Gå til innhold

flere enn meg med interesse for sjørøver tida og ville vesten?j


Diamond95

Anbefalte innlegg

 

De to har jeg ikke lest noe særlig om, så det vet ikke ikke :p 

De fleste piratene ble henten drept under kapring eller i et angrep, eller så ble de arrestert å henrettet. William Kidd ble arrester og skulle henges i London. Under henrettelsen, så røyk tauet to ganger før han ble hengt. Etter det ble liket hans satt i et lite bur og hengt i gata langs Themsen.

 

 

Deadwood har jeg ikke somlet meg til å se enda. Vet at Wild Bill Hicock og Wyatt Earp er med i serien.

Wild bill er en sentral karakter i starten av serien (og veldig godt spilt, beste versjonen av wild bill jeg har sett) Earp folka er vel bare en eller to episoder.

 

aha :)

 

Noen som har sett Young guns 1 og 2? Handler om Billy the kid og Lincon County war

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

De to har jeg ikke lest noe særlig om, så det vet ikke ikke :p 

De fleste piratene ble henten drept under kapring eller i et angrep, eller så ble de arrestert å henrettet. William Kidd ble arrester og skulle henges i London. Under henrettelsen, så røyk tauet to ganger før han ble hengt. Etter det ble liket hans satt i et lite bur og hengt i gata langs Themsen.

 

 

Deadwood har jeg ikke somlet meg til å se enda. Vet at Wild Bill Hicock og Wyatt Earp er med i serien.

 

Wild bill er en sentral karakter i starten av serien (og veldig godt spilt, beste versjonen av wild bill jeg har sett) Earp folka er vel bare en eller to episoder.

aha :)

 

Noen som har sett Young guns 1 og 2? Handler om Billy the kid og Lincon County war

Foretrekker pat garret and billy the kid. Langt fra like mye action, men liker den, samme karen som lagde the wild bunch, som er en av de beste westerne laget.

Lenke til kommentar

Wild bunch er veldig bra :) minner om red dead redemption med tanke på tidsalderen det er satt i og våpna som blir brukt. Det er også en av få western filmer som er satt i tida rett før 1. verdens krig. Men en ordentlig western film, må være satt 1860-1890 etter min mening. Da er det også veldig mange kjente personer og hendelser som det kan lages film om. 

 

Tilbake til Billy the kid. Etter å ha sett en dokumentar om han og lest litt om han, så virker det som han ble litt urettferdig behandlet. For det første, så var det ikke John Tunstall og the regulators som startet "krigen". Billy og gjeng avsluttet den. Joa, de drepte sheriffer, men de var fienden og korrupte. Etter krigen, så var Billy lovløs, og hadde en bounty på 500$ på hode. Han ble lovet benådning, men fikk det aldri. Historien sier at Billy ble skutt og drept av Pat Garret. Men i slutten av førti- tallet og etter andre verdens krig, så møtte en advokat en annen gammel mann, som gikk under navnet Brushy Bill Roberts. Han mente at han var Billy the kid og ønsket benådning for å ha drept 21 menn. Han døde før han fikk benådning. 

Her står det litt mer om dette:

http://unsolved.com/archives/billy-kid

 

Det at billy drepte 21 menn er også bare en myte. Mer realistisk, så drepte han bare 5 menn. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

helt glemte denne tråden

men har nå sett deadwood og er litt skuffa. ikke helt hvordan jeg forestiller meg en western serie. Det var en god serie, men foretrekker hell on wheels. var mangel på action og for mye drama, man må følge godt med eller så går man glipp av noe. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

helt glemte denne tråden

men har nå sett deadwood og er litt skuffa. ikke helt hvordan jeg forestiller meg en western serie. Det var en god serie, men foretrekker hell on wheels. var mangel på action og for mye drama, man må følge godt med eller så går man glipp av noe.

 

Men langt mer realistisk.

 

Ja det var en voldsomt mord rate i en del western byer.

Men det var folk som ble skutt i ryggen, knivstukket, øks drept osv.

