Gå til innhold

Sjekk ut TGs drøyeste maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internt i maskinen er en radiator jeg tok fra et tidligere prosjekt/aircondition som jeg moddet/loddet med riktige koblinger for vannkjøling. Er 350x280x60mm (eller var det 55mm tykk mon tro?).

 

Dette er da for "varmtvann", altså for når jeg ikke bruker ekstern kompressor eller eksterne radiatorene (280x300x50 mm + 250x300x40mm) hvor begge ting befinner seg ute i det jeg referer til som kjøleaggregatet. Radiatorene ute er for når jeg ikke ønsker noe støy inne, og brukes spesielt når det er kaldt ute. Spesielt om jeg ikke ønsker å bruke en del strøm på å drive kompressoren.

 

Fordelen med å ha en intern er:

1. Jeg kan bruke PCen separat uten ekstern kjøling.

2. All varme går til oppvarming av leiligheten.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Andrull: Rett og slett imponerende og inspirerende det du gjør. Kudos!

 

Hvis du skal kjøle oljen, hvorfor ikke bruke en oljekjøler fra en bil? De er laget for væske med høyere viskositet enn vann. Oljepumper er stort sett koblet mekanisk til motoren. Det finnes sikkert elektriske oljepumper og. Hm, hadde vært gøy med et prosjekt hvor også vannradiatoren kom fra en bil, gjerne en litt stor radiator med medfølgende 12v-vifte. :) Alt av bilradiatorer finnes jo i alle tenkelige størrelser og er laget for å dra unna all varmen motoren de er designet til kan lage.

 

Et spørsmål: Når PSU senkes i olja, hvordan takler PSU-vifta det? Den er vel designet for luft? Får du sirkulert olja inne i PSU, så den ikke blir varm? Holder det med konveksjonsstrømninger der? Hm, ha en propell i kabinettet? ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kjører man vannavkjølung samtidig som man har mineralolje i den?

Stemmer. :)

Ikke helt vanlig vann, men 50 % frostvæske, og en kraftig modifisert Aircondition-enhet som kjøler ned vannet ned til -20 grader. Deretter går det gjennom 10m med godt isolert hydraulikkslange utenfra huset og inn. :)

Er det en blokk (kjøleblokk) som lar vannet og oljen passere varme mellom hverandre (fra en av væskene) ?
Ja og nei. Det er ingen dedikert varmeveksler, men grunnet det store overflatearealet som CPU og GPU-Blokkene samt kobberrørene står for, så vil det nok stå for en grei varmeoverføring. Blir tempen på olja over romtemp så vil nok også en del varme opp omgivelsene passivt grunnet det store overflatearealet til ojlekammeret. Til tross for lav ledeevne i glass og glassfiber.

 

Jeg har dog planlagt muligheter for en egen oljekjøler, da jeg uansett må ha en liten loop på olja for filtrering. Da blir det nok en banlig 240mm rad. Begrenset hvor mye varme som produseres av HK/RAM/PSUer i olja.

 

Edit: Kjøleaggregatet har følgelog en hjemmemekka varmeveklser mellom kjølevannet (som går inn i PCen) og r410c kjølegassen til aircondition-enheten.

 

Fullstendig loop:

 

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_12_2014/post-79251-0-33633000-1418040679.jpg

Så ikke dette bildet før jeg skrev posten min under. Det er jo nesten så du har bygget huset rundt PC'n. :) Jeg har sett noen fete oppsett før, men dette er det råeste!

Lenke til kommentar

 

Men fair enough, i motsetning til olja, som altså umulig kan få mikrobevekst, så er det teoretisk mulig for kjølevæsken. Og da er tipset diitt "gull verdt", eller "sølv verdt" ? :p Og får den mikrober så er "kill coil" (sølv) et alternativ ja, selv om jeg også har hørt at det bare er en myte at det funker så bra i PC sammenheng. Men her kan kanskje andre, eller deg, komme med siste ordet. Dog noe interessant at du finner det med boblebad som du nevnte. Har jeg faktisk ikke hørt om. Kun bruk av ozon for å drepe mikrober.

