Gå til innhold

Sjekk ut TGs drøyeste maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er disse tenperaturene målt av komponentene eller er det i selve kabinettet? Er jo viden kjent at det er sjeldent anbefalt for elektriske komponenter å ligge så mye under 10pluss grader.. Så hva er greia igrunn?

En PC anbefales jo generelt av eksperter innen IT løsninger å optimalt ha mellom 10 og 30 grader på komponentene.

Tempen er målt på selve væsken og for peltierene så er den beregnet for kobberblokken oppå CPUen. Ved lav last vil CPUen i seg selv vise til en rundt -50 grader. Men under tung last kan dette fint gå opp mot romtemperatur målt på kjernene og høyere.

 

GPUene sin kjøleblokk vil se nærmere -20, og inni kjernene så kan den nok snike opp mot romtemp (ca. 20-25 grader) de også, under tung last. Begge er komponenter som takler så lave temperaturer relativt godt.

 

VRM og minne på skjermkortet vil nok også se ganske lave temperaturer, hvorav så heftig kjøling på minnedelen muligens ikke er helt ønsket. VRM'en som belastes med en 500W per skjermkort vil nok mer enn godt nok klare å varme seg opp. Harddisker vil ligge i vanlig romtemp, og PSU, HK, SSD'er vil kjøles av olja, og vil nok ikke holde langt fra romtemp de heller. Spesielt det at PSUen blir kjølt med olje gjør nok at den får et spesielt godt liv, og kan nok fint overbelastes ganske mye. Ikke at det ønskes, men ikke unormalt i trafoer.

 

 

Kjører man vannavkjølung samtidig som man har mineralolje i den?

Stemmer. :)

Ikke helt vanlig vann, men 50 % frostvæske, og en kraftig modifisert Aircondition-enhet som kjøler ned vannet ned til -20 grader. Deretter går det gjennom 10m med godt isolert hydraulikkslange utenfra huset og inn. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvorfor har noen valgt å henge et "confederate state flag" på TG? Det var noe av det første jeg la merke til i artikkel-bilde nummer 2. Vet ikke folk hva de flagger for?

 

Sikkert pga, at de fleste forbinder det med rednecks. Og ikke er så jens stoltenberg opphengt i at det ble brukt av de statene som var for slave arbeid...

ser ikke helt problemet da de fleste i usa også bruker det om/som rednecks...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjører man vannavkjølung samtidig som man har mineralolje i den?

Stemmer. :)

Ikke helt vanlig vann, men 50 % frostvæske, og en kraftig modifisert Aircondition-enhet som kjøler ned vannet ned til -20 grader. Deretter går det gjennom 10m med godt isolert hydraulikkslange utenfra huset og inn. :)

 

 

 

Er det en blokk (kjøleblokk)  som lar vannet og oljen passere varme mellom hverandre (fra en av væskene) ?

Lenke til kommentar

Var 2 karer på samme rad som meg som også hadde et beast av en pc. Kabinettet veide alene 120 kg, bestående av 3 pcer på innsiden. 2 av pcene var i bruk med sterk hardware og ble brukt til gaming, og den siste satt som media pc og var koblet til en skjerm som også var inne i kabinettet. Denne ble visstnok brukt til info om temperatur, og diverse info om pcen for kontroll.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjører man vannavkjølung samtidig som man har mineralolje i den?

Stemmer. :)

Ikke helt vanlig vann, men 50 % frostvæske, og en kraftig modifisert Aircondition-enhet som kjøler ned vannet ned til -20 grader. Deretter går det gjennom 10m med godt isolert hydraulikkslange utenfra huset og inn. :)

Er det en blokk (kjøleblokk) som lar vannet og oljen passere varme mellom hverandre (fra en av væskene) ?

Ja og nei. Det er ingen dedikert varmeveksler, men grunnet det store overflatearealet som CPU og GPU-Blokkene samt kobberrørene står for, så vil det nok stå for en grei varmeoverføring. Blir tempen på olja over romtemp så vil nok også en del varme opp omgivelsene passivt grunnet det store overflatearealet til ojlekammeret. Til tross for lav ledeevne i glass og glassfiber.

 

Jeg har dog planlagt muligheter for en egen oljekjøler, da jeg uansett må ha en liten loop på olja for filtrering. Da blir det nok en banlig 240mm rad. Begrenset hvor mye varme som produseres av HK/RAM/PSUer i olja.

