Kontorstol Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 Ingen av de ordene vi har brukt er noe særlig over de man lærer i naturfag (fag om naturen) på videregående (skolen etter ungdomsskolen). Hadde vi brukt latinske (et gammelt språk som fortsatt brukes innen medisin etc) ord hadde jeg forstått at det var vanskelig, men dette er ord som man lærer lenge før man lærer hvordan biokjemiske prosesser (ting som skjer i celler) som metabolisme (stoffskiftet) fungerer. Om du ikke en gang har hatt naturfag kan jeg ikke forstår hvordan du mener at du kan argumentere (si din mening) i slike diskusjoner (der to eller flere sier sine meninger). 1
aklla Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 (endret) Om man ser på det du skriver igjen, jeg ble litt opphengt i symbiose. her begrenser du deg til å tenke at liv er noe soml ever av seg selv . Det er symbiose jeg snakker om . at begge er avhengig av hverandre for overleve. andre ganger kan den ene overleve alene viruset er et DNA som er avhengig av en celle å overleve cellen må ha DNA som bestemmer utviklingen av den Her er det ganske åpenbart at du mener at virus er avhengig av celler, som jo er riktig. Og at celler er avhengig av virus, noe som er helt, helt feil. Virus dreper celler. Cellene dør, altså, cellen er på ingen måte avhengig av virus. En celle er like avhengig av virus som en elg er avhengig av elgejegere for å overleve... Forøvrig, jeg syntes personlig det er MYE mer natturlig å skrive metabolisme enn stoffskifte, metabolisme er noe alle med kunnskap om celler vet hva er... Endret 2. mars 2015 av aklla 1
sinnaelgen Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 Om man ser på det du skriver igjen, jeg ble litt opphengt i symbiose. her begrenser du deg til å tenke at liv er noe soml ever av seg selv . Det er symbiose jeg snakker om . at begge er avhengig av hverandre for overleve. andre ganger kan den ene overleve alene viruset er et DNA som er avhengig av en celle å overleve cellen må ha DNA som bestemmer utviklingen av den Her er det ganske åpenbart at du mener at virus er avhengig av celler, som jo er riktig. Og at celler er avhengig av virus, noe som er helt, helt feil. Virus dreper celler. Cellene dør, altså, cellen er på ingen måte avhengig av virus. En celle er like avhengig av virus som en elg er avhengig av elgejegere for å overleve... Forøvrig, jeg syntes personlig det er MYE mer natturlig å skrive metabolisme enn stoffskifte, metabolisme er noe alle med kunnskap om celler vet hva er... Og det er også på det punktet du har misforstå hva jeg ville frem til , eller så har du vektlagt ordene som brukes langt større betydning en selv forklaringen selv om forstod hva jeg mente jeg mente altså at viruset var avhenging av en celle for å over leve , men bare til det for gjort jobben sin men cellen var bare avhengig av lit DNA og noen andre mekanismer nå er vi enig i at vi kan si at viruset snylter på cellen Ser man hvordan naturen er så har man mer av det samme , men da dreier det seg om det planter,dyr , og sopp. de oppføre seg jo på lignede måter ( de angriper "andre" deler av verts-vesenet ) Det blir jo som om man blander sammen farger der de fleste kombinasjonene gir fine farger , mens en kombinasjon ikke gir en normal farge og man velder det da å si at dette er ingen farge ( fargen er selvsagt svart eller hvit ) Man har satt noen premisser for å definere liv men det er høyst usikkert om disse premissene er holdbare Det var i grunn hele poenget mit Diverse filmer og serier , over noen år nå har lekt seg med den samme tanken vanligvis tenker man da på at liv ute i universet ikke nødvendig behøver å være baser på karbon slik det er her på jorda men jeg stiller spørmålet til mikroorganismene
aklla Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 Det er ikke så vanskelig å tolke når du skriver "begge(virus og celler) er avhengig av hverandre for å overleve"... Det er derimot vanskelig å tolke "virus dreper celler og celler trenger på ingen måte virus" ut av den samme settningen
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Det er ikke så vanskelig å tolke når du skriver "begge(virus og celler) er avhengig av hverandre for å overleve"... Det er derimot vanskelig å tolke "virus dreper celler og celler trenger på ingen måte virus" ut av den samme settningen Likevel så ser du ikke sammenhengen her Jeg er bilt oppfordret til å spørre hvis det er noe som er uklart ( riktig nok ender det ofte med at enkelte menr at jeg spør for detaljer om noe jeg ikke her peiling på) , derfor synes jeg at du skal gjøre det samme
aklla Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Hva skal jeg gjøre når det du skriver er helt klar, enkel tekst med lette ord, men at du mener noe helt annet enn det du skriver? Skal jeg stille spørsmål ved hver settning for å komme til bunns i om du mener det du skriver eller om du mener noe helt annet? Jeg spør stort sett alltid når noe er uklart, men f.eks "virus og celler er avhengig av hverandre for å overleve" er veldig klar og enkel tale. Men, du mener egentlig det helt motsatte(tror jeg)...
