Gå til innhold

Hva er greien med Pokémon?


Anbefalte innlegg

Pokémon er vel ett av spillene som har definert spillverden siden det kom ut. Over alt finnes det referanser til Pokémon og folk som spiller det. I alle aldre.

 

Dette resulterte i at jeg måtte finne ut hva det går ut på.

 

...og, etter å ha spillt noen timer må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner opplegget.

 

Jeg mener, hva er det som gjør at man blir hekta? Kan noen forklare det til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener, hva er det som gjør at man blir hekta? Kan noen forklare det til meg?

Det er et godt spørsmål. De tingene du allerede har nevnt er i store trekk det man gjør i pokemonspill. Men, som Zeph er inne på så er jo nesten alle spill basert på å gjøre de samme tingene om og om igjen. Ser man sånn på det er det jo like mye variasjon i pokemon som i Call of Duty, eller super mario, osv.

 

Så da kan man jo også spørre seg hvorfor folk blir hekta på CoD, Battlefield, GTA eller WoW, eller hva det nå skal være. Aner ikke hva fasiten er, men eneste svaret jeg kan komme på er at de synes det er gøy å gjøre de tingene man gjør i spillene. :shrug:

Lenke til kommentar

En del av greia kan ha med barndomsminner og gjøre også, er jo en god del som har sett Pokemon på TV i løpet av oppveksten vil jeg tro. Er ganske enkle RPG'er fra et univers mange kjenner fra serien, og er noe de som har tålmodighet til det kan klare, uansett hvor dårlige de egentlig er i spill. 

Pokemon har også gjenspillingsverdi i at man kan spille det med helt andre Pokemon enn man brukte første gang, eller lage seg/følge regler, som f.eks. et community basert modus som kalles NuzLocke challenge, hvor du må release Pokemon som fainter, og bare kan fange den første Pokemonen du møter i hver sone, eller noe i den duren.

 

Må vel egentlig like å utforske og å lvle ting for å like Pokemon. En del av den "eldre" gruppen som spiller Pokemon, gjør det vel også for å spille mot andre, og da må man breede Pokemon man har lyst på med gode stats.

 

Kan sammenligne det med for eksempel Diablo 3 hvis du har spilt det.

 

I Diablo 3 og lignende spill (evt. MMORPGer) har du builds som du trenger spesifikke items for, men du kan nesten alltid få litt bedre stats på utstyret ditt.

 

I Pokemon har Pokemon stats. HP, Attack, Defense, Special attack, Special defense og Speed. Alle Pokemon har forskjellige base stats, for eksempel Charizard har 100 base speed, mens Blastoise har 78. I lvl 100 kan da Charizard ha 184 - 328 speed, mens Blastoise kan ha 144 - 280. Om Charizard får 184 speed eller 328 speed eller noe i mellom kommer an på Natures, IV og EV.

Natures gjør at du får 10% høyere av en stat, og 10% lavere av en annen. (Noen natures gjør ingenting med stats)

 

IV er en verdi fra 0 - 31 som alle statsa til Pokemon har når den blir klekket ut av egget. For at Charizard skal få 328 speed eller Blastoise 280 speed må de blant annet ha 31 IV i speed.

 

EV er noe man får ved å slåss mot andre Pokemon, av items som Zinc, Calcium o.l. eller man kan i nyere spill få det av super training. Totalt mener jeg man kan få 510 EV fordelt på alle statsene, med 252 EV maks på en stat.

Endret av Yngve05
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var over 30 da jeg kjøpte mitt første Pokemon-spill: HeartGold. Etter det har det blitt Pokemon X , og nå sist OmegaRuby. Dere har rett i at det strengt tatt går ut på å fange pokemons, kjempe mot folk og fe, og fange enda flere pokemons, så man kan kjempe mot enda flere. Men det er bare en liten del av det.

 

- Historien er nok en viktig del for mange. Ja, det er faktisk en historie i spillene.

 

- Kampsystemet er rimelig dypt og komplisert. Du kan bare ha noen få pokemon pr kamp, og hver pokemon kan bare ha noen få skills. Men alle tilhører en element-gruppe, og alle har fordeler og svakheter. Det gjør at det er viktig å lage en gruppe pokemons som dekker over så mye som mulig, men samtidig spesialiserer seg. Dette for å fjerne så mange svakheter som mulig, og få så mange fordeler som mulig. Men når man bare kan ha fem, seks pokemons av flere hundre sier det seg selv at man har enorm frihet til å lage gruppen man vil. Man kan jo til og med ha to eller tre identiske pokemoner med helt forskjellige skills på laget, om man vil.

 

- Mange av oss liker å samle på ting i spill, og her er Pokemon perfekt. Som sagt er det hundrevis av pokemons, så å fange alle sammen vil ta rimelig lang tid. Det er det som er det geniale. Mange spill har gjemt diverse collectibles ting rundt omkring for å kunstig forlenge levetiden til spillet, men i Pokemon er collectibles (pokemons) selve kjernen av spillet.

 

 

Når det er sagt er jeg ikke helt fornøyd med serien heller. Det er ikke til å komme utenom at dette er/var laget utelukkende for å selge ting. Spesielt da det kom solgte de alt mulig av leker osv, og du "gotta catch 'em all" for ekte penger... Selv i dag lager Nintendo hele tiden to versjoner av spillene, der den eneste forskjellen er noen få pokemons. Dette er utelukkende gjort for å tjene litt mer. Heldigvis er det mulig å få de eksklusive pokemon'ene fra den andre versjonen i din versjon via venner osv, men forstyrrende mange kjøper begge versjonene for å sikre seg alle pokemon'ene. Det vil ikke overraske meg om Nintendo lager tre versjoner av neste spill, bare for å selge enda litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...