Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroën Xsara 2001 - Bytte fjæring pluss andre ting


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Disclaimer: jeg har null peiling på bil, så beklager på forhånd for eventuelt dumme spørsmål :)


Her er saken... Fjæra foran på høyre side knakk. Den knakk også på en måte at den stakk hull i dekket så jeg punkterte.


Spørsmål 1: er det greit / billigere å bare kjøpe ett nytt dekk og sette de på de gamle felgene? Eller bør jeg kjøpe nytt komplett hjul?


Spørsmål 2: Det er bare fjæra foran på høyre side som knakk. Går det greit å bytte bare den som er ødelagt, eller må den andre siden også byttes?


Spørsmål 3: Uten å ha sett skadene, er det mulig å si hva det vil koste totalt sett å fikse noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Må bytte begge dekk på en aksel om du først skal bytte, med mindre begge dekka foran var så nye at de nesten ikke var slitt, da kan du bytte kun det ene.

Dekksjapper tar jo betalt for alt mulig av montering og demontering, så om man kjøper eksempelvis to nye hjul som er ferdig balansert er det bare å sette på selv. Spørsmålet er om du også har skadet felgen som følge av punkteringen og må bytte den.

 

Har du standard 195/55R15 dekk og felgen er i orden etter punkteringen så greier du sikkert å havne under 2000 for 2 nye dekk og montering/balansering. Spørs på hvor bra dekk du skal ha.

 

2. Kan være greit å bytte andre siden i samme slengen. Fjærer er i grunn slitedeler de også, så hvis den ene har allerede knekt kan det hende at den andre er ikke langt unna.

 

3. Med ingen skader på felg, to nye dekk og to nye fjærer + arbeid kanskje 5-7000?

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger.


Dekkene forran er ganske nye. Jeg kjøpte de i slutten av november 2013. Så jeg kjørte med de den vinteren, og nå i vinter. Kjører ikke så mye egentlig (sikkert langt under 5000 km i året), så jeg antar det går greit å bare kjøpe kun ett dekk.


Når jeg setter på nye dekk, tror dere det vil gå greit å trille bilen litt? Har bilen i garasjen under blokka jeg bor i. Det er 70-80 meter til jeg får bilen ut. Må få Viking eller no til å hente bilen og kjøre til verksted, og jeg vet ikke om de kommer i garasjen med redningsbilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...