Gå til innhold

Skal 16 åringer få stemmerett?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

...Det er fordi det aller største flertallet ikke bryr seg stort om hva politikk er, og vet heller ikke så mye om hva de ulike partiene står for....

 

​Min mening er at 16 åringer ikke burde få stemmerett. Grunnen til dette er at de aller fleste 16 åringer ikke er modne nok til å ta seriøse valg. ....

Dette er vel heller ikke noe som er unikt for 16-åringer? Er mange voksne mennesker som ikke har snøring på politikk men som likevel får lov til å stemme.  :)

 

 

Burde ikke alle innbyggere, uansett alder, ha stemmerett i ett demokrati?

Dette var et meget interressant syn på saken. Jeg skjønner på en måte hva du mener, yttringsfriheten man har i et demokrati gir i utgangspunktet alle rett til å uttale seg i en sak. Akkurat dette med stemmerett derimot, er noe jeg mener ikke hører hjemme i en 5-årig kropp. Det å gi alle mennesker, uansett alder, stemmerett ville vært total galskap i følge mitt syn. Barn burde ikke, og skal ikke(!), få stemmerett i et slikt sterkt samfunn som Norge er.

Folk snakker om at å gi 16-åringer stemmerett er dumt fordi de er umodne (noe jeg er helt enig i). Å gi barn under 16 år stemmerett vil da være et skudd i blinde. Barn i denne alderen vil være umodne og ute av stand til å ta avgjørelser på dette nivået.

No taxation without representation. Dersom man er pålagt å betale skatt, da bør man også ha et ord med i saken hvordan skattepengene skal brukes. Dvs om 16-åringer skal måtte betale skatt, da skal de også ha stemmerett. Dersom de slipper å betale skatt, vel...

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er veldig mye vi må ta hensyn til hvis 16-åringer skal få stemmerett. Dette kommer hovedsakelig av at veldig mange ungdommer enda ikke er klare til å stemme, og at de rett og slett ikke er modne nok.


Noen 16-åringer er aktive i det politiske Norge og bryr seg veldig om saker som partiene står for, kanskje til og med er de medlem i et parti. Andre 16-åringer er ikke utviklet nok, og de fleste har ikke satt seg inn i politikken eller brydd seg noe særlig om den.  For det første vil antall velgere gå veldig ned hvis de skal få stemmerett. Rett og slett fordi de ikke orker å stemme eller at de ikke kunne brydd seg mindre om utfallet, i tillegg vil valgene ungdommene tar, bli veldig påvirket av foreldrene. Dette er fordi mange ikke enda er selvstendig nok og de tror fortsatt at det foreldrene deres sier er rett. I tillegg vil det i hovedsak stemmes på de store partiene som Ap og Høyre, og dette kommer av for lite kunnskap om de mindre partiene og hva de står for.


Så jeg tror at det ikke er en veldig god ide å gi 16-åringer stemmerett. Nettopp fordi de enda ikke er nok utviklet og selvstendig til å ta egne valg som representerer det de mener og står for.

Lenke til kommentar

Så du er moden nok til å oppholde deg i trafikken på egen hånd på moped og lett motorsykkel. Du er moden nok til å ta egne avgjørelser når det gjelder sex og abort, og du er moden nok til å sette deg inn i regler rundt det å søke lån og behovsprøvd stipend til videregående opplæring, men du er ikke moden nok til å sette deg inn i politikken? For en vits.

 

Selvfølgelig burde 16 og 17-åringer få stemme om de ønsker det. Er de for umodne så er de ikke interessert i å stemme uansett, så jeg skjønner ikke problemet. Som om storparten av den myndige befolkningen i Norge liksom tar lange og grundige vurderinger om hvem de skal stemme på..

 

Dette er ei skummel dør å åpne.