Dette stemmer da ikke. Det finnes bakterier som kan leve på ulike stoffer i oljen. Det gjelder også olje som er skadelig for de fleste andre organismer. Søk på bioremidiering, så finner du mye info om bakterier som spiser både olje og miljøgifter. Det er dog tvilsomt at det vil være et problem i et slikt oppsett, da bakteriene også trenger vann og andre næringsstoffer som fosfor og nitrogen. :)

Lenke til kommentar

Altså, det der er noe jeg aldri har hørt om. Spesielle saker. :)

 

Ikke at jeg er helt enig i at jeg tok helt feil, om det stemmer det du skrev. Altså, hvis disse organismene lever vel da på andre ting i olje og ikke på oljen selv, så blir vel det noe helt annet kanskje? Selvsagt, de fleste slike stoffer, inklusive vann vil nok alltids være til stede hos meg. Bare veldig veldig lite. Så sånn sett ikke helt utenkelig. Men dette må da være ganske så spesielle mikrober du ikke finner rundt om til vanlig?

 

Uansett, driver med hydraulikk til vanlig, og aldri hørt noen ha noe problem eller nevne noe som helst at slike systemer får noe mikrobevekst (som du også nevnte). Så var egentlig bare det jeg baserte det på. :) Samt det faktum at disse hydrokarbonrekkene er sluttresultatet av en lang nedbrytingsprosess av mikrober.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dette er faktisk mikroorganismer som finnes naturlig de fleste steder i verden. Det er blant annet slike bakterier som brukes til å rydde opp etter oljesøl.  Da tilsettes ofte næringsstoffer i form av sagmask og diverste grunnstoff for å øke veksten. Disse mikroorgansiemne er ofte spesialisert på ulike komponenter i i både raffinert og uraffnert olje, og de kan blant annet bryte ned bensin og råolje. Jeg studerer bioteknologi, og skrev tilfeldigvis en semesteroppgave om bioredmidiering som ble levert på tirsdag, så jeg har lest en del om emnet i det siste. Jeg jobber i tillegg deltid hos Ekornes, og der brukes bakterier for å bryte ned olje og skitt på stål som skal behandles med epoxy. :)

 

Edit: Nå må jeg i tillegg presisere at ren olje i seg selv ikke er nok til mikrobiell vekst, men om den blir forurenset av vann og mye rusk og rask kan det være nok. :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

@Andrull: Rett og slett imponerende og inspirerende det du gjør. Kudos!

 

Hvis du skal kjøle oljen, hvorfor ikke bruke en oljekjøler fra en bil? De er laget for væske med høyere viskositet enn vann. Oljepumper er stort sett koblet mekanisk til motoren. Det finnes sikkert elektriske oljepumper og.

Tusen takk. :)

 

Hmm, ikke noen annen grunn til at tanken ikke har slått meg. Aldri hatt min egen bil, og bilkjøring blir som regel bare leiebil til og fra TG i påska hvert år. :p

 

Hovedpumpa skal takle inntil 35 cSt (olja er ca. 5 cSt), og er en industripumpe fra Iwaki som ville klart det utmerket. Ekstrapumpa er en Swiftech 655, som etter testing med kald og tykk frostvæske klarer det greit så lenge det ikke er så fryktelig mye motstand (måtte modifisere jet-platen til CPUen). Men begge er øremerket til selve forstvæske-kjølinga, og vil nok lite sannsynlig bli brukt til formålet. 

 

For oljekjøling så plukket jeg opp en billig sak, da det er forholdsvis lite kritisk arbeid, og siden det bare skal gjennom en liten radiator og et filter, så håper jeg på at det holder. Er snakk om en EK 4.0 pumpe. Har et par motorer fra drill som kunne blitt brukt for å drive oljepumper som er mekanisk drevet, men etter bilder så ser de litt for store ut. (begynner å bli trangt i kabinettet) Og synes egentlig de drillmotorene bråker for mye. 

 

Skal uansett få kjørt noen tester i dagene som kommer, så får jeg se hva jeg gjør. Olje-radiatorer frister, om jeg trenger lavere motstand. Men synes de koster mer enn de smaker. 

