Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

La dem stemme, sier en gammel mann. Blir det mer gehør for radikale standpunkter? Kanskje. Det har vi ikke vondt av. Jeg husker vi hadde politiske møter på gymnaset, selv om ingen av oss var gamle nok til å stemme. (Den gangen var det fortsatt 20-årsgrense.) De debattene var gjerne polariserte, med Unge Høyre på den ene siden og stalinister på den andre. (Det var før FrP, dette. Skjønt vi hadde noen få av Anders Langes "hundegutter" blant oss.)

 

Blir det mer populisme, eller stemmer til "paradis-partier" som antydet tidligere? Nei, jeg tror ikke det. Politisk interessert ungdom idag som i min tid er opptatt av rettferdighet, miljø, liberalisme og sånne saker. De som ikke er det vil heller ikke stemme. Det er snakk om X% av to årskull. Det forrykker neppe den politiske balansen her i landet, og det kan hende at det vinner noen "talenter" for politisk arbeid før de finner andre interesser.

 

Geir :)

Som 16 åring i 1963 vet jeg at "vi" ikke var modne til å stemme.

Vel, tiden går og mennesker utvikler seg.

Jeg kjenner meg igjen i Bestefars beskrivelse:) og støtter hans tro på dagens ungdom og talenter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et stort problem er at folk velger seg et parti og forblir ved det livet ut. Et barn med mindre kunnskap og erfaring er lettere å manipulere inn i en gruppe, og deretter kan kognitiv dissonans holde dem låst til sitt opprinnelige valg.

 

Skal stadig yngre mennesker ta del i politikken, så må vi fokusere enda mer på hvor viktig det er å stadig og regelmessig stille spørsmål ved dine egne valg og andres autoritet og ubegrunnede påstander.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I den opprinnelige grunnloven av 1814 måtte man være 25 år for å stemme. Det er ingen grunn til å tro at mennesker modnes raskere i dag enn den gang, snarere tvert imot. Vitenskapelig sett er den menneskelige hjerne fullt modnet i 25-åralderen, så kanskje vi heller skal gå oppover enn nedover i aldersgrense.

Det er noe som heter "No taxation without representation", så dersom man ikke skal kunne stemme før man er 25 så bør man vel heller ikke kunne skattlegges før man er 25? Skal man skattelegges så skal man også være med å bestemme, det må være et ufravikelig krav i ethvert land som vil kalle seg et demokrati.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Gitt at NordKorea kaller seg selv demokratisk (Democratic People's Republic of Korea) kan jeg ikke si at der er noen ufravikelige krav i dette hendseende, rent bortsett fra å holde valg med jevne mellomrom kanskje.

Jojo, ser den. Burde kanskje skrevet et "ekte demokrati" i stedet? :)

Lenke til kommentar

Det er noe som heter "No taxation without representation", så dersom man ikke skal kunne stemme før man er 25 så bør man vel heller ikke kunne skattlegges før man er 25? Skal man skattelegges så skal man også være med å bestemme, det må være et ufravikelig krav i ethvert land som vil kalle seg et demokrati.

 

Så alle fremmedarbeidere i Norge skal få stemmerett? Det skulle tatt seg ut, det.

 

I Norge blir barn ned til 13 år skattlagt for arbeidsinntekt.

Lenke til kommentar

 

Fordi det er vårt land

Hva får deg til å tro at det på noen som helst måte er "ditt" land? Når en innvandrer kjøper seg en tomt er det da hans eller ditt?

 

 

og vi bestemmer her.

Det er mulig du stemmer der, men jeg tviler på at du bestemmer der (medmindre du befinner deg blandt politikerne på løvebakken?). Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så alle fremmedarbeidere i Norge skal få stemmerett? Det skulle tatt seg ut, det.

 

I Norge blir barn ned til 13 år skattlagt for arbeidsinntekt.

Man må selvsagt være statsborger også, trodde det var ganske underforstått. Utenom det mener jeg at man ikke skal kunne skattlegges dersom man ikke har stemmerett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...