Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flott å høre at du har blitt enig med meg i at Hitchens utfordring handler ikke om moralske verdier, vurdere en handlings moral eller metaetiske betraktninger, men ganske rett ut moral og etikk, slik jeg skriver og du nå har blitt enig i.

 

Er fjernhealer-eksemplet ditt et forsøk på å ta det hele fra begynnelsen? I så fall forsto jeg ikke det helt og håper du kan utdype det. Hvis ikke, så håper jeg du kan forsøke å ta det fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, alle kan gjøre alt - så lenge man ikke blir fysisk hindret e.l. så klart.

 

Premissene er feil fordi utfordringen er questionbegging.

Man må komme opp med et svar på noe som også Hitchens anser er moralsk.

 

Man for eksempel svare "forkaste Gud og bli ateist" (noe som en ikke-troende per definisjon ikke kan gjøre), men om det er et dugandes svar kommer jo helt ann på om hvorvidt CH anser det som moralsk eller ei.

 

Interressant poeng, og skjønner mer hva du mener nå. Det som er fascinerende for meg er hvordan mange religiøse skal forhøye og komplisere prinsippet vi kaller "moral".

 

Men ja, hele "utfordringen" beror jo på en felles enighet om hva moral er for noe. Hva er moralsk godt/ondt. Jeg vil jo si at en moralsk god handling er en handling som gagner seg selv og/eller andre, og samtidig ikke har en negativ effekt på seg selv eller andre. Og da må man jo være enig om hva som "gagner" og hva som "ikke gagner", som er en debatt i seg selv. Dette gjelder jo for alt av kommunikasjon. Man må jo ha en viss enighet om hva de ordene man bruker faktisk betyr. Du kan gjerne kalle en stol for en fisk, så lenge jeg er klar over hva du mener når du sier fisk. Men når jeg da snakker om fisk, så mener ikke jeg det samme som du mener når du sier fisk (dersom dette hypotetiske tilfellet hadde vært en realitet).

 

Da er det jo interressant at bønn er brukt som eksempel, da det meg bekjent ikke er noen merkbar positiv effekt i tilfeller der noen blir bedt for. Det er til forveksling likt "random chance". Den eneste positive effekten ut av bønnen da er jo for den som utfører bønnen, altså en følelse av å ha hjulpet til. Uten å faktisk ha hjulpet til. Som i min bok er "gagnende" god-følelse på falsk grunnlag.

 

Samtidig, det er nok en del sosialt samvær i forhold til det med bønn, spesielt der den som ber og blir bedt for er nære hverandre sosialt sett. Dette kan nok sikkert ha en positiv effekt, men da er vel dette på grunn av sosiale årsaker, og ikke bønnen i seg selv som er poenget her.

Lenke til kommentar

Snakker selvfølgelig ikke om å forkaste evolusjon, ei heller at den er skjedd gjennom naturlige prosesser. Snakker om en re-tenking av hele den gjeldende oppfatningen, noe som innebærer at man tenker litt nytt om drøssevis av oppfatninger - alt fra hvordan evolusjon skjer, hva naturlige prosseser er, hvordan naturen "ser" ting, mulig fremgang, oosv.

 

Forøvrig ikke noen problemer med å forstå at du ikke tar sitat fra en filosof alvorlig. Sitater er ofte løsrevet, forteller kanskje ikke alltid helt det man tror, o.l. Anbefaler deg uansett å lese Nagels siste, samt essayet om flaggermusen om du allerede ikke har gjort det. Han er hvertfall en av de som går inn i historiebøkene.

 

De artige påstandene om kreasjonistiske ateister var forøvrig en smule ironi. Skal dog huske ironi-tag'n neste gang ;) (men må jo etterhvert også finne på et artig navn for de som ikke blindt aksepterer det gjeldende paradigmet)

Jeg skjønner fortsatt virkelig ikke hva det er du forsøker å få frem i forbindelse med evolusjon. Dette er vel andre gangen jeg har hørt noe som (kanskje) er det du forsøker å beskrive, men jeg må si at du er betydelig mindre selv-promoterende enn den som skrev det jeg så sist. Tror det var på Minerva eller noe - jeg kan se om jeg finner det, hvis du er interessert i å finne en likesinnet.

