Gå til innhold

Facebook tvinges til å sensurere nettsider som fornærmer profeten Mohammed


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Bare for å ha sagt det. Det er visst noen som tror at dersom man synes det er å provosere når man håner en helt gruppe mennesker, så betyr ikke det at man synes det er greit at noen av disse begår massedrap.

 

Man kan faktisk vise respekt for menneskers syn uten at det betyr at man ikke har ytringsfrihet. Man skal selvfølgelig få si og mene det man vil, men det betyr ikke at man skal søke seg ut spesielle menneskegrupper for å håne deres syn.

 

Noen skriver at man skal beskytte folk men ikke ideene dems. Men hvis jeg hver eneste gang du har en ide du synes er bra, skal komme å si "noe så jævla dumt" så er det bare et spørsmål om tid før du synes at jeg håner deg og ikke det du sier.

 

Og husk at ved å håne Islam, håner du ikke bare de idiotene med bombebelte og maskingevær, men også de muslimene som sitter ved siden av deg på bussen og de som bor i samme oppgangen som deg. De som aldri ville kunne gjort noe som dette som skjedde nede i Frankrike. De som følte at Norge var et trygt sted å komme til, men som nå knapt kan snu seg rundt uten å oppleve at religionen deres hånes opp og ned og i mente.

 

Og bare fordi kristne hånes like mye eller mer, og fordi disse ikke begår massedrap pga det, så betyr ikke dette at de kristne ikke koker litt innvendig hver gang noen skal tråkke på guden dems i "ytringsfrihetens navn".

 

Ytringsfrihet gir ikke rett til mobbing og trakassering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har like lite till overs for kristendommen, islam, hinduismen og alle andre religioner. Ser på religion som organisert hjernevasking av mennesker. I mine øyne er det barnemishandling å lure ett barn til å tro på en eller flere guder. Hvor mange Einsten, Turing, Tesla, Newton og Hawking +++ har menneskerasen tapt på grunn av religion? Vi trenger ikke religion for å tenke litt ut av boksen, det har vi filosofer til. Vi trenger å latterliggjøre religion, nå kanskje spesielt islam. Karikaturene er med på å myke opp religionen. Det trengs slik at islam en gang blir litt mindre farlig (religion kommer aldri til å bli ufarlig, les begynnelsen av innlegget mitt), slik som kristendommen er i Norden i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan faktisk vise respekt for menneskers syn uten at det betyr at man ikke har ytringsfrihet.

 

Ble ikke helt klok på hva du prøver å si her. Men generelt. Å vise respekt for menneskers syn er ikke noe man moralsk sett kan kreve av noen. Å respektere menneskers rett til å mene noe er ikke det samme som å respektere meningene i seg selv. Jeg respekterer menneskers rett til å tro og mene hva de vil, men ikke nødvendigvis selve troen eller meningene. Respekterer du meningene om at steining av homofile eller tvangsekteskap bør utøves?

 

 

Man skal selvfølgelig få si og mene det man vil, men det betyr ikke at man skal søke seg ut spesielle menneskegrupper for å håne deres syn.

 

Nå er jo ikke hån bare for hånens skyld, noe å trakte etter. Saklighet og sannferdighet BØR være en rettesnor for alle i debatter/saker. Men nå er det slik at Islam, både gjennom det som står i Koranen og gjennom utøvelse av svært, svært mange muslimer, dessverre har mye menneskefiendtlig på samvittigheten (som med Bibelen og kristen utøvelse historisk sett). At mennesker derfor svarer på "tiltale" er bare rett og rimelig. Selv om Islam og mange muslimer selv driver med verre ting enn "bare" hån av annerledestenkende, behøver selvfølgelig ikke "vi andre" å synke ned på samme nivå.

 

 

Noen skriver at man skal beskytte folk men ikke ideene dems. Men hvis jeg hver eneste gang du har en ide du synes er bra, skal komme å si "noe så jævla dumt" så er det bare et spørsmål om tid før du synes at jeg håner deg og ikke det du sier.

 

Nå setter du det på spissen. Hvis jeg hadde sagt "noe så jævla dumt" hver eneste gang du kommer med en ide, så er det selvfølgelig din rett til å kritisere den slags. Det er prinsippet som her er at "man skal beskytte folk men ikke ideene dems". Fra det til å håne er et langt sprang.

 

 

Og husk at ved å håne Islam, håner du ikke bare de idiotene med bombebelte og maskingevær, men også de muslimene som sitter ved siden av deg på bussen og de som bor i samme oppgangen som deg. De som aldri ville kunne gjort noe som dette som skjedde nede i Frankrike. De som følte at Norge var et trygt sted å komme til, men som nå knapt kan snu seg rundt uten å oppleve at religionen deres hånes opp og ned og i mente.

 

Selvfølgelig er det forskjell på muslimer, akkurat som på kristne, ateister, jøder osv. Og verken du eller jeg kjenner hver eneste muslim eller hva de måtte stå for. Men framstillingen din av "muslimene som sitter ved siden av deg på bussen og de som bor i samme oppgangen som deg", vil i mange tilfeller være naiv. Riktignok vil de fleste muslimer aldri utøve terror ala den i Frankrike, men mange av de såkalte "moderate" muslimene er ikke så uskyldige som mange vil ha det til. Her snakker jeg både av personlig erfaring og av det som dukker opp i media nesten hver eneste dag.

