Gå til innhold

fra win8 til win7


Anbefalte innlegg

Noen sier spill yter bedre på Win8, kanskje det er sant for en del spill men jeg vet ikke. Men hvis spillene dine ikke kan kjøres på Win8 så hjelper det ikke.

 

Jeg skal ikke legge all skylden for dette på Win8, en del spill er dårlig skrevet og yter dårlig uansett hvilken versjon av Windows du bruker. Det gjelder vel særlig spill som er portet fra konsoller. Men om du har noen slike spill og vil bruke dem, da må du ha et OS som kan kjøre dem.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en grunn til at ting utvikles.

windows XP som hoved os , Jesus. ..

Verden går videre og teknologiutviklingen med den og man kan ikke forvente å få bifall for å være så langt tilbake i fortiden.

De windows spill laget etter 2009 som ikke virker på 8.1 er ikke verdt å bruke tid på.Da er det spill utviklerne som må se seg selv i speilet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det mange spill som er eldre enn 2009. Jeg bruker ennå noen spill fra 90-tallet, f.eks Civilization II og III. Det er spill med nesten uendelig varighet, faktisk mer varighet (antall varianter) enn sjakk. Mange spill fra 2000-tallet har også problemer med Win8. Så da er det ikke verdt å bruke tid på f.eks GTA San Andreas eller GTA IV? Det kan du godt mene men svært mange vil være uenige.

 

Microsoft har en liste over spill som ikke kan og kan kjøre på Win8. Det er svært mange spill som ikke fungerer eller fungerer dårlig.

 

Uansett hvem sin skyld det er at det fungerer dårlig, må man som bruker ta konsekvensen og ha et OS som kan kjøre programmene man må/vil bruke.

 

XP og 2000 er like gode i dag som for ti år siden. Jeg bryr meg ikke mye om mangel på oppdateringer. Sist jeg kjørte Windows Update på XP var vel en gang i forrige tiår. Når OS-et fungerer så fungerer det. Jeg har noen ganger opplevd at det sluttet å fungere pga en oppdatering.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Nå er det mange spill som er eldre enn 2009. Jeg bruker ennå noen spill fra 90-tallet, f.eks Civilization II og III. Det er spill med nesten uendelig varighet, faktisk mer varighet (antall varianter) enn sjakk. Mange spill fra 2000-tallet har også problemer med Win8. Så da er det ikke verdt å bruke tid på f.eks GTA San Andreas eller GTA IV? Det kan du godt mene men svært mange vil være uenige.

 

Microsoft har en liste over spill som ikke kan og kan kjøre på Win8. Det er svært mange spill som ikke fungerer eller fungerer dårlig.

 

Uansett hvem sin skyld det er at det fungerer dårlig, må man som bruker ta konsekvensen og ha et OS som kan kjøre programmene man må/vil bruke.

 

XP og 2000 er like gode i dag som for ti år siden. Jeg bryr meg ikke mye om mangel på oppdateringer. Sist jeg kjørte Windows Update på XP var vel en gang i forrige tiår. Når OS-et fungerer så fungerer det. Jeg har noen ganger opplevd at det sluttet å fungere pga en oppdatering.

 

Personlig har jeg ikke problemer med å få eldre spill til å fungere på Windows 8.1 , ved å bruke verktøy som Dosbox kan man til og med få de eldste spillene til å fungere , eldre spill fungerer også svært bra så langt man er villig til å bruke tid til å endre på noen innstillinger for å få det til å fungere.

 

XP og 2000 er på ingen måte like gode i dag som for ti år siden, faktisk så er det sånn at de sårbarhetene disse Os'ene har gjør at de ofte er infiserte på rekordtid om man bruker feil kombinasjon av nettleser og programvare. Har man et eldre XP system er det like greit å dra ut nettverkskabelen og bruke det adskilt fra internett.

 

Det er heller også ganske så problematisk med støtte for nyere maskinvare i XP som skjermkort , lydkort , hovedkort , støtte for større HD'er , SSD'er og ikke minst fornuftig bruk av dette. Men er man akterutseilt med skuta så er man det.

 

I min samling av spill som fungerer på Windows 8.1 er blant annet Bards Tale 1 , 2 , 3 ; Eye of the Beholder 1 , 2 , 3 , Stonekeep , Dark Hearth of Uukrull , Ultima 3 , 4 , 5 , 6 og 7 (Inkludert ekspansjonene) og noen andre godbiter som Civ 1 , 2 , 3 og Colonization , det vanskeligste er som regel å få lyden til å fungere optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det mange spill som er eldre enn 2009. Jeg bruker ennå noen spill fra 90-tallet, f.eks Civilization II og III.