 

Takk for anbefalingen på lesestoff. Alltid interessert i det! Flaggermusartikkelen til Nagel tror jeg faktisk at jeg har liggende på PC'n, og startet på en gang, men falt ut når jeg restartet maskinen mens jeg leste. Så får vel ta dette som en påminnelse.

 

Ironi-tagger er greit, spesielt på dette forumet. Jeg pleier nå ihvertfall å anta at alle er seriøse og hverken tuller eller troller - det gjør ting litt enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Med tanke på hva du skriver her både håper og tror jeg at du med "bønnestund" mener røykings av store mengder cannabis?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Med tanke på hva du skriver her både håper og tror jeg at du med "bønnestund" mener røykings av store mengder cannabis?

 

 

Hva du bruker er meg knasende likegyldig, så lenge du oppfører deg som folk :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Med tanke på hva du skriver her både håper og tror jeg at du med "bønnestund" mener røykings av store mengder cannabis?

 

 

Hva du bruker er meg knasende likegyldig, så lenge du oppfører deg som folk :)

 

 

Der kan vi si oss enig :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Er du en solipsist?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Er du en solipsist?

 

 

Takk for tipset, men nei, og jeg har ikke for vane å sjekke hvilke bokser jeg kan passe best i. Jeg følger stille intuisjon, hvis det kan gi noen mening. Når man først har låst seg på målet, er det ikke nødvendig å sjekke opp mot sånne konvensjoner lengre - men har veldig sans for gode gamle Krishnamurthi, han sier det så tydelig og med en helt spesiell innlevelse

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Er du en solipsist?

 

 

Takk for tipset, men nei, og jeg har ikke for vane å sjekke hvilke bokser jeg kan passe best i. Jeg følger stille intuisjon, hvis det kan gi noen mening. Når man først har låst seg på målet, er det ikke nødvendig å sjekke opp mot sånne konvensjoner lengre - men har veldig sans for gode gamle Krishnamurthi, han sier det så tydelig og med en helt spesiell innlevelse

 

 

Bare et spørsmål, den vinklingen så bare ut som en forholdsvis solipsistisk uttalelse. Jeg ser ikke så veldig stort problem med å sette meg selv eller andre i "bås", så lenge båsen er korrekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Jeg hadde selv en "bønnestund" på ca 2 timer i dag, og siden det er jeg som skaper min verden, og jeg dermed healer den samme verdenen, blir det faktisk veldig godt å befinne seg i nettopp den verden, - og ut fra den verden agerer jeg overfor alle dere andre som lager deres personlige verdener der ute ..

 

og treffer jeg noen som lager for det meste bare støy i sin verden, så legger ikke jeg noe mer støy til den, og vedkommende får bare holde på, stakkars ..

 

det handler ikke om annet enn "intensjoner", noe vi forøvrig produserer i ett sett uansett - så hva kan gå¨galt med å forme intensjonene i en spesiell retning .. er det noen som tror at det gjør en skade, eller at en blir gal i hue?? :closedeyes:

 

det kalles hverken egoisme eller det motsatte, det er ren visdom, melding slutt! ;)

 

Er du en solipsist?

 

 

Takk for tipset, men nei, og jeg har ikke for vane å sjekke hvilke bokser jeg kan passe best i. Jeg følger stille intuisjon, hvis det kan gi noen mening. Når man først har låst seg på målet, er det ikke nødvendig å sjekke opp mot sånne konvensjoner lengre - men har veldig sans for gode gamle Krishnamurthi, han sier det så tydelig og med en helt spesiell innlevelse

 

 

Bare et spørsmål, den vinklingen så bare ut som en forholdsvis solipsistisk uttalelse. Jeg ser ikke så veldig stort problem med å sette meg selv eller andre i "bås", så lenge båsen er korrekt.

