Gå til innhold

Lære hund og gjøre fra seg på riktig sted?


Anbefalte innlegg

Pleier bare å si "tisse litt" mens de tisser når de er valp, så etter hvert fester kommandoen seg og de skjønner det. Blir som å si "sitt" hver gang hunden er i ferd med å sette seg; det er sånn man setter på en kommando. 

 

Min holder seg til tidlig på morgenen nå, avhengig av hvor mye vann hun drikker kort tid før vi legger oss. Forhåpentligvis lærer hun seg å være alene før samboer er tilbake i jobb/skole (han er sykemeldt). Tidligere har jeg bare tatt det gradvis, noen minutter her og der og så strekke det oppover. Noen er jo så heldige at de har muligheten til å lufte mens de er på jobb, det er jo supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan lærer du da at de skal gjøre fra seg bare av å f.eks si "tiss" eller "bæsj"?

Som med alt annet man vil lære inn, man belønner ønsket adferd ved hjelp av kommando etterfulgt av ros eller annen form for belønning.

 

Men til dere hundeeiere, har dere jobb? Og når dere sover (la oss si ca 6 timer), holder deg alt inne i 6 timer? Og hvordan gjør dere det hvis dere er på jobb? Heldigvis er det 2 (meg og en annen) hos meg, så vi ordner ting, men jeg lurer likevel på hvordan dere bruker tiden.

Jeg er i full jobb, hundene er alene hjemme hele dagen.

 

I perioder med valp tar jeg meg fri en lengre periode, da jeg fikk hannhunden jeg har nå tok jeg meg fri i overkant av 4 mnd.

Da jeg fikk tispa jeg har nå tok jeg meg fri i 4 uker, og jobbet 50% i fire uker etter dette.

Lenke til kommentar

Du tok fri, altså permisjon? Er det at å få en valp gyldig grunn for permisjon? Du vil vel ikke få lønn?

 

Uansett, hvordan kan du likevel være trygg med jobben din?

Tror ikke permisjon er vanlig. De fleste har ikke mulighet til å til sånne ekstreme lengder når de får seg valp. Det jeg har hørt er vanlig er å bruke ferien sin på det, typisk 4-5 uker. (Kanskje 3 er nok, ikke sikker). Så kan du sikkert i slutten av perioden trene den til å være alene, litt etter litt. Mange løser ensomhetsproblemet til hunder ved å ha flere hunder.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Du tok fri, altså permisjon? Er det at å få en valp gyldig grunn for permisjon? Du vil vel ikke få lønn?

 

Uansett, hvordan kan du likevel være trygg med jobben din?

 

Jeg har en stabil jobb og en god økonomi, så jeg kan fint la være å jobbe en periode så lenge dette er planlagt.

På tidspunktet jeg fikk hannhunden min var jeg mellom to jobber, jeg hadde sluttet frivillig i gammel jobb og ikke begynt i ny jobb enda.

 

Da jeg fikk tispa var jeg i en annen jobb, også med gode muligheter til å ta en del fri.

 

 

Tror ikke permisjon er vanlig. De fleste har ikke mulighet til å til sånne ekstreme lengder når de får seg valp. Det jeg har hørt er vanlig er å bruke ferien sin på det, typisk 4-5 uker. (Kanskje 3 er nok, ikke sikker). Så kan du sikkert i slutten av perioden trene den til å være alene, litt etter litt. Mange løser ensomhetsproblemet til hunder ved å ha flere hunder.

Det er nok mest vanlig å bruke ferien ja, mye er gjort på 4-5 uker.. Hvis man er to kan man jo ta ut enda mer sammenhengende.

 

Enkelte hunder bruker et halvår på å bli husreine, og mange små hunderaser tar det lenger tid med enn de større..

 

 

Så å ha en hund til vil løse problemet til valpen, når det gjelder ensomhet? Men hva hvis den ene fortsetter å gjøre fra seg inne, vil den andre bli påvirket av det? For det regner jeg jo med.

Å ha en hund til løser faktisk ingen problemer annet enn for eieren som synes en hund gir for få utfordringer :)

Lenke til kommentar

Å lære den å tisse på kommando kan man gjøre rett og slett ved alltid å si f.eks "Gå og tiss" i det hunden setter seg til for å tisse (ute). 

