Gå til innhold

Økonomisk Sans


kaeksen

Anbefalte innlegg

Hei, i 2 år nå har jeg slitt med gjeldsproblemer rundt 200000 til sammen.

Har levd på minimum hver mnd, resten har gått til gjelda.

Minimum jeg har klart og leve med, er alt fra 3000-4000 i mnd.

Har ennå 10 mnd igjen, og 50000 igjen av gjelda.

Kan og nevne at i prinsippet har jeg levd på minimum hele mitt liv. Har bestandig tjent lite penger.

Etter at hele gjelda er betalt ned om 10 mnd vil jeg ha 10500.- i mnd, etter at alt av regninger er betalt.

 

Jeg har lyst og forberede meg litt til da, med og starte nå.

 

Hvordan budget bør jeg holde fra da og videre i fremtiden med disse pengene.

 

Lær meg økonomisk sans!

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har klart å leve på 3-4 lapper i måneden, så høres det mer ut som at du har noe å lære bort. Jeg sender i hvert fall gjerne min bedre halvdel på kurs hos deg ...

 

Spøk til side; selv om du snart får mer "frie" penger mellom hendene hver måned, så er jo det enkleste at du forsøker å holde litt på det vante bruksmønsteret. Selvfølgelig skal du kunne unne deg litt mer, men i startfasen bør du bygge deg opp en solid buffer.

 

Hvis du tidligere brukte 7000 i måneden på gjeld, så prøv fremover å sette til side 5000 på sparing, og så kan du øke forbruket med 2000. Det vil gi deg en økning i forbruk på omtrent 50% (!), og samtidig en solid spare-/bufferkonto. Bare på ett år har du 60000 på bok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lev på det du har nå, selv om du egentlig har mer. Sett alt annet inn på en konto du ikke har nettbanktilgang til (gjerne i en annen bank - gjør det vanskelig for deg å få tak i pengene) helt til det står minst tre månedslønner på den kontoen, og gjerne mer. Dette kalles en buffer, og derfra kan du ta penger til uforutsette nødvendige utgifter. Alt som tas ut fra den kontoen skal inn igjen ved første anledning.

 

Når du har det, øk "disponibel inntekt" for deg selv gradvis - ikke alt i en sleng.

 

Kjøp et budsjettprogram. Jeg kan anbefale YNAB. Lær deg prinsippet om å bestemme på forhånd hva hver krone skal jobbe med fremfor å allokere etter tilfeldighetsprinsippet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke slutt med vanene du hadde da du levde på lite. Det ser veldig lite ut å slenge på en McBurger-meny og en Starbucks-kaffe i uka, men det blir mye penger over tid.

 

Se på "early retirement schemes", som f.eks. Mr. Money Mustache. Hadde det ikke vært greit å spare opp penger så du ikke trengte å jobbe, men kunne leve på avkastningen? Cluet er et lavt forbruksnivå - hvis du lever på 10 000 i måneden trenger du 3mio for å leve på avkastningen resten av livet. Det er fem års sparing med 5k i måneden. Skriveleif i kalkulatoren.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja er det noe jeg vet om så er det og være sparsommelig med så lavt forbruk som mulig. Har levd sånn i 24 år.

Fra begynnelsen av 90 tallet til -97 lå jeg på 7000.- per mnd i lønn, fikk vikarstillinger og slikt.

Fra 98 lå jeg på 4500.- mnd og har økt rundt 2-3-400 i året i lønn.

Og sånn var det opp til 2008, da fikk jeg endelig litt ekstra og rutte med, økte med 3000.- i mnd. Da lå jeg i alt på 14000.- netto..

Så det har ikke vært lett.

 

Håper flere vil komme med flere interesante tips. Begynner og bli spennende dette her :w00t:

Lenke til kommentar

Nå har flere av de gode svarene og tipsene allerede fremkommet, men jeg liker holdingen og innstillingen din på forbedring. Kanskje jeg har noen tips også:

 

Du lever allerede billig utgiftsmessig, og sparer allerede bra. Nå trenger en å sette mål og delmål, siden ingenting motiverer så bra som når en jobber mot et mål!

(Regler for mål i dette tilfellet: Målbare eller tallfestet og realistisk)

 

Hva sparer du til, og med hvilken sparehorisont? Eier du leilighet eller hus? Her er mål en kan spare mot over flere år, slik at man føler at du har utrettet en vesentlig ting ved å spare.

 

Når du sparer, og går fra minus til pluss, så får en økt selvtilit, og det kan forandre en i andres øyne. Hvis det da er slik at du lenge har hatt lite inntekt, så kan du ikke bare satse på å spare videre, men også å øke inntekten. Puss opp CV, få tips og sjekk hvilke muligheter du har rundt deg. Husk også at jobbsøking er tidkrevende, og at det kan ta 6-12 måneder fra du starter å se på CV, til du starter i ny jobb. Hovedpoenget er å sette i gang hvis det er ønskelig fra din side.

 

Bufferkonto som nevnt, husk å sette størrelsen på beløpet til en sum som gjør at du får noe fordeler på renten der. Buffer er fint, men ingen vits at det er 0,1% rente på bufferen heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på "early retirement schemes", som f.eks. Mr. Money Mustache. Hadde det ikke vært greit å spare opp penger så du ikke trengte å jobbe, men kunne leve på avkastningen? Cluet er et lavt forbruksnivå - hvis du lever på 10 000 i måneden trenger du 3mio for å leve på avkastningen resten av livet. Det er fem års sparing med 5k i måneden.