 

Tvangsekteskap kamuflert som "arrangert ekteskap" er faktisk ganske vanlig blant en del, hvis ikke mange, muslimer, også her i Norge. Ja, jeg kjenner tvangsgiftede damer som kun var unge jenter da de mot sin vilje ble giftet til fettere fra Pakistan.

 

Å konvertere fra Islam er uhørt, og kan straffes hardt, også i Norge. En indisk muslim jeg kjenner, forelsket seg i en ikke-muslim. Det ville foreldrene ikke ha noe av, og da han ikke ville høre på dem, ble han utfryst av både famile, venner og muslimer generelt på stedet. Og bare for å peke på noe av det som har vært i media. Ca 1000 drosjesjåfører streiket i Oslo p.g.a Muhammed-karikaturene. Ni, ja 9, muslimer gikk i demonstrasjonstog mot han norsk-pakistanske islamisten som forfektet steining av homofile og truet med 9/11 på norsk jord hvis det ikke ble slutt på karikaturtegningene. I de muslimske landene generelt er situasjonen mye, mye verre.

 

Jeg kunne nevnt mye mer, men det blir mye tekst, så ...

 

 

Og bare fordi kristne hånes like mye eller mer, og fordi disse ikke begår massedrap pga det, så betyr ikke dette at de kristne ikke koker litt innvendig hver gang noen skal tråkke på guden dems i "ytringsfrihetens navn".

 

Det er da et kvantesprang fra "koker litt innvendig" til massedrap. Det er da ingen som nekter muslimer til å være litt forbannet, men mange nekter en hver muslims forsøk på å kneble ytringsfriheten. Hvis muslimer skulle følge den moralen en del av de prøver å påtvinge andre, så måtte de jo kun utøve sin religion i den private sfære. I stedet lever de etter en dobbeltmoralsk og hyklersk illusjon om at deres religion/ideologi er hevet over alle andres.

 

 

Ytringsfrihet gir ikke rett til mobbing og trakassering.

 

Først, hva konkret mener du med mobbing og trakassering? Hvis det å håne Muhammed og/eller Koranen, er mobbing og trakassering, hva da med muslimers syn på og ytringer om homofile/homofili? For ikke å snakke om rasisme da. Hvis du skal finne noen skikkelige rasister, så finner du faktisk noen av de aller verste blant en god del muslimer. Og hvor tror du de har hentet denne rasismen fra? Les Koranen og finn svaret der ...

Endret av 96abrevs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"hvor 12 mennesker ble skutt og drept av maskerte islamister."

 

*ekstremister* . Ganske sikker på at de ikke representerte alle musimer i verden, det er denne typen formulering som gjør at underinformerte mennesker langer ut mot islam.

 

Kan skribent vennligst omformulere litt mer nøytralt?

Lenke til kommentar

"hvor 12 mennesker ble skutt og drept av maskerte islamister."

 

*ekstremister* . Ganske sikker på at de ikke representerte alle musimer i verden, det er denne typen formulering som gjør at underinformerte mennesker langer ut mot islam.

 

Kan skribent vennligst omformulere litt mer nøytralt?

Du vil at fakta skal fjernes fordi de ikke passer deg ? Islamister er et reelt fenomen, og det har definitivt noe med Islam å gjøre selv om mange muslimer ville hatt terrorgjerninger ugjort. Ikke rart, med tanke på at det er muslimer selv som oftest drepes i terrorangrep om man ser på hele verden. Disse vestlige som en sjelden gang stryker med er faktisk bare en dråpe i havet av de som Islamister dreper.

 

Ser at det går automatikk i at de som kritiserer Islam må være "underinformerte" ? Vittig. Religion er noe stort tull. Folk må gjerne tro på Guder, profeter osv, men de kan ikke kreve fritak fra kritikk for sine rare ideer. Jeg nekter å gi rare ideer respekt bare fordi det er en gammel rar ide med mange følgere. En religion er i bunn og grunn bare enda en ideologi, dette er en ideologi med over 1.5milliarder følgere. Mange land plasserer denne ideologien over alle andre, og lar den ha en hånd med i de fleste politiske beslutninger. Med andre ord så er der en hel del makt bak Islam, og makt bør aldri fritas for kritikk om det står aldri så "(selv)gode" mennesker og stempler kritikere.

 

Anbefaler forresten denne tegneserien her for mye god religionskritikk: http://www.jesusandmo.net/2005/11/24/body/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"hvor 12 mennesker ble skutt og drept av maskerte islamister."

 

*ekstremister* . Ganske sikker på at de ikke representerte alle musimer i verden, det er denne typen formulering som gjør at underinformerte mennesker langer ut mot islam.

 

Kan skribent vennligst omformulere litt mer nøytralt?

 

Unnskyldninger og unnskyldninger. Nei ikke alle muslimer er terrorister, men islam har definitivt alt med denne saken å gjøre, så man kan ikke ta hensyn til at de som ikke er ekstremister blir støtt hver gang islam nevnes i negativ sammenheng.