 

Edit: Kjøleaggregatet har følgelog en hjemmemekka varmeveklser mellom kjølevannet (som går inn i PCen) og r410c kjølegassen til aircondition-enheten.

 

Fullstendig loop:

 

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_12_2014/post-79251-0-33633000-1418040679.jpg

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Får du mikrobevekst i den oljen etterhvert? Eller skifter du den ut såpass ofte at det aldri skjer? Det må vel vann+olje til før det virkelig tar av med slik vekst. Kanskje problemet er større med vannbasert kjøling? Eller er stoffene så giftige at ingenting vokser i dem, at det f.eks. er tilsatt ekstra giftstoffer?

 

Husker jeg kjente lukta fra et kjølesystem til et mekanisk verksted en gang. Når det skulle byttes på så luktet det "råtten fisk"-liknende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Var 2 karer på samme rad som meg som også hadde et beast av en pc. Kabinettet veide alene 120 kg, bestående av 3 pcer på innsiden. 2 av pcene var i bruk med sterk hardware og ble brukt til gaming, og den siste satt som media pc og var koblet til en skjerm som også var inne i kabinettet. Denne ble visstnok brukt til info om temperatur, og diverse info om pcen for kontroll.

La godt merke til denne jeg og. Et imponerende stykke arbeid. :)

Skulle selv ønske jeg klarte å lage noe slikt, og noe usikker på hvor stor del som var hjemmelaget. Uansett, digga glass-designet.

 

Å ha 2-3 PCer i ett, hvor et av dem står for overvåkning og har egen skjerm i front har jeg faktisk lengre erfaring med. Forrige versjonen av kabinettet hadde dette, (samt en maskin jeg lagde for 10 år siden) men ble for mye styr og lite viktig når jeg nå flyttet fokuset mer mot ekstrem ytelse.

 

Ser dog dritfett ut. :D

Lenke til kommentar

Får du mikrobevekst i den oljen etterhvert? Eller skifter du den ut såpass ofte at det aldri skjer? Det må vel vann+olje til før det virkelig tar av med slik vekst. Kanskje problemet er større med vannbasert kjøling? Eller er stoffene så giftige at ingenting vokser i dem, at det f.eks. er tilsatt ekstra giftstoffer?

 

Husker jeg kjente lukta fra et kjølesystem til et mekanisk verksted en gang. Når det skulle byttes på så luktet det "råtten fisk"-liknende.

Det er snakk om mineralolje (dvs. Behandlet og rafinert råolje) og er som rene giften for organismer. Ja du kan vel egentlig si det er avføringen til mikrobene. Malingen er også bakteridrepende (anti fouling), og den svært høye prosenten med frostvæske gjør den også lite attraktiv. Ikke kommer det lys inn (tykke, svarte og isolerte slanger) og temperaturene er fryseskap-kaldt.

 

Totalt sett. Er ikke redd for alger eller noe annet levende. Forventer mer på månen. :p Et problem er heller støv som kan komme i kontakt med olja, eller slagg som kan oppstå etter hvert. Selv om det nok er ganske lite med relativt lufttett lokk og lav gjennomstrømning.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du skulle få mikrobevekst. Så kan kanskje en del laget i sølv, i badet hjelpe på, betinget at det ikke legger seg belegg på sølvoverflaten for raskt til at du klarer å holdet det vekk. Skal ikke sølv være smått antiseptisk?

 

Tror det finnes noe slikt sølvbehandlingsapparat til jacuzzi'er.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde dette vært mulig så hadde det nok fått langt større konsekvenser enn i PCen min. Med tanke på industrien, hvor slik olje renner rundt i nesten alt som beveger seg av maskiner. Og har allerede ligget under jorden i millioner av år. Et par år til i min PC vil nok ikke endre dette. :p (er et resultat av en millioner av år gammel forråtnelseprosess, hvor alt som kan råtne, har råtnet). 

Mikrobevekst er et fenomen du finner i vanlige PCer og f.eks boblebad (som du nevnte), hvor du har rene koldtbordet for dem. Og blir i grunn strake motsetningen. :)

Men fair enough, i motsetning til olja, som altså umulig kan få mikrobevekst, så er det teoretisk mulig for kjølevæsken. Og da er tipset diitt "gull verdt", eller "sølv verdt" ? :p Og får den mikrober så er "kill coil" (sølv) et alternativ ja, selv om jeg også har hørt at det bare er en myte at det funker så bra i PC sammenheng. Men her kan kanskje andre, eller deg, komme med siste ordet. Dog noe interessant at du finner det med boblebad som du nevnte. Har jeg faktisk ikke hørt om. Kun bruk av ozon for å drepe mikrober.

