Gå til innhold

Den store brettspill tråden.


Stampy

Anbefalte innlegg

Ingenting er som et glass vin eller to med familie eller venner som samler seg rundt bordet.

Iløpet av kvelden vil det bli krangling, dramatikk og latter. Du kan også legge til nedlatende kommentarer og uventede allianser.

 

Alle har et mål, det er å kunne kalle alle andre for tapere og seg selv for vinner.

 

Vi skal spille brettspill

 

Det er noe eget med det. Det er så ekte og brutalt og du bruker hodet på en helt annen måte enn ved dataspill.

 

Velkommen til den store brettspill tråden.

 

Dere har fått et innblikk i hvordan familien min spiller brettspill i påskeferien.

 

Det kan hende jeg har postet litt feil nå.

Men jeg vil gjerne snakke litt om brett spill.

 

Det kan ikke bare være meg som liker brettspill her på forumet.

å dette er tråden for å snakke om det.

 

 

Jeg kan jo starte med å fortelle de spillene jeg liker.

Archipelago

Risk

Ticket to ride

Uno

Monopol

Yatzi

Fantasi

 

Hva slags spill liker dere?

 

 

Jeg vurderer å kjøpe et nytt brettspill.

Dead of winter.

Er det noen som har erfaring med dette spillet?

 

 

-Stampy-

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DOG så spennende ut, det så litt ut som kinasjakk. Men vi er som regel 5 eller 7 personer som spiller. Er det et problem?

Vi er skjelden i par tall.

 

Dominion? Hvordan spill er det?

 

 

Vi prøvde game of thrones spillet en gang. Etter totalt 8 timer fordelt på to kvelder så ga vi opp. Det ble for mye å sette seg inn i.

Noen som har fått det til?

Lenke til kommentar

DOG så spennende ut, det så litt ut som kinasjakk. Men vi er som regel 5 eller 7 personer som spiller. Er det et problem?

Vi er skjelden i par tall.

 

Dominion? Hvordan spill er det?

 

 

Vi prøvde game of thrones spillet en gang. Etter totalt 8 timer fordelt på to kvelder så ga vi opp. Det ble for mye å sette seg inn i.

Noen som har fått det til?

Dog er kun for 4 eller 6 spillere. Går muligens an å spille med 5, men da må dere lage noen egne regler for 5. mann..

 

Husker jeg mistet lysten på å spille da jeg først ble forklart hvordan spillet var; "det et som Ludo, bare med kort i stedet for terning". Men det er egentlig en passende beskrivelse, bare det er mer action og mer samarbeid enn Ludo. Basics er likt; man skal få brikkene ut, gå en runde og så inn igjen.

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar

Geek and Sundry på youtube har en egen kanal for brettspill og andre spill ledet av Will wheaton. Der dem blant annet spiller dead of winter. Ser ut som et artig brettspill.

 

Dead of Winter: Ashley Johnson, Grant Imahara, and Dodger Leigh Join Wil Wheaton on TableTop S03E08

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli et par år siden jeg spilte det (og da spilte jeg det kun på Arcon), men RoboRally var hysterisk morsomt.

 

Man spiller som en robot og målet er å komme seg gjennom et brett fylt av feller og andre farer for å komme til et sikker område (hvis jeg husker riktig iallefall). 

 

Et annet brettspill som jeg elsker og som alltid var morsomt å spille på Arcon var Blood Bowl, amerikansk fotball med en blodig tvist.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er Ludo og monopol kvalifisert for denne tråden :)

 

Til og med spillet "Gris" er med. Der man skal kaste to griser på størelse med terninger, så får man poeng for hvordan de lander :)

Litt som yatzi

Har noen spilt det?  Kjempe artig!

 

Jeg tror Dead of winter er kjempe morsomt, kan hende man må ta litt uhyggelige avgjørelser innimellom.

 

Jeg skal sjekke ut begge youtude klippene som er lagt ut.

Lenke til kommentar

DOG så spennende ut, det så litt ut som kinasjakk. Men vi er som regel 5 eller 7 personer som spiller. Er det et problem?

Vi er skjelden i par tall.

Dominion? Hvordan spill er det?

Vi prøvde game of thrones spillet en gang. Etter totalt 8 timer fordelt på to kvelder så ga vi opp. Det ble for mye å sette seg inn i.

Noen som har fått det til?

Dominion er et kortspill, som er veldig lett å sette seg inn i. Får til og med med med kona på å spille det da hun ikke liker brettspill som blir for kompliserte. Du kan være fra 2-5 med en spillpakke. Spillet går ut på å få mest poeng som du kjøper for mynt kort, så har du også action kort som gjør forskjellige ting i spillet. Orginal pakken inneholder 45 action kort så bruker du 10 hvert spill, du trekker disse tilfeldig så ingen omganger blir like. Litt vanskelig å forklare men er mitt favoritt spill, ellers liker jeg risk ol.

