Gå til innhold

Trodde du maskinen din var rå? Glem det!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hensikten med å ha minusgrader på CPU?

Har sikkert klart å holde en stabil temp med vann også

 

"Ingen" som har bruk for en sånn PC

Du har naturligvis rett.

Men hvorfor kjører ikke vi alle Skoda, og hvorfor har så mange iPhone?

 

Har du lyst, har du lov. Godt mulig du er singel og :p

 

Edit: Ikke deg personlig, men som i "Har du lyst.." Jeg antar at stortsett single kan ta sånne prioriteringer.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Går helt fint med headsett i grunn. ;) Hører ikke et pip da.

I verste fall, sett på litt musikk.

 

Og hvorfor skal prisen ha noe å si for støynivået. Man er vell innenforstått med at pengene her ikke går til støydemping. Det er ikke akkurat en lexus eller mercedes. Det er en ferrari, eller kanskje zonda elns... uten tonnevis med støydemping. At det kan være smått irriterende med annet enn spilling om du ikke plasserer den et lite stykke fra deg, det kan jeg være enig i. Men igjen, det synes jeg også om laptopen min også.

 

Etter hvor populært det har blitt med støydempede headsett, både passive og aktive, så tror jeg ikke det er noe ukjent problem. Klarer headsettet å holde borte lyden fra en faktisk jetmotor, så skal den da klare en ynkelig 140mm vifte på fasekjøleren. :)

 

Dog. noen kameler må man svelge når man kjøper alt ferdig. Lager man selv kan man bli kvitt slikt og heller ta en større kondenser en den bittelille de bruker i slike fasekjølere. :) Hadde markedet for slikt vært større så hadde det kanskje vært mulig å bestille custom-made fasekjølere med større kondenser (radiator).

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men denne maskinen støyer.som å.ha en bil.i rommet.

Hvorfor i alle dager skulle.jeg betale 65000 for en jetmotor du ikke kan ha i rommet og spille på...

 

kan spilles på, kan has i rommet, spiller du så bruker man headsett... så du hører lite til den uansett:) 4K-spilling på denne er kanon, garantert digg og kan bruke den nye g-sync skjermen til asus med flyt og nytelse:P

Lenke til kommentar

Men denne maskinen støyer.som å.ha en bil.i rommet.

Hvorfor i alle dager skulle.jeg betale 65000 for en jetmotor du ikke kan ha i rommet og spille på...

 

Godt poeng, jeg ville hatt en større radiator for fasekjøleren, Det som bråker her må være vifta for den samt pumpa for fasekjøleren men den bør det være mulig å lyddempe blir den for varm kan den vannkjøles :)
Lenke til kommentar

Huff, jeg leste artiklene i "feil" rekkefølge. Fikk først med meg at Titan X er på vei, så denne artikkelen. 4xGTX980? Meh... :p

 

Jeg har forresten et par Vapochill SE i kjelleren om det er noen interessert så kan jeg vel legge dem ut på bruktmarkedet, eller send meg en PM.

Lenke til kommentar

 

Men denne maskinen støyer.som å.ha en bil.i rommet.

Hvorfor i alle dager skulle.jeg betale 65000 for en jetmotor du ikke kan ha i rommet og spille på...

Godt poeng, jeg ville hatt en større radiator for fasekjøleren, Det som bråker her må være vifta for den samt pumpa for fasekjøleren men den bør det være mulig å lyddempe blir den for varm kan den vannkjøles :)

Hadde vært konge om noen hadde tatt seg bryet og kostnaden å senket hele fasekjøleren ned i olje og så oljekjølt den med noen store radiatorer. :D Hadde ikke min tatt kvelden skulle jeg gjerne gjort det. :w00t:

F.eks ved å støpe glassfiber rundt slike.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

I tillegg til at jeg synes multigpu er å kaste p.......

Mange jeg har lest om som har peiling vill aldri anbefalle 4-way-SLI, det skal vist være mer problemer med det enn praksis nytte.

Da tror jeg du enten har missforstått budskapet, eller så hadde han rett og slett ikke peiling. ;)

For Ola nordmann så er det ikke noen hensikt. Og for de aller mest harbarka spillerene hvor gaming er det eneste som betyr noe, så er det nok heller ikke helt de de sikter mot. Da de ofte ikke har noen voldsomme krav til grafikk (ja, mange av dem liker faktisk lavere grafikk).