For trafikkulykker så er ungdom overrepresentert blant skadde og drepte, og skal vi bruke ansvarligheit i forhold til trafikk og sex som eit mål på modenheit så burde nok aldersgrensa for å stemme vært 30 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du sier at man ikke skal ha en myndighetsalder. Med andre ord skal det ikke være noe juridisk skille mellom 6-åringer og 26-åringer. Eller misforstår jeg? Correct me if I'm wrong.

Jeg sier at alder ikke er noe kriterie for hvorvidt man er moden eller ikke.

 

Ikke at der ikke er noen forskjell mellom en person som er moden og en som ikke er det. Der ER en forskjell, men denne forskjellen er er ikke noe som man får i bursdagsgave når man blir 18.

 

Problemet med "myndighetsalder" ligger med andre ord i "alder"-komponenten og ikke i "myndighet"-komponenten

 

Slik jeg forstår det så skal vi ikke gå utifra alder men "at man er moden nok". Løsningen blir da å ta en "modenhetstest" eller "myndighetstest"? Good stuff :)

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så skal vi ikke gå utifra alder men "at man er moden nok". Løsningen blir da å ta en "modenhetstest" eller "myndighetstest"? Good stuff :)

Tja, bortsett fra at jeg ikke har foreslått noe slikt.

 

Mitt spørmålstegn settes ved det svært ullne begrepet "modenhet" som jeg igrunnen ikke helt vet hva er for noe.

 

Ideen med å bruke alder fremstår for meg like relevant som å bruke høyde, ala alle menn over 165 og alle kvinner over 150 kan stemme fordi vi alle vet at gutter og jenter under 100cm ikke er modne og de blir modne etterhvert som de vokser opp.

 

Denne metoden ville ha fordelen av at man ikke lenger trenger papirbyråkratiet som trengs for å bevise ens alder. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Er man 16 år så er man gammel nok til å ha sex og gammel nok til å skape et nytt menneske liv.

Om derimot disse foreldrene til barnet går på Narvesen og kjøper et blad med pupper eller en lakrispipe så begår selgeren en forbrytelse fordi de samme 16-17 åringene ikke er modne nok til å se en pupp eller lett blir overtalt av lakrispiper til å bli kjederøykere livet ut grunnet reklame aspektet.

Lovverket er langt ifra optimalt og til tider ganske så absurd, men vi har det da ikke så fælt her? Har vi?

 

 

 

Mitt spørmålstegn settes ved det svært ullne begrepet "modenhet" som jeg igrunnen ikke helt vet hva er for noe.

 

Mentalt utviklet, stabilt, rasjonelle, lærde m.m er kanskje bedre?

Om vi ikke plukker ut en snittalder som vi setter som grensen i området der hjernen for det meste er utviklet nok til gitt formål så må vi som nevnt ovenfor ta egne tester pr individ - et system med formål til korrupsjon.

 

Vi er vel glade i byråkrati i dette landet så kanskje vi er heldige nok til å ha 40 åringer som ikke kan delta i valg mens en 9 åring kan, siden testene er vinklet til at kun en viss type meninger blir akseptert for å få tilgang til valglokalene.

 

 

 

Ideen med å bruke alder fremstår for meg like relevant som å bruke høyde [..]

 

Meh, fettprosent, høyde eller skostørrelse har så å si ingen innflytelse på tankegangen vår, hjernen derimot er under konstant utvikling frem til vi er rundt 24 år, og hjernen har en stor innflytelse på valgene vi tar.. håper jeg.

Mulig grensen er satt litt høyt nå i dag når den er på 18 år, kanskje den burde justeres ned 1-3 år. 

 

De bør også innføre en maks aldersgrense for å stemme, kjøre bil, for å benytte nikotin samt drikke alkohol på rundt 60 år sånn for å være konsekvent når det kommer til å ekskludere på vegne av evnen til å ta egne rasjonelle valg, eller her er kanskje grensen litt lav, kanskje den bør økes til 65 år i det de tillater 16 åringer å stemme.

