Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som om det heter bundne i ordboka. Men hvorfor det heter bundne vet jeg ikke.

Korrekt!

 

"Å binde" er et sterkt verb som i perfektum partisipp blir "bundet". Slike partisipper har en annen samsvarsbøyning enn et svakt verb som "surre" har, selv om "surre" også har endelsen -et i perfektum partisipp. Endelsen -ete/-ede som endelse i bestemt form eller i flertall forutsetter at verbet er et svakt verb av "kaste-klassen". "Surrete" er derfor korrekt, men ikke "bundete".  

 

Uheldig ordvalg. I stedet for "binde" kunne de brukt "surre". 

"Surrete pasienter" er jo velkjent.

Javel! Jeg ser ikke forskjellen, men slikt er jeg ikke særlig god på.  :)

 

Synes du "tips" er greit? Er "varsel" bedre?

Lenke til kommentar

 

Uheldig ordvalg. I stedet for "binde" kunne de brukt "surre". 

"Surrete pasienter" er jo velkjent.

Javel! Jeg ser ikke forskjellen, men slikt er jeg ikke særlig god på.  :)

?? Den skjønte jeg ikke. Du ser at det er et ordspill, ikke sant?

 

Tips er vel greit nok, det kan ha en litt annen betydning enn varsel. Et tips kan være så kort som to-tre stikkord, mens et varsel kan være et dokument på flere sider, pluss bilag.

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg hadde en følelse av at det var noe jeg ikke oppfattet, men trodde du dro opp en subtil distinksjon som jeg ikke klarte å forstå. 

 

Må bare innrømme at jeg ikke oppfattet ordspillet. 

 

 

Den nye oppgaven:

Jeg regner med at det ikke er kommaet etter "mysterier" som skal bort? 

 

Ellers synes jeg det var en vrien oppgave. Jeg stusser litt over "streife rundt på leting etter". Enten streifer en rundt, eller så leter en etter noe, tror jeg. Har ikke følelsen av at dette er riktig svar.... :hm:

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Doyle (ikke Conan Doyle, som mange synes å tro er etternavnet. Arthur Conan er fornavna) var ikke så glad i sine detektivfortellinger, som det står i teksten (hans "elskede mysterier"). Tvert imot prøvde han flere ganger å ta livet av Holmes. Men Rocambole var ikke død...

Det var en faktafeil. Det fins også noen språkfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Doyle (ikke Conan Doyle, som mange synes å tro er etternavnet. Arthur Conan er fornavna) var ikke så glad i sine detektivfortellinger, som det står i teksten (hans "elskede mysterier"). Tvert imot prøvde han flere ganger å ta livet av Holmes. Men Rocambole var ikke død...

Det var en faktafeil. Det fins også noen språkfeil.

Setningen sier ingenting om hvem som elsket fortellingene. Om mange nok syns fortellingene er/var gode er det ikke feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stalker du meg? :p (Edit: var til Hanzi)

 

Jeg oppfattet det også som om historiene var Doyles og elsket av publikum.

 

Mulige småfeil som ikke var oppgaen: Komma etter mysterier, og den fordømte listesyntaksen på medv. og skap. (gjelds kanskje ikke når listen ikke er uttømmende).

 

wlpCugr.jpg

 

Here it comes (fasit):

 

Det står "3 serier". Det menes imidlertid "3 sesonger".

 

"Series" (eng.) = "sesong" (nor)

"Show" (eng.) = "serie" (nor)

 

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 Blir ikke det det samme som "Munchs elskede malerier" eller "Dolly Partons elskede stemme"? 

Absolutt det samme. Jeg ville aldri uttrykt meg slik!

Du mener vel at min elskede kone/hund betyr at det er jeg som elsker? I så fall har du en tvetydighet i språket som jeg ikke har.

Men vi lever begge to greit for det.

Lenke til kommentar

 

 Blir ikke det det samme som "Munchs elskede malerier" eller "Dolly Partons elskede stemme"? 

Absolutt det samme. Jeg ville aldri uttrykt meg slik!

Du mener vel at min elskede kone/hund betyr at det er jeg som elsker? I så fall har du en tvetydighet i språket som jeg ikke har.

Men vi lever begge to greit for det.

 

Ja, jeg ville oppfattet det slik at det var du som elsket kona og hunden. Men "Walt Disneys elskede Pluto" ville jeg oppfattet annerledes. 

Jeg lurer på om ikke "min elskede" nærmest er et fast uttrykk? Men når "min" byttes ut med noe annet, så blir betydningen mer fleksibel. 

 

Så lenge du elsker både din kone og din hund, er det viktigste på plass.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...