 

Mitt største spørsmål er egentlig hva jeg skal bruke for filter? Har stusset litt på oljefilter for bil, men de har et noe upraktisk design. Ikke noen med normale skrukoblinger i begge ender der ute da? Og de hullene i ytterringen på oljefiltere i bil, er det inngangen eller utgangen? Aldri vært borti slikt før.  :blush:

 

17997331-oljefilter-bil-(gjort-i-3d).jpg

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Når det er snakk om så mang bildeler, hvorfor ikke bygge neste rigg som en bil? Kanskje litt upraktisk størrelse men :)

 

Oljefilteret du har bilde av er for gjennomstrømning ja. Inn små hull og ut det store. Men det finnes flere typer oljefiltre også. Kanskje lettere å modde noe selv med åpene oljefilter? Vil ikke tro det noen gang skulle være nødvendig å skifte filter om man skal filtrere olje til en pc :)

 

Redigert: Skulle nesten tro et par kaffefilter skulle være nok her :D

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Mitt største spørsmål er egentlig hva jeg skal bruke for filter? Har stusset litt på oljefilter for bil, men de har et noe upraktisk design. Ikke noen med normale skrukoblinger i begge ender der ute da? Og de hullene i ytterringen på oljefiltere i bil, er det inngangen eller utgangen? Aldri vært borti slikt før.  :blush:

 

17997331-oljefilter-bil-(gjort-i-3d).jpg

 

Dette er såkalte "full flow"-filter som skrus rett på en motorblokk. De er laget for å ta unna all oljen som oljepumpen i motoren leverer. Oljen skal gå fra yttersiden og inn mot midten, Dvs nyfiltrert olje kommer ut fra midten av filteret. Disse filterne er også laget med en fjær som gjør at oljen strømmer utenfor filteret hvis filteret går tett.

 

Det er nok mer praktisk om du finner en filterholder og filter til et bypass-system. Disse har typisk tilkobling for tur- og retur-rør/slange.

Lenke til kommentar

Det du har lagd er veldig inspirerende. Gleder meg til å få bedre rå etter studiene. Da kan man starte på et prosjekt, men tror jeg står over noe olje greier. Det virker som mye søl og vanskelig å få rene hvis man skal selge eller ta komponentene ut av en eller annen grunn. 

Endret av Tekky
Lenke til kommentar

 

 

@Andrull: Rett og slett imponerende og inspirerende det du gjør. Kudos!

 

Hvis du skal kjøle oljen, hvorfor ikke bruke en oljekjøler fra en bil? De er laget for væske med høyere viskositet enn vann. Oljepumper er stort sett koblet mekanisk til motoren. Det finnes sikkert elektriske oljepumper og.

Tusen takk. :)

 

Hmm, ikke noen annen grunn til at tanken ikke har slått meg. Aldri hatt min egen bil, og bilkjøring blir som regel bare leiebil til og fra TG i påska hvert år. :p

 

Hovedpumpa skal takle inntil 35 cSt (olja er ca. 5 cSt), og er en industripumpe fra Iwaki som ville klart det utmerket. Ekstrapumpa er en Swiftech 655, som etter testing med kald og tykk frostvæske klarer det greit så lenge det ikke er så fryktelig mye motstand (måtte modifisere jet-platen til CPUen). Men begge er øremerket til selve forstvæske-kjølinga, og vil nok lite sannsynlig bli brukt til formålet. 

 

For oljekjøling så plukket jeg opp en billig sak, da det er forholdsvis lite kritisk arbeid, og siden det bare skal gjennom en liten radiator og et filter, så håper jeg på at det holder. Er snakk om en EK 4.0 pumpe. Har et par motorer fra drill som kunne blitt brukt for å drive oljepumper som er mekanisk drevet, men etter bilder så ser de litt for store ut. (begynner å bli trangt i kabinettet) Og synes egentlig de drillmotorene bråker for mye. 

 

Skal uansett få kjørt noen tester i dagene som kommer, så får jeg se hva jeg gjør. Olje-radiatorer frister, om jeg trenger lavere motstand. Men synes de koster mer enn de smaker. 

