Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aller først vil jeg minne dere om at det primært er "compute arkitekturen" til Pascal som offentliggjøres nå. Grafikk kommer senere, men hvis noen påstår at Nvidia fokuserer kun på compute med Pascal så er det feil.

 

Så, hva kan dere vente dere av en "full" GP100 brikke?

 

Det er nå 64 cores per SM (Maxwell hadde 128, Kepler 192). Det er 56 SM'er på brikken, så 3584 cores totalt.

Tesla GP100 kjører på litt over 1300 MHz, og ha en TPD på 300W.

Ratio mellom FP64 kjerner og FP32 er 1:2.

 

Antall registere er økt kraftig, en Pascal SM har like mye som en Maxwell SM, men med halvparten så mange cores.

 

Dette er i første omgang med 16GB HBM2 minne.

 

Prosessoren er laget på TSMC sin 16nm FinFET+ prosess, har 15,3 milliarder transistorer, og er på 610mm2 som er maks størrelse hos TSMC.

 

Pascal kommer også med et helt nytt nivå på compute. Compute 6.0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå 64 cores per SM (Maxwell hadde 128, Kepler 192). Det er 56 SM'er på brikken, så 3584 cores totalt.

 

Så ryktene om 6144 cores (dobbelt av Titan X) var helt feil da. Hmm Pascal blir sikkert kraftigere, men ytelses hoppet blir nok ikke så stort som mange håpet.

 

Edit : Jeg bytter iallefall ikke ut mitt 980 Ti for 30% mer ytelse. Bør være iallefall 50% raskere skal jeg gidde å bruke 8000 kr ++ for et slikt kort.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

HBM2 er visstnok under produksjon allerede (tesla). Men om det er for sent for første sending av forbruker-kort er nok godt mulig.  

Nvidia announced that the P100 is going into production as we speak, which is interesting considering it is using HBM2.

 

Stemmer HBM2 er tilgjengelig, men ikke i veldig store volum... Nvidia har skaffet seg det som er å oppdrive ut året i bunn og grunn... :p
Lenke til kommentar

 

Det er nå 64 cores per SM (Maxwell hadde 128, Kepler 192). Det er 56 SM'er på brikken, så 3584 cores totalt.

 

Så ryktene om 6144 cores (dobbelt av Titan X) var helt feil da. Hmm Pascal blir sikkert kraftigere, men ytelses hoppet blir nok ikke så stort som mange håpet.

 

Edit : Jeg bytter iallefall ikke ut mitt 980 Ti for 30% mer ytelse. Bør være iallefall 50% raskere skal jeg gidde å bruke 8000 kr ++ for et slikt kort.

 

Jo, men akkurat som at "antallet" cores på Maxwell også gikk ned sammenlignet med Kepler gjør det også det nå.

Pascal vil ha mye bedre IPC.

 

Edit: Du går ut i fra at en "Pascal core" er like effektiv som en "Maxwell core", og det stemmer ikke... :)

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Compute-brikke regner også TPD på en annen måte enn hva grafikk gjør.

 

Du trenger heller ikke powre NVLink-kontrollere, ECC, etc. Så regn med at TPD på grafikkbrikkene som vil bruke GP100 kommer til å være ganske identisk med Maxwell.

 

Andre Pascal-rpdukter som annonseres senere kommer til å ha et helt annet fokus på lavt effektbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

HBM2 er visstnok under produksjon allerede (tesla). Men om det er for sent for første sending av forbruker-kort er nok godt mulig.  

Nvidia announced that the P100 is going into production as we speak, which is interesting considering it is using HBM2.

 

Stemmer HBM2 er tilgjengelig, men ikke i veldig store volum... Nvidia har skaffet seg det som er å oppdrive ut året i bunn og grunn... :p

 

Var det ikke AMD som hadde fortrinnsrett på HBM2-produksjon fra en av produsentene? Ikke at det har så mye å si, dette er ikke akkurat et volumprodukt.

Lenke til kommentar

 

 

HBM2 er visstnok under produksjon allerede (tesla). Men om det er for sent for første sending av forbruker-kort er nok godt mulig.  

Nvidia announced that the P100 is going into production as we speak, which is interesting considering it is using HBM2.

 

Stemmer HBM2 er tilgjengelig, men ikke i veldig store volum... Nvidia har skaffet seg det som er å oppdrive ut året i bunn og grunn... :p

 

Var det ikke AMD som hadde fortrinnsrett på HBM2-produksjon fra en av produsentene? Ikke at det har så mye å si, dette er ikke akkurat et volumprodukt.

 

Nope. Det er noe internett (fanboys) har funnet opp.

 

Nvidia bruker HBM2 minne fra Samsung. AMD har så langt brukt SK Hynix, og de ligger litt bak Samsung i implementasjonen av HBM2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nope. Det er noe internett (fanboys) har funnet opp.

Nvidia bruker HBM2 minne fra Samsung. AMD har så langt brukt SK Hynix, og de ligger litt bak Samsung i implementasjonen av HBM2.

 

 

Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan har Nvidia funnet en grei implementasjon på hvordan de skal bruke HBM2 på sine gpu'er , har de allerede fått på plass arkitekturen slik at gpu'ene får direkte tilgang eller har de brukt en middels løsning som en bro og kan risikere å få lavere ytelse pga dette?

 

Var det noe spennende du fikk ut av turen din til USA?

Lenke til kommentar

 

GP100 vil bruke 4-high HBM2 stacks med 720 GB/sec båndbredde.

Skulle ikke Pascal ha 1 TB/s da?

 

1 TB/s er teoretisk maks på HBM2, det samme er 32GB minne.

 

Compute-kort har vanligvis lavere klokket minne en Gaming-kort. Ta GDDR5 på GK110, det kjører Tesla-kortene 5GHz og GeForce 7GHz.

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan har Nvidia funnet en grei implementasjon på hvordan de skal bruke HBM2 på sine gpu'er , har de allerede fått på plass arkitekturen slik at gpu'ene får direkte tilgang eller har de brukt en middels løsning som en bro og kan risikere å få lavere ytelse pga dette?

Pascal er designet fra scratch for HBM-minne ja. Både L2 størelse, og båndbredde mellom cache og minnekontroller er tilpasset HBM. Det samme er også NVLink, som kan skrive og lese data atomisk data mellom to GPUer med en båndbredde på opp til 160 GB/sek.

 

 

Var det noe spennende du fikk ut av turen din til USA?

Ja, jeg er her enda... :) Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...