Gå til innhold

Opptaksprøve for Medisin i Slovakia


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Planen er medisinstudiet nå til høsten og opptaksprøveb er 15. juni. Den består av flervalgsspørsmål, en kjemi del og en biologi del. Jeg har hatt både kjemi og biologi, men det er flere år siden. Jeg lurer på om noen vet av eksempler på disse opptaksprøvene så jeg kan se litt hva jeg kan forvente meg? Jeg fant et eksempel hos bjørknes, men kunne tenkt meg litt flere!

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du mente Martin, Slovakia siden du refererte til bjørknes, som tilbyr 1+5 programmet.

 

Dette er hva du må kunne til opptaksprøven:

http://www.jfmed.uniba.sk/en/studium/uchadzaci/information-for-applicants/entrance-examination/

 

Du kan eventuelt se etter opptaksprøver fra andre land / universitet for medisin og bruke dem. Men fokuser på å kunne stoffet, ikke å kunne prøven. Multiple choice spm. kan bli svært forskjellige fra år til år.

Lenke til kommentar

Opptaksprøven er vanskeligere enn det ja. Merk deg at noen spørsmål er vanskeligere enn andre. Jeg husker at ett spm var noe om svamper (relatert til biologi selvsagt), som jeg aldri hadde hatt om i Biologi 1 eller 2. Angående selve studiet så er det ganske krevende, det er veldig mye stoff du skal lære deg, hvor noe er vanskelig og noe er lett å forstå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tok opptaksprøven i går og besto. Kjemien var ca like enkel som den eksempel prøven, ingen avanserte utregninger. Det var en del organisk kjemi. 

Biologien var vanskelig for meg siden jeg nesten ikke hadde lest på dette, men antar spørsmålene ikke var av så ekstremt vanskelig karakter. Jeg har aldri studert kjemi eller biologi tidligere, men hadde noe kjemi på første året av bacheloren min. 

Jeg brukte Khan academy og crash course sine videoer for læring. 


Av de 16 som møtte opp og tok prøven var det 7 som ikke besto.
 

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

Jeg tok opptaksprøven i går og besto. Kjemien var ca like enkel som den eksempel prøven, ingen avanserte utregninger. Det var en del organisk kjemi. 

 

Biologien var vanskelig for meg siden jeg nesten ikke hadde lest på dette, men antar spørsmålene ikke var av så ekstremt vanskelig karakter. Jeg har aldri studert kjemi eller biologi tidligere, men hadde noe kjemi på første året av bacheloren min. 

 

Jeg brukte Khan academy og crash course sine videoer for læring. 

 

 

Av de 16 som møtte opp og tok prøven var det 7 som ikke besto.

 

 

Gratulerer! Og lykke til videre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei! Skal gjennom opptaksprøven til Martin 22. juni og er skikkelig nervøs.. Har allerede vært gjennom opptaksprøven til Semmelweis i Ungarn, men tar 3-4 uker før man får svar. Er det noen her som har tips til hva man burde lese ekstra mye på til Martin sin, både innenfor kjemi og biologi? Og er det noen som tilfeldigvis har tatt prøven til både Semmelweis og Martin og dermed kan fortelle litt om forskjeller, likheter og vanskelighetsgraden i forhold til hverandre? Nervene er i høyspenn om dagen..

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg tok opptaksprøven i går og besto. Kjemien var ca like enkel som den eksempel prøven, ingen avanserte utregninger. Det var en del organisk kjemi. 

 

Biologien var vanskelig for meg siden jeg nesten ikke hadde lest på dette, men antar spørsmålene ikke var av så ekstremt vanskelig karakter. Jeg har aldri studert kjemi eller biologi tidligere, men hadde noe kjemi på første året av bacheloren min. 

 

Jeg brukte Khan academy og crash course sine videoer for læring. 

 

 

Av de 16 som møtte opp og tok prøven var det 7 som ikke besto.

var det krav om antall riktige for å komme inn? altså bestå..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg tok opptaksprøven i går og besto. Kjemien var ca like enkel som den eksempel prøven, ingen avanserte utregninger. Det var en del organisk kjemi. 

 

Biologien var vanskelig for meg siden jeg nesten ikke hadde lest på dette, men antar spørsmålene ikke var av så ekstremt vanskelig karakter. Jeg har aldri studert kjemi eller biologi tidligere, men hadde noe kjemi på første året av bacheloren min. 

 

Jeg brukte Khan academy og crash course sine videoer for læring. 

 

 

Av de 16 som møtte opp og tok prøven var det 7 som ikke besto.

var det krav om antall riktige for å komme inn? altså bestå..

 

Kravet avhenger av poengscoren til de som deltok. Så vis mange fikk høy score ble snittet og kravet høyere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...