Gå til innhold

TEST: Tesla Model S P85D


Anbefalte innlegg

 

Dette er en gimmick!

Så snart fordelene er vekke blir tesla laaangt dyrere, og el.bilen går tilbake til det stadiet den var i på 80 tallet. Ingen med vettet i behold kjøper en el.bil uten fordelene.

Som astmatiker så håper jeg inderlig ikke at det blir en "gimmick".

 

Forhåpentligvis blir avgifter og støtte endret slik at lokalt forurensende kjøretøy blir dyrere i drift og at det feks blir en stor vrakpant for de som skroter en fossilbil som er over 10-12 år og som da kjøper en nullutslippsbil. Et fast beløp som er likt for alle.

 

Dette hadde vært perfekt.

 

Man kunne laget et enkelt og greit system som sa "staten skal ha inn X kroner i bilavgifter neste år, og den summen fordeles på alle solgte biler basert på lokale og totale utslipp".

 

Evt. kunne man droppa alle avgiftene på bil og lagt hele greia på bensinprisen (og forurensende strøm) i stedet sånn at folk måtte betale direkte basert på forbruk.

 

Forutsigbart og fint, og en måte å få til et "race to the bottom" i utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvsagt hadde den blitt solgt. Den hadde vært færre, langt færre. Den selges i dag i markeder på like vilkår som fossil og hybridbiler.

 

http://elbil.no/elbilfakta/elbilens-fordeler

 

"Like vilkår"

 

  • Gratis parkering på kommunale p-plasser.
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
  • Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
  • Årsavgiften er kun 435 kr (i 2015).
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
  • 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
  • Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (10 øre i 2015) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
  • Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
  • En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

Nei, man har enda ikke sett restverdi på en 3 år gammel Tesla. Det er også vanskelig å se på restverdien på en 1 år gamme l Tesla, grunnet den lange køen. Men som alle andre elbiler som raser i verdi, så ser jeg ikke helt hvorfor Tesla skal være unntaket. Dette er jo et tema de aller fleste har tatt opp ifbm. elbiler. Vet flere med godt kjennskap i markedet regner Teslas verditap til å være 50% over tre år.

 

Hvilke elbiler snakker du om? Sist jeg sjekket eldre Leaf'er som går ut av garantitiden ble jeg ikke sjokkert av prisfallet... Så ganske normalt ut med andre småbiler egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Selvsagt hadde den blitt solgt. Den hadde vært færre, langt færre. Den selges i dag i markeder på like vilkår som fossil og hybridbiler.

 

http://elbil.no/elbilfakta/elbilens-fordeler

 

"Like vilkår"

 

  • Gratis parkering på kommunale p-plasser.
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
  • Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
  • Årsavgiften er kun 435 kr (i 2015).
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
  • 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
  • Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (10 øre i 2015) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
  • Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
  • En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

 

Nei, man har enda ikke sett restverdi på en 3 år gammel Tesla. Det er også vanskelig å se på restverdien på en 1 år gamme l Tesla, grunnet den lange køen. Men som alle andre elbiler som raser i verdi, så ser jeg ikke helt hvorfor Tesla skal være unntaket. Dette er jo et tema de aller fleste har tatt opp ifbm. elbiler. Vet flere med godt kjennskap i markedet regner Teslas verditap til å være 50% over tre år.

 

 

Kan du i det minste hate litt mindre og lese hva jeg skrev?

Lenke til kommentar

Nei, man har enda ikke sett restverdi på en 3 år gammel Tesla. Det er også vanskelig å se på restverdien på en 1 år gamme l Tesla, grunnet den lange køen. Men som alle andre elbiler som raser i verdi, så ser jeg ikke helt hvorfor Tesla skal være unntaket. Dette er jo et tema de aller fleste har tatt opp ifbm. elbiler. Vet flere med godt kjennskap i markedet regner Teslas verditap til å være 50% over tre år.

Så det du sier er at basert på a) prisfall på en småbil uten åtte års garanti og b) gjetning så vil du si at en bil som til nå ikke har noe særlig prisfall vil få ca. samme prisfall som mange andre premiumbiler?

