Gå til innhold

Nikon D3200 vs Pentax K-S1


Anbefalte innlegg

Hei, tenker å oppgradere vårt Sony a290-kamera (sliter med dårlige bilder uten blits og spesielt ved høy ISO) og har sett litt på disse 2. Vi vil ha et kamera som er enkelt å bruke og som gir gode bilder uavhengig av lysforhold etc, vi kommer stort sett til å bruke auto-modus. Ser at Nikon ikke har innebygd HDR eller bildestabilisering, men samtidig har de et modus for å utjevne lys\kontrast og standardobjektivet har bildestabilisering. Ellers greier jeg ikke helt å se de store forskjellene. Prismessig er de nå svært like og. Noen som har erfaring med dem og kan si om det ene er nevneverdig bedre enn det andre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, tenker å oppgradere vårt Sony a290-kamera

 

Det er stort sett ikke de helt store forskjellene på kameraer i omtrent samme prisklasse. Stabilisator i huset kan være en fordel hvis dere ønsker å kjøpe linser uten stabilisator, men stort sett alt av Nikons zoomlinser i begynnerklassen har stabilisator eller finnes i versjoner både med og uten stabilisator. Linser med fast brennvidde (som Nikons 35mm og 50mm) er imidlertid stort sett uten stabilisator.

 

Personlig ville jeg valgt Nikon da det er mer utbredt, men Pentax gir ofte noen ekstra finesser (som stabilisator i huset) til omtrent samme pris. Vurderer dere ekstra linser med fast brennvidde er det et argument for Pentax.

Lenke til kommentar

Hei, tenker å oppgradere vårt Sony a290-kamera (sliter med dårlige bilder uten blits og spesielt ved høy ISO) og har sett litt på disse 2. Vi vil ha et kamera som er enkelt å bruke og som gir gode bilder uavhengig av lysforhold etc, vi kommer stort sett til å bruke auto-modus. Ser at Nikon ikke har innebygd HDR eller bildestabilisering, men samtidig har de et modus for å utjevne lys\kontrast og standardobjektivet har bildestabilisering. Ellers greier jeg ikke helt å se de store forskjellene. Prismessig er de nå svært like og. Noen som har erfaring med dem og kan si om det ene er nevneverdig bedre enn det andre? :)

Du er vel klar over at D3300 er siste modell i D3XXX. Den er på lager i flere butikker. Nevner det bare, slik at du ikke betaler for mye for en utgått modell (Pris på D3300 er 5.500 med 18-105mm). Pentax KS-1 er nå erstattet av KS-2 (til 6.700 for bare huset).

 

For å gi deg noe tips, så må jeg nesten vite tilbudet du har fått. De nye modellene synes jeg avviker så mye i pris, at de ikke kan sammenlignes. 

Lenke til kommentar

Begge to ligger (med 18-55 kitobjektiv) til rundt 3000 hvis du kjøper fra de rimeligere nettbutikkene. Det ser dog ut til at de mer grelle fargekombinasjonene er billigst.

 

Jeg har vanligvis ikke noe problem med å anbefale Pentax, men akkurat K-S1 har fått en del pepper for dårlig grep og små og litt klønete knapper. Da ser etterfølgeren mer fristende ut, spør du meg.

 

Det er ikke enorme forskjeller på D3200 og D3300. Litt bedre søker, seriebildehastighet økt fra 4 til 5 bilder i sekundet og bedre video. Om det er verdt ~1500 kr eller ikke er en annen sak.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til KS1 og den sensor,men Pentax har vært flinke med å putte pentaprisme i også de billigste utgavene som betyr 100% synsfelt og 95% forstørelse på KS1,søkeren er også lysere enn andre merker.KS1 er utgående modell og er ikke værtettet som nye KS2,men den ligger i pris på Pentaxforhandelen Fovi til kr2695 med kit objektiv.Jeg ville byttet det ut med den billige 50/1.8 og et 35/2.4begge plast utgave men optisk meget bra til prisen.Det å velge Nikon er også et meget bra valg,er ikke lenger oppdatert på de siste utgavene fra Nikon.Se også etter utgående K30 som er utgående ,den og K50 er værtettet,er man ikke i utrivelig miljø så er det neppe et tema anngående værtetting ?,lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei, glemte å skrive om prisklassen. Vi tenkte å ikke bruke særlig mye over 3k, Pentaxen ligger ute for 2700 + frakt i svart fra dustin og D3200 ligger ute for 3k + frakt fra cdon. Hadde D3300 kosta en hundrelapp mer så hadde jeg kjøpt det, prisen ser dog ut til å være nærmere 1k mer så blir litt mye :)