 

For de som faktisk ikke har noe imot å bruke noen minutter på justere litt, eller som faktisk har litt bedre skjerm-utstyr enn det aller billigste, så .......

 

Tja, er nok folk der ute som mener det ikke er vært det på kost/nytte

http://linustechtips.com/main/topic/301669-is-quad-sli-worth-it/

 

Har sett noen videoer av Linus selv også som konkluderer mye det samme, men som du sier, det kommer jo litt ann på.

 

 

Bare det faktum at du trekker inn Linus forteller meg at du har missforstått litt, finnes langt flere folk med mer vettuge tråder/videoer rundt på nettet enn det Linus og gjengen kan stå for.

 

Når man snakker om kost/nytte som et rent regnestykke uten og dra inn punkter som interesse osv så er det ofte om ikke alltid at man betaler mer pr FPS feks når man slenger inn det 3 og 4 kortet. Det Andrull pent og ganske bra prøver å forklare som du overser er det faktum at det er noen av oss som er "entusiaster" og som har dette som en stor interesse, for de så er det opp til den individuelle og vurdere om det er verdt det og betale det ekstra for å få en litt råere maskin selv om det ikke nødvendigvis er verdt på i et kost/nytte perspektiv.

 

For å ta et eksempel: Er det for mannen på gata verdt å bruke 60.000,- på et D4s hus når jeg kan få et D610 for 15.000,- ? Nei egentlig ikke, mannen på gata tar uansett bare bilder 1 gang i måneden og vil han kunne se merkbar stor forskjell på de to, er det verdt det for en som brenner for foto og som bruker 4-5 timer om dagen på å ta bilder? Det for være opp til den enkelte og vurdere basert på deres interessenivå osv.

 

----------------------

 

Det erger meg at uansett hvor du er, slenger du inn en tråd på det ekstreme om det er pc til 60.000,-, overclocking med fase,ln2 osv, intel cpu'er til 10k osv så kommer det folk trollende som ikke klarer å skjønne det med interesse og lidenskap og skriker ut om hvor lite vits det er og at det er bortkastede penger osv osv. /RANT

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hensikten med å ha minusgrader på CPU?

Har sikkert klart å holde en stabil temp med vann også

 

"Ingen" som har bruk for en sånn PC

 

Minusgrader i kjøleblokka lar deg kjøre på hardere med klokking. Hvorvidt noen har bruk for denne riggen er selvsagt en annen sak.

Lenke til kommentar

 

Hensikten med å ha minusgrader på CPU?

Har sikkert klart å holde en stabil temp med vann også

 

"Ingen" som har bruk for en sånn PC

Du har naturligvis rett.

Men hvorfor kjører ikke vi alle Skoda, og hvorfor har så mange iPhone?

 

Har du lyst, har du lov. Godt mulig du er singel og :p

 

Edit: Ikke deg personlig, men som i "Har du lyst.." Jeg antar at stortsett single kan ta sånne prioriteringer.

 

har du hørt denne skrudd på noen gang?

Lenke til kommentar

----------------------

 

Det erger meg at uansett hvor du er, slenger du inn en tråd på det ekstreme om det er pc til 60.000,-, overclocking med fase,ln2 osv, intel cpu'er til 10k osv så kommer det folk trollende som ikke klarer å skjønne det med interesse og lidenskap og skriker ut om hvor lite vits det er og at det er bortkastede penger osv osv. /RANT

 

Etter min erfaring, ihvertfall på diskusjon.no, så er ofte slike tråder lite produktive, da de færreste trådene startes av entusiaster.

Du har "nybegynner drømmeren": Setter i sammen de dyreste delene han/hun finner, uansett hva det skulle være. Har ingen planer om å kjøpe PC-en, men liker at folk tror det. Blir sur når det stilles konstruktive spørsmål rundt valg av komponenter.

"Jeg har vunnet på Lotto eller arvet mye penger": Forklarer ofte at de har masse penger de ønsker å bruke på en PC, mye likheter med "drømmeren", tråder slutter som regel med at TS sier at de bare tullet, de har ikke pengene likevel.

 

Min teori er at mange har blitt dratt inn i slike tråder tidligere, brent barn skyr ilden osv. Derfor tror jeg det kun er de garvede bokserne som svarer på tråder som omhandler innkjøp av PC-er med store budsjett, som er klare for å slå de to TS-typene som nevnt ovenfor, rett ut av ringen.

