Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en kunde kreve å få dekket utgifter ved retur vare?


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer at dette altså gjelder en bedriftskunde - bedrifter står stort sett fritt til å avtale betingelser seg imellom, mens saken stiller seg helt annerledes når en privatkunde kjøper av en bedrift.

 

En bedrift med 4 ansatte, der en sitter på kontoret og bedriften har 1 eller to pcer, er neppe i noen situasjon der de kan forhandle betingelser med komplett eller elkjøp når de kjøper seg en ny pc, det er jeg rimelig sikker på.

Selvsagt forskjell når Statoil skal bytte ut pc parken sin, men da ringer de neppe komplett eller elkjøp for å si det slik.

Lenke til kommentar

 

Mer at dette altså gjelder en bedriftskunde - bedrifter står stort sett fritt til å avtale betingelser seg imellom, mens saken stiller seg helt annerledes når en privatkunde kjøper av en bedrift.

 

En bedrift med 4 ansatte, der en sitter på kontoret og bedriften har 1 eller to pcer, er neppe i noen situasjon der de kan forhandle betingelser med komplett eller elkjøp når de kjøper seg en ny pc, det er jeg rimelig sikker på.

Selvsagt forskjell når Statoil skal bytte ut pc parken sin, men da ringer de neppe komplett eller elkjøp for å si det slik.

 

 

Det er selvsagt korrekt, men dette er standardbetingelser i bransjen som det er vanskelig å forhandle seg bort fra - jeg ser ikke bort fra at statoil kunne klart det, men neppe firmaer som er stort mindre enn de. - En leverandør som åpner for dette ville også utsette seg for en så stor risiko at de nok heller ville latt vær å levere PCene.

Lenke til kommentar

Da jeg jobbet i Widerøe som IT konsulent, så byttet vi pcer/servere/nettverksutstyr på alle lokasjoner (rundt 35-36). Det var en kontrakt verdt millioner. Der løste leverandøren av utstyret det slik at de skulle selv montere opp og installere programvaren på pcene, vi i IT avdelingen fikk knapt se på.

På den måten løste de jo noe av det jeg spør om i denne tråden. For om noe ikke funket, kunne de bare skylde på seg selv, mens Widerøe kunne selvsagt ikke kreve betalt for at IT avdelingen hadde prøvd noen lure ting.

 

Men husker også at det var en del betingelser, så selger fikk mindre betalt om det var mye feil, eller så ble det gitt kraftige rabatter på ny innkjøp.

 

Men igjen, da snakker vi et selskap med på den tiden nesten 2000 ansatte (egne og agenter) så det var mange pcer.

Jeg jobber absolutt ikke mot slike firmaer nå. Dette er en hobby virksomhet, en liten ekstra inntekt.

Lenke til kommentar

 

For å ta Kompletts salgsbetingelser da, så er de ganske klare ved salg til bedrifter (min uthevning):

Erstatningsansvar

 

Komplett.no fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor komplett.no forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.

 

Produktansvar

 

Hvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er komplett.no erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke - jfr. pkt. 8.

 

 

Saken er da fremdeles ikke løst. Mangelfull eller forsinket leveranse er IKKE det samme som feil eller mangel ved levert vare.

 

Det komplett.no fraskriver seg ansvar for he er om du har bestillt time for konsulent på Mandag kl 09.00 men så får du ikke levert CPU, og du blir fakturert for den timen konsulenten ventet på varene som ikke kom.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

 

For å ta Kompletts salgsbetingelser da, så er de ganske klare ved salg til bedrifter (min uthevning):

Erstatningsansvar

 

Komplett.no fraskriver seg ansvar for direkte eller indirekte økonomisk tap som måtte følge av mangelfull eller forsinket leveranse. Dette gjelder imidlertid ikke i de tilfeller hvor komplett.no forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket misligholdet. I slike tilfeller skal imidlertid ansvaret begrenses til fakturaverdi av det mangelfulle/forsinkede produkt.

 

Produktansvar

 

Hvis de solgte varer volder skade på person eller ting, og dette skyldes at de ikke byr den sikkerhet som bruker eller allmennhet med rimelighet kunne vente, er komplett.no erstatningsansvarlig i den utstrekning slikt ansvar følger av lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Andre følgeskader erstattes ikke - jfr. pkt. 8.

 

 

Saken er da fremdeles ikke løst. Mangelfull eller forsinket leveranse er IKKE det samme som feil eller mangel ved levert vare.

 

Det komplett.no fraskriver seg ansvar for he er om du har bestillt time for konsulent på Mandag kl 09.00 men så får du ikke levert CPU, og du blir fakturert for den timen konsulenten ventet på varene som ikke kom.

 

 

Du bommer nok litt her - en leveranse er ikke en levering.

En leveranse er selve varen/partiet/godset.

Lenke til kommentar

En leveranse er en samming varer. Altså om jeg bestiller en cpu, og den kommer i posten, så er dette en leveranse. den er på ingen måte mangellfull, da hele leveransen er oppfyllt.

 

Mener du samling? - Men dersom det er feil på varen så blir leveransen mangelfull, da vi betegner hele prosessen fra bestilling til leverandørs ansvar opphører (typisk når alt er installert og virker) som en leveranse.

Lenke til kommentar

En leveranse er en samming varer. Altså om jeg bestiller en cpu, og den kommer i posten, så er dette en leveranse. den er på ingen måte mangellfull, da hele leveransen er oppfyllt.

 

Det at en leveranse er mangelfull, er ikke det samme som at det er en mangel ved leveransen.

Vel, lest i sammenheng er det åpenbart hva komplett mener, se mitt innlegg over. Man snakker nemlig i samme avsnitt om "det mangelfulle/forsinkede produkt", og din pedantiske ordlydstolkning er ikke i samsvar med kjøpslovens begrepsbruk.
Lenke til kommentar

Har vi konkludert i denne tråden eller ikke? Greit å vite for min egen del.

Ja: De fleste butikker har fraskrevet seg dette ansvaret. I praksis bør du dermed klargjøre før du starter at dersom det blir dobbeltarbeid på grunn av feil ved produktene, så vil kunden måtte betale deg for dobbeltarbeidet, og bære kostnaden selv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...