 

Anbefaler på det sterkeste å se denne:

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"hvor 12 mennesker ble skutt og drept av maskerte islamister."

 

*ekstremister* . Ganske sikker på at de ikke representerte alle musimer i verden, det er denne typen formulering som gjør at underinformerte mennesker langer ut mot islam.

 

Kan skribent vennligst omformulere litt mer nøytralt?

 

Nøytralt er bra.

 

Men her er det nok du, og ikke skribent som snubler litt i begrep. Islamist og muslim er to helt forskjellige begreper.

 

Hvis vi tar definisjonen fra http://www.thefreedictionary.com/Islamist er en islamist en "a supporter or advocate of Islamic fundamentalism". Avstanden mellom å jobbe for fundamentalisme og å være en ekstremist er liten.

 

En islamist representerer ikke alle muslimer i verden. Du er ikke islamist fordi du er muslim. Du er islamist fordi du aktivt jobber for å innføre islamsk fundamentalisme.

 

Og det er korrekt å bruke islamist i denne sammenhengen fordi mål og hensikt her er islamifisering. Her passer nok både islamist, fundamentalist og ekstremist. Muslim ville derimot vært ganske upassende.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"hvor 12 mennesker ble skutt og drept av maskerte islamister."

 

*ekstremister* . Ganske sikker på at de ikke representerte alle musimer i verden, det er denne typen formulering som gjør at underinformerte mennesker langer ut mot islam.

 

Kan skribent vennligst omformulere litt mer nøytralt?

 

Hæ? Vet ikke helt om jeg skal ta kommentaren din her seriøst, men svarer lell.

 

Kanskje det er heller du som ikke klarer å lese forskjell på ordene "islamister" og "muslimer" ...?

 

Forøvrig. På hvilken måte har skribenten her formulert seg feil, og på hvilken måte skulle han formulert seg "mer nøytralt"(...?), mener du?

 

Hva gjelder underinformerte mennesker, så må du jo selv være det da du ikke vet eller innser at det er mye å kritisere Islam for. Du kan jo begynne med å lese litt i Koranen. Rasistisk, kvinneundertrykkende, mannssjåvinistisk, fremming av vold ... (faktisk mye av det samme som man kan si om GT).

 

Som regel når jeg siterer fra Koranen eller Bibelen, da for å vise til alt ovennevnte menneskefiendtlige, får jeg tåpelige svar i retur (dvs. de gangene jeg får svar da). Enten bare at jeg har tolket feil (da uten at vedkommende evner eller gidder å utdype det), eller skikkelige goddagmannøkseskaftsvar. Selv de såkalt "lærde" innen religionene evner ikke å komme opp med fornuftige/rasjonelle svar.

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Som regel når jeg siterer fra Koranen eller Bibelen, da for å vise til alt ovennevnte menneskefiendtlige, får jeg tåpelige svar i retur (dvs. de gangene jeg får svar da).

 

Sånn som "Det var skrevet i en helt annen tid. Vi har beveget oss videre fra sånt nå"?

 

Dette argumentet er ment som forsvar for kristendommen; at den eldre halvparten av bibelen var "skrevet i en annen tid". Joda, ser man den i lys hvilken tid den ble skrevet i, er det påfallende logisk å skrive en bibel.

 

Folk forblir religiøse fordi moren deres sa gud var på ordentlig mens de var to til fem år gamle. Det man lærer da blir man ikke kvitt så enkelt. Religioner oppsto fordi det fantes et maktvakum å fylle. Det vil alltid eksistere et maktapparat på siden av det sekulære. Og de statene som har vært mest stabile har vært stater som har tatt kontroll over religionen og innført statsreligioner under statlig kontroll. Fjerner du religion, vil det oppstå et nytt maktvakum å fylle, og gudene vite hva maktsøkere vil bruke til å fylle det. Maktvakum fylles alltid gjennom bruk av vold.

Lenke til kommentar

Jeg har like lite till overs for kristendommen, islam, hinduismen og alle andre religioner. Ser på religion som organisert hjernevasking av mennesker. I mine øyne er det barnemishandling å lure ett barn til å tro på en eller flere guder. Hvor mange Einsten, Turing, Tesla, Newton og Hawking +++ har menneskerasen tapt på grunn av religion? Vi trenger ikke religion for å tenke litt ut av boksen, det har vi filosofer til. Vi trenger å latterliggjøre religion, nå kanskje spesielt islam. Karikaturene er med på å myke opp religionen. Det trengs slik at islam en gang blir litt mindre farlig (religion kommer aldri til å bli ufarlig, les begynnelsen av innlegget mitt), slik som kristendommen er i Norden i dag.

 

Jeg deler ditt syn i mye her. Min mening er at å indoktrinere et barn i religion er barnemishandling.

Religionsfrihet bør vel bety å selv fritt velge religion, eller ikke religion.

 

Derimot tror jeg de viktigste endringer må komme innenfra. Vi mennesker orienterer oss lett rundt "vi og dem". Ved å håne andres religion støter vi moderate religiøse fra oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...