Gå til innhold

Billig Sub


Anbefalte innlegg

Q på 0,7071 medfører avrulling på 12dB per oktav. Ikke 6dB. 6dB avrulling er det på dipol, helt til det blir akustisk kortslutning.

 

Q på 0,49 kalles også for transient perfekt på "fagspråket". Fasen er veldig jevn. Sammenlign det med Linkwitz-Riley filtre som også har Q på 0,49. Det passer riktignok ikke til alle basser. Noen basser låter ekstremt kjedelig når Q er så lav. Så som regel er Q på 0,7071 (Butterworth) et godt kompromiss.

 

Følsomheten til elementet har ikke noe med hvor dypt det går. For å få bra resultat med Q på rundt 0,5 bør fs være under 20hz og Qts mellom 0,25 og 0,35.

 

Det du skriver om stående bølger er korrekt. Men jeg snakket om forsterkning som skyldes at basselementets stråling blir reflektert av veggene. Strålingen fra et basselement er lik en kule. En hjørneplasert sub spiller i eighth space. Når du plaserer subben i et hjørne så blir denne "kulen" delt av vegger og gulv slik at subben bare får spilt i 1/8 av denne "kulen". Det som skulle strålt ut i de resterende 7/8 blir reflektert tilbake i lytterommet og nivået øker med 18dB.

 

Men dette har blitt veldig OT. Vil du diskutere slike ting som dette så kan du komme til http://www.avforum.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Båndpass er elendig. Det duger til nøds til bil og PA.

Der har du misforstått, og jeg alene vurderer ut i fra det utsagnet at øra dine ikke oppfatter forskjellen på en Cerwin Vega høyttaler og en Audiovector.

 

Den enkleste måte å få en dyp og stram bass, er faktisk å bygge ei båndpasskasse. Vil du ha oppnå like dyp bass ved å benytte lukket eller bassrefleks må du opp i store dimensjoner (slave-element er en bra løsning, dypbassen her blir uslåelig, men det koster ekstra også da...:-)), og den stramme bassen som du kan få i båndpass blir her så og si fraværende.

 

De fleste komersielle subwoofere (for hjemmebruk) er aktive og har innebygd frekvenskompensering, noe som gjør at de kan bruke mindre kasser (og samtidig få en litt strammere bass). Båndpass eller ikke er smak og behag, men kom ikke her å si at båndpass hører hjemme i bil og PA, for da har du ikke peiling!

Lenke til kommentar
Båndpass har elendig fase

 

Ikke nødvendigvis...hadde en stående hjemme selv (en ganske modifisert versjon av CC-sub), og jeg vet med sikkerhet at jeg ikke kan få tilsvarende for langt over det dobbelte av prisen (ca. 1200) hvis jeg skulle kjøpt et ferdig produkt.

 

Peiling har du ikke før du bygger selv og kan måle det ønskede resultatet under faktiske forhold for å se om det stemmer noenlunde!

 

Kan ikke påstå at jeg har så mye "peiling", men har nok lest de "10000" sidene om høyttalerkonstruksjon en del ganger sjøl, og kjenner til de prinsipper som ligger bak de fleste høyttalerkonstruksjoner. Og jeg tør påstå at jeg kan konstruere en høyttaler som ikke låter så alt for ille.

 

Nå er ikke høyttalere det som jeg finner mest interessant i et stereosystem.

Men jeg har bygd en del forsterkere, både (èn) digital og analoge, ikke alle har funka like bra, men jeg har ganske mye peiling på dèt området), og da må man nødvendigvis vite litt om høyttalere også..... ;).

Endret av frodeko
Lenke til kommentar

Jeg kan moderere meg til å si at båndpass har dårligere fasrespons en de fleste andre typer basskonstruksjoner. Og da blir det altfor dårlig for meg. Grunnen til at jeg holder på med dette er at jeg skal ha det beste.

 

Ellers så er eg er veldig imponert hvis du har lest disse 10000 sidene. Det dreier seg om 25-30 bøker og et veldig høyt antall artikler. Svært mange av disse artiklene er vanskelige å fatt i for folk flest. (Jeg jobber på universitetsbibliotek) Og endel er bare utgitt på tysk. Det handler ikke bare om høyttalere men også om generelt filterdesign, akustikk og elektroakustikk.

Lenke til kommentar

Hehehehe... *ler lenge...* ...bli voksne da gutter! ;)

 

Jeg aner konturene av noen som gjerne vil måle krefter her ;)

 

For det første vil jeg bare si at faseresponsen og transientresponsen på en båndpasskasse generelt er tregere enn på et element som spiller ut i friluft. Den beste faseresponsen er og blir den vi finner i en liten trykkammerkasse med motkobling, og herfra går det bare en vei... Den subjektive opplevelsen av faseresponsen derimot er minst like vesentlig. I tilfellet som er utgangspunkt for denne tråden var det (hvis jeg har forstått det rett) svært små hovedhøyttalere. Dermed uteblir midbassen som er det som lager attack i bassen. Dermed uteblir den agressive bassen. Hvis vi parrer en bandpass med hovedhøyttalere som går ned til godt under 100 Hz med skikkelig attack kan resultatet høres meget stramt og rent ut. Allikevel vil man kunne høre en tydelig forskjell på dypbassen i høyttalere med svært gode basser i vanlig bassrefleks.

 

Men en helt annen ting:

 

Er det noen som kunne tenke seg å være med og starte en konkurranse for høyttalerbygging? Da får man i hvertfall målt "krefter" på en rettferdig måte!

 

Jeg har følgende forslag:

1: Vi kjører en invitasjonsrunde med en planlagt ca-dato.

2: Vi oppretter en jurie.

3: Vi etablerer et regelverk.

4: Vi oppretter en nettside.

5: Vi skaffer oss sponsorer.

6: Vi innviterer et audioblad til å publisere resultatene og delta i jurien.

7: Vi tar en skikkelig fest!!!

 

Noen interesserte? :woot:

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar
Har ett element til salgs jeg.. Hvis du gidder å bygge kasse da.... Funker dersom du skal ha noe billig og hardtslående.. Ikke high end på noen måte da men.. Det har vel aldri CV hatt noe med å gjøre heller...

SELGES: Cerwin Vega 12"sub

Kategori: Lydkort/Høyttalere

Annonse nummer: 35945

Dato: 14/11/2003

Pris: 1000

Annonsetekst

Selger en CV Vega sub, den er ikke spilt inn enda. Selges som løst element uten kasse. Elementet er identisk til bildet bortsett fra at kant oppheget er rødt. Ett skikkelig hardtslående grom element..
Om annonsør

Navn: Christian Lie

Gate/vei:

By/Sted: Bergen

Fylke: Hordaland

Postnummer:

Land:

Telefonnummer: 93698116

E-post adresse: [email protected]
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Når bølgelengden til lyden blir lengre enn to ganger et roms lengste dimensjon vil bassnivået stige med 12dB per oktav. Hvis rommets lengste dimensjon er 4 meter så vil bassnivået stige med 12dB per oktav fra 43hz. (bølgelengden ved 43hz er 8 meter)

Kan du utdype dette for meg?

Ta gjerne med ligninger og matematiske beregninger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...