 

Jeg kan leve med det. Særlig med tanke på hva jeg sparer mens jeg har den, og gleden ved å ha en bil som er utstyrt med noe helt annet enn utdøende forbrenningsteknologi.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvilke elbiler snakker du om? Sist jeg sjekket eldre Leaf'er som går ut av garantitiden ble jeg ikke sjokkert av prisfallet... Så ganske normalt ut med andre småbiler egentlig.

 

Nissan tilbyr vel 55% restverdi på leasing over 3 år.

 

Er jo klart at en bil med avtagende bruksverdi taper seg fort i verdi. Det må jo være med i regnestykket når man kjøper elbil. Jeg er ganske sikker på at man kan få det til å være lønnsomt, så frem til at fordelene ikke endrer seg.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

 

Hvilke elbiler snakker du om? Sist jeg sjekket eldre Leaf'er som går ut av garantitiden ble jeg ikke sjokkert av prisfallet... Så ganske normalt ut med andre småbiler egentlig.

 

Nissan tilbyr vel 55% restverdi på leasing over 3 år.

Det er ikke det jeg snakker om, kom med eksempler. De bilene jeg så på som var rundt 5år om jeg ikke tar helt feil hadde mer restverdi enn 55%..

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke elbiler snakker du om? Sist jeg sjekket eldre Leaf'er som går ut av garantitiden ble jeg ikke sjokkert av prisfallet... Så ganske normalt ut med andre småbiler egentlig.

Nissan tilbyr vel 55% restverdi på leasing over 3 år.

Det er ikke det jeg snakker om, kom med eksempler. De bilene jeg så på som var rundt 5år om jeg ikke tar helt feil hadde mer restverdi enn 55%..

 

Det er prisen Nissan forventer å kunne selge bilen med. Jeg har sjeldent sett noen biler som helst med 50% restverdi etter 5 år. Faktum at batteripakken har tapt seg en god del på 5 år, og garantien er på vei ut. Ville du virkelig betalt 50% av bilens pris da?

 

En bensindreven bil er iallefall et særdeles tryggere kjøp etter 5 år. Dette finnes det så utallige mange artikler om i stort sett alle tidsskrifter. Det er vel de fleste elbileiere kjent med. Blir imponert om du finner en 5 år gammel Nissan Leaf i Norge :tease:

Lenke til kommentar

Du fortsetter å påstå uten å ha noe å komme med. Innbyttepriser er alltid lave, siden bilene skal settes i stand og selges videre med fortjeneste.

 

Forøvrig er det lite som tyder på at degradering av batteri er et problem i det hele tatt på Tesla. Begynner å bli en del biler som har gått langt nå, og det ser ut til at de holder ladingen svært godt.

 

Husk at dette er ganske moden teknologi - de første roadsterne har gått langt nå, så man vet svært godt hvordan denne typen batterier utvikler seg over tid. Om bilen min har 80% batterikapasitet igjen når den har gått 300.000 km er det greit, for da er bilen slitt uansett.

 

Er en fem år gammel bensindrevet bil nødvendigvis tryggere? Om den har gått rundt 100.000 er det mye dyrt som begynner å ryke. Dyre ting som ikke finnes på elbiler, som f.eks girkasser, registerreimer, turboer etc. I og med at vi ikke har sett så mange moderne elbiler bli fem år ennå er jeg ikke sikker på hva som er mest safe å kjøpe, men det er på ingen måte opplagt at det er bensinbilene.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du fortsetter å påstå uten å ha noe å komme med. Innbyttepriser er alltid lave, siden bilene skal settes i stand og selges videre med fortjeneste.

 

Forøvrig er det lite som tyder på at degradering av batteri er et problem i det hele tatt på Tesla. Begynner å bli en del biler som har gått langt nå, og det ser ut til at de holder ladingen svært godt.

 

Husk at dette er ganske moden teknologi - de første roadsterne har gått langt nå, så man vet svært godt hvordan denne typen batterier utvikler seg over tid. Om bilen min har 80% batterikapasitet igjen når den har gått 300.000 km er det greit, for da er bilen slitt uansett.