 

Har du noe mer info å komme med rundt dette? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Se på "early retirement schemes", som f.eks. Mr. Money Mustache. Hadde det ikke vært greit å spare opp penger så du ikke trengte å jobbe, men kunne leve på avkastningen? Cluet er et lavt forbruksnivå - hvis du lever på 10 000 i måneden trenger du 3mio for å leve på avkastningen resten av livet. Det er fem års sparing med 5k i måneden.

 

Har du noe mer info å komme med rundt dette? :)

 

Spesielt magien som gjør at du bare trenger aa spare 5000 i mnd i 5 aar før du har 3 millioner paa bok? Det er jeg og interessert i!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noen andre lån enn det som jeg har 50000 igjen på. Har ikke lyst på huslån, liker billigst mulig leie, leier leil nå til 5000.- mnd, har bodd her i nesten 8 år.

 

Hvor mye penger er normalt og bruke på feks klær i mnd?

Hvor mye til party i mnd?

Hvor mye til snacks?

 

Hvor dyr bil får man med et billån på 2000.- i mnd? (vet ikke hvor billig normalt en bil bør være med 16400.- per mnd i lønn.)

Lenke til kommentar

Alternativ til bil er å bli kjent med kollektivtrafikken i sitt område, og bruke det. Selv har jeg de siste årene brukt årsbillett fra Ruter for Oslo. Betal for 10 måneder, få 2 måneder "gratis" med på kjøpet.

 

Som noen sa til meg; "får kjørt mye taxi for det de koster totalt å eie en bil i året (inkludert verditap)"

Gjelder vel for mange biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativ til bil er å bli kjent med kollektivtrafikken i sitt område, og bruke det. Selv har jeg de siste årene brukt årsbillett fra Ruter for Oslo. Betal for 10 måneder, få 2 måneder "gratis" med på kjøpet.

 

Som noen sa til meg; "får kjørt mye taxi for det de koster totalt å eie en bil i året (inkludert verditap)"

Gjelder vel for mange biler.

Det hørtes ut som en fin deal, da sparer man jo masse. Kor mye betaler du da for de 10 mnd?

Lenke til kommentar

Men det e no godt og kunne kjøre når man vil, kor man vil, selv om bil e dyrt, e det jo vældig praktiskt.

Bil til 15000.- kjøpt rett etter eukontroll. Ha bilen i 2 år, så kjøpe en ny til 15000.- Høres jo greit ut det eller hva?

Bensin 1000-1500 mnd, forsikring 7-800.- mnd.

 

Så 2000.- til mat.

1500.- til bensin.

800.- til forsikring.

5000.- til sparing.

 

= 9300.- til sammen.

 

1200.- igjen til party da :dribble:

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar

Årsbillett i Oslo koster vel nå 6800 kr, da en måned koster 680 kr. Men jeg kjøper alltid siste tiden før prisen går opp 1. februar, så kjører alltid med fjorårests billettpris. Så sparte "små" 300 kr der også. senest i år, I tillegg til de 2 månedene med på kjøpet.

 

Taktikk med billig bil kan fungere hvis en velger riktig modell og slik, men du må bare være heldig og håpe du slipper reperasjon og verksted de to årene, fordi da sprenges budsjettet. For ikke å snakke om forsikringskostnadene, kan fort koste en god del!

 

Ellers så forstår jeg friheten en bil representerer for mange, særlig hvor avstandene er større i distriktene i landet. Hvor jeg bor er det rene "lottotrekningene" om parkeringsplassene føles det ut som for tiden.

 

Se også www.bilkollektivet.no for en tanke hvis en bor i nærheten av deres oppstillingsområder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årsbillett i Oslo koster vel nå 6800 kr, da en måned koster 680 kr. Men jeg kjøper alltid siste tiden før prisen går opp 1. februar, så kjører alltid med fjorårests billettpris. Så sparte "små" 300 kr der også. senest i år, I tillegg til de 2 månedene med på kjøpet.

 

Taktikk med billig bil kan fungere hvis en velger riktig modell og slik, men du må bare være heldig og håpe du slipper reperasjon og verksted de to årene, fordi da sprenges budsjettet. For ikke å snakke om forsikringskostnadene, kan fort koste en god del!

 

Ellers så forstår jeg friheten en bil representerer for mange, særlig hvor avstandene er større i distriktene i landet. Hvor jeg bor er det rene "lottotrekningene" om parkeringsplassene føles det ut som for tiden.

 

Se også www.bilkollektivet.no for en tanke hvis en bor i nærheten av deres oppstillingsområder.

Ikke så aller gale priser. Det er vel værd det, selv om man står og kjeder seg og fryser mens man venter på bussen, som alltid er sen.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det praktisk, men ikke økonomisk. Det var vel hele poenget her med denne tråden?

 

Selv om du tenker bare ha den i 2 år, så har du ingen garanti for at det ikke blir vedlikehold i løpet av disse årene.

 

Jeg satt opp ett lignende regnestykke for noen år siden da jeg vurderte kjøp av billig bil med samme tankegang som deg. Viste seg at det ikke ble spesielt billig likevel. Noe vedlikehold vil der bli uansett, mulig det blir mindre enn jeg har ført opp, men mulig det blir mer også. Vindusviskere, spylerveske, oljeskift og ett par andre ting må en ta med uansett.

 

innkjøp - 15 000

 

Parkering 150,-

Bompenger 150,-

Drivstoff 1000,-

Forsikring 500.-

Vedlikehold 300,-

Veiavgift 250,-

 

Totalt på to år: 71 500,-

 

Totalt for fire år med eu: 127 800

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...