Gå til innhold

Finn språkfeilen!


ærligøs

Anbefalte innlegg

Altså, bare så det er sagt:

 

Den som tror at norske avisers overskrifter reflekterer noe i nærheten av virkelighet eller korrekt sprog, kan med fordel trekke seg tilbake til et kloster med utgangsforbud.

 

Og vi er rimelig nær den situasjonen hva NRK angår, også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lyktes?

Ja, det er ingen tvil om at "lyktes" er den eneste tillatte partisippformen i bokmål nå. Når "lykkes" ble tatt ut av rettskrivningen, vet jeg ikke. Men ute er den formen. 

 

Korrekt!

Finn feilen(e):

 

 

 

Det eneste jeg er sikker på er feil, er det manglende mellomrommet framfor prosenttegnet. 

Lenke til kommentar

Det eneste jeg er sikker på er feil, er det manglende mellomrommet framfor prosenttegnet.

Det visste jeg ikke. Dvs jeg har blokkert ut den regelen, fordi jeg mener den ikke alltid passer. Prosent står for hundredeler. Hvilken idiot skriver 38_/100? Ingen. Man skriver 38/100. Dermed må det også bli 38%, ikke 38_%.

 

Feil 1:

 

Lateks skrives med ks på norsk.

 

Men det er en feil der som er mye grovere enn det. :)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Da skal jeg tygge videre senere uten å se spoileren.... :) Akkurat nå ser jeg ikke noe....

 

Bruk av Bokmålsordboka på nett antyder at latex skal skrives "lateks" på norsk. Da blir det vel ikke riktig å skrive "latexhansker". Det skal antagelig skrives som "latekshansker" eller eventuelt "latex-hansker" dersom en vil kombinere et engelsk ord med et norsk ord. 

 

Har ikke sett bak spoileren, men føler rimelig sikker på at dette må være rett. Ikke så lett å oppdage for meg, da jeg ikke har noe forhold til lateks. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Ok, tenkte kanskje du mente at en hanske som gikk over håndleddet ikke var kort. Men da hadde du riktig.

 

Det var en god oppgave! Den feilen ville jeg brukt mange timer på å finne. Jeg tror at det engelske ordet "wristwatch" også bidrar til at jeg ikke reagerte på dette. Nå vet jeg at det er en klokke en har på foten.  :tease:

 

 

edit: Jeg fant et sitat med en feil. Igjen så ser jeg bare en feil:

 

Det hele utartet seg til en slåsskamp på stedet før innringer klarte å komme seg bort. Han er blitt påført blåmerker.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/forskt-ranet-i-sin-egen-bil/3422773383.html

 

Muligens er de feilene jeg kommer med, elementære, men en kan jo finne andre ting å pirke på hvis en ser noe.

 

 

For noen dager siden fant jeg tilfeldig ut av noe jeg har lurt litt på i mange år. Jeg tar det med her som en nøtt:

Hvorfor regnes ikke genitiv som en kasus i norsk?

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

 

Hvorfor regnes ikke genitiv som en kasus i norsk?

 

Fordi s-en settes til hele uttrykket?

Det er den som eier bilens ansvar. Professoren fra Trondheims paraply.

P.S. En kasus, det var nytt for meg; jeg har alltid sagt et kasus. Det viste seg å være rett, som oftest, men altså ikke bestandig. Takk for den lærdommen!

Lenke til kommentar

 

utartet, artet seg

 

 

Skal det være komma etter stedet?

Korrekt!

Jeg tror ikke det må være komma der. Vanskelig å avgjøre. 

 

 

 

Hvorfor regnes ikke genitiv som en kasus i norsk?

 

Fordi s-en settes til hele uttrykket?

Det er den som eier bilens ansvar. Professoren fra Trondheims paraply.

P.S. En kasus, det var nytt for meg; jeg har alltid sagt et kasus. Det viste seg å være rett, som oftest, men altså ikke bestandig. Takk for den lærdommen!

 

Du har rett! 

Det var nok bare flaks at jeg fikk kjønnet riktig.  :)

 

 

edit: Jeg ser at det er et "og" som skal være et "om" i den nye oppgaven. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...