Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hvis politikerne er representative for folket, hvorfor tror dere de er så redde for direkte demokrati og folkeavstemninger?

Det sier seg vel selv: politikerne er redde for at folket skal oppdage at de egentlig er overflødige. En politiker som mister sin makt vil også miste mange av sine goder, og det er enhver maktkåt politiker sitt verste mareritt. :)

Lenke til kommentar

La oss ikke forsøke å skyve under en sten at grunnen til at noen vil at yngre skal stemme er fordi de stemmer nettopp på deres partier.

 

I min oppfatning er det allerede altfor mange idioter som stemmer, på altfor mange idiotiske partier. Og det norske demokratiet er en løgn. En stemme i Finnmark eller distrikts-Norge er verdt 2,5-3 ganger så mye som en stemme i Oslo, Akershus, Hordaland osv.

 

Vi trenger demokratiske reformer, men dette er definitivt ikke èn av dem. Et mye viktigere prinsipp når det gjelder "no taxation without representation" som nevnt over, er ÈN person = ÈN stemme. Ikke to, ikke tre.

 

Øyet som ser og det der, meninger vil alltid være forskjellige uten at noen nødvendigvis tar feil eller har rett. Du kan ihvertfall være sikkert på at veldig mange av disse "dioter" vil si at ekte idioti er å ikke skjønne cluet med utgjevningsmandater og hvorfor dette er viktig for demokratiet i vårt langstrakte land.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Dagens ungdom vet desverre for lite om politikk og hva de forskjellige partiene står for. De blir lett påvirket av andre og velger mest sannsynlig det partiet som er mest ``populært``. Jeg er faktisk veldig glad for at ungdommer ikke får stemmerett før man er 18år gammel. Det er jo uansett da man blir myndig.

Hei, Jente 17år.

 

Du trenger ikke vite noe om politikk for å stemme. Tvert imot, jo mindre du vet om politikk, jo bedre er det. Skjønner du ingenting om fradrag men synes 17-åringer bør få lov til å kjøre snøscooter utenfor oppmerkede løyper? Perfekt! Stem etter det du selv tror gir deg flest fordeler. 

 

Det som er veldig bra med at sånne som deg får stemmerett, er at ikke all politikk er viet rundt de store velgergruppene - altså småbarnsfamilier og gamlinger. Dersom 17-åringer får stemmerett, så vil kanskje politikerne bry seg litt om de mellom 16-25 også. Jo lavere aldersgrensen for å stemme er, jo mindre relativ makt vil småbarnsmødre og eldre få, og det vil gjøre livet til veldig mange mennesker mye bedre. 

 

Jeg synes man burde få stemmerett fra og med den dagen man begynner på grunnskolen.

Lenke til kommentar

Selv om det finnes argumenter for å gi stemmerett til de som ikke er myndige, så finnes det i mine øyne et stort potensielt motargument, eller kanskje dilemma om man vil, som taler i mot.

 

Problemet med eventuell stemmerett for de som er mindreårige, er at man kan da eventuelt kan havne i en situasjon der de som ikke er myndige bestemmer over de som er myndige. 

 

Når man er myndig, så har man både rettigheter, men også potensielle forpliktelser i samfunnet. Dette er 2 ting som går hånd i hånd med det å bli myndig, det med å ha en rett til noe i samfunnet men også måtte ta ansvar for sine handlinger og beslutninger. Som mindreårig har man ikke på langt nær like mange forpliktelser til noe, og bør heller ikke ha retten til å bestemme noe som kan gå utover de som faktisk må ta forpliktelsene, eller rettere sagt konsekvensene av, disse beslutningene.

 

Som f.eks å måtte gå ut i krig, i aller ytterste konsekvens.

 

Skal man gi rettigheter må det også følge med forpliktelser. Skal man f.eks gi 14-åringer eller 16-åringer stemmerett i stortingsvalget, må man i praksis gjøre 14/16-åringer myndige, med alle rettigheter og plikter det innebærer. 

