Gå til innhold

Ha to seperate systemer for web app løsning ?


Anbefalte innlegg

Hei jeg holder for tiden på med et billett system. Jeg har begynt så smått å kode RESTful api'en. Planen er å ha en felles RESTful api for både appene(iOS og Android) og nettsiden.

 

Men så begynte jeg å tenkte å lurte på om jeg skulle integrere nettsiden med REST apien for å få økt effektiviteten.

Jeg har jo uansett tenkt å kude både nettsiden og REST apien i Play Framework(java).

 

Så hadde dette vært en god ide?

Min største bekymring er at alt skal bli svært rotete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste vi kan si sikkert er at alt kan bli svært rotete uansett (snakker av erfaring :)

 

Jeg forstår det som at du vil implementere et tjenestelag med et rest-api oppå, som mobil-appene skal snakke med. Og så er spørsmålet om web-app'en også skal bruke dette rest-api'et.

 

Uten å ta høyde for altfor mange hvissomatte og dersomatte, er svaret nei, web-appen kan godt snakke direkte med tjenestelaget og bypasse rest-api. Det er du som utvikler og har kontroll på begge. Rest-api'et på sin side er eksponert utad mot hva som helst og kan IKKE stole på sine klienter.

 

Du må altså også stole på autentiseringen i web-appen, siden autentiseringen i rest-tjenesten ikke blir brukt.

 

Ytelsesmessig syns jeg ikke det er noe poeng i å gjøre det på denne måten. Hvis ting ikke vil snurre ligger nok bremsen et annet sted enn i grensesnittene. Oftest er det i databasen.

 

Kompleksitetsmessig - det blir kanskje hipp som happ? Det er enklere å kode web-app'en rett mot lokalt tjenestelag, men du får altså to "fronter" hvor du må passe på sikkerheten istedenfor én.

 

Jeg vil også tippe det ligger en del føringer i Play her som jeg ikke kjenner til. Vil tro dette er et ganske generelt spørsmål som har blitt stillt mange ganger allerede på stackoverflow, så ta deg en tur dit og søk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...