 

Små valper må som regel tisse veldig ofte, de har ikke særlig god blærekontroll. Tommelfingerregelen er å ta dem ut etter de har spist, drukket, sovet, lekt samt hvis du ser han begynner å virre og snuse i kriker og kroker. Jeg ville anbefalt å droppe aviser og bare ta hunden helt ut. Gå til samme sted i hagen hver gang, la gjerne noe tiss eller bæsj ligge igjen der. Lukten av eget tiss kan stimulere videre tissing på rett sted.

 

Noen valper kan ha litt vanskelig for å tisse/bæsje ute. Enten fordi det skjer så mye spennende rundt dem (et løv som blåser i vinden kan være superspennende når de er så små) at de glemmer seg ut, eller at de er litt utrygge og ikke tør gjøre fra seg borte fra hjemme. Derfor anbefales det at du går kun ut i hagen på samme sted. Ta gjerne med deg mobilen og ta noen runder CandyCrush mens du har valpen i bånd, det kan kreve tålmodighet.

 

Uhell inne forbigås i stillhet. "Nei" er ofte et ord som brukes om så mangt, så det er ganske mange hunder som ikke har noe særlig forhold til hva det betyr. Jeg ville ikke brukt det hvis du ikke er bevisst på å lære det inn som et tydelig kommando. Og hvis du ønsker en god f.eks stopp-kommando, så ville jeg valgt et annet ord. Både fordi "Nei" er et ord vi bruker mye i hverdagen selv når det ikke har noe med hunden å gjøre, samt at det er lett at vi lar vår frustrasjon og irritasjon skinne gjennom i måten vi sier "Nei" på. Begge deler kan forvirre hunden.

 

Jeg vil ikke anbefale bur. Små valper kan ikke holde seg, og det må være ille å ha valget mellom å krysse beina til du får vondt eller å sove i eget tiss. Det er helt normalt å måtte tørke tisseflekker når man har valp, det følger med. :)

 

Evt. kan du gjøre noe av følgende om natten:

 

- Ta på hunden bånd og ta løkka rundt håndleddet ditt. Når hunden blir urolig fordi han må tisse, så kan rykkingen i båndet vekke deg og du kan ta ham rett ut.

- Still alarmen til å vekke deg 1-2 ganger i løpet av natten og ta valpen ut.

Lenke til kommentar

Å ha en hund til løser faktisk ingen problemer annet enn for eieren som synes en hund gir for få utfordringer :)

 

Er dette sant? Jeg har alltid fått beskjed om at hvis man har fulltidsjobb på dagtid, og ingen andre kan være hjemme med hunden, så er det best å ha flere hunder slik at de kan holde hverandre med selskap. Å være alene hver dag fra 8-4 kan ikke være spesielt gøy, særlig for en valp. Er det noe jeg har misforstått her?

 

Mener såklart ikke at man skal ha to valper samtidig. Min plan er å få meg en valp først, og så kanskje etter to år få en til. Og så vil jeg prøve å alltid ha to fremover.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Å ha en hund til løser faktisk ingen problemer annet enn for eieren som synes en hund gir for få utfordringer :)

 

Er dette sant? Jeg har alltid fått beskjed om at hvis man har fulltidsjobb på dagtid, og ingen andre kan være hjemme med hunden, så er det best å ha flere hunder slik at de kan holde hverandre med selskap. Å være alene hver dag fra 8-4 kan ikke være spesielt gøy, særlig for en valp. Er det noe jeg har misforstått her?

 

Mener såklart ikke at man skal ha to valper samtidig. Min plan er å få meg en valp først, og så kanskje etter to år få en til. Og så vil jeg prøve å alltid ha to fremover.

 

 

For hunder som sliter med å være alene er det gjerne separasjonsangst som er problemet, separasjonsangst dreier seg om behovet domestiserte kjæledyr har for kontakt med mennesket sitt.

 

Å ha flere hunder dreier seg primært om å tilfredsstille menneskers behov.

 

 

 

Jepp, FOD er tingen!

 

Det trenger ikke nødvendigvis være FOD-gården. Det er mye kjekt å finne på finn.no og lignende også hvis man ikke finner noe hos omplasseringssenterne. :)

 

Fordelen med omplasseringssentrene er at de som regel vet en del om hundene og har en tendens til å være hakket mer ærlige om kjipe sider de kjenner til ved hunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...