 

Så det man må tenke litt over i denne debatten eventuelt, er kanskje om man kunne stille alle de som er under 18 år følgende spørsmål, og da spesielt de som ivrer for å få lov til å (be)stemme; Er du villige til å ta *pliktene* og *ansvaret* som det en med stemmerett, altså en som er myndig, har i samfunnet, som f.eks det å ta fullt ansvar for sine handlinger og beslutninger? 

 

Har en liten mistanke om at man ser for mye på godene/rettighetene og for lite på forpliktelser, som sikkert ikke er like morsomt å snakke om. ;)

 

Med alt dette sagt; Jeg kan være åpen for å gi personer under 18 år stemmerett i visse spørsmål. Dette kunne dog blitt mest interessant hvis vi hadde et direkte demokrati, som de har i Sveits. Et system der folket jevnlig må stemme over en rekke spørsmål som er viktige for samfunnet og landets utvikling.

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Til høsten er det valg og de 16 åringene som bor i en forsøksordningskommune har da stemmerett. Hvordan ville en 16 åring gått frem for å finne "et parti"? men hva gjør  forsøksordningen for stemmerett for 16 åringer er og hvordan dette kan være en fordel/ulempe for demokratiet.

 

Stemmerett er irrelevant så lenge vi ikke kan stemme på politikk, men må stemme på parti "pest" eller parti "cholera". Det vi trenger i Norgr og vesten er et nytt syn på demokrati, for det har vi fint lite av. Da kan vi begynne med å se på Sveits og deretter jobbe med å forbedre det systemet videre.

 

I et virkelig demokrati bør ikke umyndige personer ha stemmerett. Ei heller i et "later som vi har demokrati" system som vi har idag.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Stemmerett er irrelevant så lenge vi ikke kan stemme på politikk, men må stemme på parti "pest" eller parti "cholera". Det vi trenger i Norgr og vesten er et nytt syn på demokrati, for det har vi fint lite av. Da kan vi begynne med å se på Sveits og deretter jobbe med å forbedre det systemet videre.

 

I et virkelig demokrati bør ikke umyndige personer ha stemmerett. Ei heller i et "later som vi har demokrati" system som vi har idag.

 

Her skal jeg for en gangs skyld være enig med deg. Nå skal du til og med få en "tommel opp". :)

Lenke til kommentar

 

Problemet med eventuell stemmerett for de som er mindreårige, er at man kan da eventuelt kan havne i en situasjon der de som ikke er myndige bestemmer over de som er myndige.

Høres da ikke så dumt ut. Tvert imot.

 

 

Tull, på den bestemte dagen 18 år etter man blir klemt ut så oppstår det en kjemisk reaksjon der ignorante ikke-myndige blir nytenkende og utlærte myndige mennesker. *Rose*_Myndige_*Rose* 

Tenke seg til at om alle statsborgere som vil være med å bestemme i et demokrati skal få muligheten til dette, og de som ikke ennå bryr seg kan fortsette med sitt. hah..ha..

Lenke til kommentar

Svarene deres er helt som forventet; Ingen ordentlige argumenter egentlig, bare sleivspark.

 

Når det gjelder faktisk modenhet og alder, så blir det egentlig en annen problemstilling. Man må dog, basert på det man vet om f.eks typisk, vanlig mental utvikling hos en person som befinner seg i en viss alder, sette en formell grense et sted, for når et samfunn anser et individ til å være kapabel til å ha visse rettigheter og visse plikter.

 

At det finnes 16-åringer som er mer modne enn enkelte 18-åringer, skal jeg ikke nekte for. Men det er svært vanskelig å kunne f.eks bestemme hvem som skal få lov til å stemme basert på hvor moden en enkelt person er. Det kan være ganskelig vanskelig å måle dette på tilstrekkelig god nok måte, hvis man skal gå fra person til person.

 

Folk ser alltid på rettigheter og friheter i slike debatter om f.eks stemmerett, men vil ikke ta med ansvar og forpliktelser.