 

Ellers takk for nyttige innspill :) Håper bare noen biter på og kjøper sony a290en vår nå først ;)

Lenke til kommentar

Trur eg må oppklara eit par misforståingar her: K-S2 er ikkje etterfølgaren til K-S1., men ligg eit hakk eller to over. Huset kostar 6.390,- på fovi.no, så om du vil kjøpa Pentax til under 3.000,-, så bør du satsa på K-S1 (2.650,- på fovi.no), eller kjøpa brukt.

Lenke til kommentar

K-S1 og D3200 hører vanligvis ikke til i samme prisklasse. K-S1 hører til i en prisklasse over og kostet rundt 6000 kr for bare et halvt år siden. Det er først i februar at prisen stupte drastisk, til 2695 kr om jeg husker rett. Med 18-55mm. Det er også en del tekniske grunner til at de tilhører ulike prisklasser. K-S1 har en prismetype søker (stor glasskloss) som gir stort og bra søkerbilde. Søkeren til D3200 er av speiltype som vistnok skal være dårligere kvalitetsmessig enn prismetype uten at jeg har sett nevneverdig forskjell selv. I tillegg er søkeren til D3200 den mindre. Søkertypen er nok også årsaken til at Pentaxen veier 10% mer enn Nikonen.

 

K-S1: søkeren dekker 100% av bildeflaten og har høye 0,95x forstørrelse

D3200: søkeren dekker bare 95% av bildeflaten og har lave 0,8x forstørrelse

 

K-S1 sin innebygde stabilisatoren er generelt like nyttig som å ha stabilisator i objektivet. Skal dere bare ha det medfølgende standardobjektivet betyr det ikke noe fra eller til. Men kjøper dere et lyssterkt fastobjektiv for eksempel for gode innendørsbilder uten blits, så er stabilisatoren kjekk å ha. Selv om mennesker ofte beveger en del på seg så vil man gjerne slippe å bekymre seg for kamerabevegelser i tillegg. Det finnes (nesten?) ingen lyssterke fastobjektiver med stabilisator så der er man helt avhengig av at stabilisatoren eventuelt sitter i kameraet.

 

HDR, kontrastutjevning etc lar seg bedre styre fra PCen hvis du bruker råformat. Jeg anbefaler den metoden hvis du vil sette deg inn i det. Pentax har forresten DNG råformat som er mindre brysomt ha med å gjøre. Mange velger å konvertere Nikons råformat til DNG før videre behandling og dette steget slipper man altså med Pentax. DNG har en tryggere framtid med tanke på støtte i programvare.

 

Pentax K-S1 har tilgang til høyere ISO (51200) enn D3200 (12800), men det kan du fint ignorere ettersom så høye ISO ikke er særlig brukbart uansett. ISO-ytelsen er omtrent lik på de to kameraene. Det vil si at ISO 12800 ser omtrent like kornete og dårlig ut på K-S1 som på D3200. K-S1 har litt raskere lukker og har dermed mindre fare for utbrenthet når du tar bilder i ekstremt lyse omgivelser (mot sola på påskefjellet). Til normalt har det ikke noe å si. K-S1 har også litt høyere seriebildehastighet (5,4 vs 4), men det har heller ikke noe å si under normale omstendigheter.

 

K-S1 er litt mindre i bredde, høyde og dybde en D3200. Men det reflekteres ikke i vekta. Pentaxen veier 53 gram mer enn Nikon sin, regnet uten objektiv. Med objektiv øker vektforskjellen med 25 gram. Mindre størrelse og (såvidt) høyere vekt betyr at K-S1 føles noe mer solid enn D3200. Når man holder kameraene gir D3200 litt mer plastfølelse.