 

Det er svært mange spill som ikke fungerer eller fungerer dårlig.Uansett hvem sin skyld det er at det fungerer dårlig, må man som bruker ta konsekvensen og ha et OS som kan kjøre programmene man må/vil bruke.

 

Nå er det faktisk noe som er umulig å gjøre.

16bit programmer kan ikke kjører windows on windows (wow) på 64bit utgaver.

Da må man ty til virtuell pc, Dos box eller liknende.

Det har lite med om det er windows 8.1 å gjøre. Du ville fått samme problem med 64bit XP.

 

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?p=13625368

 

The early versions of Civ 2 are 16 bit programs, which will not run directly on 64 bit Windows Operating Systems. "Classic" Civ 2 (also known as "Vanilla" or version 2.42) is a 16 bit game, and I think that Fantastic Worlds is also (but I'm not sure). Windows will not even install these games.

 

Th later versions of Civ 2, Multiplayer Gold Edition and Test of Time, are 32 bit programs. These will install on 64 bit Windows, but have a bug with text boxes.

 

Her er en oppsummering med forklaringer og tips om å få eldre program til å kjøre på nytt 64bit operativsystem.

http://www.pcworld.com/article/2045345/run-an-old-program-on-a-new-pc.html

 

XP og 2000 er like gode i dag som for ti år siden. Jeg bryr meg ikke mye om mangel på oppdateringer. Sist jeg kjørte Windows Update på XP var vel en gang i forrige tiår.

Fleste av oss bruker pcen til andre ting som jobb, bank, ehandel og ønsker ikke å legge nøkkelen ute med gratis invitasjon til søppel, hacking, trojanere, virus og annen skadevare. Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke en eneste grunn til å gå fra Win 8.1 til Win 7. Legacy greier i Win 8 virker ikke i Win 7 heller..

EDIT: Se svar over, mer utfyllende :p

TS sier her i tråden at *alt* er tungvindt i Win 8.1 kontra 7, men er villig til å formatere og reinstallere til Win 7, men ikke en gang villig til å i det heletatt prøve enkle apper som "Start8" - "Classic Shell" - "Pokki" eller en av de MANGE andre gode alternativene. OS'et ellers er jo omtrent klin likt i bruk.

Dette er en nedgradering, uansett hvilken vei man vrir på det.
Men opp til hver og en selvsagt. :)

Uansett, hvis han absolutt vil, klin inn disken i DVD og boot fra disken. Formater og innstaller. Ferdig. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke problemer med å få eldre spill til å fungere på Windows 8.1 , ved å bruke verktøy som Dosbox kan man til og med få de eldste spillene til å fungere , eldre spill fungerer også svært bra så langt man er villig til å bruke tid til å endre på noen innstillinger for å få det til å fungere.

 

XP og 2000 er på ingen måte like gode i dag som for ti år siden, faktisk så er det sånn at de sårbarhetene disse Os'ene har gjør at de ofte er infiserte på rekordtid om man bruker feil kombinasjon av nettleser og programvare. Har man et eldre XP system er det like greit å dra ut nettverkskabelen og bruke det adskilt fra internett.

 

Det er heller også ganske så problematisk med støtte for nyere maskinvare i XP som skjermkort , lydkort , hovedkort , støtte for større HD'er , SSD'er og ikke minst fornuftig bruk av dette. Men er man akterutseilt med skuta så er man det.

 

I min samling av spill som fungerer på Windows 8.1 er blant annet Bards Tale 1 , 2 , 3 ; Eye of the Beholder 1 , 2 , 3 , Stonekeep , Dark Hearth of Uukrull , Ultima 3 , 4 , 5 , 6 og 7 (Inkludert ekspansjonene) og noen andre godbiter som Civ 1 , 2 , 3 og Colonization , det vanskeligste er som regel å få lyden til å fungere optimalt.

Det er godt gjort at de spillene fungerer, tar jeg ikke feil er noen av dem fra 80-tallet. Til og med Civ 2 og 3? De fikk jeg ikke installert, jeg har prøvd. Jeg har hørt om en kreativ og tungvint løsning for å få Civ2 til å virke, men jeg har ikke orket ennå.