 

Amoralsk: Hva er i dine øyne fornuftige argumenter for at umyndige skal bestemme over myndige?

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Svarene deres er helt som forventet; Ingen ordentlige argumenter egentlig, bare sleivspark.

 

Når det gjelder faktisk modenhet og alder, så blir det egentlig en annen problemstilling. Man må dog, basert på det man vet om f.eks typisk, vanlig mental utvikling hos en person som befinner seg i en viss alder, sette en formell grense et sted, for når et samfunn anser et individ til å være kapabel til å ha visse rettigheter og visse plikter.

 

At det finnes 16-åringer som er mer modne enn enkelte 18-åringer, skal jeg ikke nekte for. Men det er svært vanskelig å kunne f.eks bestemme hvem som skal få lov til å stemme basert på hvor moden en enkelt person er. Det kan være ganskelig vanskelig å måle dette på tilstrekkelig god nok måte, hvis man skal gå fra person til person.

 

Folk ser alltid på rettigheter og friheter i slike debatter om f.eks stemmerett, men vil ikke ta med ansvar og forpliktelser.

 

Amoralsk: Hva er i dine øyne fornuftige argumenter for at umyndige skal bestemme over myndige?

 

Amoralsk har vel en litt annen agenda enn oss andre her om jeg husker riktig :p

 

Flest mulig kjepper i hjula for demokratiet så det raser og vi kan begynne på nytt (eller noe sånnt..)

Lenke til kommentar

Amoralsk: Hva er i dine øyne fornuftige argumenter for at umyndige skal bestemme over myndige?

Enkelt. Mindre makt til eldre mennesker. Folk over seksti år stemmer stort sett oftere enn unge folk, og det er en svakhet. Derfor bør flere unge folk få lov til å stemme.

 

Liker for øvrig formuleringen din (no sarcasm). Folk som stemmer, spesielt store velgergrupper, har gode muligheter til å bestemme over andre stemmeberettigede. Demokratiet er en vits. så hvorfor ikke bare dra vitsen videre, og la seksåringer få stemme?

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Synes ikke 16-åringer ikke burde fått stemmerett.

 

Når jeg selv ble 18 og kunne stemme, ble jeg ytterligere engasjert i politikk. Jeg ville ikke stemme bare for å stemme, men jeg ville støtte et parti jeg mener kan forbedre samfunnet vårt. Etter en liten stund innså jeg dog typiske feller de fleste går i, og angret rimelig sterkt på hvem jeg ga stemmen min til i ettertid  Så det ville fått velgere engasjert tidligere og dermed ville man fått en større andel potensielle velgere som har gått i typiske feller og kjenner til hvordan politikk fungerer tidligere enn nå.

 

Tror likevel ikke de 2 årene hadde utgjort noen merkbar forskjell. I tillegg ville nok de fleste gitt faen og bare stemt på et parti for en av hovedsakene deres, som de fleste andre vet er helt uaktuelt og aldri kommer til å bli en realitet(Se blå sides innvandringspolitikk), og ignorert resten. Det kan være skummelt.

Endret av Vebjørn S.
Lenke til kommentar

 

Amoralsk: Hva er i dine øyne fornuftige argumenter for at umyndige skal bestemme over myndige?

Enkelt. Mindre makt til eldre mennesker. Eldre mennesker kan generelt sett mindre enn unge mennesker, har flere skjulte motiver og er mer moralske. Ikke fordi de er gamle, men fordi de har erfart hvordan et flertallsdemokrati fungerer. De er slanger. Folk over seksti år stemmer stort sett oftere enn unge folk, og det er en svakhet. Derfor bør flere unge folk få lov til å stemme.

 

Liker for øvrig formuleringen din (no sarcasm). Folk som stemmer, spesielt store velgergrupper, har gode muligheter til å bestemme over andre stemmeberettigede. Demokratiet er en vits. så hvorfor ikke bare dra vitsen videre, og la seksåringer få stemme?