Lenke til kommentar

Av min erfaring, så liker ikke så mange jenter kompiserte brettspill.

Jeg prøver gang på gang å få med meg min samboer på Archipelago.

Det kan være fordi vi brukte 6 timer på å lære oss det.

 

Hadde sett et youtube klipp om hvordan spillet fungerte, men han som viste det gjorde jo feil gang på gang, så det var ikke så lett å henge med når han måtte gå tilbake for å rette på det han gjorde :p

Lenke til kommentar

Settlers of Catan er pensum.

 

Bang! er et ganske kult vesternspill, dette kan jeg også sterkt anbefale.

Ellers har jeg prøvd Game of Thrones the board game, et spill som kan være ganske artig. Det krever en del tålmodighet å sette seg inn i, og tar gjerne 6 timer (hvis du kan reglene fra før av). Pga. overkompliserte regler (regler på regelen etc.) ville jeg ikke anbefalt dette for alle.

 

Ellers har jeg også prøvd et brettspill ved navn Myth (fra kickstarter). Dette spillet ser visuelt pent ut, men det er også det eneste positive jeg har å si om denne møljen av et "brettspill". styr unna, lol (moralen er ikke alt som kommer ut av kickstarter er så supert, men det er vel allmenviten)

Lenke til kommentar

Settlers of Catan er nok det jeg har hatt mest moro med. Kjøper du ekspansjonspakkene og Seafarers of Catan kan man lage enormt store verdener og skreddersy spillopplevelsen med en mengde hus-regler. Rett og slett et byggesett av deler hvor man setter sammen spillet selv. Genialt.

 

Starfarers of Catan er også veldig morsomt.

 

 

Jeg anbefaler også Geek & Sundrys Tabletop. Sett alle episodene og fått mange gode tips.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Synes nok det er litt for mange tilfeldigheter i Catan til at det skal være artig, men har stort sett spilt det med bare to personer, noen som vet om noen modifikasjoner til spillet for å gjøre det bedre med to?

 

Ellers har jeg falt helt pladask for dominion, kan muligens sammenlignes med Hearthstone. Dominion pluss 4-5 dlc's er vel kåret til top 20-25 brettspill overall sist jeg sjekket ihvertfall. User-rated fra boardgamesgeek

Lenke til kommentar

Synes nok det er litt for mange tilfeldigheter i Catan til at det skal være artig, men har stort sett spilt det med bare to personer, noen som vet om noen modifikasjoner til spillet for å gjøre det bedre med to?

 

Ellers har jeg falt helt pladask for dominion, kan muligens sammenlignes med Hearthstone. Dominion pluss 4-5 dlc's er vel kåret til top 20-25 brettspill overall sist jeg sjekket ihvertfall. User-rated fra boardgamesgeek

Å kalle det DLC blir vel litt feil, eller er det noen ny teknologi jeg ikke har fått med meg? 3D-printing, kanskje? ;)

 

Litt mer on-topic; syns dette spillet virket interessant, men med alle disse utvidelsene er det litt uoversiktlig.

Er det nok med basisspillet i første omgang? Hva gjør utvidelsene, øker de f.eks tiden et spill tar?

Lenke til kommentar

Ja :) Fikk bare litt hjerneteppe på hva "expansions" var på norsk :p Hovedspillet holder i første omgang. Selv har jeg Dominion, Intrigue, Seaside og Prosperity. Skal være de aller beste, over 100 forskjellige kort er det vel til sammen.

 

edit: De to første får du forresten på norsk, men om du tror du kommer til å falle for spillet er det like greit å skaffe deg engelsk utgave.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja :) Fikk bare litt hjerneteppe på hva "expansions" var på norsk :p Hovedspillet holder i første omgang. Selv har jeg Dominion, Intrigue, Seaside og Prosperity. Skal være de aller beste, over 100 forskjellige kort er det vel til sammen.

 

edit: De to første får du forresten på norsk, men om du tror du kommer til å falle for spillet er det like greit å skaffe deg engelsk utgave.

 

DLC er da heller ikke norsk. Heter forøvrig jernteppe, ikke hjerneteppe. ;)

 

Hvis du vil ha et smått Catan-aktig spill med svært lite tilfeldighet, prøv Terra Mystica. Det ser kanskje litt skummelt ut sånn umiddelbart, og kanskje det er litt vrient å få folk til å spille et spill helt uten kort og terninger, men det er virkelig verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...