Hvis man er en entusiast og ordlegger seg på en slik måte at man ikke får inntrykk av at man har med en nybegynner å gjøre, så tror jeg man slipper de ivrigste bokserne.

 

Jeg henger ikke så mye i disse forumene hvor slike tråder ofte dukker opp lengre, så jeg tar forbehold om at dagens situasjon kan være veldig annerledes ;)

Lenke til kommentar

 

Hensikten med å ha minusgrader på CPU?

Har sikkert klart å holde en stabil temp med vann også

 

"Ingen" som har bruk for en sånn PC

CPUen driter i grunn i stabil temp.

 

Det er lav temp som er ønskelig. Dette senker den elektriske motstanden, som gjør CPUen mer effektiv, mindre spenning trengs for å oppnå tilsvarende strømstyrke (som via. Ohms lov vil tilsi lavere effekt). Men heller ikke dette er poenget, for fasekjøleren vil uansett gjøre prosessen mindre effektiv fra et strømperspektiv. Poenget er altså lav nok temperatur for at CPUen skal holde seg stabil på høyere frekvenser, som igjen kommer av den senkede motstanden.

 

Dette gir igjen følgelig bedre ytelse, som er resultatet man ønsker. Måtte det være for spill, benchmarks eller annet bruk.

Optimalt sett burde også skjermkortene kjøles ned til tilsvarende lav temp, men det ville gjort maskinen større og noe dyrere. Og ikke minst, mye vanskeligere å bygge. Dog, kjipt at maskinen blir utdatert, når Titan X kommer. Selvsagt, bare å vente på ny vannblokk og Titan X, og så har du fått en ny sak. Det er resten som tar tid å lage.

 

Du mener vel motsatt? At motstanden øker med nedsatt temperatur. Silisium er et NTC material, hvor motstanden minker med økt temperatur.

 

Øker du frekvensen på et kommunikasjonsmedium, så øker også bitfeilraten. Hvor sannsynligheten for feil blir større (resultat = blåskjerm). For å minske denne sannsynligheten for bitfeil, så må du tilføre mer effekt på kommunikasjonlinjen ved å øke feks spenningen, ikke minke den. Det er dette som gjør PC'n mer stabil.

Siden silisium er et halvleder material som minsker motstanden ved økt temperatur, så går den i en ond sirkel, hvor varme minsker motstanden, mindre motstand fører til økt strøm. Økt strøm fører til mer effekt. Mer effekt fører til mer varme osv.

 

Grunnen til at vi kjøler ned cpu er ikke for å få den stabilt. Men for å stoppe den onde sirkelen som gjør cpu kjører seg brent. Eller som dagens CPU begynne å throttle ned frekvensen i fare for å ikke brenne seg opp.

 

Ellers er jeg enig, jo kaldere jo bedre.

(eller jo større evne et kjølesysten kan forflytte varme vekk fra cpu desto mer effekt kan vi tilføre på en cpu, desto mer kan vi øke frekvensen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk Greddi, som observant sjel.

Mente ØKT motstand ja. :D

 

Typisk ved OC så er en ting å kunne kjøre på med mer effekt før den throttler/får thermal runaway.Det er jeg enig i.

 

Men det er også en sidefordel med økt motstand, og som jeg tror kan være en av grunnene til at lave temperaturer også tillater høyere Frekvens (uten å få bitfeil) med samme spenningsnivå eller mindre dvs. mindre effekt. Og det er at økt motstand kan gi mindre lekkasjestrøm/støy.

 

Som totalt sett gjør at prosessoren er både mer effektiv, men også mer stabil på lave temperaturer.

 

Jeg er ikke helt enig med deg at økt effekt er det som gjør forskjellen. For økt motstand gir som du sier mindre strøm og dermed mindre effekt/tap på samme spenningsnivå. Og nettopp det som gir meg en edge når jeg fyrer i gang chilleren.

 

Hadde det vært motsatt, altså økt effekt som gir renere pulser/mindre støy (minket sjanse for bitfeil), så ville du måtte økt spenningen ved lavere temp for å opprettholde klokken. Og det er jo ikke slik i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Maskinen er vakker, dette er fin-fin brukskunst. Til de som ikke ser poenget; Prosessen er ofte like viktig som resultatet. Ting som dette er morro. I en butikk har det vel kanskje litt "åh se!"-effekt i tillegg.

 

Eneste minus; fasekjøling er ikke helt enkelt å få pent, det blir fort liksom litt mye/digert/voldsomt. Men..., det er kanskje bare meg og min smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...