Gå til innhold

Kan få 5 år i fengsel på grunn av tulleringing til spesialstyrker


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Det er på tide at noen blir satt inn for dette, så kanskje folk skjønner at det ikke er uskyldig morro lengre.

 

5 år er en grei tid, så kanskje de blir oppdratt. Noe som er til deres eget beste når alt kommer til alt.

 

Jeg tror du overvurderer den oppdragene effekten til fengsel, den er dessverre lav.

 

AtW

 

I USA er den vel ca lik 0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strafferamma for å gjere dette i Norge er bøter eller fengsel i opp til tre månedar.

 

 

§ 349. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som ved ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller uaktsomt volder skrekk blant et større antall mennesker, sammenstimling eller utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller den væpnete makt, eller som medvirker hertil.

På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å framkalle frykt for noens liv eller helbred eller alminnelig forbitrelse eller fare for den alminnelige fred og orden, eller som mot bedre vitende eller uten å ha rimelig grunn til å anse ryktet for sant, offentlig utbrer et falsk rykte som er skikket til å framkalle slik virkning, eller som medvirker hertil.

 

I tillegg til eventuell bot så er det vanlig å bli dømt for å erstatte utgiftene som utrykkinga har medført. Det finnes eksempel på at personar har blitt krevd for fleire hundre tusen i erstatning etter unødvendige aksjonar.

 

 

Personleg så er eg nok av den oppfattninga at det svir nok meir med ei stor bot for ungdom som gjer slike ting enn eit opphold bak murane.

Lenke til kommentar

Ahh.. Bra... Burde nok være litt mer kritisk til kildene mine :-).. Takker for opplysningen.. Uansett.. bra wikipedia side.. hahaha.. likte den om at han ofte la ut telefon nummeret til den lokale baptist kirken.. :-)..

 

Uansett.. 5år nok? for mye? Mja.. 5 år er nok på grensen til for mye spør du meg. Men når det via no-knock warrants tidligere har skjedd "uhell" så er det vel bare et tidsspørsmål før shit happens..

Lenke til kommentar

Slik jeg leser saken så er de 5 årene for mer enn bare denne ene hendelsen.

 

Men det er jo latterlig at det er like enkelt å bestille et SWAT-raid som å bestille pizza.

 

Det er jo vanskelig å gjøre det veldig komplisert uten at det mister sin funksjon, man vil jo gjerne at det er enkelt å få hjelp fra nødetatene i en virkelig situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slik jeg leser saken så er de 5 årene for mer enn bare denne ene hendelsen.

 

Men det er jo latterlig at det er like enkelt å bestille et SWAT-raid som å bestille pizza.

Hvordan ser du for deg at ett SWAT-team skal være nyttig om det er veldig vanskelig å få de ut på oppdrag?

Hva mener du skal til for at teamet skal rykke ut?

Lenke til kommentar

Slik jeg leser saken så er de 5 årene for mer enn bare denne ene hendelsen.

 

Men det er jo latterlig at det er like enkelt å bestille et SWAT-raid som å bestille pizza.

 

Du, påsan. Er ikke dette hele poenget? Kan sikkert godt kjøre skriftlig søknad som må fakses gjennom fire stortingsmøter for å få Delta-troppen til tenke på å løfte rompa også. Dog mulig han stakkaren som trengte hjelp ikke akkurat trenger det lenger når denne prosessen er ferdig.

 

Tenk deg om et par hakk før du kaster om deg med hjernedøde kommentarer.

Lenke til kommentar

 

Det er vell berre rett og rimelig at det skal være straffbart å misbruke nødnummera? Slike reglar har vi jo i Norge.

 

Dette at det er farlig å sende politiet på folk må nok politiet ta litt på si eiga kappe. Ein går ikkje inn i boligen til folk med fingeren på avtrekkaren kun basert på lause opplysningar om at det kan være nokon som er i fare. Her må ein sjølvsagt vege opp risikoen mellom det å redde det mulige offeret eller offera mot faren som ein slik politiaksjon utgjer mot disse.

