Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnen til høyere ytelse for Pascal er vel flere kjerner, siden det ikke skal bli store endringer i SM-arkitekturen?

 

Overgangen fra GTX 580 til GTX 680 var forøvrig marginal ytelsemessig, siden "GK100" ble forkastet.

Kombinert med ny minnearkitektur... ;)

 

GK100 ble ikke forkastet, det ble lagt til endel compute features. Blant annet "Hyper-Q" og "Dynamic Parallelism". Denne revisjonen endret navnet til GK110.

GK208 var en "prøveversjon" av GPU som man finner i Tegra K1. Versjonen som faktisk sitter i K1 heter GK20A.

 

I tillegg så har Nvidia også laget en brikke som heter GK210. Dette er Nvidia sin første GPU som aldri er eller vil bli gitt ut som et grafikkort. Denne brikken finnes kun i Tesla K80 som er et compute kort. I denne brikken så er Shared memory, L1 cache og Register file doblet sammenlignet med GK110.

 

Hvis "Big-Pascal" skulle blitt forsinket så er det ikke umulig at det kommer en spesialversjon av Maxwell (GM300) også kun for compute. 

 

 

mente å ha lest at pascal kan komme med 4500- 6000 cudacoreS? 

Rykter om antall "CUDA-cores" ville jeg tatt med en klype salt... :)

Lenke til kommentar

Ikke akkurat noe mer info enn vi allerede vet, men godt at ting blir "bekreftet" litt mer :

 

NVIDIA Big Pascal Taped Out - GP100 Silicon

 

Et sitat også fra TechpowerUp :

 

With "Pascal," NVIDIA will pole-vault HBM1, which is making its debut with AMD's "Fiji" silicon; and jump straight to HBM2, which will allow SKU designers to cram up to 32 GB of video memory. 3DCenter.org speculates that GP100 could feature anywhere between 4,500 to 6,000 CUDA cores. The chip will be built on TSMC's upcoming 16 nanometer silicon fab process, which will finally hit the road by 2016. The GP100, and its companion performance-segment silicon, the GP104 (successor to GM204), are expected to launch between Q2 and Q3, 2016.

 

Så altså kommer Titan X 2 (eller hva de kaller den) først ut. Synd at GP104 ikke kommer før neste sommer da. Kanskje greit å kjøpe 980 Ti nå allikevel da  :hmm:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Så altså kommer Titan X 2 (eller hva de kaller den) først ut. Synd at GP104 ikke kommer før neste sommer da. Kanskje greit å kjøpe 980 Ti nå allikevel da  :hmm:

Skal vel ikke se bort i fra at det er et "GP104" produkt som kommer først, og at "neste sommer" er hva som blir referert til som "Big Pascal" eller "GP100"...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke bla igjennom hele tråden så jeg kjører latmannsmetoden og spør heller...

 

Er det noen vits å flashe med custom bios på Titan X, når jeg kjører standardkjøleren?

 

Jeg har nå +100mV og +200 på GPU og +400 på MEM.  Har fungert helt stabilt og booster opp 

til 1402 MHZ på max foreløpig.  Har ikke hatt en eneste lockup på denne clocken, så er sikkert 

rom for litt mer, men ikke mye ser jeg for meg.

 

Hvilken bios bør jeg i så fall kjøre?

Endret av Theodor1979
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke bla igjennom hele tråden så jeg kjører latmannsmetoden og spør heller...

 

Er det noen vits å flashe med custom bios på Titan X, når jeg kjører standardkjøleren?

 

Jeg har nå +100mV og +200 på GPU og +400 på MEM.  Har fungert helt stabilt og booster opp 

til 1402 MHZ på max foreløpig.  Har ikke hatt en eneste lockup på denne clocken, så er sikkert 

rom for litt mer, men ikke mye ser jeg for meg.

 

Hvilken bios bør jeg i så fall kjøre?