Just kidding.. det er dog nesten like generaliserende og idiotisk, men jeg klager ikke - jeg trives godt i dette landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er enig med flere over her i at 16-åringer ikke bør få stemmerett. Det finnes selvfølgelig modne og reflekterte 16-åringer, men i realiteten vil nok de alller fleste finne en sak eller et utsagn de liker og stemme på det partiet, uten å se det store bildet.

Dette er overhodet ikke noe som er unikt for 16-åringer. Mange over 18 år gjør nok akkurat det samme. Jeg har selv i min naive ungdom stemt på både AP og SV, noe jeg aldri ville gjort på det tidspunktet om jeg viste det som jeg vet nå.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med flere over her i at 16-åringer ikke bør få stemmerett. Det finnes selvfølgelig modne og reflekterte 16-åringer, men i realiteten vil nok de alller fleste finne en sak eller et utsagn de liker og stemme på det partiet, uten å se det store bildet.

Som nevnt over her vil også en del foreldre kunne bruke barna til å stemme på partiet de selv stemmer på, uten at 16-åringen selv vet hva han eller hun stemmer på.

 

Sånn når du er inne på det å se det store bildet, hvorfor tror du at nesten samtlige republikanerne stemmer det samme som foreldrene gjør selv om barna er så voksne at de selv er blitt gamle og grå? Og hvorfor ser man eksakt samme trend hos demokratene?

 

De fleste om ikke alle blir indoktrinert av miljøet sitt, og de fleste tenker aldri engang over det, dette gjelder så klart ikke bare individer som ikke ennå er fylt 18 år.

Lenke til kommentar

Meh, fettprosent, høyde eller skostørrelse har så å si ingen innflytelse på tankegangen vår, hjernen derimot er under konstant utvikling frem til vi er rundt 24 år, og hjernen har en stor innflytelse på valgene vi tar.. håper jeg.

Hjernen er under konstant utvikling fra du blir født til den dagen du dør.

 

Høyde har samme innflytelse på tankegangen vår som alder, skostørrelse er dog en annen mulighet med omtrent samme innflytelse som alder.

 

Fettprosenten derimot ser jeg ikke at helt passer inn her.

Lenke til kommentar

Hmm.. jo det ble nok feil, hjernens utvikling stagnerer og massen stopper å voksne og blir heller redusert med tiden.

 

Er fortsatt ikke solgt på høyden dog, selv om jeg ser relasjonen til alder og hvor store sprik det kan være fra person til person. Men uansett vi er nok enige om at begge deler er dårlige løsninger, men hva er en god løsning på dette? (Utenom det å slutte å velge, legge ned staten og alt det der)

 

Tenker du aldri på dvergene? :(

Lenke til kommentar

 

Er fortsatt ikke solgt på høyden dog, selv om jeg ser relasjonen til alder og hvor store sprik det kan være fra person til person. Men uansett vi er nok enige om at begge deler er dårlige løsninger, men hva er en god løsning på dette?

Jeg vet ikke, men tror det er nødvendig å forstå begrepet "modenhet" mye bedre ettersom det visstnok ser ut til å være det som skal skille mellom de som er istand til å delta i valg, og de som ikke er istand til det.

 

(Utenom det å slutte å velge, legge ned staten og alt det der)

Tja, man kunne jo ha som modenhetsprøve en forståelse for "The Paradox of Voting". Alle de som ikke er modne nok til å forstå dette (og følgelig møter på valglokalet) stryker og får ikke stemme. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_voting

 

Tenker du aldri på dvergene? :(

Dvergene vil bli behandlet som modne 15, 16 og 17 åringer per idag, med like god begrunnelse ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Er det ingen som ser galskapen i å la mennesker som ikke er gamle nok til å kjøpe øl til seg selv få innflytelse over landets statsbudsjett?

Er det ingen som ser galskapen i å la mennesker som er gamle nok til å kjøpe øl til seg selv få innflytelse over landets statsbudsjett?

 

 

Mener du at ingen skal ha stemmerett?

