Gå til innhold

Selv piratene får gratis Windows 10


Anbefalte innlegg

 

 

Microsoft har jo både Surface, XBox, og Windows Phone av hardware. Nå snakker de om en felles plattform med software for disse, så det er nok tenkelig at deres Microsoft Store etter hvert kommer til å selge mer enn bare Office pakker og XBox Live abonnement. Når/om de får igang dette gjelder det jo for dem å få så mange kunder som mulig "inn" i butikken. Hver Windows lisens de gir bort er således en måte å lage potensielle kunder til seg selv. Rett og slett en investering og god PR, samtidig som de øker egne markedsandeler...

 

 

 

Ja, Microsoft har jo et rimelig stort etterslep på å få seg potensielle kunder. Noe av skylden må vel den stive lisenskostnaden stå inne for. Sist gang man kunne få seg Windows 8 gjennom oppgraderinger, så kostet det kr 250,- i en avgrenset periode. Da kjøpte jeg makskvoten på 5 lisensoppgraderinger. Ellers ville det ha blitt en lisens i ny og en i ne, altså en betydelig sjeldnere hendelse.

 

Mot normalt kr 1364,-

https://prisguiden.no/produkt/microsoft-windows-8-64-bit-norsk-oem-167757

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så alle i verden får spillet gratis ... Hvordan skal Microsoft tjene penger på dette da? Forstår det ikke helt. Greit nok at mesteparten av pengene deres komme fra bedriftsløsninger, men å bare gi vekk OS-et til alle? Apple kan jo gjøre det, siden de tjener pengene sine på hardwaren. Microsoft er jo i hovedsak et software-selskap.

De tjener penger ved at folk venner seg til Windows og ønsker/krever dette på arbeidsplassen sin. Er vel en av de store utfordringene for de som vil bytte over til Linux, folk flest er vant til Windows og ønsker ikke å lære seg noe nytt. Om det er noe arbeidstaker kan kreve eller ikke er ikke noe jeg vil diskutere, men det er nå sånn det er. Kan tenke meg ganske mange brukere de stedene jeg har jobbet som ikke ville byttet, var vanskelig nok for de å bytte fra WinXP til Win7. Og hos de var det for det meste vilje det gikk på.

 

 

Forstår fortsatt ikke hvorfor de tjener penger på dette :p Og linux er vel ingen stor konkurrent til Windows? Kan ikke være store markedsandelen de har. Apple/OSX har jo en større markedsandel, men det er jo ikke så aktuelt for den jevne Macbruker å bytte til Windows, hvis det i det hele tatt er mulig uten et eller annet form for dual OS-system.

 

Gabri3el har kanskje rett i at de vil ha folk inn i økosystemet sitt. Men de selger etter min mening ikke nok andre produkter til at jeg personlig ser hvordan det kan tjene så mye penger for dem. Kanskje de vil beefe opp windows store-en og selge masse ting der med en royalty, slik som Apple og Google gjør. Problemet er jo selvsagt at Microsoft må konkurrere med alle andre digitale butikker som finnes der ute på nett eller i klient-form, for ikke å snakke om nettsidene der selskapene selger produktene sine selv.

 

Hvis ikke Microsoft planlegger å tvinge folk til å kjøpe gjennom storen. Men det tviler jeg sterkt på.

 

Veldig interessant er det uansett.

 

EDIT: Når det gjelder salg av Xbox Live-abonnement så har vel MS uttalt at multiplayer på PC ikke skal koste noe. Så tror ikke det er det som er formålet heller.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Windows_Product_Family_9-30-Event.300x16

Det nye operativsystemet kommer allerede i sommer.

 

Selv piratene får gratis Windows 10

Piratene får ikke "gratis" win 10, JA! de kan oppgradere fra det de sitter med til win 10 men det vil enda ikke gi dem en gyldig lisens så de sitter enda på en pirat utgave som helt sikkert blir mer låst ned enn tidligere.

 

Pirat utgaver av Windows 7 er ikke "låst ned" på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

 

Windows_Product_Family_9-30-Event.300x16

Det nye operativsystemet kommer allerede i sommer.

 

Selv piratene får gratis Windows 10

Piratene får ikke "gratis" win 10, JA! de kan oppgradere fra det de sitter med til win 10 men det vil enda ikke gi dem en gyldig lisens så de sitter enda på en pirat utgave som helt sikkert blir mer låst ned enn tidligere.

 

 

Veldig skråsikre formuleringer på noe som høres ut som ren spekulasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå sa jeg at de helt sikkert låser ned win 10 mer enn win 7 osv for piratene så de gir dem "gratis" oppgradering for å sette opp en situasjon der det er større sjanse for at de kjøper lisens.

Når noe blir "mer låst ned enn tidligere", så sier du indirekte at piratutgaver var "noe nedlåst" tidligere. Det er ingen begrensninger på en Windows 7 piratutgave som er riktig installert. Den er aktivisert og fremstår som "ekte" overfor Microsoft. Alle oppdateringer kommer på normal måte. Jeg tror dine antagelser vil vise seg å være feil.

Lenke til kommentar

Er mulig at han mener nedlåsing ala "Starter Edition" av Win 7 og lignende som hadde merksnodige og håpløse krav.

Altså ikke mer enn 2Gb med RAM for eksempel, ser for meg at det er noe slikt MS vil gi bort hvor du da får muligen til å "kjøpe" noe bedre...

Tror nok at PE (Pirated Edition) versjoner vil fortsatt være populære.

Lenke til kommentar

 

 

Windows_Product_Family_9-30-Event.300x16

Det nye operativsystemet kommer allerede i sommer.

 

Selv piratene får gratis Windows 10

Piratene får ikke "gratis" win 10, JA! de kan oppgradere fra det de sitter med til win 10 men det vil enda ikke gi dem en gyldig lisens så de sitter enda på en pirat utgave som helt sikkert blir mer låst ned enn tidligere.

 

 

Veldig skråsikre formuleringer på noe som høres ut som ren spekulasjon.

 

AtW

 

http://www.techspot.com/news/60112-pirates-upgrading-windows-10-wont-get-free-valid.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...