Gå til innhold

Økonomisk Sans


kaeksen

Anbefalte innlegg

Selvsagt er det praktisk, men ikke økonomisk. Det var vel hele poenget her med denne tråden?

 

Selv om du tenker bare ha den i 2 år, så har du ingen garanti for at det ikke blir vedlikehold i løpet av disse årene.

 

Jeg satt opp ett lignende regnestykke for noen år siden da jeg vurderte kjøp av billig bil med samme tankegang som deg. Viste seg at det ikke ble spesielt billig likevel. Noe vedlikehold vil der bli uansett, mulig det blir mindre enn jeg har ført opp, men mulig det blir mer også. Vindusviskere, spylerveske, oljeskift og ett par andre ting må en ta med uansett.

 

innkjøp - 15 000

 

Parkering 150,-

Bompenger 150,-

Drivstoff 1000,-

Forsikring 500.-

Vedlikehold 300,-

Veiavgift 250,-

 

Totalt på to år: 71 500,-

 

Totalt for fire år med eu: 127 800

Ok, ser at æ må ordne mæ flere kontoer for og holde orden på alt.

Lønnskonto (har man jo)

Sparekonto

Bilkonto

 

Det her blir jo bare lækkert :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noe mer info å komme med rundt dette? :)

 

Deler av poenget er å ha et lavt forbruk, resten av poenget er å nyte godt av rentesrenteeffekten. Det er en tankegang som er litt lang å beskrive her - google Mr. Money Mustache og les bloggen.

 

Spesielt magien som gjør at du bare trenger aa spare 5000 i mnd i 5 aar før du har 3 millioner paa bok? Det er jeg og interessert i!

 

Ingen magi, det var en skrivefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begynn å sette av et månedlig beløp som du setter i et global indeksfond. Man trenger ikke være proff for å investere i fond, og avkastningen er mye bedre enn i banken.

 

Uy5fqD8.jpg

No har jeg aldri vært noe flink til og spare i lengden, blir fort kjedelig. Fond tør jeg ikke, for jeg har bestandig sånn uflaks, å sitter pluttselig med svarteper. De kan aldri bare gå opp i det uendelige, en dag så jevner det seg ut, eller det får bråstopp og taper masse verdi. Nei fond er for de som har interesse for slikt, jeg har det dessverre ikke.

Lenke til kommentar

 

Årsbillett i Oslo koster vel nå 6800 kr, da en måned koster 680 kr. Men jeg kjøper alltid siste tiden før prisen går opp 1. februar, så kjører alltid med fjorårests billettpris. Så sparte "små" 300 kr der også. senest i år, I tillegg til de 2 månedene med på kjøpet.

 

Taktikk med billig bil kan fungere hvis en velger riktig modell og slik, men du må bare være heldig og håpe du slipper reperasjon og verksted de to årene, fordi da sprenges budsjettet. For ikke å snakke om forsikringskostnadene, kan fort koste en god del!

 

Ellers så forstår jeg friheten en bil representerer for mange, særlig hvor avstandene er større i distriktene i landet. Hvor jeg bor er det rene "lottotrekningene" om parkeringsplassene føles det ut som for tiden.

 

Se også www.bilkollektivet.no for en tanke hvis en bor i nærheten av deres oppstillingsområder.

Ikke så aller gale priser. Det er vel værd det, selv om man står og kjeder seg og fryser mens man venter på bussen, som alltid er sen.

 

+ Om man bor i utkant norge der bussene går sjeldent så blir det mye ekstra fritid med egen bil når du ikke må opp ekstra tidlig eller bli i byen ekstra lenge før man kan dra/komme seg fra jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å spare til bolig med utleiedel, da kan du investere de pengene du har spart (Men er nok naturlig å ta opp lån), leie ut minste del og få skattefrie cash hver mnd videre med dette kan du betjene lånet til. Kommer helt an på område, men de aller fleste steder får man som regel minst 5.500,- i mnd. Verdt å tenke over dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å spare til bolig med utleiedel, da kan du investere de pengene du har spart (Men er nok naturlig å ta opp lån), leie ut minste del og få skattefrie cash hver mnd videre med dette kan du betjene lånet til. Kommer helt an på område, men de aller fleste steder får man som regel minst 5.500,- i mnd. Verdt å tenke over dette.

Tror ikke jeg har så god sjangse og få meg boliglån for et hus med utleiedel for 6-7000 i mnd..

Lenke til kommentar

 

Anbefaler å spare til bolig med utleiedel, da kan du investere de pengene du har spart (Men er nok naturlig å ta opp lån), leie ut minste del og få skattefrie cash hver mnd videre med dette kan du betjene lånet til. Kommer helt an på område, men de aller fleste steder får man som regel minst 5.500,- i mnd. Verdt å tenke over dette.

Tror ikke jeg har så god sjangse og få meg boliglån for et hus med utleiedel for 6-7000 i mnd..

 

Sakte, men sikkert.. I det lange perspektivet, med hensyn til at du fortsetter å være like flink til å spare så tror jeg nok du vil klare det Men selvfølgelig kan dette ta en lang stund. (Greit å ha det i bakhodet ihvertfall) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du drar også en liten fordel av at du har gått med lite penger og mye gjeld over lang tid. Du har dermed også et ganske godt begrep over pengenes verdi. Med et så lite matbudsjett som du har så er du vanvittig klar over hvor mye "usle" 300kr er og hva det utgjør.

