Gå til innhold

Den store Nikon D7200 tråden


Anbefalte innlegg

Det ser ut som Nikon har droppet noe av de viktigste 'features' som har fått mange til å ta siste steg opp på DX oppgraderings-stigen:

 

Innebygget fokusmotor,

støtte for gamle manuelle Ais objektiv og

'Commander mode' for den innebggete blitsen!

 

D7100 hadde alt dette, og er da kanskje fremdeles det beste valget for 'avanserte amatører'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innebygget fokusmotor,

støtte for gamle manuelle Ais objektiv

Støtte for AI-S-objektiver skal jeg ikke uttale meg om, men hvis du ser på dette bildet, så er det i hvert fall en drivaksling for autofokus på fatningen (nede til venstre).

 

Bortsett fra det, så ser det ut som en nokså marginal oppgradering (hakket bedre AF i dårlig lys og litt større bufferstørrelse er de viktigste egenskapene jeg kan se, samt spekulasjon om at den bruker Sony-produsert sensor i stedet for Toshiba). Tipper det neste halvåret kommer til å være en ypperlig tid å kjøpe D7100...

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Merkelig... Hvis du følger linken i innlegget mitt, så ser du sammenligning av specs, og der står det:

 

"AF-S and AF-I CPU lenses only" på D7200

 

og

 

"AF-S or AF lenses fully compatible
Metering with AI lenses" på D7100

 

Kan jo være feil. Håper det!

Lenke til kommentar

...hmmm...jeg har ventet litt på dette kamera, og kanskje hatt et lite håp om at det skulle løfte seg opp et skikkelig steg. Antagelig er det ikke veldig nødvendig, da D7100 allerede er et godt kamera, men jeg hadde håpet på litt nytenking fra gamlemor Nikon. Nå er det kanskje enda mer sannsynlig at jeg hopper over til Fuji totalt sett...

Lenke til kommentar

Merkelig... Hvis du følger linken i innlegget mitt, så ser du sammenligning av specs, og der står det:

Skal jeg gjette, så har noen vært litt kjapp med kopier-lim inn i en tidlig pressemelding eller noe sånt som NR så har tatt utgangspunkt i.

 

I produktbeskrivelsen på nikon.com står det i hvert fall:

Compatible with AF NIKKOR lenses, including type G, E and D lenses (some restrictions apply to PC lenses) and DX lenses, AI-P NIKKOR lenses, and non-CPU AI lenses (A and M modes only); IX-NIKKOR lenses, lenses for the F3AF, and non-AI lenses cannot be used

The electronic rangefinder can be used with lenses that have a maximum aperture of f/5.6 or faster (the electronic rangefinder supports the center focus point with lenses that have a maximum aperture of f/8 or faster)

Lenke til kommentar

Dpreview:

 

 

 

The D7200 is Nikon's high-end APS-C camera, and is the only DX format camera in the company's current lineup to support autofocus on screw drive lenses.

 

 

 

The camera has a pop-up flash with a guide number of 12m/39ft at ISO 100.

This flash can be used as a master to control one or more wireless flashes in two groups.

 

Håper dette stemmer. Ville vært en showstopper for meg om disse to tingene hadde manglet, jeg har både en del optikk med skruefokus og blitser jeg bruker av kamera :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Se her:

 

http://www.nikon.no/no_NO/product/digital-cameras/slr/consumer/d7200#fragment-2

 

Her står det:

 

Kompatible objektiver:

Kompatibelt med AF NIKKOR-objektiver, inkludert G-, E- og D-objektiver (visse begrensninger gjelder for PC-objektiver), og DX-objektiver, AI-P NIKKOR-objektiver og AI-objektiver uten CPU (bare eksponeringskontrollene A og M). IX NIKKOR-objektiver, objektiver for F3AF og objektiver uten AI kan ikke brukes. Den elektroniske avstandsmåleren kan brukes med objektiver som har største blenderåpning f/5,6 eller større (den elektroniske avstandsmåleren støtter det midtre fokuspunktet med objektiver som har største blenderåpening f/8 eller større).