Lenke til kommentar

 

Slik jeg forstår det så skal vi ikke gå utifra alder men "at man er moden nok". Løsningen blir da å ta en "modenhetstest" eller "myndighetstest"? Good stuff :)

Tja, bortsett fra at jeg ikke har foreslått noe slikt.

 

Mitt spørmålstegn settes ved det svært ullne begrepet "modenhet" som jeg igrunnen ikke helt vet hva er for noe.

 

Jeg foreslo noe slik og satt spørsmålstegn for å se hva du synes siden du snakker om det ullne begrepet modenhet. Poenget ditt er at modne folk bør kunne stemme og umodne bør ikke, man må derfor avgjøre om de er klare, da er en eller annen test den eneste løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg foreslo noe slik og satt spørsmålstegn for å se hva du synes siden du snakker om det ullne begrepet modenhet. Poenget ditt er at modne folk bør kunne stemme og umodne bør ikke, man må derfor avgjøre om de er klare, da er en eller annen test den eneste løsningen.

Vel, bare for å avklare syns jeg hverken modne eller umodne mennesker bør ha stemmerett, dog ser de fleste andre ut til å anse dette som det som bør være kravet for å få stemmerett.

 

Deretter spør jeg litt omkring dette begrepet "modenhet" som for meg fremstår som svært ullent, og alle tilfeller ikke noe man får i bursdagsgave når man blir 18 år.

 

Mener du at ingen skal ha stemmerett?

Ser ut som både Sir og jeg ønsker å eliminere stemmeretten. Se hans tidligere innlegg #156 Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Så du er moden nok til å oppholde deg i trafikken på egen hånd på moped og lett motorsykkel. Du er moden nok til å ta egne avgjørelser når det gjelder sex og abort, og du er moden nok til å sette deg inn i regler rundt det å søke lån og behovsprøvd stipend til videregående opplæring, men du er ikke moden nok til å sette deg inn i politikken? For en vits.

 

Selvfølgelig burde 16 og 17-åringer få stemme om de ønsker det. Er de for umodne så er de ikke interessert i å stemme uansett, så jeg skjønner ikke problemet. Som om storparten av den myndige befolkningen i Norge liksom tar lange og grundige vurderinger om hvem de skal stemme på..

 

Dette er ei skummel dør å åpne.

For trafikkulykker så er ungdom overrepresentert blant skadde og drepte, og skal vi bruke ansvarligheit i forhold til trafikk og sex som eit mål på modenheit så burde nok aldersgrensa for å stemme vært 30 år.

 

 

Det er litt det jeg mener. Man ser på 16/17-åringer som modne nok når det gjelder enkelte ting som tross alt ikke bør taes lett på. Er 16-åringer modne nok for livet eller er de det ikke? Angående trafikk, sex og abort så er det ting som kan få store konsekvenser både for 16/17-åringen det gjelder og andre, mens politikk liksom er utenfor hva en 16-åring kan sette seg inn i? Det blir for dumt etter min mening.

 

Sier ikke nødvendigvis at 16-åringer eller 18-åringer for den saks skyld er modne nok til å stemme, men problemet er at du finner umodne folk i alle aldere. Så hvorfor skal ikke den modne og oppegående 17-åringen få lov til å stemme feks? De har vel mer å komme med enn hu gamle burugla som stemte AP i alle år fordi Jens var så kjekk, eller han 50-åringen som stemmer FrP fordi han vil ha billigere sprit. Jeg synes man overvurderer resten av befolkningen når man kaller alle 16/17-åringer for umodne.

Lenke til kommentar

 

 

Ser ut som både Sir og jeg ønsker å eliminere stemmeretten. Se hans tidligere innlegg #156

 

 

Hvem skal lage lovene da?

 

 

Er det velgerne som lager lovene nå i dag? :)

 

 

Ja, indirekte, siden velgerne velger Stortinget. 

 

 

Hvem skal da true andre med vold for å få dem til å adlyde herskernes vilje istedenfor sin egen?

 

 

Spar oss. Man må ha lover. Alle kan ikke følge sin egen vilje.  

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...