 

For å sitere sangen "41 shots" fra Bruce Springsteen:

 

"If an officer stops you, promise me you'll always be polite. And that you never, ever run away, and promise me you'll keep your hands in sight."

 

Det høres kanskje brutalt ut, men sånn er nok virkelighetn mange steder i USA (og andre steder i verden.) Politiet her i tulle-Norgee har ikke engang lov til å bære våpen.....

For opplysningens skyld så bærer i dag alle polititjenestemenn og -kvinner i Norge skarpe våpen (pistol og gass), pga terrortruselen i Norge.

 

Men forstår poenget ditt og støtter det. De fleste steder er nok langt tøffere enn her hjemme i lille Norge.

 

Det er vel bare spørsmål om tid før noen blir alvorlig skadet pga dette tåpelige tullestuntet.

Lenke til kommentar

Det er jo vanskelig å gjøre det veldig komplisert uten at det mister sin funksjon, man vil jo gjerne at det er enkelt å få hjelp fra nødetatene i en virkelig situasjon.

 

AtW

 

 

Det er ikke snakk om å gjøre det veldig komplisert, men å ikke skyte spurv med kanon. Jeg forstår at politiet kribler etter å bruke alt det nye fancy utstyret de har fått, men å storme hus med granater og automatvåpen er farlig for de som bor der.

Lenke til kommentar

I norge ville dette være en irritasjon hadde dette skjedd i norge, ville to uniformerte politibetjenter banket på døra og se om det var noe på fære kanskje ta en titt inne og gå igjen, så ville de etterforsket og siktet personen for missbruk av politiets ressurser,

 

I usa stormer SWAT(som nå er umulig å skille fra soldater i en krigssone) Ofte går de inn og skyter, det er gang på gang tilfeller at folk som er uskyldige blir skadet eller drept i slike aksjoner. Dette er nesten drapsforsøk fra han som ringte inn dette.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke snakk om å gjøre det veldig komplisert, men å ikke skyte spurv med kanon. Jeg forstår at politiet kribler etter å bruke alt det nye fancy utstyret de har fått, men å storme hus med granater og automatvåpen er farlig for de som bor der.

 

 

 

Sende inn en patrulje eller noe for å sjekke først da?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Så, du er tatt til gissel av noen som sier de skyter alt som kommer inn døren, løsningen er å sende en patrulje for å sjekke om dette stemmer?

 

Om noen ringer fra en stat og rapporterer om en gisselaksjon i en helt annen stat så vil jeg gjerne at nødsentralen tar en sjekk før de sender kavaleriet.

 

Hvorfor mener du at et hus må stormes fordi et drap har skjedd?

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke snakk om å gjøre det veldig komplisert, men å ikke skyte spurv med kanon. Jeg forstår at politiet kribler etter å bruke alt det nye fancy utstyret de har fått, men å storme hus med granater og automatvåpen er farlig for de som bor der.

 

 

 

Sende inn en patrulje eller noe for å sjekke først da?

 

"HAN LØPER RUNDT OG SKYTER FOLK! DET ER OVER 15 DØDE! HJELP!!!"

 

Skal politiet sende ut en patrulje først?

 

EDIT: Feiltagget. Myntet mot holdningen til EternalSunshine

Endret av Leakim
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke snakk om å gjøre det veldig komplisert, men å ikke skyte spurv med kanon. Jeg forstår at politiet kribler etter å bruke alt det nye fancy utstyret de har fått, men å storme hus med granater og automatvåpen er farlig for de som bor der.

 

 

 

Sende inn en patrulje eller noe for å sjekke først da?

 

"HAN LØPER RUNDT OG SKYTER FOLK! DET ER OVER 15 DØDE! HJELP!!!"

 

Skal politiet sende ut en patrulje først?

 

 

De ville hørt skudd? skrik?

 

En et stille hus eller leilighet 15 skal være daue?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...