 

Innbytteprisen er sjelden mye lavere en hva butikken vil selge bilen for. Reparasjonskostnader vil ofte falle på den som leaset bilen. Du skal være ganske klumsete med bilen om du klarer å dra noen synlige slitasjeskader etter 3 år på en elbil, annet en forventet slitasje på seter, bremser og dekk (Man har vel kanskje allerede skiftet bremseskiver en gang).

 

Ja, Tesla er betydelig bedre en andre elbil leverandører mtp. degradering av batteri. Det var vel forventet etter kort tid at batteriet var nede i 94% og deretter stagnerte degraderingen nesten helt.

 

Vanskelig å anta hvordan markedet er når garantien på bilene er gått ut, det er vel stort sett bare Buddy og Think som har kommet til dette punktet. Men tror de fleste skjønner at det ikke blir spesielt hyggelig.

Lenke til kommentar

 

Så moralen er "kjøp gammel teknologi, for da kan fabrikken flå deg på vedlikehold"?

 

Du har iallfall rett i én ting - Tesla opererer etter et prinsipp om å ikke tjene penger på service og vedlikehold, det skal gå i null.

 

 

Det er jo ikke helt sant. Hvordan kan du si at i en "vedlikeholdsfri" bil som Model S så avkrever Tesla deg for 4000 kroner for service hver 20000 kilometer? Eller at de tar seg himmelsk godt betalt per bil? Fortjenesten pr Model S de selger er vel over 30%. Da har de med andre ord tatt seg godt betalt for den "gratis" strømmen man får på superladerne, pluss god inndekning på garanti og vedlikehold. Ordene som kommer ut av Elon Musks munn tror jeg man bør ta med en god klype salt.

Lenke til kommentar

Markedet for åtte år gamle luksusbiler har alltid vært stygt - det er du som hevder at elbiler er spesielt ille.

 

http://www.dagbladet.no/2014/05/17/tema/bil/motor/dinside/aller/33327869/

http://www.dinside.no/928706/garanterer-bruktverdien

http://www.tv2.no/a/4155657

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/14/1259/Elbil/-eiere-av-de-dyrere-teslaene-har-ftt-panikk

 

Nå har vi enda ikke sett effekten av dette. Markedet er ikke etablert nok enda. Så alle kan ta feil. Men skepsisen er veldig stor.

Lenke til kommentar

 

Den adaptive cruisecontrollen skiller seg jo ikke ut i forhold til andre biler. Jeg har kjørt en 105 hk TDI som fint har aksellerert og holdt 80 km/t i oppoverbakke ved bruk av ACC.

 

Vel klarer din cruisekontroll holde avstanden til bilen foran. Og holde den selv om du kommer inn i en rundkjøring. Stoppe og kjøre igjen når forangående bil begynner og kjøre. HolDe avstand gjennom hele rundkjøringen. Akselerasjon opp i riktig avstand fart til forangående kjøretøy. Stoppe før kryss/fotgjengerfelt og du ikke har rørt gass/brems. Holde fart stabil selv ned en bakke. Tror ikke det nei. Velkommen til 21 århundre.

 

 

Den adaptive cruise på Model S er vel den samme som brukes i blant annet Skoda. Og i Skoda har du samme funksjoner som du nevner, ja. Prøvd e-Golf? Den har faktisk den beste adaptive cruise jeg hittil har opplevd (inkludert Model S).

 

Så Model S sin adaptive cruise er nok ikke unik på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Jeg synes mye av diskusjonen her er helt baklengs.

 

Tesla er langt mer miljøvennlig totalt sett (fra produksjon til flere års bruk) enn en fossilt brensel bil. Og det er jo det som er viktig! Hallo liksom? Det virker som noen har så mye imot elbiler at de ønsker de bort, men elbiler er fremtiden og svært viktig for å få ned klimautslippene. Norge, med sine elbiler subsidier, har sjansen til å bli verdens første "elbil nasjon", noe som langt på vei vil hjelpe oss i våre klimamål. Det er bra at Norge har disse subsidiene både pga klima og fordi vi setter et godt forbilde for resten av verden! Ja det koster litt, men for en gangs skyld så må Norge ta seg råd til å fortsette å være et foregangsland for elbil-politikken vi har.

