Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Oppsigelse, ikke gyldig uten signatur?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sa nylig opp min jobb(fredag 30.01.2015), jeg har 3 måneders oppsigelse og tenkte da at min siste arbeidsdag ble 30.04.2015 og skrev også dette i oppsigelsen.

 

Da jeg ikke var på kontoret denne dagen sendte jeg oppsigelse på mail(uten underskrift, kun Mvh *NAVN*) og fikk tilbakemelding samme dag på at den var mottatt. Så i dag kom sjefen bort til meg og spurte om jeg kunne signere oppsigelsen(som han hadde printet ut).

 

Etter en stund kom det en offentlig melding til alle i selskapet om at jeg hadde sagt opp og at min siste dag var 04.05.2015, altså 3 måneder fra i dag!

 

Dette er jo utrolig irriterende da jeg har avtale med ny arbeidsgiver å starte 1 mai.

 

Så er dette rett, må jeg gå 3 måneder fra dagen oppsigelsen er underskrevet?

 

Det skal sies at jeg ikke så om han endret datoen i min oppsigelse før jeg underskrev den, og det har ikke blitt nevnt noe om at den måtte være signert osv når jeg først leverte.

 

EDIT: Skal også nevnes at arbeidsgiver var klar over at jeg vurderte å si opp før jeg leverte oppsigelsen da vi hadde diskutert det sist uke.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det Arbeidstilsynet skriver her, er eneste formkrav til en oppsigelse fra arbeidstaker at den skal være skriftlig. Det vil selvsagt alltid være en fordel å signere, selv om det ikke ser ut til å være krav om dette.

 

Å ha en kopi selv er selvsagt lurt - i tilfelle...

 

 

ut i fra dette:

 

 

Fra arbeidstakers side

Dersom arbeidstaker sier opp gjelder ingen spesielle formkrav, bortsett fra at oppsigelsen skal være skriftlig.

Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om arbeidstaker faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde.

 

 

Vill jeg si det ikke er noen tvil om når oppsigelsen skjedde og hvem som sa opp i og med at den kom fra min personlige bedrifts mail og at han var klar over at oppsigelsen kunne komme denne dagen og at han responderte på oppsigelsen.

Lenke til kommentar

Andre kravet i §15-4 i arbeidsmiljøloven sier at oppsigelsen skal leveres personlig eller med rekommandert post. Så om arbeidsgiveren din er nøye på dette punktet*, tror jeg ikke den blir gyldig før du har signert den, fordi da regnes det som at den er personlig levert.

 

 

* Erfaring fra egen oppsigelse

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Dersom du har fått et svar på at oppsigelsen er mottatt den dagen du sendte den har du en meget sterk sak her.

 

Den paragrafen det henvises til over her gjelder kun når det er arbeidsgiver som går til oppsigelse. Det er ingen formkrav til oppsigelse når det er arbeidstaker som sier opp, utover skriftlighet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Andre kravet i §15-4 i arbeidsmiljøloven sier at oppsigelsen skal leveres personlig eller med rekommandert post. Så om arbeidsgiveren din er nøye på dette punktet*, tror jeg ikke den blir gyldig før du har signert den, fordi da regnes det som at den er personlig levert.

 

 

* Erfaring fra egen oppsigelse

Feil. For det første er det bare arbeidsgivers oppsigelse som skal leveres på den måten du sier, det er ikke krav ved arbeidstakers oppsigelse. Les helst loven før du uttaler deg.

For det andre er det overhodet ikke noe grunnlag for å anse signatur som en del av "personlig levering", det er bare krav om at man faktisk leverer personlig til rett person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har fått et svar på at oppsigelsen er mottatt den dagen du sendte den har du en meget sterk sak her.Den paragrafen det henvises til over her gjelder kun når det er arbeidsgiver som går til oppsigelse. Det er ingen formkrav til oppsigelse når det er arbeidstaker som sier opp, utover skriftlighet.

Ja det er det jeg også tenker, det er jo ingen tvil om at jeg sa opp den 30 og at sjefen fikk det med seg. Har også sjekket om det står noe spesifikt i arbeidsavtalen. Der står det kun at oppsigelse skal skje skriftlig. Jeg tar det opp med han i morgen, greit å ha litt kjøtt på benet før en tar ting opp:)

Lenke til kommentar

Det juridiske er én ting, men problemet er vel ikke så stort i praksis. 1. mai er fridag for de fleste, og det er også en fredag. Litt avhengign av type jobb, men sansynligvis er første dag i ny jobb mandag 4. mai. Og da blir jo "problemet" bare en arbeidsdag i praksis hvis siste arbeidsdag er 4. mai.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Signatur er bare rettslig påkrevd der det er spesielt nevnt i loven (se f.eks. ligningsloven § 4-5, den som har plikt til å levere selvangivelse skal undertegne den; aksjeloven § 5-16, protokoll fra generalforsamling skal undertegnes av møteleder og minst én person valgt av generalforsamlingen; tvisteloven § 19-4, rettslige avgjørelser skal undertegnes og er bindende for retten når dette er skjedd).

 

Ut over dette er signatur et alminnelig krav uten at dette fremgår av loven. I praksis er det vanlig å kreve at du vedkjenner deg at det er du som har sendt/gjort noe ved å signere.

 

Betydningen at det ikke fremgår av loven er at manglende signatur ikke betyr at man anser den rettsstiftende handlingen for ikke å ha skjedd, eller at den rettsstiftende handlingen ellers er mangelfull. En usignert selvangivelse er ikke levert. En usignert protokoll er mangelfull. En usignert rettsavgjørelse er ikke bindende for retten eller partene (men merk at retten ikke trenger signere kopier som sendes ut til partene). En usignert oppsigelse, vel, arbeidsgiver kan be om at du signerer den, men arbeidsgiver kan ikke anse oppsigelsen som ikke-eksisterende fordi den ikke er signert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det juridiske er én ting, men problemet er vel ikke så stort i praksis. 1. mai er fridag for de fleste, og det er også en fredag. Litt avhengign av type jobb, men sansynligvis er første dag i ny jobb mandag 4. mai. Og da blir jo "problemet" bare en arbeidsdag i praksis hvis siste arbeidsdag er 4. mai.

Problemet er ikke én arbeidsdag, men en hel måned. Oppsigelsestiden gjelder fra førstkommende månedsskifte. Så dersom oppsigelse blir levert 2. februar starter ikke oppsigelsestiden før 1. mars...

Lenke til kommentar

 

Det juridiske er én ting, men problemet er vel ikke så stort i praksis. 1. mai er fridag for de fleste, og det er også en fredag. Litt avhengign av type jobb, men sansynligvis er første dag i ny jobb mandag 4. mai. Og da blir jo "problemet" bare en arbeidsdag i praksis hvis siste arbeidsdag er 4. mai.

Problemet er ikke én arbeidsdag, men en hel måned. Oppsigelsestiden gjelder fra førstkommende månedsskifte. Så dersom oppsigelse blir levert 2. februar starter ikke oppsigelsestiden før 1. mars...

 

Lest første innlegget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...