 

Hvorfor tror du gun fight at the OK corral er så kjent, nettopp fordi slike ting var ekstremt uvanlige.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

helt glemte denne tråden

men har nå sett deadwood og er litt skuffa. ikke helt hvordan jeg forestiller meg en western serie. Det var en god serie, men foretrekker hell on wheels. var mangel på action og for mye drama, man må følge godt med eller så går man glipp av noe.

Men langt mer realistisk.

 

Ja det var en voldsomt mord rate i en del western byer.

Men det var folk som ble skutt i ryggen, knivstukket, øks drept osv.

 

Hvorfor tror du gun fight at the OK corral er så kjent, nettopp fordi slike ting var ekstremt uvanlige.

 

enig i det du skriver. 

 

Hva syntes dere om Black Sails? vil ikke spoile noe i tilfelle noen ikke har sett alt. Men det er en del historisk korrekte hendelser og samtidig mange som ikke er det.

stusset litt på at alle piratene seilet rundt i fregatter (mener det er fregatter), ettersom det egentlig var ganske uvanlig at pirater hadde så store skip. Som regel hadde de enten scooners/ slupper eller brigger. Ettersom jeg har lest så hadde svartskjegg et av de største piratskipa. Et fransk slaveskip han kapret og omdåpte til Queen Annes revenge. og for å så utruste det med over 40 kanoner. altså bra mengde slagkraft tilbake i 1716. 

Lenke til kommentar

 

 

helt glemte denne tråden

men har nå sett deadwood og er litt skuffa. ikke helt hvordan jeg forestiller meg en western serie. Det var en god serie, men foretrekker hell on wheels. var mangel på action og for mye drama, man må følge godt med eller så går man glipp av noe.

Men langt mer realistisk.

 

Ja det var en voldsomt mord rate i en del western byer.

Men det var folk som ble skutt i ryggen, knivstukket, øks drept osv.

 

Hvorfor tror du gun fight at the OK corral er så kjent, nettopp fordi slike ting var ekstremt uvanlige.

 

enig i det du skriver. 

 

Hva syntes dere om Black Sails? vil ikke spoile noe i tilfelle noen ikke har sett alt. Men det er en del historisk korrekte hendelser og samtidig mange som ikke er det.

stusset litt på at alle piratene seilet rundt i fregatter (mener det er fregatter), ettersom det egentlig var ganske uvanlig at pirater hadde så store skip. Som regel hadde de enten scooners/ slupper eller brigger. Ettersom jeg har lest så hadde svartskjegg et av de største piratskipa. Et fransk slaveskip han kapret og omdåpte til Queen Annes revenge. og for å så utruste det med over 40 kanoner. altså bra mengde slagkraft tilbake i 1716. 

 

 

Jeg har ikke sett på Black Sails, da jeg  er lei "cable tv" Jeg er lei av disse seriene som består 90% av intriger og planer om og drepe hverandre samt nakne mennesker. Etter Rome, Deadwood, Got, Marco Polo osv. Er drit lei den sjangeren, er ille nok jeg må fortsette på GoT når ny sesong begynner.

 

Men ja, de aller aller fleste priater "tøffet" rundt i sloops og brigs. De var som dagens pirater, de var bare effektive på ubevæpna handels skip. Selv en pirat sloops vs Royal Navy Sloop ville mye av tiden gå dårlig for piratene(da Royal Navy ville ha et langt mer disipiplinert mannskap. 

 

Ja Black Beard sitt skip på 40 kanoner ville være et monster på den tiden. Jeg husker ikke helt , men jeg tror rundt 64 kanoner var max på de fleste Ship of the lines på den tiden, Kan jo være noen størrre. Men jeg tror på den tiden, man var langt unna 74s.

Selv under den Amerikanske revolusjonen sånn 80 år senere hadde fremdeles britter gamle 60 gun ships i tjeneste.

Men nå vet jeg jo ikke hva slags kanoner Black Beard hadde på skipet sitt. Det har en del å si.

