Gå til innhold

flere enn meg med interesse for sjørøver tida og ville vesten?j


Diamond95

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er det flere enn meg her som syntes de temaene er interessante og har lyst til å diskutere? :) 

 

"Golden age of piracy" varte vel fra 1695 til 1715, var fremdels pirater i Karibien etter dette, men var det som ble sett på som gull alderen. 

 

kjente pirater er: Edward Tatch/ Teach, men bedre kjent som svartskjegg, "Calico" Jack Rackham, Charles Vane, William Kidd, Mary Reed, Anne Bonney, Ned Low. 

Piratenes "hjemsted" var Nassau i New Providence. 

 

Black Sails er en bra tv serie om pirater og Assassins Creed 4 Black flag er et bra spill, men syntes selv at det hadde vært bedre uten Assassins creed delen. 

 

Mange mener at den ville vesten startet  da gull ble funnet i California i 1845 og varte frem til slutten av 1800- tallet. Vil nok si at det ble den ville vesten starta for alvor etter borgerkrigen (1861- 1865), da det også skulle bygges jernbane fra øst til vest. Denne æraen har gitt opphav til mange kjente episoder og personer.

Mest kjente shot outen var mellom Earp brødrene, wyatt, Morgan og Virgil med dem hadde de deres gode venn John "Doc" Holliday. Motstanderne deres var først fem cowboyer, to av dem stakk, da de ikke hadde våpen på seg. De tre andre ble igjen. Endte med at de åpnet ild på hverandre på 2.5 meters hold. Cowboyene døde, mens Morgan og Virgil ble skadet.

 

Kjente outlaws:  Jesse James, Billy the kid, Doc Holliday (var på kanten), Johnny Ringo, "Curly" Bill og mange flere.

Sheriffer: Wyatt Earp og brødrene hans, Wild bill hicock. Pat Garret. + flere

 

Bra filmer: Tombstone, the long ride, purgatory, 3.10 to yuma, the wild bunch, young guns 1 og 2. 

 

Håper at flere deler min interesse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tombstone er vekdig bra, delvis fordi den viser at vesten ikke bare var brunt lær.

 

Eneste boka jeg har lest om vesten er en relativt kort bok som tar for seg duellene og treffningene til Wild Bill.

 

Er ikke så interest i sjørøvere, da liker jeg mye bedre å lese om livet på havet for ekte militæret. Så om kapteiner og sjømenn under Napoleons krigene f.eks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg foretrekker å ha en blodig skjorte fremfor en som stinker urin.

 

Uansett, Angus Konstam er en forfatter som er verdt å sjekke ut når det kommer til sjørøvere.

 

Når det kommer til "den ville vesten", så skal boka "Lone Star" (ikke rukket å lese den selv ennå) være bra. Det skal være en veldig velskrevet og underholdende historie om staten Texas sin tilblivelse. Ellers skal "Battlecry for Freedom" være den beste boka om borgerkrigen.

Lenke til kommentar

 

 

"Golden age of piracy" varte vel fra 1695 til 1715, var fremdels pirater i Karibien etter dette, men var det som ble sett på som gull alderen. 

 

kjente pirater er: Edward Tatch/ Teach, men bedre kjent som svartskjegg, "Calico" Jack Rackham, Charles Vane, William Kidd, Mary Reed, Anne Bonney, Ned Low. 

Piratenes "hjemsted" var Nassau i New Providence. 

 

Håper at flere deler min interesse :)

 

Sikker kan man ikke være, men hvor ble det av sir Francis Drake og sir Henry Morgan?

Lenke til kommentar

De to har jeg ikke lest noe særlig om, så det vet ikke ikke :p 

De fleste piratene ble henten drept under kapring eller i et angrep, eller så ble de arrestert å henrettet. William Kidd ble arrester og skulle henges i London. Under henrettelsen, så røyk tauet to ganger før han ble hengt. Etter det ble liket hans satt i et lite bur og hengt i gata langs Themsen.

 

 

Deadwood har jeg ikke somlet meg til å se enda. Vet at Wild Bill Hicock og Wyatt Earp er med i serien.

Lenke til kommentar

De to har jeg ikke lest noe særlig om, så det vet ikke ikke :p 

De fleste piratene ble henten drept under kapring eller i et angrep, eller så ble de arrestert å henrettet. William Kidd ble arrester og skulle henges i London. Under henrettelsen, så røyk tauet to ganger før han ble hengt. Etter det ble liket hans satt i et lite bur og hengt i gata langs Themsen.

 

 

Deadwood har jeg ikke somlet meg til å se enda. Vet at Wild Bill Hicock og Wyatt Earp er med i serien.

Wild bill er en sentral karakter i starten av serien (og veldig godt spilt, beste versjonen av wild bill jeg har sett) Earp folka er vel bare en eller to episoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...