 

 

Jeg forsøker etter beste evne å venne meg av med å sette navn og merke på noe som helst, men det er veldig vanskelig å la være å følge kondisjoneringem vår - jeg ser store problem med å sette båser, eller definere andre frie vesener

 

 

 

THE TRUTH

Once Satan and his demon sidekick were walking down the street, closely watching a man 20 yards ahead who was on the verge of realizing the Supreme Truth. The demon grew worried, and began to nudge Satan, but Satan looked quite calm. Sure enough, the man did, in fact, soon realize the deepest spiritual Truth. Yet Satan still did nothing about it. With this, the demon nudged Satan harder and, getting no response, finally blurted out, “Satan! Don’t you see? That man has realized the Truth! And yet you are doing nothing to stop him!” With that, Satan cunningly smiled and announced, “Yes, he has realized the Truth. And now I am going to help him organize the Truth!” (--story heard years ago from Indian sage Jiddu Krishnamurti)

Lenke til kommentar

 

Jeg forsøker etter beste evne å venne meg av med å sette navn og merke på noe som helst, men det er veldig vanskelig å la være å følge kondisjoneringem vår - jeg ser store problem med å sette båser, eller definere andre frie vesener

 

 

Jeg er et menneske. Det er, formoder jeg, du også (Hvis ikke er jeg imponert). Setter jeg oss i en misvisende/feil bås med den uttalelsen? Fri flyt høres fint ut, men hvis alt av språk og merkelapper skal være frittflytende så mister det jo sin verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Jeg forsøker etter beste evne å venne meg av med å sette navn og merke på noe som helst, men det er veldig vanskelig å la være å følge kondisjoneringem vår - jeg ser store problem med å sette båser, eller definere andre frie vesener

 

 

Jeg er et menneske. Det er, formoder jeg, du også (Hvis ikke er jeg imponert). Setter jeg oss i en misvisende/feil bås med den uttalelsen? Fri flyt høres fint ut, men hvis alt av språk og merkelapper skal være frittflytende så mister det jo sin verdi.

 

 

I konvensjonell tenking er det greit nok, men jeg snakker ikke om tillærte vaner og innpodet kunnskap. Verdier er noe vi gir fenomenene rundt oss, men i seg selv har de absolutt intet ved seg verdt å ta med, eller mulig å ta med. Men du har helt rett, det lar seg ikke forklare med ord, eller er veldig vanskelig - derfor jeg peker til Jiddhu K

Lenke til kommentar

 

I konvensjonell tenking er det greit nok, men jeg snakker ikke om tillærte vaner og innpodet kunnskap. Verdier er noe vi gir fenomenene rundt oss, men i seg selv har de absolutt intet ved seg verdt å ta med, eller mulig å ta med. Men du har helt rett, det lar seg ikke forklare med ord, eller er veldig vanskelig - derfor jeg peker til Jiddhu K

 

 

Joda, men poenget jeg ville frem til er at språk er verktøy for å formidle mening. Dersom språket ikke formidler en mening tydelig nok eller ikke i det hele tatt, så mister det sin verdi i forhold til det.

 

La oss dra verktøyanalogien litt lenger. Si at meningen/innholdet man vil frem til er representert av en spiker som skal slås inn. Man kan godt bruke en skrutrekker (språkvalg 1) til det. Men en hammer (språkvalg 2) er mye mer effektiv, og derfor mer verdifull i den sammenheng.

 

Edit: skriveleif

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja. Greit. Det vil bli bedre. Hvordan skal vi fjerne religioner fra Verden da?

Leve "anti-religiøst" og ikke være redd for å vise det.

 

 

Hvordan skal man f.eks. få islamister til å være "anti-religiøse", noen forslag?

 

Du skal ikke gjøre det.

 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Det blir vel mer "man KAN ikke", med mindre den vedkommende islamist lever med splittet personlighet. Men selv da så er han/hun ikke islamist og anti-religiøs samtidig. Er man en islamist er man vel for religion. Er man anti-religiøs ligger det jo i navnet at man er imot religion. Disse to holdningene ekskluderer hverandre.

Lenke til kommentar

Det blir vel mer "man KAN ikke", med mindre den vedkommende islamist lever med splittet personlighet. Men selv da så er han/hun ikke islamist og anti-religiøs samtidig. Er man en islamist er man vel for religion. Er man anti-religiøs ligger det jo i navnet at man er imot religion. Disse to holdningene ekskluderer hverandre.

Tror du har misforstått litt om hva religion egentlig er :) vil tro misforståelsen er tilnærmet lik misforståelsen angående moral. Både moral og religion er av høyeste betydning i et menneskes liv

Endret av neutrality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...