 

Mitt største spørsmål er egentlig hva jeg skal bruke for filter? Har stusset litt på oljefilter for bil, men de har et noe upraktisk design. Ikke noen med normale skrukoblinger i begge ender der ute da? Og de hullene i ytterringen på oljefiltere i bil, er det inngangen eller utgangen? Aldri vært borti slikt før.  :blush:

 

17997331-oljefilter-bil-(gjort-i-3d).jpg

Tja, hvis den virker litt dyr på biltema.no, så kan du jo prøve en brukt sak hos et bilopphuggeri. De pleier å strippe bilene og selge alt som er verdt en krone. (Jeg har skaffet meg en del deler til bilen min oppgjennom årene derfra.) Den vil kanskje ikke være helt ny, men MYE billigere. Tror ikke du trenger allverdens oljefilter, hvis et i det hele tatt. De som er for biler er tross alt laget for å rense oljen i en stor motor med mange bevegelige deler som kan komme borti hverandre og slites. Mye mindre av det i en PC. :) Kanskje du kunne bruke

 

Hvor tynn er egentlig denne olja? Jeg vet ikke hva en cSt er... Her er jeg ute på veldig tynn is, men kanskje du kunne prøve et billig bensinfilter? Disse koster rundt 25 kroner for 3 stykker: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Branslefilter/Bensinfilter-3-stk-2000028523/ Da kunne du jo bare kjøpe en 3-pack og prøve? Tror dog det vil være stor motstand i disse, da de er laget for bensin. Dieselfilter?

 

Nok av oljekjølere å ta av, men du må nok jobbe litt for å få riktig tykkelse på koblingene: https://www.google.no/search?q=oljekj%C3%B8ler&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=KbQnVd2EK9fhar3qgbAD&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=2048&bih=1017#imgrc=_

Lenke til kommentar

Mitt største spørsmål er egentlig hva jeg skal bruke for filter? Har stusset litt på oljefilter for bil, men de har et noe upraktisk design. Ikke noen med normale skrukoblinger i begge ender der ute da? Og de hullene i ytterringen på oljefiltere i bil, er det inngangen eller utgangen? Aldri vært borti slikt før. :blush:

 

17997331-oljefilter-bil-(gjort-i-3d).jpg

Dette er såkalte "full flow"-filter som skrus rett på en motorblokk. De er laget for å ta unna all oljen som oljepumpen i motoren leverer. Oljen skal gå fra yttersiden og inn mot midten, Dvs nyfiltrert olje kommer ut fra midten av filteret. Disse filterne er også laget med en fjær som gjør at oljen strømmer utenfor filteret hvis filteret går tett.

 

Det er nok mer praktisk om du finner en filterholder og filter til et bypass-system. Disse har typisk tilkobling for tur- og retur-rør/slange.

Takk, jepp. Noe slikt jeg leter etter. Dog noe blond hvor jeg skal lete. XD Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

@Andrull: Rett og slett imponerende og inspirerende det du gjør. Kudos!

 

Hvis du skal kjøle oljen, hvorfor ikke bruke en oljekjøler fra en bil? De er laget for væske med høyere viskositet enn vann. Oljepumper er stort sett koblet mekanisk til motoren. Det finnes sikkert elektriske oljepumper og.

Tusen takk. :)

 

Hmm, ikke noen annen grunn til at tanken ikke har slått meg. Aldri hatt min egen bil, og bilkjøring blir som regel bare leiebil til og fra TG i påska hvert år. :p

 

Hovedpumpa skal takle inntil 35 cSt (olja er ca. 5 cSt), og er en industripumpe fra Iwaki som ville klart det utmerket. Ekstrapumpa er en Swiftech 655, som etter testing med kald og tykk frostvæske klarer det greit så lenge det ikke er så fryktelig mye motstand (måtte modifisere jet-platen til CPUen). Men begge er øremerket til selve forstvæske-kjølinga, og vil nok lite sannsynlig bli brukt til formålet.