Om ingen av kanonene var større enn 12pdr ville han jo tape. Da ekte ships of the line på den tiden ville nok ha 24pdrs og kanskje til og med 32pdrs. Fra 1780 tallet som er langt i fremtiden brukte jo ships of the lines hovedsaklig 32 og 24pdrs kanskje noen 48pdr også. Og brittene hadde jo carronadene sine som kunne være opp til 64pdrs.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sett på Black Sails, da jeg  er lei "cable tv" Jeg er lei av disse seriene som består 90% av intriger og planer om og drepe hverandre samt nakne mennesker. Etter Rome, Deadwood, Got, Marco Polo osv. Er drit lei den sjangeren, er ille nok jeg må fortsette på GoT når ny sesong begynner.

 

 

Så du på Marco Polo-serien fra 1982 jeg anbefalte? Milevis bedre enn Netflix sin.

Lenke til kommentar

Gunfreak:

det som var mest vanlig var vel 8- 12 pdrs. var ikke kalr over at det ble lagd opp til 64 pdrs, det må vært ert beist av en kanon. Men en 12 pdrs kunne skyte ihvertfall 1,5 km, så de lager nok litt skade. 

Mener ship of the lines skip så kunne antall kanoner variere mellom 50- 72, og man- o- war'er hadde opp til 140, da 70 på hver side 

Tenk å være en stakkars pirat som får en hel bred side fra en man-o-war mot seg, er nok ikke stort igjen av sloopen hans da... 

Lenke til kommentar

Så vit jeg vet var ikke man o war en direkte klassifikasjon.

 

Et ship of the line var et skip som skulle kunne ta del i et line of battle altså et stort slag.

 

Hvor store disse var varierte med tiden. De ble større og større

 

Under Napoleons krigene var inndelinga ca. Slik.

3rd rate 64 til 74 (i løpet av Napoleons krigene fikk du fregatter på 64 kanoner som fucka litt opp denne klassen) 74s ble standarden og overlegent det vanligste ship of the line i alle mariner da den ga mest pang for pengene.

 

2nd rate var minst vanlig av ship of the line de hadde 75-85 kanoner.

1st rate var alle over 90 tror jeg. Victory har 101 men noen av de spanske hadde 122 på denne tiden.

 

Ingen ship of the lines på denne tiden hadde noe mindre enn 24pdrs

 

Men på slutten av 1600 kunne det hende noen hadde.

 

Fregatter hadde ofte bare 9 og 12 pdrs. Disse gjorde ikke en dritt mot ships of the line med mindre du skøyt fe i rompa. Når britene oppfant carronadene kunne også fregatter ha 24pdrs. En carronade var en lettere og kort løpet kanon. Den hadde mye kortere rekkevidde (en 24pdr hadde kanskje 800 meters rekkevidde. Mens en ekte kanon i samme kaliber hadde en rekkevidde på over 2500 meter)

 

Men carronadene ble ikke oppfunnet før 1780 tallet lenge etter piratenes storhetstid så ikke så relevant.

 

Vasa skipet fra 1620 tallet var vel det største i verden da med 64 kanoner det sank etter noen kilometer godt svensk håndverk.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke sett på Black Sails, da jeg  er lei "cable tv" Jeg er lei av disse seriene som består 90% av intriger og planer om og drepe hverandre samt nakne mennesker. Etter Rome, Deadwood, Got, Marco Polo osv. Er drit lei den sjangeren, er ille nok jeg må fortsette på GoT når ny sesong begynner.

 

 

Så du på Marco Polo-serien fra 1982 jeg anbefalte? Milevis bedre enn Netflix sin.

 

 

Jeg jeg så litt rundt og fant den ikke så glemte jeg det helt.

 

On Topic:

Jeg spurte folk som har langt mer peil enn på på skip fra slutten av 1600 og starten på 1700.

Jeg tok massiv feil. 

Allerde på 1670 tallet hadde skip opp til 80-100 kanoner(de største av de)

Ikke bare det,  men kanonen kunne være opp til 48pdr faktisk fikk de fleste ned i størrelse, på midten av 1700 ble 32pdr standard på nesten alle større skip, de hadde samme effekt som 48pdr men var lettere. 

 

Eneste infoen jeg finner på hva slags kanoner Black Beard hadde var at de har henten noen 6pdr fra skipet hans. 

Men si han hadded noen 12pdr også, vil han fremdeles være sterkt outgunned med 6-12pdr og 40 kanoner vs. opp mot 100 kanoner på opp mot 48pdr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...