 

 

Nå tror jeg at jeg forstår litt hvor du vil henne, du vil egentlig kjøre samfunnet på ræven, som Thoto over her sier. ;)

 

Ut fra de argumentene du har, blir det vanskelig å lage en fruktbar diskusjon her.

 

Men hvis du ikke vil ha demokratiet, hva vil du heller ha?

 

Anarki er det totale kaos, og totilær kommunisme eller facisme er heller ikke noe å trakte etter.

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar
 

Nå tror jeg at jeg forstår litt hvor du vil henne, du vil egentlig kjøre samfunnet på ræven, som Thoto over her sier.  ;)

Hvorfor tror du at dine interesser betyr mer enn en seksåring sine interesser? Synes du at du skal få lov til å pule de samme barna også da, siden din stemme betyr mer enn en seksåring sin?

 

Men hvis du ikke vil ha demokratiet, hva vil du heller ha?

Fordeler. 

 

Når det skal sies, så er jeg selvsagt ikke moralsk imot at ting er som de er akkurat nå. Det er klokt av eldre og småbarnsmødre å mobilisere ved valgurnene. Da får de gjennomslag for sin politikk, akkurat som jeg ønsker å få gjennomslag for mine ønsker. De kan sørge for at pedofile fortsatt blir uglesett, at narko er ulovlig, at bilruter ikke skal ha solfilm på seg, at ALLE skal være med på å finansiere statskanalen og at eldreomsorgen skal være hovedfokus på hvert eneste valg i all overskuelig fremtid. På den måten kan for eksempel oppviglersk ungdom bli tvunget til å f.eks bruke mastergraden sin i nanoteknologi til å tørke rassen på pensjonister (som er en høyst reell situasjon i dag), fordi det ikke er andre relevante jobber tilgjengelig.

 

Sånn er verden. Det er ikke noe håp for at det skal bli noe bedre, men det er like fullt lov å ønske at ting forandrer seg. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Svarene deres er helt som forventet; Ingen ordentlige argumenter egentlig, bare sleivspark.

 

Når det gjelder faktisk modenhet og alder, så blir det egentlig en annen problemstilling. Man må dog, basert på det man vet om f.eks typisk, vanlig mental utvikling hos en person som befinner seg i en viss alder, sette en formell grense et sted, for når et samfunn anser et individ til å være kapabel til å ha visse rettigheter og visse plikter.

 

At det finnes 16-åringer som er mer modne enn enkelte 18-åringer, skal jeg ikke nekte for. Men det er svært vanskelig å kunne f.eks bestemme hvem som skal få lov til å stemme basert på hvor moden en enkelt person er. Det kan være ganskelig vanskelig å måle dette på tilstrekkelig god nok måte, hvis man skal gå fra person til person.

 

Folk ser alltid på rettigheter og friheter i slike debatter om f.eks stemmerett, men vil ikke ta med ansvar og forpliktelser.

 

Amoralsk: Hva er i dine øyne fornuftige argumenter for at umyndige skal bestemme over myndige?

 

Det er derfor vi har konseptet med umyndige og myndige. I Norge blir folk myndige når de er 18 år. Da kan de stemme.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Synes personlig at 16 åringer ikke er i rett alder til å bestemme hvem som skal kunne lede verdens beste land å bo i. Selv om det finnes mange politisk aktive tenåringer i Norge i dag mener jeg at det er feil gi en så stor andel av befolkningen så stor makt. Stemmeretten skal komme når man er myndig. da er man gammel nok til å ta ansvar for seg selv, og for å ta ansvar for hvordan landet vårt skal styres i fremtiden. Det finnes allerede flere muligheter for ungdommer under 18 år til å engasjere seg politisk. De har tilgang på grupper og organisasjoner der de kan drøfte saker de bryr seg om. Det finnes derimot veldig mange unge som holder seg lite oppdatert på politikk, enten de ikke bryr seg eller ikke har tid til å legge tid i noe så viktig. Myndighetsalderen er der av en grunn, og stemmeretten er kun en av mange rettigheter som hører til det å bli "voksen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...