 

Siden AI-objektiver fungerer burde vel AI-S også fungere siden det kun er Nikon FA og Nikon F4 som ser forskjellen.

 

Videre står det:

 

 

Nikon Creative Lighting System:

Støtter Nikon CLS, innstilling for styringsenhet tilgjengelig som ekstrautstyr

 

Så man må antagelig kjøpe denne styringsenheten.

 

 

MVH

 

 

Geir

Lenke til kommentar

Tenk om Nikon kunne lansert noen skikkelig gode DX-objektiver, det hadde vært noe det. Da kunne jeg kanskje vurdert å kjøpe meg opp på Nikon igjen, med den sensoren. Men nå har de et ganske kjedelig utvalg for den sensoren, så da blir det vel heller å kikke bort på Fuji som faktisk lager skikkelig optikk til APS-C.

Lenke til kommentar

Ser ut som grei oppdatering synes jeg. Nikon vil neppe selge mange D7200 til D7100-eiere, men D7100 er jo allerede et av de beste crop-kameraene på markedet og D7200 bør konkurrere greit med f.eks Canon 70D. WiFi innebygd, NFC og større buffer bringer det opp til "dagens standard". På mange måter er D7200 det D7100 godt kunne vært, men slik er det jo i dag, vanskelig å få til en stor opgradering uten å flytte kameraet op i neste klasse. Hadde nesten ventet vippbar skjerm som på D750, men noe må vel Nikon spare til neste generasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR
Ja, litt skuffende at de droppet den vippbare skjermen som D750 har. D7200 fikk heller ikke dypere grep ala D750, det var kanskje det mest skuffende. I følge dpreview er faktisk grepet på lille D5500 dypere og bedre!


Får håpe "ryktene" om at det er brukt Sony-basert sensor i D7200 stemmer. Prøvde D7100, men for meg ble Toshiba-sensoren en nedtur etter å ha bruk den supre "ISO-løse" Sony-sensoren i D7000, nok til at jeg fortsatt bruker D7000.


Skulle også ønske at Nikon kom med noe nytt, ala fasedekterende fokus på sensoren for raskere live view, men kanskje aller helst for finjustering av fokus etter at fokussensoren har gjort grovjusteringen. Likevel er nok (for min del) autofokusegenskapene i dårlig lys det mest interessante med dette kameraet.

Lenke til kommentar

Har heller ingen som helst planer om å bytte ut mitt gode gamle D7000. Det jeg har reflektert litt over er hvem som er den primære kjøpegruppen for D7200. Tror ikke det er D7000/D7100 eiere og jeg tror heller ikke dette er noe nybegynner kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har heller ingen som helst planer om å bytte ut mitt gode gamle D7000. Det jeg har reflektert litt over er hvem som er den primære kjøpegruppen for D7200. Tror ikke det er D7000/D7100 eiere og jeg tror heller ikke dette er noe nybegynner kamera.

Målgruppa er antagelig akkurat den samme type, nye kunder som de som kjøpte D7000/7100 når de var de aktuelle modellene på dette nivået.

 

I tillegg er det nok en del som oppgraderer fra lavere modeller som helt sikkert kjøper D7200 som sin oppgradering fra nå og noen år fremover.

Lenke til kommentar

Har selv D7000 som mitt backup/crop-kamera, og slik jeg ser det er det kun én god grunn til å oppgradere til D7200, og det er bufferkapasiteten. Men den er ikke verdt 11.000 kroner.

 

Bare å vente på D400 som aldri kommer :)

Endret av op77
Lenke til kommentar

Har selv D7000 som mitt backup/crop-kamera, og slik jeg ser det er det kun én god grunn til å oppgradere til D7200, og det er bufferkapasiteten. Men den er ikke verdt 11.000 kroner.

 

 

Det høres ut som en riktig beslutning, men den økte bufferen er sikkert en kjekk greie for nye kunder...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...