Gå til innhold

Billig Sub


Anbefalte innlegg

Hei

jeg er helt nybegynner på hjemmekino, kjøpte meg en Eltax DVD 109.

Hadde en "gammel" Creative 6.1 6700 sett liggende som jeg tok høytalerne ifra, men får ikke brukt den subwoofern, tror jeg.

Så da må jeg ha meg en billig subwoofer, den billigste jeg finner hos Komplett er en Eltax Atomic A-6.2 Sølv til 815 kr. Er det noe billigere å finne noen annen plass eller er denne subwoofern ok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt så billig du skulle ha det også da! Jeg ville i alle fall spandert noen kroner til å kjøpt 15 tommeren jeg da men. Men da er vel heller 10" mer tenkelig i ditt tilfelle. For all del : kjøp minst en 10" sub! :) Du skal tross alt høre bass, ikke noe som høres ut som en hammer på en treplate!

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt så billig du skulle ha det også da! Jeg ville i alle fall spandert noen kroner til å kjøpt 15 tommeren jeg da men. Men da er vel heller 10" mer tenkelig i ditt tilfelle. For all del : kjøp minst en 10" sub! :) Du skal tross alt høre bass, ikke noe som høres ut som en hammer på en treplate!

Men 15 tommer koste vel borti 2900??? har ikke råd te sånt dah..

 

Beste for mæ hadde jo vært å fått subwoofern te creative 6.1 til å funke på annlegget..

Lenke til kommentar
Kan jo bygge selv? Kjøp løst element og bassrefleks rør om du vil, Kassetrekk/filt og så noen 2-3 cm tykke sponplater eller kryssfiner.

Bruk sånne metall hjørner som beskytter hjørnene og sentrerer hvor skruene skal stå, gir også røffere utseende. Sett på element beskytter i lakkert stål, noe du aldri vil angre på.

Skal du bygge kan du fåtak i to 10" eller en 12" (15") lydforskjellen på 12" og 15" blir veldig liten hvis du har bassrefleks rør, men en enkel 10" kan bli litt tynnt.

Hovedsaklig bør du se etter et lettdrevet 4-8ohm 12" element med lang slaglengde, det fordi at de gir kraftigst trykkbass og de vrenger seg ikke så lett.