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Hva du skal gjør kan jeg ikke svar på , men bare si at jeg opplever stadig den samme situasjon som du har stått over. Nå var det da rimelig tydelig at det ikke var direkte symbiose jeg mente , men en slag en veis symbiose , altså snylting jeg ville frem til jeg forstå ikke hvor det var så vanskelig å se det Vel virus utnytter cellen , snylter utnytter andre planter eller dyr , gjerne til de tar livet av verten og selv dør , men da har de også fullfør jobben. hvorfor skal det ene være liv mens det andre ikke er det
aklla Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 (endret) Joda, jeg burde ha skjønt at du med "celle og virus er avhengig av hverandre" mener "virus dreper celler" (det motsatte) Og at når du skrev symbiose mente du egentlig parasittisme (det motsatte) Og at når du skrev "andre ganger kan den ene overleve alene" egentlig mente "cellen dør alltid" Osv... Håper du har litt forståelse for at det er mulig å missforstå det du skriver... Endret 3. mars 2015 av aklla
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 En ting skal du være klar over , jeg har ikke hørt om parasittisme det er ikke riktig det samme som symbiose ,men at det er det motsatte det er jeg ikke ening i Det motsatt må være at de er totalt uavhengig av hverandre
aklla Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 (endret) Du har aldri hørt om parasittisme, men er uenig i hva det betyr? (bare så jeg ikke missforstår her nå) Endret 3. mars 2015 av aklla
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Du har aldri hørt om parasittisme, men er uenig i hva det betyr? (bare så jeg ikke missforstår her nå) Nå var det ikke hva det betyr , men at "snyltingen" er det motsatte symbiose Snylting er etter min emning enveis "symbiose". ( at en "organisme" er avhengig av en annen og at det virker bare en vei )
Kontorstol Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 En bil er etter min mening en land-båt. Et fly er etter min mening en luft-bil. Bokstaven "b" er for meg en omvendt "d". Men jeg gidder ikke å forklare det før dere sier at det jeg sier er feil. 1
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 En bil er etter min mening en land-båt. Et fly er etter min mening en luft-bil. Bokstaven "b" er for meg en omvendt "d". Men jeg gidder ikke å forklare det før dere sier at det jeg sier er feil. nei her forstod du ikke sammenhengen. dessuten er det alt for unøyaktig når du prøver deg på assosiasjonene
Kontorstol Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 (endret) Hva mener du med sammenhengen? Kanskje at det ikke henger sammen? Med unøyaktig mener du kanskje det motsatte, og med det mener du kanskje presist? Endret 3. mars 2015 av Kontorstol 1
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Hva mener du med sammenhengen? Kanskje at det ikke henger sammen? Med unøyaktig mener du kanskje det motsatte, og med det mener du kanskje presist? f.eks at du sammenligner en ( hvilken som helst ) bil med et ( hvilken som helst ) fly. motsatt ER motsatt . hvis 2 personer er avhengig av hverandre så er det ikke det motsatte når bare den ene ar avhengig av den andre. Det motsatte er når ingen av dem er avhengig av hverandre hvorfor skal man gjøre det mer komplisert en det egentlig er ?
Kontorstol Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Hva er mest komplisert? Ved at man forklarer ting med å bruke ord som betyr nøyaktig det man mener, eller ved å bruke ord som betyr det motsatte? 1
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Det mist kompliserte er å bruk de ordene man kan og så forklare hva man mener med ordvalget hvis man ikke finner riktig ord å bruke ( det var også det jeg forsøkte ) Hvis man er nød til skrive noe og blir "tvunget" til bruke ord man overhode ikke vet betydningen av så blir saken veldig komplisert Her har jeg kompensert ved å bruke "feil" ord samtidig forsøkt å forkler hvilken betydning jeg ville frem til dere har vært så mye Einstein at dere ikke forstod det
aklla Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Ikke bruk ord du ikke vet hva betyr. Slikt blir det bare kaos av. Bruk heller ord du vet hva betyr, sånn at du kanskje klarer å si det du mener. Ikke rart man tolker det du skriver feil når du selv ikke vet hva du skriver...
sinnaelgen Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 Ikke bruk ord du ikke vet hva betyr. Slikt blir det bare kaos av. Bruk heller ord du vet hva betyr, sånn at du kanskje klarer å si det du mener. Ikke rart man tolker det du skriver feil når du selv ikke vet hva du skriver... jeg bruk jo kun ord jeg vet hva betyr . derimot så vill jeg forkler noe jeg ikke hadde de riktige ordene til . Og da må man finne de orden som kommer nærmest som ikke er så enkelt når flere av dere egentlig er lite begeistret for norske ord så snar dert finnes fremmedord jeg vet hva symbiose er men manglet riktig ord for snylting , altså ordet parasittisme. parasittisme er egentlig heller ikke det samme som symbiose
aklla Skrevet 3. mars 2015 Skrevet 3. mars 2015 (endret) Ikke bruk andre ord da, som ikke betyr det du vil si. Symbiose er noe helt annet enn snylting. Hadde du sagt snylting ville flere forstått deg. Skjønner uansett ikke hvorfor du skrev at "virus og celler er avhengig av hverandre for å overleve", ettersom det er nøyaktig det symbiose er. Du mente jo tross alt ikke symbiose, men skrev rett under en forklaring på nøyaktig hva symbiose er. Parasitisme er ikke det samme som symbiose nei Endret 3. mars 2015 av aklla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå