hawking mener det ikke er malplassert å samtidig snakke om selvstyrende våpen og kunstig intelligens.

 

http://www.teknofil.no/artikler/kunstig-intelligens-vil-ga-forbi-oss-innen-100-ar/189581

 

Og de som tror kunstig intelligens bare er et konsept fra "Stargate SG-1" må tro om igjen. Det handler om et datasystem som er komplisert nok til å i stor grad være selvstyrende.

Lenke til kommentar

Samsung har laget roboter som vakter på grensa til NK. De blir styrt av en operatør for å gi dem et klar signal, hvor så de har mulighet for å automatisk lokalisere og skyte på trusler etter behov roboten bestemmer.

 

De blir montert på master så de kan ikke bevege seg, da kan de ikke gå amok ihvertfall.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...