Lenke til kommentar
Du er vel klar over at D3300 er siste modell i D3XXX. Den er på lager i flere butikker. Nevner det bare, slik at du ikke betaler for mye for en utgått modell (Pris på D3300 er 5.500 med 18-105mm). Pentax KS-1 er nå erstattet av KS-2 (til 6.700 for bare huset).

D3300 er ment som en erstatter til D3200, men Nikon velger å selge begge modellene i en lang overgangsfase.

K-S2 er ikke ment som noen erstatter for K-S1. Det er mer som storebror og lillebror som selges side om side.

 

Begge to ligger (med 18-55 kitobjektiv) til rundt 3000 hvis du kjøper fra de rimeligere nettbutikkene. Det ser dog ut til at de mer grelle fargekombinasjonene er billigst.

K-S1 koster 2695 hos Fovi, en av de høyt respekterte fotoforhandlerne. Ikke forveksle de med billigbutikker a la CDON, NetOnNet, Pixmania, etc. D3200 koster 3500-4000 kr hos Dustin, Stjørdalfoto, Japanfoto etc. De gode fotobutikkene har tjent sin respekt gjennom god kundebehandling både før og etter salg i lang tid. Pixmania er et fransk selskap som lenge slet med å skjønne norske lover om forbrukerrettigheter og så vidt jeg vet sliter de fortsatt med det. NetOnNet har slitt med det samme. CDON kjenner jeg ikke til sånn sett, men de er et merc-selskap med samme type driftsform.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

K-S1 koster 2695 hos Fovi, en av de høyt respekterte fotoforhandlerne. Ikke forveksle de med billigbutikker a la CDON, NetOnNet, Pixmania, etc. D3200 koster 3500-4000 kr hos Dustin, Stjørdalfoto, Japanfoto etc.

Tror du legger litt mer i den kommentaren enn jeg gjorde. Jeg bare svarte Boeing på hvilke tilbud som er tilgjengelige.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mye god info Simen1. Hvem ville du valgt om du skulle valgt et? Høres kanskje ut som du holder en knapp på Pentax? Vi har tilgang på låneobjektiver til Nikon, ikke til Pentax, men vi kommer trolig bare til å bruke stock. Jeg etterbehandler bilder litt, men ikke allverden. Sambo vil at de skal se bra ut uten PP.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett den videoen/påstanden før, men jeg tar en kikk nå og synes det er en tåpelig mangel på argumenter.

 

Påstander:

- Ingen har hørt om det. Selvsagt feil, og selv om det hadde vært sant hadde ikke det vært et argument.

- Ingen har kjøpt det. Selvsagt feil det også, og selv om det hadde vært sant hadde ikke det heller vært et argument.

- Ingen bryr seg om det. Seriøst, hvor lenge skal de holde på med slike tomme "argumenter"?

- Dårlig byggekvalitet. Uenig. Kameraet føles langt mer solid enn de fleste Canon/Nikon/Sony i samme prisklasse. Byggekvaliteten får 8/10 i denne testen, selv om den sammenlignes med konkurrenter som koster rundt 5000 kr i Norge.

- Dårlig dynamisk område. Feil. K-S1 bruker en Sony sensor som yter veldig bra på dynamisk omfang i andre kamera, og Pentax gjør det som regel hakket bedre enn andre kamera med samme sensor på grunn av bedre firmware. Noe som bekreftes blant annet i denne testen.

- Dårlig bildekvalitet - samme som punktet over her.

- Dårlig ergonomi med små knapper - ok, denne skal de få delvis riktig på. Skjønt så voldsomt ikke er det ikke. Jeg synes det føles bedre enn samtlige speilløse kamera jeg har holdt og jeg har holdt temmelig mange (Riktignok ikke NX1 som vistnok skal ha veldig god ergonomi).