 

Så er jo spørsmålet da om elbiler burde få beholde alle fordelene det har i dag, og svaret på det er nei. Gratis parkering, bruk av kollektivfelt og null bompenger + gratis ferger, er noe som burde skaleres ned med tiden når elbil parken har nådd et høyt nok nivå. Noen vil argumentere for at dette allerede har skjedd, men jeg vil påstå at det ikke burde skje noen skalering før om et par år til, da flere produsenter som BMW, Mercedes etc. har fått lansert sine nye elbil modeller som kan konkurrere i større grad med f.eks Tesla. På dette tidspunktet har konkurransen i elbil markedet sannsynligvis blitt god nok til at disse tre fordelene som først ble nevnt, kan bli fjernet.

Grunnen til at bare disse tre fordelene burde forsvinne er fordi de stimulerer til økt bruk av elbil, spesielt i byer hvor det er mye rush og trafikk. Det er vitkig at så mye som mulig av bilparken blir byttet ut med elbiler men samtidig også gjøre det gunstig for folk å bruke kollektivtransport.

 

De fordelene som ikke burde forsvinne før om minst 10 år + , når elbil teknologien er så moden at valget mellom en elbil og noe annet ikke spiller noen rolle fordi teknologien er omtrent likeverdig, er null årsavgift, engangsavgift og gratis strøm for lading.

Disse tre fordelene er det som er størsteparten av subsidieringen riktignok, men disse fordelene stimulerer ikke til økt bruk av elbil, men økt salg og kjøp. Man kan argumentere for at indirekte så blir bruk av elbil større, men det er langt viktigere at elbil parken øker mens fossilt brensel parken minker.

 

Så får vi se hva politikerne bestemmer seg for, men jeg håper inderlig at folk kan legge følelsene sine vekk i denne debatten og tenke framtidsrettet og klimavennlig. Hvis ikke politikerne i verden kan få til klimaavtaler så må vi forbrukere gjøre vårt for å hjelpe moder jord så godt vi kan. Og hvordan gjøre det bedre enn å kjøpe en splitter ny elbil? Man kan iallfall si at det er en begynnelse. En begynnelse på slutten av en æra. Og det ser lyst ut - foreløpig.

 

Ruben J. Ødegården

Lenke til kommentar

 

Markedet for åtte år gamle luksusbiler har alltid vært stygt - det er du som hevder at elbiler er spesielt ille.

 

http://www.dagbladet.no/2014/05/17/tema/bil/motor/dinside/aller/33327869/

http://www.dinside.no/928706/garanterer-bruktverdien

http://www.tv2.no/a/4155657

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/14/1259/Elbil/-eiere-av-de-dyrere-teslaene-har-ftt-panikk

 

Nå har vi enda ikke sett effekten av dette. Markedet er ikke etablert nok enda. Så alle kan ta feil. Men skepsisen er veldig stor.

 

 

Den sistnevnte saken (om Tesla) er jo bare at prisene på Tesla faktisk går ned noenlunde normalt, det var jo et unntakstilfelle der bruktpriosene var svært høye, nesten høyere enn nybilprisen. Men det er jo fint du har moderert deg til det langt mer realistiske "bruktverdien er usikker", fra din opprinnelige påstand om at det var et "kjent faktum" at den er dårlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den sistnevnte saken (om Tesla) er jo bare at prisene på Tesla faktisk går ned noenlunde normalt, det var jo et unntakstilfelle der bruktpriosene var svært høye, nesten høyere enn nybilprisen. Men det er jo fint du har moderert deg til det langt mer realistiske "bruktverdien er usikker", fra din opprinnelige påstand om at det var et "kjent faktum" at den er dårlig.

 

AtW

 

Jeg står fortsatt fast på påstanden om at restverdi på elbiler er vesentlig lavere enn brenseldrevne biler :) Hvor stor forskjellen er, får vi se om noen år.