 

For oljekjøling så plukket jeg opp en billig sak, da det er forholdsvis lite kritisk arbeid, og siden det bare skal gjennom en liten radiator og et filter, så håper jeg på at det holder. Er snakk om en EK 4.0 pumpe. Har et par motorer fra drill som kunne blitt brukt for å drive oljepumper som er mekanisk drevet, men etter bilder så ser de litt for store ut. (begynner å bli trangt i kabinettet) Og synes egentlig de drillmotorene bråker for mye.

 

Skal uansett få kjørt noen tester i dagene som kommer, så får jeg se hva jeg gjør. Olje-radiatorer frister, om jeg trenger lavere motstand. Men synes de koster mer enn de smaker.

 

Mitt største spørsmål er egentlig hva jeg skal bruke for filter? Har stusset litt på oljefilter for bil, men de har et noe upraktisk design. Ikke noen med normale skrukoblinger i begge ender der ute da? Og de hullene i ytterringen på oljefiltere i bil, er det inngangen eller utgangen? Aldri vært borti slikt før. :blush:

Tja, hvis den virker litt dyr på biltema.no, så kan du jo prøve en brukt sak hos et bilopphuggeri. De pleier å strippe bilene og selge alt som er verdt en krone. (Jeg har skaffet meg en del deler til bilen min oppgjennom årene derfra.) Den vil kanskje ikke være helt ny, men MYE billigere. Tror ikke du trenger allverdens oljefilter, hvis et i det hele tatt. De som er for biler er tross alt laget for å rense oljen i en stor motor med mange bevegelige deler som kan komme borti hverandre og slites. Mye mindre av det i en PC. :) Kanskje du kunne bruke

 

Hvor tynn er egentlig denne olja? Jeg vet ikke hva en cSt er... Her er jeg ute på veldig tynn is, men kanskje du kunne prøve et billig bensinfilter? Disse koster rundt 25 kroner for 3 stykker: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Branslefilter/Bensinfilter-3-stk-2000028523/ Da kunne du jo bare kjøpe en 3-pack og prøve? Tror dog det vil være stor motstand i disse, da de er laget for bensin. Dieselfilter?

 

Nok av oljekjølere å ta av, men du må nok jobbe litt for å få riktig tykkelse på koblingene: https://www.google.no/search?q=oljekj%C3%B8ler&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=KbQnVd2EK9fhar3qgbAD&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=2048&bih=1017#imgrc=_

Problemet er at jeg ikke er sikker på hva tempen på olje blir. Med lott flaks blir den rundt 30-35 ish grader. Dog vil jeg fortsatt tro den er et stykke unna drivstoff. kanskje sammenlignbart med veldig kald diesel. 1 cSt er vann sin tykkelse, men 5 cSt er altså bare ved 40 grader. På lavere mot romtemp går den nok en del opp.

 

Akkurat nå er olja ganske skjitten. Såpass at det ikke er noe tvil med å se fra det blotte øyet. Blir gaaaanske mye dritt de første gangene. PC-Komponenter er jo egentlig veldig skjitne, spesielt om de er brukt. Å kjøre alt fjennom kaffefilter først er en ide, men ønsker et filter som ikke trenger for mye moddig eller søl.

 

Lagde heimmekka filter for kjølevæske, men alt for mye styr/søl til at jeg kan tillate det til olja. Tok for mye plass også.

 

Pris er ikke SÅ viktig. Så lenge det er rundt 500-600kr maks. Kan jo hende bensinfilter funker, men litt smått skeptisk. Hmmm. Virker jo ganske tett og lite.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Etter litt mindre testing så tror jeg ikke at tykkelsen på oljen skal stå for noe problem her. Selv EK 4.0 pumpa pumpet det gjennom uten noe særlig anstrengelse. Tross en del luft da jeg testet, så stod oljesøyla ganske greit, og selv om det ikke var noen motstand så vil jeg tro det er mer enn nok for filter + en normal 240mm radiator.

 

Dog fortsatt usikkert hvorvidt ekstra kjøling av olja er nødvendig. Fått satt opp kjøleloopen, trenger bare å fylle på. Samt sett at maskinen booter inn i Windows... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...