 

Når jeg sier at 2000 og XP er like gode i dag, så mener jeg at de fungerer like godt om man har en slik gammel PC. Noen får maskinene sine infisert ofte, jeg har hjulpet mange. Av en eller annen grunn har ikke min PC med XP (ikke oppdatert med eksisterende patcher) blitt infisert. Jeg har brukt den på internett omtrent hver dag i rundt 13 år. Jeg har sikkert hatt flaks, men ingen kan flyte på kun flaks så lenge.

 

Så fikk jeg en PC med 8.1 for rundt en måneds tid siden, den hadde en prøveversjon av WinZip installert. Jeg gikk for å laste ned full versjon og BAM! WinZip hadde en trojan av noe slag, eller så er WinZip i seg selv skadelig. Skal aldri ha det programmet igjen. Noen dager senere ble noe drive-by svineri installert via Firefox.

 

 

 

 

Jeg har brukt mange dager på å få enkelte program til å virke, noen virker delvis og andre er bare å gi opp.

Hvilke program er det du ikke får til å virke?

 

Grand Theft Auto IV

Merchant Prince II

Magic & Mayhem

Civilization: Call To Power

Grand Theft Auto San Andreas

Half-Life

Team Fortress

Ricochet

Need For Speed (mange titler)

Civilization II

Civilization III

Civilization III Play The World

Civilization III Conquests

+

Lenke til kommentar

At det ikke funker på 8.1 er bare tull, er alltid en vei rundt, bare å google litt så har du svaret.

 

Tok en random spill nevnt i denne tråden:

http://www.play-old-pc-games.com/2013/12/09/civilization-2/

 

Synes synd de som sitter med eldre OS enn Windows 7, det er liksom der grensen går.

Det kan være en vei rundt, men det er ikke alltid lett å finne den, selv med Google. Veien rundt kan også være kronglete.

 

Mange spill finnes i ulike versjoner, og det er tilfellet med Civ2. Den aktualle versjonen i linken er "Test of Time". Det er ikke den jeg har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei! Civ er kommet med versjon 3, 4 og 5. Femmern funker som fjell på Win8.

Du kan ærlig talt ikke gi Windows 8 skylden for at snart 20 år gamle spill ikke funker lenger.

Lenke til kommentar

Til 2000/XP er fair enough, særlig 32 bit, men opplever du at de spillene du lister her virker i Win 7 men ikke i Win 8?

Er nysgjerrig her nå bare. :)

Ett sikkert eksempel jeg kom på nå, er San Andreas. Det fungerte bra på W7 men ikke på W8. Det går å installere på W8 og det kræsjer ikke, men mus virker ikke.

 

 

Du kan ærlig talt ikke gi Windows 8 skylden for at snart 20 år gamle spill ikke funker lenger.

Det er det vel ikke noen som har gjort? Men hvis man skal spille gamle spill så kan nyere systemer gjøre det vanskelig eller umulig. Man kan få problemer med nyere spill også. Jeg skylder ikke på noen, bare konstanterer at slik er det. Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

San Andreas Black Screen On Windows-7

https://support.rockstargames.com/hc/en-us/articles/200150096-San-Andreas-Black-Screen-on-Windows-7

 

Answer: Grand Theft Auto San Andreas was released prior to Windows 7, thus the game was not designed or tested on that operating system. If you are trying to play the game on Windows 7 and encounter a black screen, please try the following troubleshooting steps to resolve the issue

 

 

 

Unnskyld at jeg sier dette men synes du kommer med masse fud om emnet.

Lenke til kommentar

Jeg mente 8.1 og visste ikke at .1 har noe å si i denne sammenhengen.

San Andreas virker ikke på 8.1 dersom du ønsker å bruke mus. Så kan Microsoft si hva de vil.

Jeg husker ingen problemer fra når jeg spilte det på Win7 for et par år siden.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Det har nok ikke med at det gikk under 8.1 å gjøre at du ikke fikk mus til å funke. Det kan jeg nesten garantere.

Det høres ut som du har hatt multiple driverproblemer med pc systemet ditt med denne windows 8 installasjonen din og har brukt noe ikke supportert hardware/drivere elns.

 

Gta IV San Andreas funker med Windows 7 og Windows 8/8.1 i compability modus.

Både 1.0 og 2.0

Klikk deg inn å se på user votes.Det er brukere som har lagt igjen disse, ikke microsoft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker for mange innspill i min tråd.

 

jeg har tatt og kjørt det programmet som sjekker kompabiliteten .fra win 8 til 7

 

og det er kun to ting som burde gjøre noe med

det er vel ett godt tenkt på at min maskin kan fungere bra

 

 

og hva er de 2 driverene er de til??se på bilde

 

 

 

 

post-251740-0-65611600-1422292890_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...