Jeg ville latt det være på stock kjøling egentlig, den blir foret med endel mer volt, tipper du får en omvendt effekt fordi du begynner å throttle. Jeg sliter faktisk litt på mine, får de ikke stabile over 1450MHz på core, får bare driver kræsj. (Det skal sies, det har jeg begynt å få på stock BIOS/klokk nå også, underlige greier egentlig.)

 

Om du likevel har lyst så finner du BIOS'er her (les første posten).

Lenke til kommentar

 

Hovedgrunnen til høyere ytelse for Pascal er vel flere kjerner, siden det ikke skal bli store endringer i SM-arkitekturen?

 

Overgangen fra GTX 580 til GTX 680 var forøvrig marginal ytelsemessig, siden "GK100" ble forkastet.

GK100 ble ikke forkastet, det ble lagt til endel compute features. Blant annet "Hyper-Q" og "Dynamic Parallelism". Denne revisjonen endret navnet til GK110.

GK208 var en "prøveversjon" av GPU som man finner i Tegra K1. Versjonen som faktisk sitter i K1 heter GK20A.

 

Du husker sikkert fra våren 2012 at det skulle lanseres et GTX 670Ti og så relativt tett opp til lansering ble dette endret til GTX 680. Jeg husker selv på esken til mitt GTX 680 fra MSI var alle "GTX 680"-logoer klisterlapper som var limt på esken over det som stod der fra før. Ryktet som svirret den gangen var at Nvidia ombestemte seg fordi GK100 ikke ble som planlagt, kanskje du kan si noe om det?

Lenke til kommentar

 

GK100 ble ikke forkastet, det ble lagt til endel compute features. Blant annet "Hyper-Q" og "Dynamic Parallelism". Denne revisjonen endret navnet til GK110.

GK208 var en "prøveversjon" av GPU som man finner i Tegra K1. Versjonen som faktisk sitter i K1 heter GK20A.

Du husker sikkert fra våren 2012 at det skulle lanseres et GTX 670Ti og så relativt tett opp til lansering ble dette endret til GTX 680. Jeg husker selv på esken til mitt GTX 680 fra MSI var alle "GTX 680"-logoer klisterlapper som var limt på esken over det som stod der fra før. Ryktet som svirret den gangen var at Nvidia ombestemte seg fordi GK100 ikke ble som planlagt, kanskje du kan si noe om det?

 

Det stemmer, første batch med GK104-bort som ble distrbuert ut til spillutviklere og andre partnere var det skrevet GTX 670 Ti på. Vi hadde også et slikt, men det måtte senere returneres.

 

DOE (Department og Energy) var den første store kunden av GK110 (Tesla K20x) med en ordre på nesten 20.000 kort. Litt uti prosessen med å designe brikken ble Dynamic Parallelism som jeg nevnte lagt til. Dette forsinket brikken med et halvt år og navnet ble endret fra GK100 til GK110.

 

GK110 har gått igjennom to iterasjoner til, først ble brikker tweaket for bedre yield. Det kom også en oppdatert PCI Express PHY. GK110 hadde problemer med PCI Express 3.0 Sandy Bridge-E/EP. Denne versjonen heter GK180 og finnes blant annet i Quadro K6000 og Tesla K40.

 

Siste versjon av GK110 heter GK210. Her har shared memory, samt registre blitt doblet. Logikk for å drive skjermer er fjernet bra brikken. Dette er en GPGPU-only brikke. Nvidia sitt første skjermkort som ikke kan drive en skjerm... :p Brikken er også optimert for å kunne ha høyere boost-frekvens når kun 64-bit ALU'ene brukes. Denne brikken finnes kun i Tesla K80 (som er et dual GPU-kort).

Lenke til kommentar

leste ett sted at toppkortet kan ha 16GB HBM. da begynner vi å snakke. men tipper 8GB holder frem til 2017 om ikke GTA lanserer ett nytt spill :p

Det kommer til å komme Tesla/Titan/Quadro kort basert på "Big Pascal" med 32GB også... :)

Er ikke spill som er målet for 32GB minne, men GPGPU og prosessering av neural networks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...