- Lite for pengene. Helt uenig. Uttalelsen er basert på amerikanske priser før prisfallet og de ignorerer blant annet luksusen med herlig stor søker. Til 2695 kr er dette et kupp!

- Fancy LEDs. Denne får de full støtte fra meg på. Heldigvis går det an å skru av diskoteket. Men at det er fordyrende kan umulig være et gyldig argument når kameraet koster 2695 kr.

- Sammenligningen mot aldrende K-50 og K-500 baserer seg på den høy prisen K-S1 hadde før i Norge og fortsatt har i USA. Både K-50 og K-500 er dyrere og eldre enn K-S1. K-500 er dårligere på både fokus, sensor, søker og batteriløsning, uten noen punkter det er bedre på. K-50 er gar også dårligere sensor, fokus og søker, men like god batteriløsning som K-S1, men er bedre på ett punkt: værtetting. Men så koster det også ca det dobbelte av K-S1. Jeg anbefaler uten tvil i stemmen K-S1 fremfor både K-50 og K-500 til trådstarter.

- Ingen værtetting. Det har ingen av konkurrentene heller, selv ikke konkurrerende kameraer til 2 eller 3 ganger prisen av dette. Det blir latterlig å trekke for det.

 

Ellers er det verd å få med seg at K-S1 er et nevneverdig mindre kamera enn K-50, K-500 og D3200. Det er lettere å få plass til det i veska etc. Mindre størrelse har både positive og negative sider. Den negative er at fingergrepet blir noe dårligere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

- Ingen har hørt om det. Selvsagt feil, og selv om det hadde vært sant hadde ikke det vært et argument.

- Ingen har kjøpt det. Selvsagt feil det også, og selv om det hadde vært sant hadde ikke det heller vært et argument.

- Ingen bryr seg om det. Seriøst, hvor lenge skal de holde på med slike tomme "argumenter"?

Det sier vel mest om mangel på markedsføring og salg i Canada/USA ...

Lenke til kommentar

Til den prisen hadde jeg kjøpt det selv uten å blunke, men er vel alltid like mange meninger om ett kamera som det finnes fotografer...

Når det kommer til brukervennlighet som mange påpeker som ett viktig poeng så syns jeg det er oppskrytt, er ikke mange dagene jeg så spørsmål fra ei som hadde flesket til med Nikon D810 og ett par heftig objektiver og kan knapt slå på kameraet, og noen forventer vel at Joe McNally kan skygge banen når de kommer med riggen sin...

 

Erfaring er så jævla kjedelig...

 

Ser det er lenge siden jeg har kommet med noe selvskryt her så syns det er hyggelig å nevne både kul mail fra Olympus UK og tilbakemelding fra "Get Olympus" (Olympus USA) på ett par av mine bilder om dagen woho

Lenke til kommentar

Så fort jeg får solgt sonyen blir det pentax da :) sjekka litt på snapsort og ser at nikon har marginalt bedre bildekvalitet, men ser iut som pentax slår det på mange punkter.

Ingen av merkene gir deg merkbare forskjeller i bildekvalitet. De kan ha ørsmå forskjeller og nyanser i teknisk småtteri, men det er noe du kan se helt bort fra når det gjelder kvaliteten på sluttresultatet. Bildene dine blir verken bedre eller dårlig med det ene eller andre kameramerke.

 

Her er en liste, fra minst viktig til mest viktig, når det gjelder bildekvalitet:

 

- Selve kamerahuset og hvilket merke det har (minst viktig)

- Det som er foran kamera (nest viktigst)

- Det som er bak kamera (absolutt viktigst)

 

Det betyr mye mer hva du gjør i etterbehandling enn hvilket merke kamera har. Det er mange verktøy å velge mellom, alt fra det som er internt i kamera til de dyreste verktøy i PC. Jeg anbefaler Adobe Lightroom, men som sagt, det er mye å velge blant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at det er mulig å selge en Sony A290 i dag, men det er selvsagt lov å prøve.

 

snapsort er en fin måte å opp en liste med egenskaper for å sammenligne to kameraer, men de "evauleringene" snapsort viser er stort sett bare tull og bortimot verdiløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...