Men siden jeg har 50% "gift" i vannet (frostvæske), så blir det nok mest på det teoretiske planet. Ærlig talt tror jeg heller at korrosjon kan bli et større problem, på grunn av at jeg har nesten all verdens metaller i kontakt. Stål (ikke syrefast, da det ble aaaalt for dyrt), kobber, aluminium og nikkel for å nevne noen. :confused:  Bruker selvsagt frostvæske som skal beskytte mot slikt, men spørs om hvor mye det hjelper. For sikkerhetsskyld har jeg filter. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med så høy andel frostvæske vil det ikkje være problemer med forskjellige metallegeringer, i biler er det mye støypestål i blokker, aluminium i topper, pumpene har ofte stål og messinglegeringer, i tillegg er det alt mulig av legeringer i andre deler der inne, så galvanisk korrosjon skal ikkje du bekymre deg for med mindre du blottlegger selve kjerner osv ;)

 

Meget stilig kreasjon det der, vurderte lenge med noe fossefall kjøling i mine gamle overklokkingsdager, fikk lyst til å begynne å modde igjen

Lenke til kommentar

Husker jeg kjente lukta fra et kjølesystem til et mekanisk verksted en gang. Når det skulle byttes på så luktet det "råtten fisk"-liknende.

 

Det stemmer helt sikkert, men den lukta kom ikkje fra oljen. Oljen var helt sikkert over tid blitt forurenset med vann, skitt, kondens etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..

 

Men fair enough, i motsetning til olja, som altså umulig kan få mikrobevekst, så er det teoretisk mulig for kjølevæsken. Og da er tipset diitt "gull verdt", eller "sølv verdt" ? :p Og får den mikrober så er "kill coil" (sølv) et alternativ ja, selv om jeg også har hørt at det bare er en myte at det funker så bra i PC sammenheng. Men her kan kanskje andre, eller deg, komme med siste ordet. Dog noe interessant at du finner det med boblebad som du nevnte. Har jeg faktisk ikke hørt om. Kun bruk av ozon for å drepe mikrober.

 

Men siden jeg har 50% "gift" i vannet (frostvæske), så blir det nok mest på det teoretiske planet. Ærlig talt tror jeg heller at korrosjon kan bli et større problem, på grunn av at jeg har nesten all verdens metaller i kontakt. Stål (ikke syrefast, da det ble aaaalt for dyrt), kobber, aluminium og nikkel for å nevne noen. :confused:  Bruker selvsagt frostvæske som skal beskytte mot slikt, men spørs om hvor mye det hjelper. For sikkerhetsskyld har jeg filter. 

 

 

Det var en jeg kjenner som nevnte det. En litt spesiell person som undersøker alt til fingerspissene før han handler inn noe. Så han har det i sitt boblebadekar. Har ikke satt meg inn i det selv. Men her er søkebegrepet som jeg tror leder til en (eller to..) "avhandling" / avklaring  :wee:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=s%C3%B8lvioner%20boblebad

Endret av G
Lenke til kommentar

Med så høy andel frostvæske vil det ikkje være problemer med forskjellige metallegeringer, i biler er det mye støypestål i blokker, aluminium i topper, pumpene har ofte stål og messinglegeringer, i tillegg er det alt mulig av legeringer i andre deler der inne, så galvanisk korrosjon skal ikkje du bekymre deg for med mindre du blottlegger selve kjerner osv ;)

 

Meget stilig kreasjon det der, vurderte lenge med noe fossefall kjøling i mine gamle overklokkingsdager, fikk lyst til å begynne å modde igjen

 

 

Også kan man regne litt på hvilket metall som får overlevert rollen som offeranode. Tipper sølvet ofte blir offeranoden her. Kanskje med noen unntak??

 

Og i oljebadet, så virker kanskje oljen også isolerende for galvaniske strømninger. Dette er kanskje et større spørsmål om man går for kjølevæske der det er vann. Jeg har ikke begrep på hvorvidt vannholdige kjølevæsker leder strøm greit.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...