Bruk dette til din fordel når gjelda di går ned, og du får mer å rutte med.

 

Som mange har nevnt før meg, forsøk så godt det lar seg gjøre å holde pengebruken din på omtrent samme nivå som den har vært, bare at du sparer pengene du tidligere brukte til nedbetaling. Når du ser bufferkontoen går opp, så skal jeg LOVE deg at du vil få en enorm mestringsfølelse, og en kjempelettelse bare av å vite at du har litt ekstra "i tilfelle...."

 

Noe jeg gjør, er å ha flere sparekontoer som jeg selv øremerker hva skal gå til.

Jeg har f.eks:

En generell sparekonto, en bil/husholdningskonto og en feriekonto.

Sparekontoen prøver jeg å la vær og røre i det hele tatt. Bil/Husholdningskontoen går med til bilvedlikehold, stæsj til leiligheten mm, mens feriekontoen er øremerka ferie og/eller luksusgoder jeg har lyst til å unne meg.

 

På den måten, så kan jeg, over tid, cashe ut det jeg måtte ha lyst på uten at det går utover hverken lønnskonto, regninger eller daglig forbruk.

 

Den største gevinsten av å sette igang det du nå tydeligvis har satt deg som mål , er følelsen av å ha kontroll. Det vil i tur gi deg selvtillitt og faktisk mer livsgnist. For en del år siden var jeg selv ganske griseblakk og levde på smuler i manfoldige måneder helt til jeg, som du, tok et krafttak og selvoppgjør for å komme meg ovenpå igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man må ha flere ting hodet samtidig. Sørg for å betale gjeld og spar penger til bolig. Leie av bolig lønner seg sjelden selv om kjøpebolig i stor grad lånefinansieres.

 

Videre er det viktig å leve.

Hva skal man med en velfylt bankkonto om man plutselig blir syk eller kjørt i hæl?

Det er kanskje nå man trenger å leve livet for det blir jo litt begrensninger på dette når man nærmer seg pensjonsalder.

Det er noe som heter å jobbe seg syk - man jobber og sparer penger til man er utbrent og lei - livet har pasert og føler seg plutselig for gammel til å gjenoppta gamle drømmer som å reise verden rundt, interrail, danse natta lang osv.

 

Personlig er jeg for å låne penger til bolig og nøktern bil - alt annet bør man spare penger til slik at man ikke går kreditkortfellen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

STEG 1

Betal deg selv først.

Hvordan å betale deg selv først
Den beste måten å utvikle en spare en vane er å gjøre prosessen så smertefri som mulig. Gjør det automatisk. Gjør det usynlige. Hvis du planlegger å ha pengene tatt fra lønnen din før du får det, vil du aldri vite det som mangler.
Del av spareplanen vil trolig omfatte pensjon, men du bør også spare for delmål også, for eksempel å kjøpe et hus, betale for en bryllupsreise, eller kjøpe en ny bil. Her er 2 plasser som du kan legge inn en automatisk spareplan på.
1. Langsiktig diversifisert index fond sparing (pensjon)
2. Kortsiktig fond sparing (bil, hus, reiser)
STEG 2
Hvis du har kredittkort med utestående beløp, bruk din selvdisiplin til å bruke bare én eller to kredittkort. Eventuelle nye avgifter må betales av i full hver måned. Ikke pådra seg noe mer langsiktig gjeld.
STEG 3
Finn en måte på å tjene 1000 til 2000 kr ekstra per måned. Hvis du har en god økonomisk utdannelse og forstår hvordan de skal pengene jobbe for deg, bør dette være relativt enkelt å gjøre. Hvis du ikke kan generere en ekstra 1000 til 2000 per måned, så sjansene for økonomisk frihet kan bare være en ønskedrøm.
STEG 4 - HA FOKUS PÅ 1 lån om gangen.
Påfør ekstra 1000 til 2000 kr til den månedlige betalingen på bare ett av dine kredittkort. Du vil nå betale minimum betaling pluss ekstra penger på at ett kredittkort.
Betal kun minimumsbeløpet på alle andre kredittkort. Ofte folk prøver å betale litt ekstra hver måned på alle kortene sine, men da havner du bare i en ond sirkel.
STEG 5 - Hold det rullende
Når det første kortet er betalt av, tar du det totale beløpet du skulle betale hver måned på det kortet til din neste kredittkort.
Fortsett denne prosessen med alle dine kredittkort og andre forbruker-kreditt gjeld. Ettersom du betaler av hver gjeld, vil det månedlige beløpet du betaler på neste gjeld eskalere.
STEG 6
Når alle dine kredittkort og andre forbruksgjeld er nedbetalt, fortsetter prosedyren med bil og hus betalinger. Hvis du følger denne prosedyren, vil du bli overrasket over den forkortede tiden det tar for deg å være helt gjeldfri. De fleste kan være gjeldfri innen fem-til-sju år.
STEG 7 - Bygg din rikdom
Nå som du er helt gjeldfri, ta det månedlige beløpet du skulle betale på din siste gjeld, og sette det penger mot investeringer. Bygg din ressurs kolonne.
Det er hvor enkelt det er.
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...