 

Jeg har også mye mer tro på hybridbilene som kommer, og så fort fordelene til elbilene forsvinner, rakner mye av rusen Norge er i. Det er tross alt en grunn til at Norge er landet med flest solgte elbiler ifht innbyggertall.

Lenke til kommentar

 

Det er en servicepakke som dekker alt utenom dekk.

 

Fortjeneste på 30% er vel diskutabelt ettersom Tesla ikke går med overskudd enda. At de har en høy margin på produksjonskostnaden stemmer nok. 30% er høyere enn jeg har sett. Tesla har uttalt at vil prøve å nå Porshes margin som er ca 25%.

 

Det er nok en margin som de må ha for å kunne overleve med nyutvikling og økning av volum. Noe som igjen er nødvendig dersom Tesla skal kunne nå massemarkedet.

Lenke til kommentar

 

Den sistnevnte saken (om Tesla) er jo bare at prisene på Tesla faktisk går ned noenlunde normalt, det var jo et unntakstilfelle der bruktpriosene var svært høye, nesten høyere enn nybilprisen. Men det er jo fint du har moderert deg til det langt mer realistiske "bruktverdien er usikker", fra din opprinnelige påstand om at det var et "kjent faktum" at den er dårlig.

 

AtW

 

Jeg står fortsatt fast på påstanden om at restverdi på elbiler er vesentlig lavere enn brenseldrevne biler :) Hvor stor forskjellen er, får vi se om noen år.

 

Jeg har også mye mer tro på hybridbilene som kommer, og så fort fordelene til elbilene forsvinner, rakner mye av rusen Norge er i. Det er tross alt en grunn til at Norge er landet med flest solgte elbiler ifht innbyggertall.

 

Ja du påstår så mye.

 

Ser man på :

http://www.finn.no/finn/car/used/result?PRICE_FROM=40000&YEAR_MODEL_FROM=2012&YEAR_MODEL_TO=2013&enginefuel=0%2F4&sort=2

 

Og sammenligner med nybilprisen:

http://www.motorforum.no/mitsubishi/i-miev/

 

så er det ikke galt.

Nybilprisen derimot har falt kraftig fra de første kom på markedet. Det er ingenting som tilsier at det prisfallet fortsetter når du ser de bruktprisene som ligger ute.

 

Ser du på:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=tesla%20model%20s&PRICE_FROM=40000&YEAR_MODEL_FROM=2012&YEAR_MODEL_TO=2013&enginefuel=0%2F4&sort=3

 

Så ser det heller ikke ut til å være noe "panikk" i prisingen av brukte Tesla Model S som din kilde DN hevder.

Lenke til kommentar

 

Det er en servicepakke som dekker alt utenom dekk.

 

 

 

Så hva dekkes egentlig? Husk at mange av delene de fem første årene (eller 100 000 km etter hva som kommer først) er dekket av garanti/reklamasjon. Vindusviskere og bremseklosser? Hva er egentlig servicebehovet på en Tesla? Her spriker det jo mellom servicepakkene (som man anbefales, og som innebærer service hver 20 000 km eller hvert år), og påstander om at man aldri behøver å ta bilen på service. Hva skal man stole på?

Lenke til kommentar

 

 

Det er en servicepakke som dekker alt utenom dekk.

 

 

 

Så hva dekkes egentlig? Husk at mange av delene de fem første årene (eller 100 000 km etter hva som kommer først) er dekket av garanti/reklamasjon. Vindusviskere og bremseklosser? Hva er egentlig servicebehovet på en Tesla? Her spriker det jo mellom servicepakkene (som man anbefales, og som innebærer service hver 20 000 km eller hvert år), og påstander om at man aldri behøver å ta bilen på service. Hva skal man stole på?

 

 

:) , vindusviskere, bremseskiver og bremseklosser er inkludert ja. Hjul roteres og balanseres. Batteri på nøkkel byttes. Filter til inneluft byttes. Enkle HW oppdateringer, bedre Schuko kontakt til lader feks. Servicen går også gjennom det som er med temperaturkontrollen på batteripakken. Der er det både mekaniske deler og væske som benyttes til oppvarming/kjøling.

 

Det er ikke noe krav om å ta service for at garantien skal gjelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...